Olen täysin kyllästynyt juopottelun aiheuttamiin terveyshaittoihin (huono uni, krapulat, yleinen älyllisten kykyjen heikkeneminen), ihmissuhdeongelmiin ja rahanmenoon, jota ryyppääminen väistämättä aiheuttaa. Yhdestä firmasta sain juuri potkut kun en krapulaltani pystynyt saapumaan työpaikalle. Nyt juopottelu saa luvan loppua.
Kerron hieman taustatietoja itsestäni. Olen siis 23-vuotias mieshenkilö. Olin aikaisemmin ahkera huumeiden käyttäjä. Lempiaineeni olivat kannabis ja amfetamiini. Meininki nistipiireissä oli sen verra rajua, että päätin irtaantua niistä kokonaan muutamia vuosia sitten. Huumeiden käyttö jäi, enkä nykyisin polta kannabistakaan kuin ehkä kerran kuukaudessa, joskus harvemmin. Huumeiden käytön lopettamisessa auttoi merkittävästi Päihdelinkin Sauna-palsta.
Ongelmana on, että pirin kiskominen on korvaantunut kohtuuttomalla juopottelulla. Toki amfetamiinin kanssakin tuli käytettyä suuria määriä alkoholia. Parin amfetamiinigramman kanssa meni helposti myös lava kaljaa. Tuo tapa on jäänyt päälle. Huumeiden käytön lopettaminen oli helppoa, kun nistipiireistä pääsi eroon. Kaljaa ja viinaa on vain liiian helposti saatavilla ja itselääkitsen milloin mitäkin vaivaa viinaksien voimin.
Juon pääasiassa (nelos)kaljaa ja väkeviä. Ensin otan shotin viinaa, sitten tölkin kaljaa. Sitten taas hieman viinaa ja kaljaa päälle. Toleranssi on melkoinen. Kuusi annostakaan ei välttämättä tunnu vielä missään.
Olen pystynyt jonkin verran vähentämään kulutusta Jeppe juomapäiväkirjan avulla. Ilman juomapäiväkirjaa viikkoannokset nousevat helposti yli 50 annoksen. Ennen alkoholia meni päivittäin, nyt olen onnistunut pitämään n. 3 selvää päivää viikossa, joka on jonkinlainen saavutus sekin. Eilen olin ryyppyporukan kanssa baarissa (jälleen), mutta jokin iski vastaan: parin tuopin jälkeen läksin kotiin. En enää edes nauti juomisesta, siitä on vain tullut piintynyt tapa reagoida milloin mihinkin elämän vähäpätöisiinkin vastoinkäymisiin.
Olen tosiaan kypsynyt juomisen aiheuttamiin haittoihin. Työpaikka meni ryypiskelyn takia alta, luottotiedot ovat menneet kun laskujen ja vuokranmaksun sijaan raha menee juopotteluun, maksani kuntoa en halua edes ajatella. Työpaikan menetys oli viimeinen tikki ja tarvittava herätys. Juomisen on yksinkertaisesti loputtava.
Rikottuja raittiuslupauksia on kertynyt niin paljon, että sellaista en uskalla enää tehdä. Aion mennä yksi raitis päivä kerrallaan. Toivoisin vertaistukea, apua ja käytönnön vinkkejä kuinka tulla toimeen voimakkaan viinanhimon kanssa. En myöskään halua palata vanhoihin tapoihin ja korvata juomista huumeilla, en edes kannabiksella.