Kannabiksen pitkäaikaiskäyttäjän läheinen

Hei,

Tajusin tänä iltana olevani juuri tällainen “läheinen”, koska ymmärsin lopulta, että miehen outo käyttäytyminen on samanlaista kuin mitä kuvaillaan pitkäaikaiskäyttjien oireiksi.

Taustaa lyhyesti: yli kymmenen vuotta yhteistä elämää, pienet lapset, asunto jne., avioero menossa. Alussa tiesin miehen kyseisen aineen viihdekäytöstä. Kaksi vuotta sitten havahduin ongelmaan eli siihen, että hän on täysin riippuvainen ja käyttö päivittäistä. Suutuin ja sanoin, että lähden jos et lopeta. Mies lopetti käytön. Heti huomasin, että en saanut suhteeseen enää lopetuksesta huolimatta “parisuhteen tuntua” (olihan siinä tietysti vierotusoireitakin), mutta päätin odottaa vuoden eniten siksi, että ajattelin miehen sortuvan uudestaan, jos jätän hänet heti. Vuoden kuluttua pohdin miten saisin energian irtiottoon, sillä olin henkisesti uupunut.

Kyseisen vuoden kuluttua: olin jo (yllättävää) unohtanut pilven polttelun. Koin, että arki on raskasta. Minä tein lähes kaiken tai ainakin olin vastuussa kaikesta kotona, niin kuin olin aina tähän mennessä. Aloin miettiä mistä saisin saman energian eroamiseen kuin mikä minulla oli vuosi aikasemmin.

Ongelma on se, että jo ennen lapsia mies syyllisti minua mitä ihmeellisimmistä (jopa kuvitteellisista) ongelmistaan. Että minä olisin aiheuttanut ne tai jos en aiheuttanut, niin en ainakaan koskaan välittänyt tarpeeksi paljon ja lohduttanut tarpeeksi hyvin, ja siksi olin paha ihminen. Ja minun piti olla mielellään aina läsnä samassa huoneessa, enkä saanut edes kirjaa lukea, koska mies tulkitsi etten välitä hänestä, kun en keskity vain häneen. JA aluksi luulin todellakin olevani välinpitämätön ja paha ihminen. JONKA TAKIA aloin huolehtimaan miehen jokaisesta tarpeesta ja jopa suunnittelemaan kaiken arjen ja elämän siten, että näitä “arjen kriisejä” ei edes pääse syntymään. Lohdutin häntä henkisesti ja fyysisesti aina tilanteen mukaan kuten hän halusi.

Nyt avioerovaiheessa pääsin hetkeksi irti tästä, että huolehdin ja selvittelen miehen ongelmia. Huomasin, että taas se alkoi ja pari viikkoa olen käyttävänyt kaiken ajan pohtimalla mikä saisi miehen kuntoon. En sunnittele parisuhdetta hänen kanssa, mutta lasten johdosta ollaan tekemisissä. Yhteinen asunto on myynnissä (en tiedä kauan tässä menee) ja mies asuu muualla, mutta käy täällä katsomassa lapsia. Joten kokonaisvaltaista irtiottoa on hankala nyt tehdä. Mutta ei mun tarvisi enää saada häntä kuntoon. Nyt olen tajunnut, ettei “parisuhteen tuntua” ole ollut useaan vuoteen. Olen kokenut itseni lähinnä omaishoitajaksi, jota kohdellaan henkisesti vihamielisesti potilaan puolelta.

Täältä keskusteluista luin, että tämä mun huolehtiminen olisi sairaus. Ehkä vähän väärä sana, mutta oikea näkökulma kyllä. En vain osaa itse tätä lopettaa.

