juominen ja kontrollin menetys

Joskus (silloin harvoin kun olen juonut) on alkanut ihmetyttää, mitä ihmisessä ja ihmisen aivokemiassa voi tapahtua silloin kun hän ottaa kännin ja jatkaa sitä.

Minusta on joskus tuntunut siltä, että jokin muu olento muuttaa sisääni kun juon; sellainen olento joka ei ole kovin kaukana normaali-minästäni, mutta kuitenkin hieman. Se on aggressiivinen, ilkeä, hamuaa valtaa ja voimaa: powerin tunnetta niin epänaisellisilla tavoilla, että se saa selväpäisen minäni kiemurtelemaan häpeästä.

Sanon asioita, joita en muista. Onneksi en sentään tee tekoja, joita en muistaisi. Ajattelen tavoilla, joita en tunnista jälkeenpäin omiksi ajatuksiksini.

Onneksi olen juonut harvoin. SIlti: liian usein. Liian usein on aina kun se aiheuttaa ongelmia, ja moinen ylläkuvattu vieraantumisen tunne on ongelma sinänsä.
En yleensä edes pysty juomaan, koska tulen siitä niin kipeäksi nykyisin. Silti; silloin kun pystyn, ongelmia tapahtuu.

Aikoinaan luulin kaikkea alkoholin liikakäyttöä alkoholismiksi. Niin ei sentään ole. On suurkuluttajia, ongelmallisia juojia, alkoholi-ongelmaisia ilman alkoholismia.

En ole vieläkään täysin varma, olenko alkoholisti. Luultavasti en. Silti on viisainta pysyä erossa viinasta. Varmuuden vuoksi.
Saatan toki olla alkoholisti. Sen löytäminen saattaa monille olla helpottavaa.

Alkoholismin ajattelu joksikin vieraaksi, ihmisen sisään muuttavaksi voimaksi (kuin jokin demoni) on käytetty myös paljon kaunokirjallisuudessa.
Katerina Janouch kuvaa kirjassaan “Läheinen” alkoholismia ‘haisevaksi hirviöksi’, joka muutti heidän aviovuoteeseensa hänen ja miehensä väliin.

Miina Supinen poikkeaa kirjansa “Liha tottelee kuria” yhdessä luvussa kertomaan perheenäidistä, josta tulee silloin tälllin viinalle haiseva vieras hirviö. Lapset sanovat sitä “mutahirviöksi”. Se on olento joka asuu äidin ruumissa, mutta ei enää ole äiti.
“Äiti oli hetkeksi muuttanut pois. Tilalla oli hirviö, joka haukkui minua kultalusikka perseessä syntyneeki nartuksii”. Hyvin tutun kuuloista.

Niinkin perusasia kuin suhde omaan alkoholinkäyttöön sinun kannattanee selvittää ennen kaikkea itsellesi ennen alan töihin ryhtymistä, jos haluat olla “pro” kuten taannoin kerroit jo olevasi. Tällä hetkellä asia näyttää olevan vielä vähän selvitystilassa.

Kaikella ystävällisyydellä.

– km

Kun kierroksia alkaa olla yli rajoittimen, alkaa tula kijroitus vihreitä. :laughing: :laughing:

Aiheeseen liittyen sivu 10
docs.google.com/viewer?a=v&q=cac … j_yhaodQLg

Ehkäpä teoriat THiQ:sta pitävät paikkansa. Ja vaikuttihan dopamiinivajekin siihen, kuinka ihminen reagoi alkoholiin. Teorioiden mukaan Alkoholismiin taipuvaisen ihmisen aivot regoivat aineeseen eri tavalla kuin normaalin ihmisen.
Selittäisi tarpeeni juoda niin kauan kuin sammun, muistinmenetykset, muutuvan persoonallisuuden ja niin edelleen. Näin on ollut jo nuoruudesta lähtien. Alkoholi sopii joillekin, toisille ei lainkaan. Toiset eivät ota alkoholia ensimmäisten kännien jälkeen, koska tajuavat tämän heti. Voiko ihmisen edes odottaa käyttäytyvän normaalisti, jos hän kaataa kurkusta alas aivotoiminnan lamaannuttavaa myrkkyä?!?

Neuvo olisi hyvä, jos se olisi oikeasti “ystvällisyydellä” kirjoitettu. Juuri siksi me kirjotetaan koulussa esseitä mm. aiheista “minä ja päihteet”.

Juuri siksi mm. opettaja voi toimia joskus lähes AA-kummia vastaavassa tehtävässä.

Koska Kaffeekupin tarkotus kuitenkaan tässä ei ole tukea vaan vittuilla, toivotan hänet takaisin Me Vähentäjien puolelle. Siellä lankeaa Kaffeen sanoma otolliseen maapetään. :slight_smile:
Tilasot osoittavat, että juoville ihmisille vittuilu on raittiutta tukevaa toimintaa. Vai mitä, KM?

health.fi/index.php?page=toi … ihdepaivat

Ruvetaakos ukkoseni ihan oikeesti syynäämään kirjotusvirheitä? Ala olla siis varovainen, mitä ja miten kirjotat.
Mun äidinkielli oli eximia, sun tasosta en tiedä.

Älä ehdottele ihan mitä tahansa. :slight_smile:

Ei muuten ollut vittuilua, vaan kritiikki kohdistuu siihen millaisen kuvan ammatillisuudestasi täällä annat. Tulevan päihdetyön ammattilaisen uskottavuutta ei paranna esim. se, että hän pohtii omaa mahdollista alkoholismiaan täällä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä niihin aikoihin, kun ihmiset tuppaavat tulemaan baarista.

