käykää äänestämässä ihmiset! Ääniä on jo 6 988 kappaletta, mutta ei vielä riitä! Aikaa kannattaa on heinäkuuhun asti. Jokaisen pitäisi tietää että alkoholismi ym muu pahojen huumeiden käyttö loppuisi/vähentyisi kannabiksen laillistamisen myötä. Kannabis on lievästi päihdyttävä luonnonkasvi, jota nautitaan polttamalla. Kannabis ei pistä päätä sekaisin, sillä on enemmänkin rauhoittava vaikutus. Kannabis myös todistetusti auttaa hyvin koviin kipuihin, eikä kannabikseen jää koukkuun oli sitten polttanut kuinka pitkään tahansa. Myöskään vierotusoireita ei tule. Ne jotka väittää toisin, eivät ole ikinä polttaneetkaan tai vain ovat keksineet puheet omasta päästään. Kiitoksia kaikille kannattajille!
No jopas oli propagandapläjäys. Tämähän on kuin tupakan alkutaipaleelle. Sekin oli varsin trendikäs ja terveyttä edistävä yrtti aikanaan…
Enpä tiedä sitäkään, että onko ihan asiallista propakoida tällä palstalla huumeiden käytön puolesta… no mode päättäköön.
Vastavetona: Kannabis on huume ja varsin vahvakin sellainen. Se aiheuttaa voimakasta psyykkistä riippuvutta ja altistaa psykoosille. Erityistä varovaisuutta tulisi noudattaa henkilöiden, joilla on muita riippuvuuksia ja/tai mielenterveydellisiä ongelmia.
Tekstistäsi huomaan, että et tiedä paljoakaan kannabiksesta, jos ollenkaan. Minusta tämä palsta on juuri oikea “propakoindiin”, sillä täällä monella on alkoholin ja muiden kovien huumeiden kanssa ongelmia. Monet tuttuni ovat päässeet eroon kovista aineista/alkoholista kannabiksen avulla, kannabis on päätepysäkki huumeille ja alkoholille. Kannabis ei missään nimessä ole verrattavisssa tupakkaan, koska kannabiksella ei nimenomaan ole terveyshaittoja. Kannabis ei myöskään altista psykoosille. Sen sijaan kovat huumeet kuten amfetamiini ja ekstaasi voivat hyvinkin laukaista psykoosin päälle. Myös alkoholismi aiheuttaa masentuneisuutta ja ärtyneisyyttä, vahvaa päihtymistä, kannabis sen sijaan rauhoittaa ja tuo hyvän tasaisen olon ilman kovaa päihtymistä.
Asiaa edelleen harkittuani aion pysyä kannassani. Päiteiden käytön määrä on tottakai meidän kaikkien asia. En jaksa hyväksyä sitä tekopyhyyttä jonka mukaan maailma paranee sillä että jokainen keskittyy vain omiin asioihinsa ja sulkee silmänsä muulta maailman muuttumiselta.
Mutta, olen edelleen sitä mieltä että toivottavampaa on vähentää päihdetarjontaa kuin lisätä sitä.
Väite jonka mukaan tarjonnan lisääminen vähentäisi ongelmia on jo itsessään epälooginen.
Päihteiden aiheuttamat haitat ovat suorassa suhteessa kokonaiskulutuksen määrään.
Jonkun yksittäisen henkilön valinnat sen suhteen, millä aineella ensisijaisesti haluaa päihtyä, ei vaikuta olennaisesti asiaan.
Ketjun avaus on sisällöltään sellainen, että taidan tulkita sen “huumoriksi” enkä kommentoi enempää.
Hmm… ihan totta. Olen samaa mieltä.
Mutta metkaa kun joskus olen ollut tulkitsevani, että sinä juurikin itse kannatat tuota omiin asioihin keskittymistä ja muun ihmiskunnan ulkopuolelle sulkemista. Onhan mm. päihdehoito, vertaistukiryhmät ja yhteisöllinen toiminta negatiivisia asioita mielestäsi, vai ovatko?
