Juuri lopettanut

Heti alkuun anteeksi pitkä stoori Olen juuri lopettanut alkoholin käytön ja kaipaisin muita kokemuksia.

Oma taustani on, että olen vajaa 30v nainen, alkoholi elämässä teini-ikäisestä saakka. Viikonloppukännäystä alkuun, sitten viikonloppu aloitettiin jo torstaisin, sitten viitisen vuotta sitten aloin tapailemaan kundia joka oli samanlainen tissuttelija kuin itsekin. Viitenä päivänä viikossa oli aika normaali, yleensä sellaista “parilla” käymistä lähipubissa tai kasipäkki kaljaa kotona (joskus enemmänkin). Silloin oli jo tavallista että muisti lähti lähes aina kun juotiin vähän enemmän. Työt tuli hoidettua, tosin muutama kankkussaikku tuli otettua.

Eron jälkeen juominen jatkui lähes samanlaisena, saattoi olla päivittäistä (muutama olut - 12 pack) ja se rauhoittui hieman uuden parisuhteen myötä kun toinen ei ollut samanlainen loppasuu. Sitten kuitenkin tuli ero ja jälleen uusi parisuhde, jossa kännäämistä olikin taas päivittäin kesän alussa. Kummatkin “tavallisia” työssäkäyviä, tonkka viiniä meni lähes joka ilta puoliksi tai sitten itse vedin sen 8-20 olutta (mökkireissulla meni jopa 26). Usein ostin “vaan” sen 6 kaljaa, mutta niiden mentyä hainkin vielä kasipackin lisää kaupasta. Arkenakin alkoi jo lähteä muisti lähes joka kerta, työt hoidettiin kankkusessa.

Sairastan paniikkihäiriötä jo ennestään (senkin luultavasti olen itselleni alkoholilla hankkinut) joten ahdistavaan oloon oli kiva aina ottaa helpottamaan sitä alkoholilla aiheutettua ahdistusta ja paniikkioireita. Baarireissuja harvakseen tuli, olin yleensä jo niin humalassa etten päässyt sisään tai sitten tissuteltiin muuten vaan kotona (kotonakin usein muisti pois :cry: ). Jos ulkona oltiin niin muistikuvat 0 ja muutamia mustelmia ja kipeitä paikkoja löytyi ympäri kroppaa. Viimeisin reissuni oli juuri tällainen ja morkkis sen mukainen.

Olin jo viime kuukausina huomannut, ettei alkoholin nauttiminen edes helpota sitä oloa enää, vaan olo on ärsyyntynyt ja ahdistunut koko ajan, jos join olin jopa aggressiivisen ärsyyntynyt. Päätin viimein, ettei elämä voi olla tätä. Ajatus toki ollut mielessä jo muutama vuosi sitten, mutta aina krapulan ohi mentyä sitä taas ajatteli että voisipa rentoutua muutamalla, tarvittiin se viimeinen niitti.

Lopetin viime pe juomisen, lauantai ja sunnuntai yhtä helvettiä, ajattelin että krapulaa. Oli kuitenkin pahempaa kuin mikään krapula, varmaan juominen liian rajua ja tauotonta jo pitkään. Ahdistus sanoinkuvaamatonta, vatsa sekaisin, ruokaa en pystynyt syömään ja yöt meni sätkiessä parin tunnin välein hereille. Ajattelin että kuolen, olo oli turvaton ja itkeskelin pitkin päivää ja yötä. Nukuttua ei saanut koska pää ja kroppa ylikierroksilla, rinnan päällä 20 kilon paino. Makasin sängyssä kaksi päivää peiton alla hikoillen ja palellen samaan aikaan.

Ma aamu alkoi jo ihan kohtuullisesti, nousin ylös ja keitin kahvit, ei kuitenkaan aikaakaan kun alkoi taas ahdistaa pahemmin kuin edellispäivinä ja en pystynyt muuta tekemään kuin itkemään. Ajattelin vaan etten jaksa tätä oloa enää, en pysty siihen. Menin päivystykseen ja kerroin tilanteen, suht nopeasti pääsin sh:n vastaanotolle ja lääkärille melko pian sen jälkeen. Sain Risolidia 3x päivässä otettavaksi ja Oxaminia unilääkkeeksi. Lääkäri totesi itsekin että ahdistusoireet johtuvat todennäköisesti vaan alkon käytöstä ja sen äkillisestä lopettamisesta. Otin päivän aikana 2x Risolidia, helpotti ahdistusta huomattavasti. Yöksi nukahdin ilman unilääkettä, kahden maissa heräsin ja otin sellaisen. Nukuin yöni todella hyvin ja aamulla hyvä olo. Koko päivän jaksoin tehdä kaikkea, lääkettä ei tarvinnut ottaa ollenkaan edes yöksi. Yöllä yhden kerran heräsin mutta sain nopeasti taas unen päästä kiinni.

