Tiedän että tää on ehkä vähän tyhmää, mutta kun joka ikiseltä lääkäriltä on tullut tätä samaa: syöt noita bentoja mahdollisimman vähän/mä kuule kirjoitan sulle tästä ketipinoria. x( Mikä on mahdollisimman vähän? Missä menee joku yleisesti hyväksytty raja? Toleranssin kasvamisessa?
Itse siis olen alkoholisti, ollut tässä ns. ominpäin viikon juomatta. 15mg Opamox-reseptillä olen varustettu, käytän nukahtamiseen.
Mä vaan haluaisin jotain kommentteja/keskustelua noiden nappailemisesta… Kun lääkärien kanssa ei tosiaan hirveän havainnollistavia keskusteluja ole käyty (oisko yhteensä 3-4 eri tyyppiä ollut määräämässä noita mulle.)
Ja siis tiedänhän mä että jokaisen hermosto on erilainen, toisilla tulee toleranssi nopeammin kuin toisilla… Jotenkin mä vaan haluaisin jonkinnäköisen RAUHAN tän asian kanssa, siis… Päihderiippuvaisena vaan pelottaa joku bentsokoukku, läheltä muutamaa ihmistä seuranneena jonkinlainen käsitys siitäkin helvetistä.
Mielipiteitä, kokemuksia, kommentteja OTETAAN VASTAAN.<3
^Et ole lainkaan turhaan huolissasi bentsojen käytöstäsi jos olet alkoholisti. Meillä juopoilla kun on keskimäärin tapana koukuttua herkemmin kyseisiin depresantteihin kuin ns. “taviksilla”. Sen lisäksi usein me saamme jonkinlaisia “kiksejä” bentsoista koska ne usein auttavat/turruttavat niitä psyykkeenongelmia jotka sen liiallisen/holtittoman dokaamisen takana piilevät.
Nuo lekurin ketipinor puheet voit samantien unohtaa. Kyseessä on neurolepti eli antipsykootti joka on tarkoitettu vain vakavien mielenterveysongelmien hoitoon. Tutustu tähän linkkiin, ennen kuin näitä myrkkyjä menet syömään–> terveyskirjasto.fi/terveyski … i=lam00033
Opamox taas on yksi miedoimmista bentsoista ja se ei varsinaisesti ole ns. “unibentso”. Unettomuuteen paremmin tarkoitettuja valmisteita ovat esim. tenox tai insomin. Tosin jos oksatsepaami antaa sinulle unen pienellä annostuksella (15mg-30mg yötä vasten) niin en näe huonona vaihtoehtona käyttää sitä näin.
Ei ole olemassa mitään “yleisesti hyväksyttyä rajaa” ja toleranssi kasvaa hyvin yksilöllisesti. Opamoxia määrätään yleensä väliltä 7.5mg-150mg/pv. Itselläni oli aikanaan 120mg/pv+muita bentsoja. Kehottaisin välttämään bentsojen syöntiä turhaan ja jos ongelmasi tosiaan on unensaanti, niin älä syö näitä valmisteita missään nimessä päivisin.
On tullut ketipinor kokeiltua, PASKAAhan se on (ja edelleen sitä on tyrkytetty mulle aina 1.vaihtoehtona.) Psykan avopolilla, osastolla, terveyskeskuksessa. En joo todellakaan koske siihen schaisseen enää koskaan.
Ja tiedän että opamox on yks miedoimmista… Unen saan tosiaan 15-30 millillä, 15 on aika tyhjän kanssa jos kovasti ahdistaa. Oon käsittänyt että noi varsinaiset nukahtamisbentsot on pahempia kuin opamox? Vai…? Ikinä noita tenoxeja sun muita kokeillut (kun ei ole tarjottu. x) Kerran kyllä kysyin oisko ne parempi vaihtoehto, vastaus oli jonkinlainen ympäripyöreä “en tiedä-ei-et nyt vaan syö niitä bentsoja ollenkaan. Ootko koskaan melatoniinia kokeillut?”