Kaikki tietää, että kannabis voi aiheuttaa joillekin vahvaa psyykkistä riippuvuutta ja ainakin itselle tulee aivan selkeät “vieroitusoireet” jos hiisaan useamman kuukauden putkeen joka päivä.
Ei se hikoilu, ärtymys, ruokahaluttomuus ja kylmät/kuumataallot ole mitään mielikuvituksen tuotetta. Okei nämä oireet ovat verrattain lieviä (ja kestävät muutaman päivän) jos verrataan miltei mihin tahansa substanssiin, mutta todellisia ne todellakin ovat.
Juuri tuollaisten pannimannien typerien “kannabiksella ei ole mitään haittavaikutuksia ja se parantaa kaiken pahan maailmassa” -julistusten vuoksi kannabiksen laillistaminen osittain junnaakin paikoillaan. No, ehkä pannimannilla ei olekaan tässä pointtina saada kannabista lailliseksi, vaan päinvastoin , tai sitten yksi raukka on taas onnistunut pössyttelemään aivonsa tyystin muusiksi .
Kyllä sillä “ihmeyrtillä” vain haittansa ja vaaransa on ja niistä pitäisi tässä dekriminalisointikeskustelussa puhua mahdollisimman kiihkottomasti ja objektiivisesti, kuten myös kannabiksen positiivisista vaikutuksistakin. Nuo vaikutukset kun ovat erittäin yksilöllisiä. Joillekin tuo yrtti sopii ja joillekin se ei sovi lainkaan. Yleisesti ottaen pidän kannabista parempana päihteenä, kuin alkoholia, vaikka itse ryyppäänkin paljon mieluummin, kuin pössyttelen, sillä minä saan kannabiksesta vain lähinnä niitä haittavaikutuksia. No, eipä sillä viinallakaan taida minkäänlaisia terveysvaikutuksia mulle tai kenellekään muullekaan olla . Päihteittä paras, totta kai, mutta kun se ei aina vain valitettavasti mene niin tässä maailmassa, joten parempi silloin valita se itselleen vähiten haitallinen päihde.
Kannabiksen laittomuutta en ymmärrä niin pitkään, kun alkoholi, tuo hirvittävä myrkky, on laillista, sillä kannabiksella on tutkitusti niitä ihmisen terveyteen positiivisestikin vaikuttavia puolia, toisin kuin alkoholilla. Alkoholin kieltolakia en myöskään kannata, sillä se toisi todennäköisesti muassaan pahoja lieveilmiöitä, sillä tämä juoppokansa kyllä hankkii viinansa keinolla millä hyvänsä .
Juu, kyllä kannabinoideillakin saa fyysisen koukun aikaisiksi, jos niitä vetää 24/7. Yhdessä eläinkokeessa oli pidetty koiria monta vuorokautta jatkuvassa THC-pöllyssä ja sitten oli yhtäkkiä annettu kannabinoidireseptorit salpaava ainetta, joka syrjäyttää THC:n reseptoreistaan. Tuloksena oli vieroitusoireita kuten syljeneritystä, ripulia ja oksentelua. Samalla tavallahan naloksonikin saostaa vieroitusoireet esille opioidiriippuvaisella.
Joo ja yhdessä toisessa eläinkokeessa joka tehtiin apinoilla kannabiksen todettiin aiheuttavan aivovaurioita. Tosin koe oli hieman kyseenalainen koska apinoille esim. laitettiin maski naamalle josta “syötettiin” pelkkää savua 5min. Sellainen aika ilman happea aiheuttaa jo itsessään aivovaurioita. Olisi hauska tietää missä tollanen eläinkoe on toteutettu jossa on pidetty koiria monta vuorokautta jatkuvassa THC-pöllyssä. Ja jos tollanen on todella tehty kenellä siihen olisi intressit.
Muutenkin “kannabinoidireseptorit salpaavan aineen” vertaaminen naloksonin aiheuttamiin reaktioihin (koettu on ja sairaampia oloja on harvoin ollut) on aika kaukaa haettu.