Tänään ke heräsin aikaisemmin kuin pitkiin aikoihin, vieläpä virkeänä :open_mouth: ! Join pari kupposta teetä ja ennen puolta päivää olin käynyt kaupoilla ja hoitamassa asioita mitä en ole kuukausiin saanut hoidettua :blush: . Olo aivan mahtava, virtaa riittää ja iloinen olo, ulkoillut koiran kanssa muutaman tunnin ja siivoillut kotonakin. Tänäänkään ei ole lääkkeitä tarvinnut ottaa, olo sen verta mainio.

Lääkäri ei antanut minulle muita ohjeistuksia kuin tuon että 3x päivässä Risolidia, ei kuitenkaan että kuinka kauan sitä pitäisi ottaa (kirjoitti 100kpl purkin). Kauhulla ainakin itse ajattelisin että jos vetelisin 3x päivässä tuon satasen satsin niin siinähän olisi heti uusi riippuvuus :astonished: . En muutenkaan pidä koukuttavista lääkkeistä ja jollain tapaa pelkään niitä, sen vuoksi en ajatellutkaan tuota annostusta noudattaa vaan ottaa vain “hätätapauksessa”, tavallaan jo rauhoittaa kun tietää että mikäli olosta tulee tukala niin on olemassa helpotus. Miten muilla mennyt tällaisissa tilanteissa?

Onko pahin nyt takana? Alkoholia ei tee edes mieli, ei sitä oikeastaan ole usein tehnytkään vaan se oli enemmänkin sellainen tapa (jos kaapissa olutta niin pitäähän ne pois juoda).

Tervetuloa plinkkiin nymeria.

Hienoa, että olet jo alle kolmekymppisenä löytänyt motivaation raitistua. Itse kerkesin juopotella lähes viisikymppiseksi asti vaihtelevalla tahdilla, mutta pikkuhiljaa kuitenkin kiihdyttäen. Korkki meni kiinni vajaat 11 kuukautta sitten.

On tietysti kovin vaikeaa sanoa, onko sinulla pahin takana, mutta mahdollista se toki on. Ja tämä ihan oman kokemuksen pohjalta. Itse lopetin aikamoisten kännisekoilujen ja tuntuvan pohjakosketuksen jälkeen. Ensimmäisinä päivinä oli todellinen “maanjäristyskrapula”, enkä olisi selvinnyt siitä ilman lääkitystä, vaan olisin sortunut krapulaa viinalla parantelemaan Viisi päivää oli melkoisen karmeat olot. Mutta, viinan himot eivät ole tuon jälkeen palanneet. Mieliteon välähdyksiä on ollut, useitakin, mutta melko hetkellisiä. Tilanne ihmetytti itseänikin siinä määrin, että avasin siitä oman ketjun, joka löytyy alla olevasta linkistä.
viewtopic.php?f=42&t=35382
(Oho, pitänee välillä päivittää :blush: )

Itse olen kuitenkin koittanut mennä eteenpäin päivä kerrallaan ja päästä irti tulevan murehtimisesta. Ennemmin vain ottaa ilon irti siitä, että tänään ei tee viinaa mieli, vaan on raittiina ja hyvävoimaisena A.J. Cronin sanoin Murehtiminen ei poista huomispäivän ongelmia, mutta kylläkin hävittää tämänpäiväiset voimat.

Mukavia raittiita päiviä.

Kiitos tuosta linkistä, hirmu hyviä juttuja oli!

Pitäisi nyt lauantaina mennä kaverin tupareihin jossa viina virtaa, onneksi kaikki ystävät tietävät etukäteen etten ole ottamassa. Liian tuoreessa muistissa on nuo vieroitusoireet ja aion jatkossakin niitä kyllä muistella jos joskus tekisi mieli sitä yhtäkään ottaa.

