Juomisen lopettaminen järkeilemällä ihan itse

Juomisen lopettamisen faktat, ei ole ketään muuta kuin sinä itse joka voi lopettaa juomisesi.
Yhteiskunnassa ei ole sellaista järjestelmää, että joku pitäsi sinua kädestä 24/7, päihdetuki on hidasta ja sitä saa hyvin vähän. Itse joutuu lopettamisen hoitamaan.
Minun mielestäni juomisella on aikansa, niin kauan kuin on pienikin hyöty juomisesta mielessä, ihminen ei halua lopettaa. Ihmisen ihan itse pitää ymmärtää, että elämä on monin kerroin parempaa ilman viinaa.
Juomisen mitta tulee täyteen, kun on pakko lopettaa tai kuolee, kuolemaan se loppuu joka tapauksessa. Tai juomisen mitta voi tulla täyteen kun ymmärtää oman juomisensa logiikan.
Juomiseni oli riistäytynyt käsistä, menttaalisia ja fyysisiä ongelmia.
Olin yrittänyt lopettaa ja vähentää lukemattomia kertoja, huonolla menestyksellä.
Juominen alkoi uhata talouttani vakavasti, rahan suhteen mikä meni viinaan ja kroonisen huonon olon joka alkoi haitata rahan hankkimista.
Olen nyt ollut reilu 4kk juomatta ja olo on loistava, eikä viina tai juomisen mahdollisuus käy edes mielessä, ainoastaan harvakseltaan unissa olen juopotellut.
Mitä olen tehnyt toisin kuin ennen.
Ensimmäiseksi selvitin suhteeni viinaan ja sen todelliseen hyötyyn minulle.
Kuunneltuani äänikirjoja, netti artikkeleita ja lähinnä youtubea englanniksi. Sain varmuuden että en tarvitse viinaa, siitä on satakertaisesti enemmän haittaa kuin hyötyä ja että viina juomisen voi lopettaa.
Kirjoja mitä olen mm kuunnellut.
Juomisen järkevyys
Bookbeat ja Audible
The Alcohol Experiment Annie Grace On luultavasti suomeksi juuri tullut :Selvin päin Annie Grace
Tuossa lähdetään tavoitelemaan 30 päivää raittiina, mutta pirullisena juonena antaa samalla ymmärrystä lopettaa kokonaan.
Alcohol lied to me Craig Beck

Youtube lähinnä englanniksi
youtube.com/channel/UCMy-nd … e2VhUuYiCQ
Hieman sellainen myyntimies tyyppi, mutta ainakin minulle myi raittiuden.

Kun olin ollut juomatta kuukauden menin jopa AAhan kuukaudeksi, tietoisena siitä että en tule siellä uskoon ja ei siitä haittaakaan ole, kunhan ymmärtää poistua ajoissa.
Vaikka koin AAn vieraaksi, niin otin sen vakuutuksena juomisen lopettamisesta ja käytin sitä myös kuuntelemisen opetteluun. Kun se ei enää minulle mitään antanut, eikä viina enää ollut kuin yksi ongelmistani. Niin lopetin siellä käymisen.
Mindfullnes ääni kirjat
Practicing the Power of Now Eckhart Tolle
Waking Up Sam Harris
Youtube
youtube.com/user/EckhartTeachings
Luultavasti jokaiselle löytyy sopiva tyyli ja tyyppi, ainakin englanniksi.
vanha klisee hetkessä elämisestä, on läpän sijasta muuttunut todellisuudeksi, se on oikeasti mahdollista
Minulle tuo mindfulness on toiminut ja olen löytänyt 4kk 10min päivä harjoitelulla, rauhallisen paikan pääni sisältä minne mennä tarvittaessa ja päivittäin mukavan hetken uskomattoman hyvässä olossa.
Samoin olen herännyt siihen että ajatukset ei ole totta, eikä yhteydessä todellisuuteen ja sen että ajatuksia ja tunteita voi hallita. Kohdallani kyse ei ole mistään yoogin hommasta, vaan ensin pari sekuntteja tietoisena olemista ja nyt olen edistynyt jopa +10 sek. Mutta tuo riittää laittamaan asiat järjestykseen.
Juomisen lopettamisen faktat, ei ole ketään muuta kuin sinä itse joka voi lopettaa juomisesi.
Olin jo ajatellut että turhaan tänne kirjoitan, ei siitä ole kenellekään mitään apua, mutta tämän kirjoituksen ajattelin vielä lahjoittaa me lopettajat ja me vähentäjät keskusteluun.