Mulla on muutama parin kolmen kk. putki kannabista enkä ole kokenut fyysisiä vieroitusoireita. Tai ne on sitten ollut niin lieviä että en ole niitä huomannut. psyykkisetkin oireet ovat jääneet lähinnä ensimmäisen päivän “himoon”.
no kyllähän tötsystäkin viekkarit tulee tosin aika lievät, itellä tuli lievää ruokahaluttomuutta tai sit vaa pilvessä söi enemmän . ja mitä haittavaikutuksiin tulee nii eihän se ihan haitatonta ole(itellä mielialan vaihteluita) mutta suurin haitta on laittomuus. mf lääkityksen myötä pilven himokin on nykyään helpottunut, jos en nyt väärin muista nii ei oo tänävuonna pahemmin polteltu ehkä yhet en nyt pidä kirjaa, määrätkin on hurjia jotain 0,i-0,05g lefaa.
En kannannabiksen laillistamista koska yritän itsekkin elää ilman sitä. Juurikin siitä syystä ettei kasvi sovi minulle. Johtuu tosin minusta itsestäni, en pysty lopettamaan jos kerran aloitan, jää putki päälle. Jos myssyttely on satunnaista niin mikäs sen mukavampaa
Olen kyllä vähän harmissani siitä ettei sen polttelu kannata, mutta en ole mielestäni katkera kukkahattutäteiijä. Hatsin laillistaminen ei välttämättä poistaisi huumeongelmia. Syrjäytymistä ehkä jos kasvattelu sallittaisiin.
^aika huono perustelu jos ei itselle sovi, itse miettisin onko se haitallisempi laittomana vai laillisena, omalle käytölle on ihan sama onko laillista vai ei, kun oikein mietin niin en usko että polttelisin sen enempää vaikka saisi(tänävuonna yhdet savut polttanut), mukavampi kun toimiikin kunnolla kun sitten joskus poltan(muutenkin päihteitä käytän enää harvoin päihtymiseen) eikä edes tee enää edes pahemmin mieli. eikä lakia tarvitsisi edes muutaa eikös poliiseilla pitäisi teoriassa olla madollisuus katsoa läpi sormien jos ei aiheudu haitta muille ja määrät on pieniä, korjatkaa jos olen väärässä. itse en kieltäisi kuin myynnin jonka rangaistuksia voisi koventaa jos oma käyttö sallittaisi.
On joo huono perustelu tuo, että minulla täällä maailmannavassa on ongelma, joten kaikkien muiden ihmisten tulee elää sen mukaan . Ei mullekaan kannabis sovi, mutten silti puolla sen laittomuutta. Mulle kannabis ei tosin aiheuta tuollaisia ongelmia, kuin sulle, Luppis. Mulle se tekee vain huonon olon ja sen vuoksi mulla ei ole mitään kiinnostusta käyttääkään sitä, mutta otetaan mun kohdallani esimerkiksi alkoholi: sen kanssa touhu lähtee multa aina lapasesta ja kännissä olen ihan vitun ääliö . En silti kannata alkoholin kieltolakia, sillä monet ihmiset osaavat käyttää sitä ns. sivistyneesti, eikä heidän tarvitse kärsiä siitä, että mä en osaa. Jos mulla on ongelma aineen X kanssa, niin mun on tehtävä sille ongelmalle itse jotakin, eikä roikuttava sen varassa, että yhteiskunta kielloillaan pitäisi mut siitä erossa. Sitä paitsi, niin minä, kuin sinäkin, Luppis, olemme kyllä saaneet hankittua haitalliset huumeemme siitä huolimatta, että ne ovat olleet laittomia .
Myös esim. rauhoittavia ja vahvoja kipulääkkeitä käytetään paljon väärin ja näitä väärinkäyttäjiä löytyy runsaasti juuri niistä ihmisistä, joilla on ihan lailliset respat troppeihinsa. Pitäisikö kipupotilailta evätä kivunlievitys tai paniikkihäiröiseltä ihmiseltä helpotus pahimpiin oloihinsa sen vuoksi, että jotkut eivät osaa käyttää lääkkeitään oikein? Myös kannabis toimii monella hyvänä kipulääkkeenä ja joillain myös parhaana mahdollisena psyykelääkkeenä, joten en tahdo näitäkään ihmisiä rangaistavan ja kiusattavan jonkun HC-pössyttelijän oman ongelman tähden.
