Kamala juhannus

Nyt olen tullut siihen pisteeseen että minun on pakko lopettaa juominen. Juomiseni on rajoittunut viikonloppuihin mutta silloin on tullut juotua välillä muisti poikki. Nyt oli sama homma. Join kaverien luona enemmän kuin tarpeeksi. Kun havahduin olin poliisiautossa enkä muistanut edes omaa nimeäni! En tiennyt missä olin ja mistä olin tulossa. Kaksi promillea oli veressä. Koko yö tuntui painajaisunelta. Olin rikkonut auton ikkunan jossain pihassa. Sitä ennen olin maannut poikittain autotiellä, onneksi kukaan ei ollut ajanut ylitseni.
Turha sanoa että oloni on tällä hetkellä järkyttynyt. En tunnista itseäni tuosta käytöksestä. En tiedä mitä tekisin. Sanomattakin selvää on että minun on lopetettava juominen. Vaikeaa se tulee olemaan, koska olen juonut pystyäkseni olemaan sosiaalisempi. Jännitän kovin ihmisten seurassa ja alkoholi on tuonut apua. En tiedä mistä hakisin apua.

Hei EmiliaE,

Voisin sanoa (ihan omasta kokemuksesta) että kaipa tuo sinun käytöksesi on
jonkinlainen avun pyyntö tilanteeseesi, olotiloihisi.

Juomisen lopettamiseen saa apua mm. A-klinikalta, AA:sta, kun omat keinot
ei riitä. A-klinikalta saisit keskustelu apua tilanteeseesi.

Tsemppiä kovasti toivotellen! Raittius kannattaa!

Hei EmiliaE

Tuntui kuin kirjoituksesi olisi voinut olla itseni kirjoittama jostain vaiheesta juomisuraani. Juuri tuollaista se minun alkoholistinen juomiseni oli. Itse olen nyt löytänyt (toivottavasti) sisäisen motivaation lopettaa juomisen, tosin se vaati yli kymmenen vuotta juurikin tuollaista juomista.

Toivottavasti otat nyt asian tosissasi ja haluat hakea apua (A-klinikka, AA, auttava puhelin, yms). Apua on kuitenkin tarjolla, jos siihen oikeasti haluaa tarttua.

Voimia sinulle.

-Jokke

Tässä on ollut muutama päivä aikaa miettiä ja älyttömintä on että suurin kysymys mitä pyörittelen päässäni on miten selitän juomattomuuteni tutuilleni. Suomessa on täysin hyväksyttävää vetää pää täyteen mutta juomattomuuten suhtaudutaan negatiivisesti ja varautuneesti. Itse en saanut yläasteella kavereita osittain siksi etten liikkunut ryyppyporukoissa. Kavereita alkoi löytymään baareista myöhemmin, tietenkin kavereiden lisäksi löytyi ongelmia ja vaaratilanteita riittämiin.
Vielä ei ole tullut sitä tilannetta että päätöstäni juomattomasta linjasta olisi koeteltu mutta tulossa oleva kesäloma tuo kyllä haastetta riittämiin; 30-v synttärit, festarit ja mökkireissuja. Kaikissa näissä viinakset olisivat normaalisti kuvassa vaan ei nyt.

Heippa EmiliaE!

Kaikki meistä täällä kirjoittavista voinevat samaistua noihin ajatuksiisi. Omasta kokemuksestani kerrottakoon, että ensimmäisen kerran selvinpäin nuo tilanteet kohdattuaan alkoi oppia kohtaamaan tilanteet selvinpäin kerta toisensa jälkeen. Tänään tuo selvinpäin tilanteisiin meneminen on jo rutiinia. Oikeastaan ensimmäisen vuoden aikana kaikki tapahtumat ovat sellaisia, joihin liittyy aikaisempi kokemus päihteiden kanssa tilanteisiin menemisistä, mutta yksi kerrallaan nuo tilanteet vähenevät.

Yksi päivä kerrallaan raittius lisääntyy meillä jokaisella. Tsemppiä!

