Juomisen sosiaaliset paineet

Moi

Ajattelin kirjoittaa muutaman rivin nykyisestä tilanteestani, jos vaikka löytyisi samassa tilanteessa olevia.
Olen 35v miehen alku. Olen kokopäivätyössä ja elämä on sinällään ihan mallillaan. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut miettiä omaa alkoholin kulutustani.

Alkoholi on kuulunut elämääni aina. Olen asunut nuoruuteni alkoholistiperheessä ja lisäksi myös muuhun lähisukuun kuuluu rapajuoppoja, joten geenit varmasti virtaavat suonissani. Nuorempana alkoholia kulutettiin runsaasti ja jotenkin nuoruuteen kuului, että mitä vähemmän muisti edellisestä illasta, niin sitä coolimpia. Ensimmäiset kännit join, kun olin 12v.

Sen jälkeen opiskeluaikoina alkoholia kului luonnollisesti kaikissa opiskelijabileissä ja työelämään siirtyessä oli täysin normaalia lähteä myös viikolla työkavereiden kanssa “muutamalle”. Viimeisten kahden vuoden aikana olen pääsääntöisesti käynyt baarissa joka perjantai ja lauantai ja tämän päälle yleensä yhtenä arkipäivänä viikolla. Hassuinta tässä on, että myös ystäväpiirini käy näin paljon ulkona eikä kukaan näe siinä mitään pahaa. Kaikki ovat vakituisissa töissä ja olettaisin kaikkien olevan hieman keskitasoa paremmin tienaavia eli rahaa on kyllä ryypätä. Nyt kuitenkin viimeisten kuukausien aikana olen alkanut pohtia, että pitäisikö tätä kulutusta hieman vähentää. Niin naurettavalta kuin se saattaakin kuulostaa, minulle on alkanut tulla sosiaalisia paineita vähentämisen suhteen. Olen aina ollut baarissa loppuun saakka ja juonut joka ikisen shotin, joka minulle on tarjottu, mutta mitä jos yhtäkkiä alan kieltäytyä näistä? Miettivätkö ihmiset, että olen tunnustanut alkavan ongelman, jos alan rajoittaa juomistani? Mitä muuta sitä voisi tehdä lauantai-iltana, jossei mene baariin, kun kaikki lähimmät ystävät ovat kuitenkin kittaamassa jossain lähikuppilassa? Käyn usein asiakkaiden kanssa iltaisin syömässä ja viemme asiakkaat usein myös ravintolan jälkeen jatkoille. Tuntuu aivan hullulta, että joisin jossain karaokejatkoilla limua???

Sain tässä puolisen vuotta sitten ylennyksen ja olen tiedostaen vetänyt hieman “roolia” uusien työkavereiden kesken. Lähdin ensimmäisistä yhteisistä bileistä hieman aikaisemmin pois ja sepitin illallisen aikana jotain “en niin tykkää punkusta…” ja näin sain muodostettua itselleni uuden roolin “ei niin paljon alkoholia” käyttävänä henkilönä. Tästä on ollut paljon apua, sillä olen voinut hyvällä omalla tunnolla lähteä juhlista hieman aikaisemmin pois eikä minulle ole aina tuputettu viskishotteja aamuyön tunteina. Tiedän hyvin, että aina voi kieltäytyä alkoholista, mutta onko jollain muulla tullut tällaisia ongelmia eteen?

Olen tehnyt muutaman kerran netin juomatestejä ja tottakai niissä kuulun aina niihin korkeimpiin riskiluokkiin, mutta koska perheessäni on läheisiä, joille tuo taulukko ei varmasti edes riitä, niin olen jotenkin uskotellut itselleni, ettei minulla vielä ole ongelmaa ja että tämä on normaalia, kun kaikki muutkin…
Viimeisin herätys oli pari päivää sitten, kun ostin jouluruokaa kaupasta ja lasku oli EUR 140…mietin että miten ruokaan voi mennä näin paljon rahaa, mutta toisaalta EUR 100 laskun kuittaaminen Alkossa ei tuntunut miltään…tämä ei voi olla normaalia???

Tämä nyt oli tällaista ajatuksen virtaa ja selkeytti omia ajatuksia. Olisi kiva kuulla myös muiden ajatuksia, jos löytyy vertaisia, joilla on ongelmia taistelussa nyky-yhteiskunnan pakkojuomiskulttuuria vastaan.

