Kannabiksen käytön vähentäminen ja A-klinikka

Olen päättänyt lopettaa kannabiksen polttamisen. Jos en kokonaan, niin ainakin haluan vähentää sitä reippaasti. Kyseisestä aineesta ei enää kohdallani ole paljoakaan iloa.

On näitä lopetus- ja raitistumisyrityksiä mahtunut menneisyyteen, ja vuoden ajan onnistuinkin pitäytymään poissa kannabiksesta, vaikkakin paniikkihäiriö taisi vaikuttaa osaltaan siihen, että polttaluhalut hävisivät. Kun paniikkikohtaukset väistyivät, kannabiksen polttaminen alkoi taas.

Miksi haluan lopettaa? Kannabikseen menee rahaa, polttaminen on annostelumuotona epäterveellinen, passivoituminen, ja se että kaikki alkaa tuntua tylsältä ilman tätä “ihmeainetta”.

Kuinka paljon haluan vähentää? Nykyisestä, joka toinen päivä tapahtuvasta kannabiksenkäytöstä haluaisin vähentää kunnianhimoisesti kerran tai pari kuukaudessa tapahtuvaan poltteluun.

Ongelmana on vain se, ettei minulla oikein ole työkaluja mielihalujeni nujertamiseen. Onko teillä, jotka olette käyneet päihdehoidoissa, antaa vinkkejä oman nautinnonhalun saamisessa kuriin? Sitten vielä toinen kysymys: voiko A-klinikalla asioida anonyymisti? Olisi kannabiksen ja muidenkin päihteiden vuoksi aihetta, mutta en halua päihteiden käytöstäni jäävän merkintöjä minnekään tulevaisuutta vaikeuttamaan.

^ Eipä siellä A-klinikalla oikein anonyymina saa asioida, eli kyllä sun on niille jotkin henkilötiedot annettava. Mieluiten toki omasi, sillä väärien henkilötietojen antamisesta seuraa ainakin helposti ongelmia :mrgreen: . A-klinikalla on vaitiolovelvollisuus, eli tietojesi ei pitäisi siirtyä sieltä millekään muille instansseille, ellet itse tähän anna lupaa. Tuo vaitiolovelvollisuus ei tosin takaa sitä, etteikö päihdeongelmasi julkinen tunnustaminen voisi joskus tulevaisuudessa poikia joitakin ongelmia esim. PKV-lääkkeiden saamisen suhteen, varsinkin, kun näissä asioissa ollaan koko ajan menossa tiukemmalle linjalle :confused: . Mikäli nyt päädyt/päädyit A-klinikalle menemään, niin älä ainakaan mainostele asiaa missään muualla, siis terveydenhuollon taholla, ja kiellä klinikkaa luovuttamasta tietojasi mihinkään, jos ne sellaista mahdollisuutta sulle ehdottavat.

Voit tietenkin soittaa A-klinikalle täysin anonyymina, eli sun ei tarvitse puhelimessa kertoa mitään tietojasi, mutta voit kertoa rehellisesti ongelmastasi ja tehdä sitten omat johtopäätöksesi, uskallatko A-klinikan asiakkaaksi hakeutua sen perusteella, mitä ne puhelimessa sulle sanovat. Tuo kannattaa siis alustavasti, päätitpä jatkossa mitä tahansa.

NA-ryhmät ovat näitä epävirallisia tahoja, joissa voi huumeongelmaansa puida täysin nimettömänä, mutta mä en tiedä ovatko ne sun tapauksessasi oikea osoite, sillä NA:ssa pyritään todellakin lopettamaan huumeiden käyttö tyystin, eikä vain vähentämään sitä ja siellä käy paljon hyvin tiukan linjan porukkaa, joka saattaa katsoa kieroon jopa Buranan syömistä :unamused: . Muutenkin NA-ryhmät perustuvat tähän 12:n askeleen oppiin, joka ei todellakaan sovi kaikille, vaikka halu lopettaa huumeiden käyttö ihan kokonaankin ihmiseltä löytyisi. Enpä tosin usko sun mitään menettävänkään, vaikka kerran poikkeaisitkin NA-palaverissa. Sittenpä olisit vähän sitäkin touhua nähnyt. Yksi kokemus, hyvä tahi huono, lisää, jollei muuta :smiley: .