En ole koskaan ollut a-klinikan asiakkaana, niillähän on lääkäri siellä?? Jotenkin niin turhauttavaa ja ahdistavaa, kun aina saa pelätä saanko ton respani uusittua, taasko joku idiootti tyrkyttää sitä ketipinoria ja tsilleen… Mietin vaan että jos a-klinikalta löytyis lääkäri joka ei saisi sätkyä sanasta bentsodiatsepiini. -.-
Haha, harmi etten ole liikkunut huumepiireissä, kyllä löytyis opamoxit helpolla. No hekoheko.
Melatoniinia kannattaa kokeilla mutta eipä siitä ole apua jos nukahtamisen vaikeuden syynä on ahdistus. Tuo A-klinikalle meno saattaisi olla hyvä ratkaisu, siellä lekuri kyllä lähes aina ymmärtää, että opamoxit voi vaihtaa vaikka siihen tenoxiin (joka ennemmin on tarkoitettu niihin uniongelmiin). Mutta kyllä ne sielläkin ovat nykyään suht tarkkoja näiden troppien kanssa.
Kaikista helpoimmalla pääset kun varaat ajan yksityiseltä lääkäriltä ja menet sinne valittelemaan ahdistusta ja uniongelmia. Tosin pidä varasi… Jos siellä et kerro lainkaan ongelmallisesta alkoholin käytöstäsi saatat saada sellaiset reseptit, että alta pois
Minä sain jo ensimmäisellä käyntikerralla 120mg opamox+ 40mg tenox+ 1.5mg rivatril. Ja sitten olinkin parin vuoden kuluttua kaulaani myöten kusessa. Eroon pääsy vaati tiukkaa pitkähköä laitoshoitoa psykoottisissa vieroitusoireissa kuukausia kituen. Eli nyt ei puhuta mistään pilipali napeista, mieti tarkkaan mitä teet…
Kuten tossa SoiKannel vastasikin, niin Opamox on bentso sieltä miedoimmasta päästä. Sinänsä siis ei ole huolta, jos käytät satunnaisesti ja aiheeseen. Tosin kummastelen kanssa, että Opamoxiako nukkumiseen? Eihän se tavatonta ole, oon kuullut muitakin vastaavia tapauksia, mut kyllä nukkumiseen ennemmin sit Tenoxia tai ihan nukahtamislääkettä (Stilnoct, Imovane).
Mielummin mä itse syön bentsoja vaikka lopun elämäni kuin pistään suuhuni yhtäkään Ketipinoria, näin kärjistetysti. Jos bentsoja OIKEESTI tarvitsee, niin musta niissä ei ole mitään pahaa - miksi pyrkisi eroon? No, ei Ketipinorissakaan tarpeeseen (mania, skitsofrenia) mitään pahaa ole, mutta nukkumiseen/ahdistukseen mun mielestä aika nou nou. Ihan sen takia, että melkonen myrkky kyseessä. Totta kai bentsotkin aiheuttaa pitkäaikaiskäytössä ikäviä sivuvaikutuksia isoilla annoksilla, mut neurolepteillä saa pilattua aivonsa takuuvarmasti nopeammin ja radikaalimmin.
Kauanko sä olet syönyt noita Opamoxeja? Ei niihin toleranssia nyt NIIN nopeasti tuu, että ei sitä annosta jatkuvasti tarvi olla nostamassa. Mulla menee jo toista vuotta Diapam 1-4krt/pv tarvittaessa, enkä mä huomaa toleranssini kasvaneen tuosta. Joskus auttaa se yksikin Diapam, mut välillä on päiviä, kun menee neljä (tai enemmän, mut ei lääkärin tarvii tietää siitä :mrgreen:). Osastolla ollessani oli taas tapaus, joka käytti Temestaa kahdeksatta vuotta ja toimi edelleen, kuulemma kahdeksannen vuoden jälkeen alkoi tosin pohtimaan annoksen hienoista nostoa.