Tämä on nyt ensimmäinen kirjoitukseni me vähentäjät ketjuun, sillä uskon että monikaan sinne/tänne kirjoittavista, ei oikeasti haluasi kokonaan lopettaa. Vaan he luulevat, että eivät pysty kokonaan lopettamaan tai eivät vielä halua, koska näkevät ”hallusinaatioita” että juomisessa on jotain positiivista.
Jos nyt ei ole vielä se mitta tullut täyteen tai oikea aika lopettaa, niin ei ole haitaksi kuunnella tai katsoa linkkejä mitä laitoin. Älkää antako tyylin tai sanontojen vaikuttaa, vaan etsikään se punainen lanka linkeistä. Asenteella millä vaari katsoisi scifiä ja jos linkkieni tyyli ei miellytä hakua stop alcohol peliin tai Suomeksi alkoholi youtubeen.
Jos nyt näkee vaivaa pikkusen noihin, niin ajatuksen siemen voi jäädä kasvamaan ja joku päivä se voi muuttua todeksi.
Jaksu haleja, palaan entiseen verrattuna loistavaan elämiseeni ja tietoisena olemiseeni. T Nalle (Jari)

Äskeisestä unohtui oleellinen, kun on muka muita kiireitä ja yritin hätäisesti kirjoittaa.
Ihan perus juttu, eli laita elämäsi kuntoon niin hyvin kuin juuri nyt voit, vaikka jatkaisit juomista. Samalla voi tulla tietoiseksi, että alku vaiheessa viinan poistaminen poistaa ehkäpä yli puolet ongelmistasi.
Älä lopeta elämän kuntoon laittamista juomisen lopettamiseen, paranna elämääsi muiltakin osilta.
On hyvin mahdollista että joku päivä heräät siihen että et edes halua juoda.

Onneksi olkoon Nalle! Ja kiitos linkkivinkeistä. Olet työstänyt paljon ajatuksiasi ja löytänyt hienosti tukea mm kirjallisuudesta - niistä olen itsekin saanut tukea projektilleni. Itsekin tykkään lukea paljon, myös alkoholiin ja päihderiippuvuuteen liittyvää - sekä faktaa, fiktiota että self helpiä. Itselleni Anni Gracen This Naked Mind oli ihmeellinen kirja. Kuuntelin sen äänikirjana ihan raittiuden alkutaipaleella ja vaikka yleisesti ottaen suhtaudun skeptisesti self help-oppaisiin niin tämä osui ja upposi. The Alcohol experimentiin en ole tutustunut, mutta kiinnostaa kyllä. Suomeksi ei taida olla saatavilla ennen kuin syksyllä. Helppoahan tämä raittiina olo on, kun alkoholia ei tee mieli puhumattakaan että himottaisi. Arvostan kyllä tätä oloa. Kaikkia elämäni solmuja alkoholin pois jättäminen ei ole avannut, mutta takaisin en vaihtaisi nyt kun tiedän miten paljon parempaa elämä näin on.