Aluksi jätä bongi pois ja polta vain sätkiä. Aluksi ei sätkät toimi, mutta alkaa kyllä vähän ajan päästä futaamaan.(jopa paremmin kuin joka päiväinen bongi) Sen jälkeen vähennä sätkien määrää ja kun tämä on tehty niin ala vähentämään kannabis määrää sätkissä tai toiste päin kuinka vaan haluat. Sen jälkeen päätät milloin haluat polttaa. Opettele pitämään taukoja vaikka sulla olisi kukkaa himassa ja himot päällä. Vähitellen alat tekemään kaikkea muuta ja mielenkiintokin perus askareisiin pysyy päällä. Itse olen nyt tauola ja poltan seuraavaksi vappuna kalareissulla… Siellä annan itselleni luvan polttaa niin paljon kuin sielu sietää.

Palkintona voit miettiä, että sinulla ei mene läheskään nin paljon rahaa… Terveys säilyy ja kaapistasi löytyy aina muutamaa eri lajiketta, kun sitä tarvitsee.

Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apuja ja tsemppiä muuten vaan.

^^/^ komppaan. bongista sätkään, ensin.
sitten koita ottaa urheilua/kuntoilua/liikuntaa osaksesi elämää…
juokseminen on hyvä tapa unohtaa hetkeksi pössyttely…
myös painojen nostelu on ihan yhtähyvä vaihtoehto, jossei
punttisali mahd./julkisten paikkojen kammo, käsipainojen nostelu
menee myös hyvästä treenistä, tunti-kaksi putkeen treenausta
ja ahdistuksen purkamista osana siinä on todella loistava vaihtoehto.
muista, että pahin, unettomuus lievenee jo pelkästään urheilulla!
noh, jossei näistä apua, on hyvä ottaa käyttöön ekoille viikoille
jokin nukahtamislääke, en suosittele neuroleptejä, jollei olo
ole päässyt menemään psykoottiseksi.

jos pystyt olemaan kuukaudenkin ilman, sen jälkeen ei kyllä mitään mainittavia
refloja/viekkareita pitäisi olla pidemmänkään pössyttelyn jälkeen…
sen jälkeen se on sellasta henkistä/psyykkistä kamppailua, mutta tuolloin
olisi jo hyvä olla jotain muuta ajateltavaakin, kuten joku harrastus tukemaan
raittiina oloa. ja yksi retkahdus Ei maata kaada, vaan sen jälkeen tuumaile,
että se oli vaan yksi retkahdus ja taas pyri jatkamaan raittiutta.
jos löydät jotain mieleistäsi tekemistä, tee sitä, ole ilman ganjaa,
ja täten se pössyttely muuttuukin itsensä palkitsemiseksi esim.1-3/krt/kk.
kun tiedät, että olet saanut jotain konkreettista aikaan, ja tällöin tuo itsensä
‘palkitseminen’ on hyvinkin kohtuullista.

A-klinikasta mulla ei ole oikeastaan mitään hyvää sanottavaa, saat leiman otsaasi
ja ehkä lääkkeitä jotka saat noutaa vain kun menet toisen henkilön läsnä-ollessa
pissimään purkkiin, ja antamalla täysin puhtaat seulat… mutta, jos tilanne vaatii
sitä, niin mene ihmeessä kysymään sieltä apua, jotkut sitä sieltä saa, ja jotkut
kokevat sen olevan täysin hyödytöntä ravaamista. eli aika yksilöllistä. tosin jos
tilanne alkaa näyttämään siltä, ni kyl klinikalt tarvittaessa ohjataan jonnekin
kuntoutukseen/katkolle pariksi viikoksi.