Kannabiksen laillisuus ei tokikaan vähentäisi itse huumeongelmia, ts. ne sohvaan maatuneet 24/7-ameebapössyttelijät jatkaisivat kyllä samalla linjalla ja aina niitä uusia tulisi, valitettavasti, mutta niin se on tähänkin asti mennyt. Kannabiksen laillistaminen vähentäisi niitä haitallisia lieveilmiöitä, joita ko. yrtin laiton hankkiminen, hallussapito ja käyttö aiheuttavat, eli ihmiset joutuvat asioimaan epämääräisten diilereiden kanssa, vaikkei heillä olisi mitään suurempaa halua pyöriä joissakin vetoporukoissa, työpaikka saattaa lähteä alta, vaikkei olisi koskaan ollut työssään päihtyneenä, mutta huumetesti sattui näyttämään positiivista, koska henkilö oli viikko sitten juhannuksen kunniaksi polttanut yhden jopon jne.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että jos kannabista saisi täältä esim. Coloradon-mallin mukaisesti lähimyymälästä, niin polttaisitko enemmän kuin nyt? Siis jos nyt ylipäätään enään käytät kannabista?
Omakohtaisesti tälläinen tilanne ei vaikuttaisi itseeni millään tavalla (paitsi tietysti ei tarvitsisi vältellä possuja). Aivan saman määrän siis pajauttaisin kuin nytkin teen vaikka yrtti on laitonta.
Positiivisena puolena tietysti tuossa tilanteessa olisi se, että lajikevalikoima suurenisi merkittävästi josta uskoisin olevan huomattavasti enemmän hyötyjä kuin haittoja.
Tämä. TÄMÄ. Mä en tajua, miten joidenkin on niin vaikea tajuta tätä logiikkaa, en sitten millään. Mä en esim. enää lumilautaile, kun pannutin teininä sen verran pahasti, ja polvikin vois mennä paskaksi lopullisesti jos lähtisin vielä rinteeseen kikkailemaan, kun en kuitenkaan malttaisi olla testaamatta vähän temppuja. Senpä takia koko lumilautailu on kiellettävä!!!1 SE ON VÄÄRIN JA MORAALITONTA JA LAPSET JA YHYY
oon poltellut n, 15 vuotta ja kohta ollut vuoden ilman, kannabis sopiii minulle erittäin hyvin mutta tän yhteiskunnan säännöt ei sovi ja se että meitä pidetään terveydenhuollossa kakkosluokan kansalaisina kusee ihan vitusti tää järjestelmä meinaan, menin tuossa mainitsemaan pähdetyöntekijälle mielipiteestäni (ei olisi pitänyt) heti halutaan ottaa pamit pois
juttelin joskus 90 luvulla suomenkannabisyhdistyksen puheenjohtajan kanssa miten lääkereiden kanssa tulusi toimia niin ois pitäny uskoo ettei mielipidettä voi sanoa ja täytyisi kieltää kaikki kannabismyönteinen ajattellumalli nyt sitten 20 vuotta keskustelusta päätin koittaa kepillä jäätä niin ei voi olla totta järjestelmä ei oo muuttunu mihinkään suuntaan!!!
ja paskat ne mitään psykooseja aiheuttaa ehkä alaikäisillä kun ne viedään pakkohoitoon ja psyykataan pilalle moni ystäväni nuoruudessa jäi kiinni ja väitettii että on psykoosissa no onko tuo ihme jos sosiaaliviraomaiset vanhemmat ja kaikki muutkin kääntyivät heitä vastaan.
en siis suosi että alle 18vuotiaat polttelee mutta jokaisella täysiikäisellä tulisi olla oikeus valita itse olen yli 30 ja kukaan tai mikään taho ei tule muokkaamaan mielipiteitäni
kai meillä silti on oikeus mielipiteeseen? Jos joku ais niitä psykooseja aiheuttaa niin se on sekakäyttö ja kannabiksen kriminalisointi eli laittomuus.