Nämä ensimmäiset hyvänolon raittiit päivät tuntuvat tosi pitkiltä :astonished: , sitä kun on tottunut heräilemään 12 aikoihin jos on vapaata / iltavuoro ja laiskotellessa/kankkusessa mennyt pitkälti koko päivä. Onneksi on koira, jonka kanssa on mukava lähteä puistoilemaan ja ulkoilemaan :sunglasses:

Kaksi suurta ilon aihetta raittiudessa on kuinka paljon aikaa alkoholilta vapautuu ja kuinka paljon saa energiaa kaiken toteuttamiseen. Päiviin tulee ihan oikeasti tunteja lisää :smiley:

Tuolta löytyy lisää listaa raittiuden hyvistä puolista viewtopic.php?f=42&t=35359

Muistin menetys on lähes takuuvarma merkki siitä, että olet alkoholisti. Juomisesi on johtanut sinut sairastumaan alkoholismiin. Alkoholismi on krooninen sairaus, mutta siitä kuitenkin voi toipua raittiiseen elämään, kunhan löytää siihen itselleen sopivan tavan tai menetelmän.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Moi Nymeria.

Tervetuloa minunkin puolestani, vaikka itsekin alottelemassa uutta sivua elämässä. Täällä on kunnon pörinät. Mä ainakin olen saanut enemmän apua täältä muutamassa päivässä kuin mistään muualta ikinä-yhteensä.

P.S. Löysithän sinäkin tänne sieltä S24- lävestä.

-Mävaantäss

Poliisin tuttu, juu kun jaksoin rekisteröityä! :smiley:

Raitis päivä numero 6 alkoi juuri, puolisen tuntia sitten heräsin ja jostain syystä tuntui että huonompi päivä, jotenkin kevyttä ahdistusta havaittavissa. :imp: , käytin koiran ulkona ja keitin teet ja tulin plinkkiin, mieli virkeni samantien ja tuli hyvä fiiilis! On tällä sivustolla ihmeellinen vaikutus :slight_smile: :open_mouth:

Ihana aurinkoinen perjantai ja lähtee käyntiin päivä numero 7 :mrgreen: Se olisi vuosiin ensimmäinen viikonloppu vesiselvänä.

Unen tarve vähentynyt kivasti, ihana herätä ihmisten aikoihin virkeänä eikä 13 tunnin yöunien jälkeen nuutuneena :slight_smile: Olen huomannut myös, että pöhötys kadonnut varsinkin kasvoista, muutenkin kasvojen iho elvämmän näköinen. Myös käsissäni oleva ihottuna (atooppinen iho) alkanut osoittaa toipumisen merkkejä eikä kutise enää yhtä paljon.

Iltajuomaksi on vaihtunut vihreä tee (nam!), eilen töiden jälkeen oikeen odotin että pääsen keittämään pari kupposta :smiley:

Hyvä nymeria! Kirjoittele viikonloppunakin, jos ja kun tulee vaikeita hetkiä! :slight_smile:
Kaikki positiivinen, mitä juomisen lopettamisesta seuraa, motivoi kyllä jatkamaan, vaikeinakin hetkinä :slight_smile:.

Helou Nymeria!

Mä liityin tänne kans ihan vasta - ja kyllä tuntuu tarpeelliselta lukea ihmisten hyvin samanlaisista kokemuksista kuin omani. Itse olen reilu 30-v. nainen, ja monin tavoin sössinyt asiani tähän jamaan. Olen aiemmin huijannut itseni kuvittelemaan, että tottakai MÄ pystyn käyttämään alkoholia “normaalisti”, kohtuudella. Että tietysti MÄ osaan laittaa korkin kiinni siinä vaiheessa, kun raja meinaa ylittyä. Just! :laughing: Muistin menetykset, mustelmat, ja ai että kaikki niin (muka) hulvattoman hauskat, spontaanit juopotteluretket… Mikä häpeä, itseinho, salailu, itsetunnon menetys, pöhöttynyt olemus, lukuisat pettymykset läheisille itseä unohtamatta. Se, mikä tällä hetkellä satuttaa eniten, on rakkaimmilleni aiheutunut suru, pelko, jännitys ja viha - en enää voi olla ihminen, joka tarjoilee moisia “elämyksiä”. :blush:

Onnea viikonloppuun! Itse en uskaltaisi tällä hetkellä lähteä bileisiin, enkä haluaisi. Mulla on kans edessä eka raitis viikonloppu…En edes muista miten pitkään aikaan :open_mouth: Yleensä olisin tässä vaiheessa jo iloisesti lorottelemassa viiniä lasiin.

