Olen 37-vuotias mies ja käyttänyt alkoholia koko aikuisikäni. Pisin juomaton jaksoni on ollut noin kaksi kuukautta vuonna 2018. Ensimmäisen humalani join peruskoulun päättäjäisten jälkeen ja tunne oli huumaava. Muistan, kun menimme seuraavana päivänä pelaamaan kavereiden kanssa jalkapalloa ja he ihmettelivät kun olin ottanut kaksi juhlista jäänyttä kaljaa janojuomaksi. Lukioaika meni juhlissa juoden, mutta huomasin silloin ensimmäisiä kertoja muuttuvani täysin eri ihmiseksi juodessani. Olin mustasukkainen, mutta samalla koitin iskeä itse muita tyttöjä. Olin muutenkin ilkeä tyttöystävälleni, joka sai lopulta tarpeekseen. Eron jälkeen masennuin ja nuokuin joka viikonloppu sekä lauantain että sunnuntain yökerhossa. Tuolloin en juonut vielä yksin, vaan meillä oli kaveriporukka. Joimme 12 kaljaa mieheen ja sitten baariin. Oli irtosuhteita ja muistinmenetyksiä.
Kaksi seuraavaa tyttöystävääni menetin taas juomisen takia. Toisessa suhteessa tyttö sai tarpeekseen ja tapasi kunnollisen pojan. Toisessa taas jätin itse menemättä vappuaattona sovituille treffeille, koska halusin dokata. Tein kännissä tyhmiä tekoja. Varastin pullonkerääjän polkupyörän Helsingissä ja poljin sen Espooseen. Työnsin puliukon ojaan hetken mielijohteesta, kun hän pyöräili ohitseni. Jotkin kaverit alkoivat ottamaan etäisyyttä, eivätkä halunneet lähteä enää kanssani ulos, koska olin aina niin sekaisin. Tuolloin en silti tajunnut ongelmaani.
Tapasin seuraavan tyttöystäväni, jonka kanssa asuimme yhdessä kahdeksan vuotta. Käsittämättömän pitkään hän jaksoi katsoa toimintaani. Tein suhteen aikana lisää typeryyksiä kännissä. Sammuin hänen kaverinsa häihin, koska pitihän sitä kunnolla juhlia. Iskin muita naisia ja olin täysin moraaliton. Lopulta hän sai tarpeekseen ja lähti. Eroa menin potemaan Ruotsin laivalle, jossa muun muassa kaadoin Irish coffeet valkoiselle paidalleni.
Tuolloin 2018 havahduin ensimmäisen kerran siihen, että minulla on ongelma. Kävin juttelemassa Mielenterveys- ja päihdepalvelujen sairaanhoitajan kanssa ja sain reseptin antabukseen. Aloin syömään niitä ja pääsin alkoholista hetkeksi eroon. Aluksi ajatus oli jopa loppuiän raittiudesta. Kävin välillä jopa baareissa kavereideni kanssa ja join alkoholitonta olutta. Illat katsoin elokuvia ja kävin juoksemassa. Painoni putosi ja koin voivani pitkästä aikaa hyvin. Sitten tuli kesä ja terassit aukesivat. Ajattelin, että nyt osaan käyttää alkoholia, olenhan todistanut sen koko maailmalle olemalla kaksi kuukautta selvinpäin. Neljän viikon kesälomallani olin yhden päivän koskematta alkoholiin. Kävin baareissa ja otin elämäni ensimmäisen pikavipit, jotka onneksi maksoin ajallaan takaisin. Syksy meni samaan konkurssiin. Olut alkoi hiipimään arki-iltoihini. Miten mukavaa raskaan iltavuoron jälkeen pari pitkää kylmää ja kaatua sohvalle katselemaan elokuvaa. Viikonloppuina dokasin molempina päivinä ja harrastin irtosuhteita. Usein vaikka minulla olisi töitä seuraavana päivänä.