– km

En tunne enää tarvetta kehuskella opintosaavutuksillani. Joskus juoma-aikana ja vielä raittiushumalassa saatoin kehuakin. :smiley:

No itse asiassa minä en ole Plinkissä hakemassa uskottavuutta, enkä ammatillisituutta. Ne asiat on ihan oikeesti sitten tuolla ulkona.
Olen Plinkissä kirjoittamassa entisenä päihdeongelmaisena, ja keskustelemassa pähteistä ja alkoholismista.
SItä en tiiä, mihin aikaan kukakin tulee baarista. :slight_smile:

Kysymys:
Mitä Kaffeemuki tekee yleensä keskustelemassa Vähentäjissä? Oletko sä, Kafeemuki, vähentäjä?

“Entinen” tarkoittaa minun kielitajuni mukaan sitä, että ongelmaa ei enää ole. Ajoittainen aggressiivisuutesi pistää kyllä miettimään uudelleen, mikä mahtaa olla asian laita todellisuudessa, mutta… kukin tavallaan.

Vastasin tähän jo eilen. Sullahan pitäisi olla minusta, Smokista ja Onniinasta jokin teoriakin jo valmiina, joten sovella vaikka sitä jos haluat.

– km

Kukin tavallaan, niimpä niin. Käypä Vähentäjien puoella tsekkaamassa, oisko PikkususI tai Fernetti vastaanottamassa apuasi?

Sori meni ihan ohi. Voisitko siis vastata uudestaan: oletko sinä vähentäjä? Ja jos et ole, mitä vittua sä teet päsmäröimissä Vähentäjien puolella?

Minun pitänee lähteä suosiolla hakemaan rautakaupasta hyvää köyttä, ennen kuin tarjoat sitä minulle.

– km

– Rautakaupat ei vissiin oo sunnuntaina auki.

Mikä sinua vaivaa?

Olet tivannut tätä jo lukuisia kertoja kaffemukilta, varmaan useammin kuin kaffemuki on ehtinyt “päsmäröidä” vähentäjien puolella.

Suoraan sanottuna viimepäiviesi kirjoitukset ovat olleet todella aggressiivisia, ja joka puolelle sohivia. Vittua alkaa olla joka toisessa lauseessa, mikä lisää raivokasta vaikutelmaa. Kenelle sinä oikein kiukkuat?

Katson, jos vastaat vielä kysymyksiini, sillä olen oikeasti kiinnostunut vastauksesta, ja sitten laitan sinut ignoreen. :frowning:

Kun en osaa lainata niin kuin pitäisi, teen sen näin…

Kysymys:
Mitä Kaffeemuki tekee yleensä keskustelemassa Vähentäjissä? Oletko sä, Kafeemuki, vähentäjä?

Mitäköhän minä teen lopettajien puolella… Olen luultavasti lopettaja vähentäjien puolella?? Onko nuo nyt niin viivasuoria puolia, koska “kuuluu” lopettajiin, silloin kun on ollut vuoden juomatta erehtyen kerran? Ja koska kuuluu vähentäjiin, silloin kun on ollut juomatta kaksi päivää ja miettii vasta suhdettaan alkoholiin ja mitä sen kanssa tehdä? Täälläkin taitaa olla samanlaisia kohtaloita kun vähentäjien puolellakin. Aina jaksan kysyä tätä ihmetellen, taidanpa aloittaa ketjun aiheesta koska kukaan ei ole selventänyt sitä minulle.

Hyvä aloitus mutta asia jälleen kerran upposi tappelulle.

Mutta vastaan silti aiheeseen. Itse hain sitä kontrollin menetystä tahallani, sain itkettyä kaiken pahan joka maailma on kaatanut niskaani, ja nousuhumalassa fiksuna ja filmaattisena hakua. Joskus ilta oli sekaisin noita, ja hyvin usein heiluin sitten minkä tahansa terävän kanssa. Viiltelin itseäni ja pahimmissa tapauksissa otin ylimääräsiä niin että varmasti lähtee henki, tai sitten oksensin niitä ulos. Itse en ollut agressiivinen tai muuta, tein vain itselleni pahaa…

Jaa-a, varmaan pelkkä turhautuminen ja pitkästyminen. On ollut pari kuukautta nyt sellanen vaihe, jota voisi kuvata kirjainyhdistelmällä “blaah!”
Ei mitään vakavaa, mutta vain tylsää. Ei oo keikkoja bändillä, ei romanssia, ei tarpeeksi duunia, ei koulua…
Ootankin että koulu alkaa vihdoin taas viikon päästä, ja keikkojakin on taas ens kuussa.
Lähinnä tunnen olevani toimeton ja turhautunut.

Voihan kiukuttelun syy olla tietysti myös se, että olen alkoholisti? Who knows. Vaeltaja kirjoitti aikoinaan, että ennemmin hän on eino makunen, kuin minä olen alkoholisti. :smiley:
No tjaa… hymyilyttävä ajatus sinänsä.

Juu laita vaan. :slight_smile:

Pahoittelen muutan v-sanaa. :confused: En yleensä käytä sitä usein edes oikeessa puhekielessäni, mutta tässä olisi nyt kuitenkin…:

youtube.com/watch?v=2ap-rO6S … L&index=31