Tsemppiä meille kaikille! :slight_smile:

Tervetuloa Pikku-Keiju sinullekin, tsemppaillaampa toisemme raittiiksi :smiley:

Tää sivusto on mulle kyllä tosi terapeuttinen, jäänyt ihan koukkuun ja vastaanotto ollut niin lämmin! Kannattaa lukea tuolta vanhemmista teksteistä kaikkia krapula- ja vieroitusoiretekstejä niin muistaa kyllä miksi sitä laittoi korkin kiinni :laughing:

Tänään töiden jälkeen oli kyllä hassu tunne kun tottunut, että päivän jälkeen sitä korkkaa oluen, sellainen mielleyhtymä tullut. Katselin kaupungin läpi kävellessä baarien terasseja eikä kyllä yhtään tullut mieleen että olisipa kiva istua tuolla. Tulin kotiin ja lähdin koiran kanssa koirapuistoon reiluksi tunniksi, lähipubin ohi tulin kotimatkalla mutta mielessä oli vaan lämmin kuppi teetä joka odottaa kotona :slight_smile:

Huomenna tosiaan bileisiin, onneksi en ole ainoa selvinpäin oleva ja lähes kaikki tietävät että aikomuksissa ei ole juodakaan, tsempanneet kovasti :slight_smile: Ajattelin juoda vissyä ja nautiskella ruokatarjoilusta :mrgreen:

Hei btw, yksi positiivinen asia lisää: paino oli pudonnut 1,5 kiloa! :open_mouth: pikku pöhötykset :laughing:

Tervetuloa Nymeria joukkoon,minullakin vasta 2vk siitä kun päätin nousta pois pullon pohjalta :slight_smile:
Suunnataan katse tulevaisuuteen miten mahtava uusi elämä on edessä kun ei narauta sitä korkkia auki :smiley:

dorisvonelli kiva kun on muitakin alkutaipaleella olijoita :slight_smile: tai ei nyt kiva mutta ymmärrät varmaan :laughing: Mulla tuli tänään täyteen viikko 1! Hurraa! :smiley:

Onko tullut pahoja viinanhimoja kahden viikon aikana? Oletko korvannut juomisen jollain muulla tekemisellä? Itsellä tuntuu että niin paljon tunteja ja virtaa päivässä ettei tosi :mrgreen: , tähän asti kuitenkin onneksi paljon ollut töitä ja muutakin puuhaa niin ei käy aika pitkäksi :slight_smile:

Onnea viikon raittiudesta,minulle se eka viikko oli vaikea kun tulee joka käänteessä ne mielleyhtymät,
Toisella viikolla se kaljanosto ei niin usein käy mielessä :slight_smile:
Olen nyt yrittänyt että muutan rutiineja erilaiseksi,viime vkl kävin kesälavalla eka kerran tälle kesälle ja eilenkin oli tarkoitus muttei jaksettukaan;oon nyt herännyt niin aikaisin että illalla simahdankin aikaisin,tosin selvästä päästä :slight_smile:
Mullahan on paljon eläimiä että niiden kanssa olen puuhaillut kun paremmin jaksaa ja ehtii nyt,ja viime vkl kävin myös elokuvissa.
Elokuvissa käynti pe-iltana vois olla hyvä kun perjantai on yleensä se vaikein ilta juomishalujen kannalta.
Torstainakin ykskaks kesken töiden tuli juomishalu mutta huomasin että oli vaan ollut niin kiire etten ollut ehtinyt syödä!Että nälkäkin voi laukaista sen.
No eilen illalla alkoi olla jotenkin ärtyisä olo,niin kävin kioskilta ostamassa suklaalevyn,se auttaa aina :smiley:
Ja kun mullakin on koiria niin jos oikein ahdistaa niin äkkiä lenkille niiden kanssa…saan aina iloa siitä kun näen miten mielissään ne on!Minä en oo tosiaan ollut mikään ahkerin lenkkeilyttäjä :unamused:
Että siinä muutamia konsteja joiden avulla yritän päästä"kuivalle maalle" jos ajattelee että juominen on ku suo johon on uponnut :confused:
…ja aloin viime ma käymään taas Aa-ssa ,sekin on kuin ilmaista terapiaa :slight_smile:
Tsemppiä Nymeria,päivä kerrallaan taistellaan tästä riippuvuudesta eroon :slight_smile:

Mulla kans koira ja myönnän kyllä että usein liian vähän tuli vietyä lenkille :neutral_face: , nyt käydään koirapuistossa ja lenkillä joka päivä pariin otteeseen.