2019 tammikuussa tapasin baarissa naisen ja aloimme viestittelemään. Se kasvoi nopeasti rakkaudeksi, jollaista en ollut ennen kokenut. Hän oli naimisissa ja otti avioeron ollakseen kanssani. Muutimme syksyllä yhteen ja jo vuoden kuluttua meille syntyi toivottu lapsi. Alkoholi oli mukana kuvioissa jo raskausaikana. Arkisin pyöräillessäni töistä kotiin hain joka ilta sixpäkin ykkösolutta Lidlistä. Viikonloppuisin joimme ennen raskautta usein yhdessä viiniä ja siihen päälle minä vielä olutta. Meille alkoi tulla riitoja ollessani humalassa. Rikoin hänen tavaroitaan ja huorittelin häntä, kun hän puuttui tekemisiini. Jätin hänet yksin pienen lapsemme kanssa ja lähdin juomaan. Jätin hänet yksin jo raskausaikana. Päätimme muuttaa erilleen lapsen ollessa puolivuotias. Olisimme kuitenkin edelleen yhdessä ja hakisimme apua ongelmaani, jonka itse diagnosoin masennukseksi. Päihdepsykologille vähättelin juomistani ja sain hänetkin uskomaan, etten ole alkoholisti. Pyysin päästä terapiaan, koska puolisoni niin halusi. Kun sain palvelusetelin jätin sen käyttämättä.
Olin puolet öistä puolisoni ja lapsemme luona ja puolet sain juoda yksin omassa kämpässäni. Määrät alkoivat lisääntymään. Kaksi saunakaljaa vaihtui seitsemään isoon vaikka seuraavana päivänä olisi aamuvuoro. Töistä tuli joskus poissaoloja. Lomallani hukkasin avaimeni ja sammuin jonkun kerrostalon pihalle. Välillä tuli parempia jaksoja, kun jaksoin tsempata suhteemme eteen, mutta seksi ja läheisyys oli esimerkiksi jäänyt ajat sitten.
Nyt keväällä onnistuin olemaan viisi viikkoa selvänä. En saanut siitä kuitenkaan samanlaisia kiksejä kuin edellisellä kerralla. Se oli lähinnä pakkopullaa ja korvasin juomistani esimerkiksi huonolla ruokavaliolla. Puolisoni patisti minua terapiaan useaan otteeseen ja sanoin, että minulla on ongelma, mutta hän tukee minua siinä. Hän tietää, miten ihanan ihminen olen selvinpäin ja että juodessani muutun. Puolisoni rakastaa minua edelleen mutta hän haluaa hakea jo läheisyyttä muualta. Olin viime viikonlopun pois töistä, koska dokasin. Myö se sai heräämään tilanteeseen, johon olen taas ajautunut,
Maanantaina ja tiistaina olin juomatta ja eilen päätin, että yritän tosissani päästä alkoholista kokonaan eroon. Kerroin puolisolleni myös olevani, etten voi juoda ollenkaan tai menetän lopulta myös lapseni ja työni. Minä olen alkoholisti, enkä koskaan opi kohtuukäyttäjäksi, koska en ole sitä 20 vuodessa oppinut. Alkoholismi on etenevä sairaus ja minulla on pieni poika, jolle haluan olla esikuva, tuki ja turva. Lapsellemme olen aina ollut hyvä isä silloin, kun olen läsnä. Hän on elämäni valo. Veljelläni oli samoja ongelmia alkoholin kanssa ja hän on ollut nyt kymmenen vuotta kuivilla ihan omin voimin. Hän halusi tehdä sen pitääkseen perheensä.
Olin aamulla ensimmäistä kertaa AA-kokouksessa etänä ja teki hyvää kuunnella kohtalotovereita. Itse en pystynyt itkultani vielä puhumaan mitään. Yritän mennä vielä illalla töiden jälkeen toiseen ryhmään. Täytin myös esitietolomakkeen terapiaan ja odotan juhannuksen jälkeen soittoa sairaanhoitajalta. Haluan olla se herkkä ja kiltti ihminen, joka olen oikeasti, enkä alkoholin marinoima moraaliton hirviö.