[Poistettu asiaton viesti -Päihdelinkin moderaattori]

Hyvää joulua Remes!

Onneksi olkoon ylennyksestäsi!
Asiallista pohdintaa sinulla, juomisellakin voi olla sosiaalisia paineita, joita nyky-yhteiskunta luo melkein joka asiaan. Oletko miettinyt asiaa tältä kannalta, että olet kiinniittänyt juomiseesi huomiota tuon ylenneyksesi johdosta, sillä monesti ajatellaan ettei esim. johtamisportaassa olevien juominen voi olla samanlaista kuin ns. työväestön, koska he ovat hieman ylemmällä oksalla, myös vapaa-aikanakin, jolloin heidän tulisi käyttäytyä esimerkillisesti. Olen huomannut monen lähipiiriin kuuluvan ihmisen vähentävän alkoholin kulutusta, kun he ylenevät ammatissaan, koska monella heistä on sellainen olo, että myös vapaa-ajalla / työpaikan juhlissa heillä on tuo asema, jonka takia he eivät voi vetää “nakkeja silmille”, koska eihän esim. esimiehen / johtajan kuulu käyttäytyä niin. Tarkoitan tällä suoraan sanottuna sitä ettei pomo voi olla kännisssä niin kuin alaiset, koska se ei sovi hänen asemassaan olevalle. Tämä voi olla nyky-yhteiskunnassa vanhanaikaista ajattelua, mutta näin monet minuntuntevani ihmiset ajattelevat.

Ja onko tuo nyt niin paha-asia, jos haluat vähentää alkoholin käyttöäsi? Ei siihen tarvitse keksiä mitään selityksiä, ajatelkoon ihmiset ihan mitä haluavat. Sinulla on kuitenkin noita taustarasitteita, joiden mukaan on hyväkin, että pohdit omaa alkoholinkulutustasi. Ystäväsi ja työtoverisi tottuvat kyllä nopeasti siihen, että saatat joskus juoda baarissa sen alkoholittoman oluen tai jopa limun paukun sijaista. Se, että käyt selittelemään ja perustelemaan asiaa aiheuttaa enemmän miettimistä ja pohdintaa asiasta. Joskus ei vaan maistu, sillä siisti. Jos yst’äväsi ovat baareissa ja heidän tapaaminen sijoittuu sinne niin, eihän se haittaa vaikka välillä juokin muuta kuin alkoholia. Ystävät ja heidän kanssaa viettämäsi aikahan se on tärkeintä, a
ei se mitä juot ja paljon. Ymmärrän kyllä, että muutos voi olla sinun mielestäsi suuri, jos et olekaan valomerkkiin asti paikalla ja juo niitä kaikkia tarjottuja shotteja, mutta pikku hiljaa muuttamalla käyttäytymistäsi asia muttuu kuin huomaamattaan. Onhan tosiasia, että vaikka ystäväsi tarjoaisivatkin sinulle niitä shotteja, SINÄ olet se joka päättää, juotko sen vai et. Ei se, että ystävät tarjoavat ole syy juoda niitä, sinä itse teet sen päätöksen juotko vai et, ei kukaan muu.

Oletko miettinyt, että voisit kutsua ystäviäsi esim. luoksesi iltaa istumaan baarin sijaista tai järjestää jotakin muuta puuhaa? Voisitte ystäviesi kanssa oppia viettämään yhteistä aikaa muuallakin kuin baarissa. :smiley: Silloin juominen ei olisi se keskseinen asia vaan yhdessäoleminen.

Rauhallisia joulun pyhiä sinulle!

T.Matkalainen

Hei Remes,

Hyvä että olet alkanut miettiä alkoholin käyttöäsi.

Itse olen alkoholisti ja olen ollut juomatta nyt puoli vuotta. En ole sitä tyyppiä, että avoimesti kertoisin ongelmastani eikä juomiseni ns, näkynyt päälle päin vielä siinä vaiheessa kun sain lopetettua. Edelleen tulee eteeni noita tilanteita, joissa olisin aiemmin juonut reippaasti, mutta enää en ota. En koskaan noissa tilanteissa sano, etten juo koska olen alkoholisti vaan sanon jotain muuta. Sosiaaliset paineet siis tunnen minäkin. En tietenkään ala sinua alkoholistiksi lokeroimaan, mutta muutama juttu tuli kuitenkin mieleeni, joista voisi olla sinulle hyötyä.