Eilen olikin tosiaan kaverin tuparibileet, sen jälkeen lähdettiin yökerhoon ja siellä olin kolmeen asti kunnes nälkä oli niin kova että piti lähteä grillin kautta kotiin. Lasi oli koko illan kädessä, tosin sisältönä vaihtelevasti vissyä, batterya tai limua. Baarissa eivät edes veloittanees vissystä, joten halvaksi tuli ilta :slight_smile: Pyysin pari limeä aina välillä joukkoon. Ei kertaakaan tullut illan aikana minkäänlaisia mielihaluja :astonished: Ja oli aivan superhauskaa! Nauroin vatsalihakset kipeäksi eikä sitä sosiaalisuutta tarttenut hakea pullon pohjalta, jostain se itsekseenkin puskee.

Muutaman kerran joku kysyi miksi en juo, vastasin vaihtelevasti että “olen tullut uskoon” tai “olen raskaana” nauraen räkäsesti päälle, sitten kerroin että kuppi vaan tuli täyteen. Ystävät olivat ihan hurjan ylpeitä ja tsemppasivat kauheasti, baarissakaan ei tullut olo että olisin ollut jotenkin “erilainen” kuin muut.

Oli muuten jännä huomata että suurin osa baarikansasta oli oikeasti ihan suht hyvässä kunnossa :astonished: Vain kourallinen örveltäviä ja ympäripäissään olevia ihmisiä (tähän porukkaan olisin itsekin kuulunut). Uskokaa tai älkää, en ole koskaan nauttinut baari-illasta näin paljon :smiley: Kaiken kruunaa vielä tämän päivän fressi olo :slight_smile:

Olen pannut merkille hiukan ihmeissäni, että aika monella kirjoittajalla on koira. Oletteko panneet merkille, onko koiranne käytöksessä eroa ollessanne juovuksissa tai raittiina hiukan pitempään?

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Itse en ainakaan ole huomannut mitään eroa koiran käytöksessä, toki jos sille sattuisi jotain kännisen ihmisen käsissä tms niin varmaan jäisi pelkotilat…

Eipä ole edelleenkään ollut mitään mielitekoja, paljon vaikeampaa oli aikoinaan röökinpolton lopettaminen… Huomaa että jollain tapaa se alkoholi on alitajunnassa, kun kahtena yönä olen nähnyt painajaista että juon yhden kaljan tai siiderin ja sitten kadun :laughing:

Hyvin tyypillistä ja kuuluu prosessiin nymeria. Niin olen jostain lukenut. Olen kokenut ihan saman ilmiön. Herännyt aamulla sydän takoen ja ilmaa haukkoen ja ollut niiiiin onnellinen, että se olikin vain unta. Olen nähnyt myös unia jossa juon vahingossa ja säikähdän ihan hulluna. Sitten unessa rauhoittelen itseäni, että ei tässä nyt pahemmin käynyt, että nyt se pullo pois ja syöt jotain ja juot paljon vettä.

Nyt viimeisimmän raittiuteni aikana en ole nähnyt, vielä ainakaan, yhtään sellaista unta. Otan senkin prosessiin kuuluvana ilmiönä.

Eikö ole ihanaa huomata kuinka raittius muuttaa itseä! Mukavaa raitistelua nymeria! :smiley:

Tervetuloa minunkin puolestani! :slight_smile:

Olin aiemmin vuoden raittiina, aloin sitten kesällä säätää ja nyt ollaa uudessa raittiudessa kiinni. 4 viikkoa
raittiutta takana. Olen niin monta kertaa lopettanut, että menee jo ulkomuistista monet kokemukset…
Ensimmäiset 7 päivää ovat vaikeimpia hetkiä, johtuen fyysisistä ja psyykkisistä vieroitusoireista lisättynä
ahdistukseen. 3 viikkoa kun jaksaa kärvistellä alkaa oikeasti helpottaa kummasti. Monet sanovat, että kun jaksaisi
malttaa olla itselleen hyvä 90 päivän ajan, niin yleensä jälkeen ei helpolla lähde takaisin vika-vika maahan vaeltelemaan.

Liiallista itsensä ruoskimista ja soimaamista kannattaa välttää, ja antaa vaikka itselleen sallivia palkintoja erilaisten
merkkipaalujen yhteydessä, kuten 7 pvää raittiutta, 10 pvää, 20 pvää jne…