Joo, ehtisin täällä lukea muutamia keskusteluja ja ehdottomasti minulle olisi hyötyä lähistön vertaistukiryhmästä. Ja olen tunnistanut itseni sellaiseksi, joka osaa löytää kanssaihmisten joukosta juuri ne “riippuvaiset” tai mitä ne onkaan. Ja helposti taidan olla manipuloitavissakin, heh heh! …surkuhupaisaa… (yksi tärkeimmistä voimavaroistani on huumori ja itse ironia)
Tämä keskustelupalsta avasi silmäni, kiitos!

Hei.

Itse olen siinä tilanteessa kannabiksen pitkäaikaiskäyttäjän kanssa, että harkitsen yhteenmuuttoa ja lapsen tekoa.
Hän pitää taukoja silloin tällöin päivittäispolttelusta, esim. nyt on juuri sellaisella. En oletakaan tai vaadi häntä luopumaan siitä lopun iäkseen, koska se on tärkeää hänelle.

Mietin tässä vaan olenko minä oikea henkilö jakamaan elämäni hänen kanssaan, kun en itse käytä mitään päihteitä? Hänellä on masennusta ja koulu tai työpaikkaa ei ole saanut hankittua, ei ole ollut kauheesti mielenkiintoakaan siihen. Mutta saimme yhdessä laitettua muutamat hakemukset. Eli mahdollisesti nekin ajan kanssa toteutuisi…

Itsekkäästi nyt vaan ajattelen, että haluaisin mennä sen helpoimman kautta! Tarkoittaen perhe elämää ja tulevaa omaa elämääni siinä mukana…if you know what I mean.

Mutta pääpointti miksi vastasin tähän, oli se että löysin yhtymäkohtia kirjoitukseesi. Kokenut samaa. En sitten tiedä voiko kaikesta käytöksestä syyttää kannabistakaan. (?)

Hei jadenn,
Et kai ole tosissasi? Mene ja lue vilpolasta muutama tarina. Älä missään nimessä lähde yhteen, ja jos sinä siihen kärsimysnäytelmään haluat roolin, niin älä nyt ainakaan lasta hänelle tee kärsimään. Enkä tarkoita sitä, että rakkaasi olisi ihmisenä paha. Se on vaan tosiasia se, että helvetin teet elämästäsi ja tulet päätöstäsi katumaan. Syy on kannabis eikä se ihminen. Se aine tekee kaikkien läheisten elämästä helvetin. Harkitse nyt ennen kuin lasta teet hänen kanssaan.
Kaikkea hyvää sinulle.

Mietit että oletko oikea henkilö jakamaan elämäsi hänen kanssaan, sanoisin että ristiriitoja ja ongelmia tulee. Helposti voi kuvitella saavansa erilaisen lopun riippuvaisen kanssa, jos lähtötilanteessa “tietää mihin ryhtyy”. Älä anna sen ajatuksen huijata itseäsi, et tiedä mihin olet itseäsi ja mahdollista lasta laittamassa. Ja jos olet päätöksesi tehnyt, niin kokeile edes sitä pelkkää yhteiselämää muutaman vuoden ajan, ennen kuin harkitset lapsen tekoa.

Kuulostaa, ettet koe pilven polttoa kovin pahana asiana. Hän kuitenkin on säännöllinen käyttäjä. Mitä jos kyseessä olisi alkoholi? Harkitsisitko yhteenmuuttoa ja lapsen tekoa alkoholistin kanssa?

Sanot myös että itsekkäästi haluaisit mennä helpoimman kautta, mitä tarkoitat? Ymmärsinkö aivan väärin, että haluat lapsen ja nyt sinulla olisi sille isä? Helpoimman kautta aktiivikäyttäjän kanssa pääsee kun lähtee kävelemään eri suuntaan eikä katso taakseen. Anteeksi suorat puheet, mutta jos joku on vasta niin sanotusti harkinta-asteella, niin sanon niinkuin toivoisin jonkun sanoneen minulle aikoinaan. En kyllä tiedä olisiko sillä ollut vaikutusta, nyt tämä irrottautuminen on vaan niin pirun paljon vaikeampaa.

.