Sinun ei tarvitse kertoa kenellekään vähentäväsi alkoholinkäyttöä, koska olet huolissasi juomisestasi. Ihan hyvin voit keksiä jonkun muun selityksen, jonka kerrot jos joku kysyy, miksi juot vähemmän:
Voit vaikka sanoa huomanneesi, että “iän myötä” alkoholista on alkanut tulla sinulle päänsärkyä etkä siksi viitsi juoda kovin paljon. Tai voit sanoa, ettet jaksa enää juoda ihan niin paljon kuin ennen, vaan haluat olla aamulla virkeä. Siitä tuskin kukaan sinua tuomitsee :wink:

Ihmiset eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan kiinnostuneita siitä, kuinka paljon juot. Voit ihan hyvin tilata alkoholitonta olutta - kukaan ei huomaa eroa. Voit myös siemailla samaa viinilasillista kuinka kauan tahansa ja katsoa vaikka, että tilaat vasta parin tunnin päästä seuraavan, tai sitten juot sitä yhtä lasillista koko illan :slight_smile: .

Bisnesillallisillahan voit tilata alkoholittomia tai juoda vain yhden vedoten siihen, että huomenna on aikainen herätys töihin (tai jos seuraava päivä on lauantai, voit kertoa herääväsi aikaisin jostain muusta syystä).

Nuo vähentämiskeinot tietysti toimivat vain, jos sinulla ei ole taipumusta kontrollin menettämiseen eli siihen, että yhden otettuasi et enää pysty lopettamaan juomista. Jos kontrolli tuppaa menemään, ei ole muuta apua kuin lopettaa juominen kokonaan.

Olisi tietysti hyvä alkaa etsiä vaihtoehtoja vapaa-ajan viettoon, ettei kapakkaan meno olisi ainoa vaihtoehto viikonloppuisin. Ehkä voisit vähitellen alkaa miettiä, mitä muuta voisit tehdä kuin juoda. Mielikuvitus lentämään, keksit kyllä muutakin tekemistä kuin juomisen! Ja jos et keksi, niin ei ole mitään vikaa siinäkään että istuu lauantai- illan yksin kotosalla vaikka hyvää leffaa katsellen tai kirjaa lukien…

Kiitos asiallisista viesteistä matkalainen ja omama.
Äärimmäisen hyvää pohdiskelua mielestäni.
Korjaan tuota ylennystä sen verran, että sain hieman parempia työtehtäviä, mutta suoria alaisia minulla ei ole - tuo termi ylennys näytti kuohuttavan kohtalotoveriamme.

Joulu on tosiaan mennyt rauhallisesti ihan vain viiniä rauhallisesti nauttiessa ja kiva pitkästä aikaa herätä aamulla niin ettei ole krapula ja että on vapaapäivä!

Hyviä välipäiviä kaikille!

Työteverit eivät ainakaan tuo haudallesi “Hän joi aina tappiin asti joka shotin” -seppelettä. Olen kyllä samaa mieltä; kaikki juovat liikaa. Suomalaiset ovan hyvin omaksuneet eurooppalaisen “hyvää viiniä ruuan kanssa ja yhdelle työtovereiden kanssa” -kulttuurin luopumatta silti humalahakuisesta juomisesta, jonka yhteisö hyväksyy ja hyssyttelee piiloon. Kuten Omama hyvin muistuttaa, kukaan muu ei ole niin kiinnostunut juomisestasi tai juomattomuudestasi kuin sinä itse. Minä välttelen paineen alla juomista ja juon vain “omalla vastuullani”. JA silloinkin kyseenalaistaen motiivit. On vähentänyt aika paljon määriä. Jos et ole vielä lukenut, suosittelen Juhani Seppäsen; Selvästi juovuksissa - kirjaa.

Rauhaisaa lomaa ja tsemppiä podintoihin !

Tervehdys aiheen seuraajat!

Työskentelen itse ravintolassa ja vapaa-ajalla olen viimeaikoina nauttinut liikaa alkoholia, kuulun siihen ottajakuntaan “että otetaan vielä yhet”, aionkin nyt viettää nenän valkaisukauden, muutaman kuukauden nyt ainakin aluksi.

Omama:n keinot kieltäytyä juomasta ovat mielestäni käytännössä toimivia. Jos haluat karsia nimenomaan pe/la ottamista, keksi joku harrastus joka ajoittuu nimen omaan nuille seuraaville aamuille.

Hyvää alkanut vuotta kaikille!!!