Nyt on ensimmäinen koetinkivi kohdattu. Viikonloppuna meille tuli ystäviä käymään ja lähdimme keikalle kuuntelemaan muutamaa bändiä. Koko illan pystyin olemaan selvänä! Teetä tuli juotua viisi kuppia, vettä pari litraa ja klementiinejä syötyä, pitihän sitä olla käsille jotain tekemistä. :slight_smile: Jaksoin helposti puoli kolmeen kavereiden seurassa ilman viinaakin. Tästä se siis on lähtenyt vaikken omaan tahdonlujuuteeni paljoakaan uskonut.

Hieno homma!! :smiley:

Mietinkin tänään mitä sinulle kuuluu :slight_smile: Mukava kuulla että kaikki on sujunut hyvin ja olet uskaltautunut niihin tilanteisiin mihin ennen kuului tiiviisti kupin kallistaminen.

Kitty

Hienoa olet selvinnyt houkutuksesta :smiley: . Menetelmiä, joita AA:n jäsenet ovat käyttäneet välttääkseen juomisen: esim.“Älä juo sitä ensimmäistä”. Opettelen tätä ohjetta numero 1. Olen itsekkin vasta alkumetreillä tuon juomisen välttämisen suhteen. En ole kyllä käynyt missään houkutus paikossa mutta olen yleensä juonut vain kotona. Eli olen aina siinä paikassa jossa tavallisesti juon. Ja retkahtamisiakin on tullut jo kahdenkuukauden aikana kolme. Mutta aion selättää sen kunigas alkoholin. Raitista jatkoa. :stuck_out_tongue: sinullekkin!

Vielä viime viikonlopusta. Oli hyvin outoa tarpoa grilliltä kotia kahden aikaan selvänä. Sitä mietti koko ajan että onpa outo olo, onkohan laskuhumala jo tulossa. Sitten sitä älysi että eihän sitä koko humalaa edes ole ollutkaan. :slight_smile: Aamulla heräsin sitten ajoissa ja lähdin heti koirien kanssa puolentoista tunnin lenkille. Olen ihmetellyt mitä ihmiset hehkuttavat ihan tavallisia asioita täällä mutta kyllä krapulaton aamu, ja se että saa itsestään irti muutakin kun sohvalle raahautumisen on todellakin ihanaa.
Itselläni on tälläkin hetkellä mielialalääkitys ja olen toipumassa viimevuotisesta masennuksesta, uskon että viinaton tieni saattaa saada minut viimein irti masennuksen viimeisistäkin rippeistä. Olen niin niin iloinen etten ollut juhannuksena kaupungissa, olisin saattanut vaikka mennä junakiskoille makaamaan autotien sijaan! En olisi saanut enää toista tilaisuutta miettiä asioita selvinpäin.
Seuraavan viikon alussa onkin sitten taas koitos edessä kun menen kaveriporukan kanssa mökille. Varmasti tulee pientä painostusta juomiseen mutta onneksi olemme saaressa ja kaikki muut juovat kaljaa, itse kun en ole ikinä pystynyt kaljaa juomaan, inhoan sen makua. Pelkkää kirkasta (vettä) siis minulle! :slight_smile:

moikka,

olet aloittanut selvän elämän haastavasti kesäaikaan…niinkuin minäkin. Mutta aina on minulla ennen ollut syitä,miksi just nyt ei voi olla selvinpäin jne…kesä ja grillaus &kylmää siideriä. No,mehän ollaan täällä ryhmässä ihmisiä,jotka emme voi viinaa juoda ja tunnistamme sen. Siitä on hyvä jatkaa. Juomattomuus tekee itsetunnolle hyvää ja fiilikset on mahtavat. Muiden sanomisilla ei ole väliä,vaikka kyllä se viinan tuputtaminen ärsyttää. Itsellä on parasta näin alkumainingeissa pyrkiä välttämään tilanteita,joissa juodaan. Elämää ei voi kuitenkaan elää niin, että välttelee ja pelkää retkahdusta. Itse olen vuosien varrella usein jättänyt auton kotiin ja se on mahdollistanut juomisen. Jos lähden autolla, tulen aina kotiinkin autolla ja selvinpäin. Minulla toimii siis sellainen apu.
Tsemppiä sinulle, et ole yksin;)

Tsempit myös minulta teille kesän lopettajille, tuulta päin sinnikkäästi!

