Hei.
Ajattelin että on pakko luoda tunnukset tänne kun en keksi enää mitä muutakaan voisin tehdä. Olikin tavallaan shokki huomata että minulla oli jo tunnukset, 2,5 vuotta sitten luotuna. En kuitenkaan silloin saanut kohdatuksi ongelmaa. Olen nyt vajaa nelikymppinen erokriisissä rypevä mies, vaimo siis haluaa erota.
Ongelma on kannabis. Tai perimmäinen ongelma on ollut alkoholi, ei koskaan niin että olisin juonut useita päiviä putkeen, vaan se että lopputulos oli liian usein lähes toimintakyvytön. 8 vuotta sitten laitoin alkoholin vuodeksi poikki ja tutustuin kannabikseen. Etsin paljon tietoa ennenkuin uskalsin siihen lähteä, halusin vain ongelmattoman päihteen alkoholin tilalle. Vaimokin oli tuolloin, tai niin ainakin koin, ajatuksessa mukana, ja tyytyväinen kun sekoilu loppui kuin seinään. Tuosta on pikkuhiljaa kuljettu kohti (lähes) päivittäiskäyttöä, viimeiset 1-2 vuotta se on muutamaa taukoa lukuunottamatta sellaista ollutkin. Pisin tauko oli 6 viikkoa, mutta järkeä se ei tuonut päähäni.
Nyt, reilu viikko sitten vaimon nostettua kissan pöydälle ja ilmoitettua haluavansa erota, panin pössyttelyn poikki koska halusin tehdä niin, halusin taas olla parempi mies ja yrittää rimpuilla tilanteesta pois. Tai rimpuilua sinällään tämä ei kohdallani ole, koska en kärsi enkä ole koskaan kärsinyt vieroitusoireista. Olen tottunut siihen että olen jatkuvasti hieman hidas. Uskon tilanteen pitkittymisen olleen mahdollista koska en ole kuitenkaan ihan tyhmä, vaan on ikäänkuin ollut “varaa” olla käyttämättä kaikkea kapasiteettia. Nyt, tarkasteltuani itseäni viikon jälkeen olen ollut tyytyväinen jo nyt tapahtuneisiin muutoksiin. Olin kuitenkin huolissani siitä olenko oikeasti tosissani lopettamisen kanssa, ja ajattelinkin tuota voivani joskus tulevaisuudessa vielä fiksusti käyttää. Niinpä päätin eilen kokeilla itseäni mitä tuntemuksia päihtymys aiheuttaisi.
Se oli shokki! Poltin 1/10 siitä mitä normaalisti poltin illassa, ja 5-10 minuutin aikana meinasin hajota palasiksi kun ymmärsin miten paljon tuo oikeasti minua muuttaa. 30-40% aivoista ei ikäänkuin toimi, ja fyysinen päihtymistilakin tuntui ihan paskalta. Viimeisen vuoden aikanahan en ole sanottavammin enää kannabiksesta päihtynyt, asia on vaivannut mutta en ole ollut siitä tarpeeksi huolissani. Tällä hetkellä en osaa ajatella edes satunnaisessa viihdekäytössä olevan mitään mieltä, mutta kirjoitan tänne koska pelottaa etten vieläkään osaa nähdä koko tilannetta.
Millaisia kokemuksia teiltä löytyy? Onko parisuhdetta ollut mahdollista pelastaa tuollaisen jälkeen? Voiko minusta enää tulla sitä ihmistä joka olin, vai oliko kaikki nyt tässä? Palaan myöhemmin kun tunnemyrsky on hieman hellittänyt, mutta sitä odotellessa olisi upeaa lukea omakohtaisi kokemuksia aiheesta, sekä saman kokeneiden että läheisten. Kiitos jos jaksatte vastailla. Vastineeksi yritän antaa itsestäni niin paljon kuin mahdollista.