Hei Onneli47 ja Nalle. Pisti tuon Anni Gracen nimen ihan muistiin, jotta hommaan sen.
Olen täällä kirjoittajana ihan uutukainen. Lueskellut jonkin verran näitä ketjuja kyllä. Enpä täällä luurailisi ellen tuntisi että alkoholin käytössäni on ongelmia. Olen nyt jotenkin ulapalla. Kuinka paha ongelma on, mitä on tehtävissä, mitä haluan tehdä jne. Jokin aika sitten, kolmisen viikkoa, lopetin tupakan polton. Toki homma ei ole vielä mitenkään “Tuuletus vaiheessa”, mutta mukavasti se on antanut itsevarmuutta jo nyt. Tupakan polton lopettaminen oli siitä helppoa ettei siinä minulle ollut mitään vaihtoehtoista välimaastoa. Pelkästään joko tai. Viihdepolttaminen tai joskus jokunen ei ole tupakan suhteen minulle vaihtoehto.

Asiat ei muutu, jos mitään ei tee. Se että herää ajatus, että otanpa joskus selvää, ei kanna mihinkään.
Yritän tähän tavallisena, lukihäiriöisenä ihmisenä laittaa jotain kirjoituksen tapaista, joka antaisi vihjeen mistä on kyse.

Kirjoitan tähän mitä itse oivalsin viisaanpien kirjoituksista.
Ehkäpä kysymys sarja avaisi sen paremmin?
Auttaako alkoholi stressiin?
Vai onko ensimmäisten ryyppyjen jälkeinen helpotuksen tila, vain vierotusoireinen laukeamisesta johtuva?
Tiedätkö miten pitkään juominen vaikuttaa aivoihin?
Kun alkoholin aiheuttaman myrkytystilan fyysiset vaikutukset kestää sen ±3päivää lieveten viikonloppu juomisessa. Niin aivoissa se vaikuttaa vierotusoireena eritavalla, alkoholiin tottuneet aivot alkaa kaivat alkoholi noin 2-3 päivää juomisesta, siten että se vahvistuu kokoajan noin kolmeen – viiteen viikkoon.
Se mitä kuvittelet elämän stressiksi, on luultavimmin vieroitusoire ja tunnet hermostumista, tuskaisuutta ja oikean stressin tuntuista tilaa, jonka todennäköinen syy on aivojen kaipaama alkoholi.
Toki elämä on rankkaa ja stressin syitä ilmaan juomattakin, eikä humalassa tehdyt toilailut vähennä tuntemaasi syyllisyyttä yms.
Tuohon kun lisää muiden suhtautumisen sinuun juovana, taloudelliset asiat, sillä viinan juominen ei ole ilmaista puuhaa.
Onko kännissä oikeasti kivaa?
Oletko hauska kännissä?
Onko vastakkaiseen tai samaan sukupuolen tutustuminen ainoastaan humalassa mahdollista?

Tiedätkö miten viina aivoissasi juodessa toimii?
Tiedätkö että noin 1-3h mielihyvän välittäjäaineet pauhaa ja sen jälkeen stressihormoonit tulee mukaan peliin. Tuossa vaiheessa iskee laskuhumala, lisää juomalla saat mielihyvän välittäjä aineet lievään nousuun, mutta stressihormoonit eivät ole poistuneet ja joudut nostamaan humalatilaa nostamalla merkittävästi alkoholi määriä. Tuolloin olet vahvassa humalassa ja joudut jatkamaan juomista sammumiseen tai nukahtamiseen saakka, jos et ole valmis kärsimään laskuhumalaa.
Tunnistat olevasi oravan pyörässä ja uskottelet itsellesi, että viinan juominen on ihan ok ja hallussa, koska juon vain viikonloppuisin tai muutaman kerran viikossa. Todellisuudessa olet tuolloin riippuvainen.
Tuossa nyt nopeasti jotain, työt kutsuu. Huom! kirjoitan muistista, voin muistaa väärin lukemani ja voi olla että olen ymmärtänyt jotain väärin.

Toivon että sain jollekin halun selvittää itse asiaa ja tutustua tarjolla oleviin matskuihin kirjana tai muuten.