Toisaalta jos riippuvuusongelmasta kärsii, niin toki huolesi on aiheellinen. Onhan senkin kontrolloimiseksi apteekkisopparit sun muut, mutten mä niiden kannattavuudesta tiedä. Mulla on reseptit iteroitu (saan hakea Diapamit 10 pv välein). Sustahan se on kiinni, haluatko käyttää bentsoja vaiko et ja mitä vaihtoehtoja niille sit on. Ataraxia ainakin tykätään tyrkyttää ja kyllä se on ihan kelpo unilääke VÄLILLÄ, mut mihinkään hc-unettomuuteen se ei mulla tepsi. Melatoniini toimii kans joillain uneen, mullakin satunnaisesti. Ja kolmantena vaihtoehtona ne halvatun Ketipinorit sun muut leptit. Mikä susta sitten kivoimmalta vaihtoehdolta tuntuu?
Mun mielestä pienehkön bentsomäärän, jopa päivittäinen syönti, on pienempi paha kun alkoholin jatkuva kittaaminen. Luulis olevan keskushermostolle huomattavasti pienempi shokki. Tärkeenä pidän että jos benjoja syöt, oot sitten täysin ilman sitä holia. Ettei klassisesti vaan bentsojen kera oo suuremmassa kusessa, kun ennenku alotti syömisen. Mä söin itse pari vuotta päivittäin bentsoja. Ollut nyt puolitoista vuotta kokonaan ilman. Joten tiedän jokseenkin hyvin noista benjoista, jonka lisäksi tota omakohtasta kokemusta.
Bentsoista en tiedä, mutta mun mielestä itse alkoholista eroon pääseminen on yllättävän helppoa. Pitää vain napsia 30 päivää antabusta (tai muuten vaan hampaat irvessä olla vesilinjalla), sekä samalla olla syömättä mitään GABAan vaikuttavaa (bentsoja etc). Tämän jälkeen jatko on omasta vapaasta tahdosta kiinni, riippuen tietty mihin suuntaan se oma nuppi kuljettaa. Toisin sanoen, onko alla ahdistusta, masennusta tai muuta mikä alunperin ns “pakottaa” nollaamiseen.
Mä olen hieman toista mieltä: toki ei benstot on pienempi paha. Mutta ku nriippuvuus syntyy, niin niistä on äärettömän vaikea päästä eroon. Olen itse käyttänyt keskushermoston kautta vaikuttavia lääkkeitä ensin väärin vuodesta -75 vuoteen 2003, nyt viimeiset 11 vuott alääkinnällisessä tarkoituksessa. Riippuvuus on 101%. Ja aion silti lopettaa joaasin vaiheessa.
Kiitän taas vastauksista! On oikeasti ahdistanut kun nää lääkärit ei aina ihan osaa… Ja en nyt tarkoita että olisin saanut mitään hc-ahaaelämyksiä teiltä, mutta mielenrauhaa kylläkin! Kiitos. <3
“Melatoniinia kannattaa kokeilla mutta eipä siitä ole apua jos nukahtamisen vaikeuden syynä on ahdistus.”
-No juu ei ole, syynä tosiaan ahdistus ja 9mg ihan yhtä tyhjän kanssa.
“Tärkeenä pidän että jos benjoja syöt, oot sitten täysin ilman sitä holia. Ettei klassisesti vaan bentsojen kera oo suuremmassa kusessa, kun ennenku alotti syömisen.”
-Näinpä. Tiedän.
“Kaikista helpoimmalla pääset kun varaat ajan yksityiseltä lääkäriltä ja menet sinne valittelemaan ahdistusta ja uniongelmia. Tosin pidä varasi… Jos siellä et kerro lainkaan ongelmallisesta alkoholin käytöstäsi saatat saada sellaiset reseptit, että alta pois ”
-No jos sinne yksityiselle päädyn, niin en vitussa kerro että mulla on päihdeongelma. Jos tulis jotain jäätäviä reseptejä, niin ainahan mä voin sitten myydä ne tuolla kadulla.
"Minä sain jo ensimmäisellä käyntikerralla 120mg opamox+ 40mg tenox+ 1.5mg rivatril. "
Toi on kyllä nykyään kiristynyt yksityiselläkin betsojen määrääminen. Et aika harvinaista on, että varsinkaan yleislääkäri heittäis tollaset satsit mitä Soikannel sai. Varsinkaan jos potilas ei ole ennalta tuttu.