itse olen kokenut tän kaupungin a-klinikan hyödyttömäksi, kun sielä joutuu jonottaa,
väkisinkin törmää “tuttuihin” ja silloin se voi mennä ojasta allikkoon. tarkoitan siis
sitä, että pihalla vaihellaan sitten lääkkeitä ja/tai tutustutaan uusiin linkkeihin,
joka ei johda kuin siihen mistä olet pyrkimässä mahdollisesti eroon. valinta on Sinun.

Ps. hyvää alkanutta kevättä!

Kokeile kertaheitolla pitempää taukoa kaikesta kannabikseen liittyvästä, esimerkiksi vuosi, ja sen jälkeen vaikka kerran kuussa, JOS vielä tauon jälkeen nappaa. Suoraan harventaminen ilman pidempää taukoa voipi altistaa herkemmin luisumisen takaisin vanhaan rytmiin. Pitemmällä tauolla saa myös tuon henkisen kantin kasvatettua vastustamaan satunnaisia houkutuksia.

Mä en sotkisi mitään klinikoita tai ulkopuolisia tahoja tämmöisiin kevennysprojekteihin. Ei kuitenkaan ole järki eikä terveys nyt vaakalaudalla, joten ihan omin voimin muutosta etiäpäin vaan! :slight_smile:

Mulla on kyl vaan positiivista sanottavaa nykyään A-klinikasta - ei tosin Järvenpään Sosiaalisairaalasta. A-klinikalla ei voi asioida nimettömästi, mut sun tiedot ei mene sieltä mihinkään. Eivät siis näe tk-puolella sun käyvän siellä. Itse ainakin saanut sieltä tosi hyvin tukea ja apua, enkä mitään tuomitsemista. Seulojakaan ei oo tarvinnut antaa kuin ekalla käynnillä.

Kiitos vastauksista! Vähentäminen ei ole sujunut odotetusti ja tämäkin viikko on mennyt pössytellessä. Lisäksi viikonloppuisin piriä. Niin, ja alkoholia menee reippaammin pari kertaa viikossa ja muuten sitten se on sellaista tissuttelua. Lähinnä koulu alkanut kärsimään tästä kaikesta elämästä nautiskelusta omista vähennysprojekteista huolimatta, joten siksi kävi tuo A-klinikkakin mielessä. Muutenkin kyllästyttää tämä jatkuva päihtyneenä oleminen, mutta selvinkin päin tuntuu ikävältä: on tylsää ja ahdistaa.

Sain kuitenkin hieman yllättäen työpaikan(!) vuokrafirmasta, joten katsotaan miten sen kanssa kävisi, jos se auttaisi vaikkapa vähentämään kun pitäisi olla skarppina duunissa. Katsotaan miten käy.

Voin kertoa että jos/kun työpaikan ja työterveyskoneiston saa kyttääminen omaa päihteidenkäyttöä, auttaa se isosti vähentämään, ehkä jopa lopettamaan… :wink:

^ Hmm… Enpä tiedä, viitsivätkö työnantajat hirveästi panostaa joihinkin vuokrauspuljun kautta hankitun työntekijän päihdehoitoihin :confused: . Sitä paitsi tässä on kuitenkin kyse kannabiksesta, joka on, tadaa, kammottava laiton huumausaine, joten sen käyttöä ei katsota välttämättä lainkaan niin suopeasti, kuin juopottelua :unamused: , varsinkaan miltään ns. kesätyöntekijältä.

Tsemppiä kuitenkin muumilaaksolle, josko se duunin paiskiminen toisi muutakin sisältöä elämään, kuin vain päihteet. Toivottavasti se on edes kutakuinkin mieluisaa työtä, jottei tarvitsi sen vuoksi nollailla, että työnteko vituttaa niin armottomasti :confused: .