Kannabis ja mustasukkaisuus parisuhteessa

Olen 22-vuotias nainen ja olen seurustellut itseäni hieman nuoremman miehen kanssa nyt noin 6kk. Miehellä on suht savuinen tausta; hän on viimeiset 1-2vuotta ennen tapaamistamme polttanut kannabista päivittäin. Tapaamisemme jälkeen vähentänyt mutta ei pysty olemaan viikkoa ilman…suhteeseemme on ilmaantunut sairaalloista mustasukkaisuutta, myös väkivaltaa miehen nautittua alkoholia, juodessaan hän ei hallitse määrää ja päätyy aina huonoon kuntoon eikä pysty hallitsemaan itseään vaan pari kertaa aiheuttanut päähäni näkyviä mustelmia mustasukkaisuuksissaan illan päätteeksi. Syytän asiasta itseäni sillä ennen häntä harjoitin tanssijan töitä privatepaikoissa jonkin verran päästäkseni eroon pikavippikierteestäni jonka itselleni parivuotta sitten aiheutin. Keväällä jo seurustellessamme menin vielä töihin saadakseni maksettua viimeisiä eriä veloista vaikka mies kertoi ettei ole sinut asian kanssa, siitä lähtien mies on tutkinut facebook- keskustelujani ja puhelintani jatkuvasti. Hän on syyttänyt minua mitä naurettavimmista asioista, milloin olen pettänyt häntä jokaisen ihmisen kanssa lähipiiristäni, milloin käytän huumeita, viimeisin syytös on että myyn itseäni. Hän siis on kaivanut nettiä ja löytänyt sieltä minua vartaloltaan muistuttavista ihmisistä kuvia sivuilta jossa on huoria ja seksityöläisiä. Ja siis aivan oikeasti uskonut että myyn seksiä, minä joka käyn koulua, hoidan 3-vuotiasta tytärtäni ja teen siinä ohessa opiskelualaani liittyviä töitä lähes joka päivä. Minä siis myyn seksiä jossakin välissä ja tyyppi joksi minua väitti lisäksi myy itseään aivan eri kaupungissa missä itse asun…siis myyn seksiä vielä parin tunnin matkan päässä. Hän on löytänyt monta eri käyttäjää myös alastonsuomesta jotka kuulemma olen minä, olen vain muokannut huonekaluja erivärisiksi ja käyttänyt hiuslisäkkeitä jnejnejnejne…alan olla todella väsynyt ja pelkään mitä seuraavaksi… onko tälläinen ‘‘harhaisuus’’ mahdollisesti kannabiksenkäytöstä johtuvaa ? Kokemuksia ?? Rakastan miesystävääni mutten jaksa enää tätä järjetöntä syyttelyä. Olemme sopineet pitävämme nyt pari vkoa etäisempää, annoin jatkamisen ehdoksi että hakeutuu terapiaan. Hän on itsekin huolissaan mielenterveydestään ja uskoo kannabiksen vaikuttavan häneen. Toivon että tähän tulisi jokin tolkku… :frowning:

Onko sillä oikeastaan merkitystä, mistä sairaalloinen mustasukkaisuus tai väkivaltaisuus johtuu? Et voi pelastaa tai muuttaa miestä. Mutta voit pelastaa itsesi ja lapsen irtautumalla suhteesta ennen kuin on liian myöhäistä.

^ Komp.

Toki kannabis ja myös alkoholi aiheuttavat monille ihmisille vainoharhaisuutta ym. sekoilua, etenkin runsaammin käytettyinä, mutta jos mustasukkaisuus on noin sairaalloista, niin sitä kyllä todennäköisesti esiintyy jossakin määrin myös ilman päihteitä. Jostakin syvemmältä noin voimakkaat tunteet kumpuavat, eivät ne ole yksin kannabiksen aikaansaamia, mutta nyt miehesi on helppo syyttää kannabista tai sitä, että hän ei hallitse itseään kännissä. Myöskin, jos miehelläsi ei ole todellista halua/voimaa/aikomusta vieroittautua päihteistä, niin helkutinko väliä sillä silloin on sulle, tai kenellekään muullekaan, johtuuko tuollainen käytös ja vainoilu kannabiksesta vai ei. Sori vain, mutta musta vaikuttaa, että miehesi “yrittää” tehdä päihdeongelmalleen jotakin vain sinua miellyttääkseen, ts. saadakseen sinut pysymään lähellään. Mä olen itse narkki, joten tiedän kyllä kaikenlaiset kusetukset ja niiden yritykset :wink: . Sinä et pysty saamaan ketään lopettamaan päihteilyään. Sen päätöksen on lähdettävä ihmisestä itsestään ja ihmisen itsensä vuoksi. Mitkään uhkailut, kiristykset ja lahjonnat eivät auta noissa tilanteissa.

Suosittelen, että pelastat itsesi ennen kuin tapahtuu mitään pahempaa. Lisäksi sulla on pieni lapsi, jonka on oltava ehdottomasti ykkössijalla. Lapsen ei todellakaan pidä joutua katselemaan tuollaista menoa :imp: .

Kirjoitit, että rakastat miestäsi. Miksi? Ei sun mulle tarvitse vastata tuohon kysymykseen, mutta pohdipa sitä ihan kunnolla tykönäsi. Viestistäsi sai nimittäin sellaisen käsityksen, että koko suhde on lähinnä haukkumista, huorittelua, hakkaamista, vainoamista jne. Mitään positiivista tuosta tekstistäsi ei välittynyt, joten jos suhde on pelkkää paskaa, niin mitä hittoa sä silloin siitä saat. Eivät kaikki käyttäjät tietenkään ole ns. pahoja ihmisiä(Joo, pakko vähän puolustella, kun itse lukeudun ko. ryhmään) ja joskus suhde käyttäjän ja ei-käyttäjän välillä voi kai onnistuakin, mutta tässä tapauksessa käytön lieveilmiöt ja kaiketi myös miehen perusluonne puhuvat sen puolesta, että mitään kovin ruusuista tulevaisuutta ei ole povattavissa :frowning: .

Jep :frowning: …lapseni ei koskaan ole joutunut näkemään pahoja riitoja tms tietysti se silti on käytökseeni vaikuttanut ja lapsi kyllä varmasti huomaa. Tietty tästä unohtu mainita että meillä on ollut ennen näitä vainoharhaisuuksia todella ihanaa yhdessä, hän tuntuu minulle oikealta jne ja on myös riitojen välissä, mies välillä vaan sekoaa mustasukkaisuudesta eikä pysty hallitsemaan ajatuksiaan selvästikään ja on kuin eri ihminen. Itse tiedostaa myös kannabiksen haittaavan elämäänsä sekä yrittää sitä kuulemma vähentää, tosin kuka siitä tietää. Tiedostaa myös että tarvitsee terapiaa ja aikoo sanojensa mukaan hakeutua puhumaan jonnekkin, josta uskon olevan mahdollisesti apua. En aio suhteessa pysyä mikäli terapiaan ei hakeudu ja ala muutenkin pistää elämäänsä kuntoon. Niin typerä en olisi että pistäisin lapseni katselemaan väkivaltaa. Tuntuu välillä että olis joku hiton jakomielitauti kyseessä…