Kyseessä oli mielenongelmiin erikoistunut lekuri joka myös paljon vankien kanssa tehnyt duunia (oikeuspsykiatrian erikoislääkäri). Eiköhän kaikista eniten vaikuta vastaanotolla se millaisen kuvan lekuri ihmisestä saa ja mitä hän mahtaa tuolle kertoa sekä kuinka uskottavasti sen tekee.
On totta, että bentsojen myöntäminen on kiristynyt yksityiselläkin puolella ja eivät kaikki sykeröt todellakaan tuollaisia määriä ensi tapaamisella määrää edes tälläiselle vanhalle “resepti-ketulle” :mrgreen: Harmi kun ei vielä edes voi koittaa sen canna-reseptin saamista Suomesta, mutta ehkäpä 5-10vuoden päästä voi jo yrittää (kaikki mahdolliset omat sairauskertomukset on jo haalittu kasaan ja lajiteltu valmiiksi). Haluisin nimittäin ajaa autoa laillisesti (nyt en siis tietysti aja lainkaan enkä aijokkaan ajaa ennen reseptin saamista)
^ Tuostahan se pitkälti on kiinni, miten asiansa esittää lekurille. Mitenkään kovin päihdehakuisena, saatika päihtyneenä ei kannata esiintyä, eikä ottaa lääkkeitä ensisijaiseksi puheenaiheeksi, vaan se vaiva, johon niitä tarvitsee ja sitten vähän kautta rantain, mutta kuitenkin niin, että jotakin lääkkeistä tietääkin, esittää vaihtoehtoja olonsa helpottamiseksi. Kannattaa myös kuulostella lääkäriä, millainen tyyppi on kyseessä, eli mihin suuntaan ja millä tavoin sitä ryhtyy johdattelemaan, jollei se ole valmiiksi ilman mitään johdatteluitakaan kirjoittelemassa respoja :mrgreen: . Kyllä sellaisia “helppoja tapauksiakin” vielä löytyy, vaikka benzojen kanssa ollaankin yleisesti otettu tiukempi linja. Kannattaa IMO myös suosia ennemmin hieman vanhempaa lääkärikuntaa, sillä ne nuoret ovat yleensä nihkeämpiä näissä jutuissa. Tämä koskee siis yksityisiä. Julkiselta puolelta saat benzorespan jostakin “jumalan armosta”, jos saat. Onhan niitä lääkäreitä, siis yksityisissäkin, jotka eivät benzoja kirjoita ja piste. Silloin kannattaa vain nätisti siirtyä seuraavalle vastaanotolle. Jokin riehuminen on viimeinen juttu, mihin kannattaa alkaa näissä asioissa .
Keskushermostossahan nuo 2 substanssia toimivat melko samalla tavalla, eli vaikuttavat sinne GABA-reseptoreihin ja kun keskushermostonsa saa kerran kunnolla kyllästettyä benzoilla, niin siitä palautuminen kestääkin helvetin paljon kauemmin, kuin pahemmastakaan ryyppyputkesta toipuminen. Alkoholin vieroitusoireet ovat siis hitosti lyhytkestoisemmat, kuin benzojen, vaikkakin muuten samankaltaiset. Toki jos puhutaan alkon HC-kittaamisesta ja verrataan sitä pieniin benzomääriin, niin silloin benzojen vaikutus on tietty huomattavasti kevyempi keskushermostopuolellakin. Olen kuitenkin yhtä mieltä siitä, että benzojen jatkuva syönti on pienempi paha, kuin jatkuva ryyppääminen tai edes tissuttelu, sillä alkoholi on sellainen myrkky, että se aiheuttaa huomattavaa tuhoa ihan kaikkialla elimistössä, toisin kuin benzot, jotka eivät niin kokonaisvaltaisesti myrkytä ihmistä. Enpä ole koskaan kuullut esim. kenenkään haiman tai maksan poksahtaneen tai ihmisen saaneen vakavia sisäisiä verenvuotoja ym. ym. pelkkien benzojen käytön seurauksena. Kait sekin mahdollista on, mutta tällöin henkilöllä on tarvinnut olla jokin aivan erityinen yliherkkyys.