Vuosi sitten lopettelin epätoivoisissa tunnelmissa ja nyt sitten huomaa että kesästä voi todellakin nauttia selvänä vissyn voimalla eikä tule enää mieleen hukata harvoja ihania päiviä vessan lattialla. :smiley:

Nyt on sitten synttäritkin juhlittu! 30 v tuli täyteen ilman tippaakaan viinaksia. Tuli oltua baarissa tappiin asti limun voimalla, kai sitä oli ainakin sokerihumalassa. Kun katseli sitä menoa niin huh huh. Noinkohan edustavalta sitä itsekin on näyttänyt jurrissa… Pahinta oli katsella tanssilattiaa, ei tiennyt itkeäkö vaiko nauraa. Kovasti yrittivät kaikki tuputtaa juotavaa, alkoi jo kyllästyttää puoli tuntia yritin eräällekin tyypille selittää viinatonta linjaani, tuntui kun hän olisi ottanut sen henkilökohtaisen loukkauksena. Välillä tuntuu että olisi helpointa vaan sanoa koko ajan että olen raskaana, siinä saisivat sitten ihmetellä ennätyspitkää odotusaikaa ja olematonta raskausmahaa. :slight_smile: Raskaus tuntuu olevan ainoa hyväksytty syy olla juomatta. No, ehkä tähän raivoraittiin kapinallisen osaan tottuu aikanaan. :slight_smile:

Tosi sekavat olot 2promillessa viittaa tosiheikkoon toleen, tai sitten bentsojen otto viinan kanssa. Tosialkoholisti ei edes vielä sönkötä 3promillessa…

Enhän minä ole itseäni “tosialkoholiksi” missään vaiheessa väittänytkään. Itselleni ei selkeäsi viinakset sovi niin miksi sitä toleranssia lähtisi väkisin kasvattamaankaan. Parempi yrittää lopettaa kun on vielä elämä suht hallussa.

Heipä hei Emilia

Mukavaa, että olet pysynyt raittiina, tsemppiä jatkoon vaan. Sinunkin alkoholiongelmaasi on yhtä tärkeää hoitaa kuin kenen tahansa muunkin. Itsekin olen alkoholistina yhtä “tosi”, vaikka elämän ulkoiset puitteet ovatkin kutakuinkin kohdallaan enkä ole itseäni täysin rappiolle juonut. Suunta minulla kuitenkin on ollut selkeää alamäkeä juomisen suhteen ja sen haluan katkaista. Nyt kuitenkin haluan ns. muuttaa suuntaa, jos sinäkin sitä haluat, toivottavasti myös täältä saat siihen voimia.

-Jokke

.

Kalsari-Kalevi on selvä trolli, tiedoksi vaan niille, ketkä ei ole vielä huomanneet. Joten älkää antako noiden heittojen häiritä. Tsemppiä EmiliaE!

Huh, nyt on kesäloma jo lopuillaan ja tipaton linja on pitänyt. Nyt on takana kahden päivän festarit ilman eikä kertaakaan tehnyt mieli juoda! Naposteltavaa kului kyllä melkoisesti, taitaa tällä menolla olla tuleva keskustelupalstani Me keventäjät. :slight_smile: On alkanut tuntua että minulla on nyt tarpeeksi itsetuntoa olla oma itseni eikä minun tarvitse juoda ollakseni ihmisten seurassa. Toivottavasti muillakin on kesä mennyt loistavasti limulinjalla.

Onnitteluni Emilia! Kesä on mennyt minullakin ensimmäistä kertaa 35 vuoteen kokonaan raittiina. Monta sellaista asiaa, jota en olisi kuvitellutkaan tekeväni ilman muutamaa tuopilista tai vähintään pullollista viiniä, on tullut tehtyä. Ihan mukavaa on ollut, mikä sinänsä vähän yllätti. Jotenkin kuvitteln, että kun lopetan juomisen, en enää käy terasseilla, että siellä on suunnilleen pakko juoda tuoppi ja toinenkin. Ajattelin aiemmin, että kavereiden luona on turha grillailla, jos ei vähintään puolta laatikollista punkkua saa lipitellä. Joka paikassa ja aina piti vähintään tuoppi kumota.

Mukavasti on kesä mennyt. Hyvä ja raitista jatkoa sinulle ilman örveltämistä ja krapulaa!

Tuohan on hienoa että olet viettänyt loman noin upeasti, nauti raittiista hetkistä!