Hei vain arvon kanssavähentäjät!
Olen 25-vuotias anonyymi miehenalku Helsingistä ja olen alkoholisti.
Olen lukenut päihdelinkkiä aktiivisesti jo noin 3-5 vuoden ajan. Luulisin että sekin kertoo siitä, että alkoholi on minulle ongelma. Miksi muuten tämäntyyppisiä sivuja lukisi? Erikoiskunniamaininta nimimerkki Gripille!
Eli.
Alkoholia aloin käyttämään 13-vuotiaana. Aivan kuten niin monet muutkin. Muutama olut kerrallaan silloin tällöin ja oli äärimmäisen hauskaa. 15-vuotiaana meno alkoi mennä siihen pisteeseen, että joka perjantai piti ne kännit juoda. Erikoista hommassa on se, että en ikinä “jäänyt kiinni” vanhemmilleni juomisesta(lukuunottamatta yhtä poikkeusta, josta myöhemmin kenties lisää), joten he eivät voineet touhuihini puuttua millään tavoin. Pidin aina huolen että noin 1-2 tuntia ennen kotiin menoa en juonut mitään ja hammastahnaa oli repussa mukana, jotta ei niin pahasti haisisi. Kaverit jäivät alituiseen vanhemmilleen kiinni, mutta itse olin hyvin tarkka koska pelkäsin vanhempieni suuttumista. Eivät he koskaan ole väkivaltaisia olleet tai muutenkaan välttämättä erityisen pelottavia vihaisinakaan, mutta minulla oli ihan pienestä pitäen ollut hyvin vahva miellyttämisen ja hyväksynnän tarve. Välttelin konflikteja muutenkin vanhempieni kanssa.
Teini-ikäisenä kuvioihin tuli myös kannabis, mutta siihen en ikinä viehtynyt niin kuin alkoholiin. Muistan jo teininä ajatusteni pyörineen kovasti viikonloppujen ympärillä, että saisi taas kuupan sekaisin. Olin pidetty seuramies(-poika) jolla riitti niin kavereita kuin tyttöjäkin. Vuosien varrellahan toki meno paheni ja jossain vaiheessa ennen täysi-ikäisyyttä mukaan astui keskiviikkokännitkin, mutta kun se 18 vuotta tuli mittariin niin se oli jo joka keskiviikko baareissa pyörimistä + tietty perjantai & lauantai. Koulut ja työt hoidin aina “kunnialla” sieltä missä aita oli matalin. Koulu erityisesti ei tuottanut vaikeuksia, lukeminen kun oli ollut pienestä pitäen rakasta puuhaa. Lukeminen kai minut on jotenkin tolkuissaan tähän päivään astikin pitänyt. Sinne olen aina voinut paeta pahaa maailmaa. Lukeminen ja epäsäännöllisen säännöllinen urheilu ovat varmasti ainoita syitä miten olen tähän päivään asti selvinnyt.
Lukion jälkeen mikään koulu ei kiinnostanut, mutta ryyppääminen kyllä. Työtön en ole ollut, kaikennäköistä hanttihommaa tullut tehtyä kokoajan lukion jälkeen. Kokoajan taustalla myös pyörinyt ajatus opiskelusta. Hanttihommissa olo kuitenkin tuonut mukanaan sen, että työ on perseeestä ja sitten on elämän ainoa sisältö ollut ryyppääminen/juhliminen, jonka ympärillä sitten ajatukset ja/tai teot ovat kokoajan pyörineet. Olen 188cm pitkä ja urheilullinen, joten viinaa noin niinkuin määrällisestikin mahtuu käsittämättömät määrät yhdellä istumalla mieheen. Siihen kun lisää toleranssin minkä vuosien varrella on saanut kehitettyä viinanpiruun, niin rahanmeno on taattu. Velkaannuin parissa erityisen synkässä vuodessa 19-22 vuotiaana tuhansia euroja. Sitten en voinut lähteä opiskelemaan, kun velat täytyi hoitaa. Ulosottoon nyt maksettu kolmessa vuodessa kaikki velat pois, vaikka viina maistunut lähes entiseen tapaansa. Pari kertaa viikossa kunnon kännit 18-30 alkoholiannosta per kerta, jonka lisäksi pikkutissuttelua lukemisen ohessa kerran pari viikossa. Psyyke ollut aivan pillalla jo vuosia. Masennusta, pelkoa, ahdistusta ja uniongelmia lähinnä. Krapulat pahentuneet ja pidentyneet vuosien saatossa. Muutama vuosi sitten laskin juomisen plussat ja miinukset ja kyllä ne haitat sitten hyödyt voitti. Sen jälkeen olen vaihtelevasti sahannut lopettamisen/vähentämisen ja entisen juomistavan väliä.
Nyt kun velat on maksettu, aionkin syksyllä opiskelemaan. Ehkä ensimmäiseksi vuodeksi johonkin kansanopistoon jos rahat ehdin siihen kerätä. N. 3000€ vuosimaksu. Pakko se on joku ammatti saada, ei noita “paskaduuneja” pää loppuelämää kestä. Yliopistoon haluaisin jotain joskus lukemaan.
Ja sitten tämän hetken tavoitteisiin. Tavoitteeni on että en juo koskaan yksin edes mitään kisaoluita(en sitä muutenkaan ole hirveästi harrastanut. Aina jotain seuraa löytänyt), juon enintään kolmena päivänä viikossa, juon enintään viisi annosta yhdellä juomiskerralla ja juon enintään 12 annosta viikossa. Tänne olisi sitten tarkoitus raportoida tunnelmia ja kuulumisia. Olen päättänyt nyt laittaa elämäni kuntoon lopullisesti. Vaikeaa tästä varmasti tekee lähinnä se, että olen totuttu naama kaikissa kissanristiäisissä maan ja taivaan väliltä. Soitellaan jatkuvasti lähtemään sinne sun tänne ja aina kuvioon liittyy alkoholi. Viinapääni on myös kehittynyt sellaiseksi, etten ördää, oksenna tai sammu koskaan. Sekin on minusta varsin suosittua ryyppyseuraa tehnyt kaikenlaisissa piireissä. Koen itsekin olevani hauska ja supliikki humalassa, vaikka sitä en varmastikaan todellisuudessa ole. Tykkään olla kännissä. Se vasta nastaa hommaa on, mutta haitat ovat vielä huomattavasti massiivisemmat kuin tuo hauskuus. Tuntuu vain jotenkin haikealta luopua siitä hupaisan/hauskan shotteja kiskovan juhlijan maineesta/minästä.
En ole aiemminkaan tässä onnistunut, en ole onnistunut kertaakaan edes tipattoman tammikuun pidossa. Mutta. Tällä kertaa aion onnistua. Olen myös harkinnut tipatonta 6kk ajanjaksoa tähän johonkin väliin. Yritän vähintään kerran viikossa käydä tänne päivittämässä tilannetta, jos ei muuten, niin ainakin ihan itseäni varten. Kännykässä myös tuollainen alkoholipäiväkirja, johon näppärä noita annoksia plussata sitä mukaa kun tulee juotua.
Eli tavoite:
Max. 3 kosteaa päivää viikossa
Max. 5 alkoholiannosta per juomispäivä
Max. 12 annosta viikossa