juopon lajit kokemuksissani

Olen juonut ja minulla on ollut juoppoja miehiä. Voinko sanoa että olen kokemusasiantuntija?

On ensimmäinen laji, se on kun juominen häiritsee elämää. Juodaan enemmän kuin pitäisi. Seuraa krapulaa. Seuraa riitoja. Seuraa työstä poissaoloja. Seuraa rahavaikeuksia. Seuraa häpeää. Mutta on myös selviä kausia, pitkiä ja lyhyitä. Kausia jolloin otetaan kohtuudella.

On toinen laji, kun juominen hallitsee elämää. Kaikki muu tehdään sen ehdoilla että illalla voi taas juoda. Valitaan harrastukset ja ystävät ja kaikki sopimukset muistaen että joka päivä on saatava myös juoda. Siitä seuraa enemmän pahaa kuin ensimmäisestä. Onko se alkoholismia, se voi olla mutta vielä siinä voi itse uskoa että ei ole. Että voin olla myös selvänä jos haluan. Koska joskus aina kun on pakko voi olla jonkun päivän tai viikon selvänä.

On kolmas laji. Se on alkoholismia. Se on sitä että juominen on yhtäkuin elämä. Siinä ei ole selvää päivää. Kulissit on juotu. Rahat on juotu. Juodaan ja nukutaan. tehdään välttämätön mutta sekin juovuksissa. Koska selvänä ei saa oltua. Se on alkoholismia eikä sitä voi edes itseltään kieltää. Mitä siitä seuraa? Ei ehkä muuta kuin terveyden menetystä. Ystävien menetystä. Kaiken omaisuuden menetys. Kaikkien ihmissuhteiden menetys kun kaikki oma elämä on vain viinan ympärillä. Jos ei juo viinaa niin ajattelee viinaa ja puhuu viinasta.

Kaksi ensimmäistä olen itse konkreettisesti elänyt ja kolmannen elänyt läheisenä. Kun sen alkoholismin itse välttäisin. Se on ainakin tahtoni ja uskon että vältän.

Hei Lutunen.
Hyvä kirjoitus.
Muistan taas, että olen jo kerran käynyt elämässä tuota kolmatta lajia. Olin siinä tilanteessa onneksi vain hetken. Mieleeni nousee muisto puistonpenkiltä, jossa jouduin katsomaan totuutta silmiin. Se oli hetki joka toisenlaisella valinnalla olisi tehnyt minusta tuon kolmannen lajin ammattilaisen. Sain kuitenkin voimaa valita toisin. Huh, olipas se lähellä silloin.
Tänään kuitenkin elän kaukana tuosta hetkestä.
Raitista päivää Sinullekin Lutunen.

Putkis 0132

Ensimmäistä kutsutaan tuurijuoppoudeksi (alkoholiriippuvuus on syntynyt). Toinen, sanoisin, on jo selvää alkoholismia. En ole päässyt itse ensimmäistä vaihetta pidemmälle, mutta lopetellut olen vuosia. Nyt taitaa olla menossa pysyvä sellainen. Voimia!

Kun mulla menee hyvin, pysyn tuurijuoppona. Noin vuoden aikana olen saanut kuukauden kestävät juomisputket rajattua keskimäärin 5 päivään. Alkuvuonna taisi olla 10 päivän putki, kun koronauutisoinnit kiihtyivät, sen jälkeen maksimi on ollut 5. Edistystä, mutta alkoholismin etenevästä luonteesta johtuen, tavoitteeni on päästä juomisesta eroon kokonaan, koska jokaisen päivän voi käyttää arvokkaammin ja paremmin. Juominen on täysin hyödytöntä, minusta ei ole iloa silloin kenellekään…