Juomatta antabuksen avulla.

Moi.
Olen reilu kolmekymppinen mies. Minulla on kolme lasta ja vaimo. Minulla on myös vakituinen työ.
Taidan sairastaa myös alkoholismia. Tai nykyään olen aika 100% varma asiasta.
Olen totuttanut itseni semmoiseen, että en muka pysty olemaan juomatta muuten kuin antabuksen voimalla. Silloin ei tarvitse mielihalujen kanssa taistella. Jos korkki aukeaa niin siinä menee yleensä ± viikko, kun tulee iltaisin tissuteltua. Yleensä tulee ostettua sixpäkin verran isoja oluttölkkejä ja niitä sitten illan mittaan juo ku lapset on mennyt nukkumaan. Antabuksen voimin yleensä olen 2 viikkoa-kuukauden verran juomatta. Silloin unirytmi on kunnossa ja syön terveellisesti ja lasten kanssa on energiaa touhuta paljon paremmin kun silloin ku iltasin tissuttelee. Rahaa säästyy yms. Hyviä puolia on 100% enemmän kuin silloin ku ottaa. Silti siihen aina kerta toisensa jälkeen ajautuu. Tietääkö kukaan onko tossa antabuksen ottamisessa jotain vaaraa?
Minulla on myös käynyt niinkin muutaman kerran, että esim viime antabuksen ottamisesta on vaikka 5 päivää ja sit ku vaikka yhden on juonu niin sit huomaa ettei se lääke ookkaan hävinnyt kehosta kokonaan. Joku aika sitten minulta on otettu laaja verikoe ja mukana myös maksa-arvot ja ei silloin ainakaan ollut koholla. Olen varmaan vuoden verran antabuksella saanut pidettyä juomattomia aikoja.

Maallikkona olen ymmärtänyt, että antabus on vanha ja suhteellisen turvallinen lääke oikein käytettynä. Joillekin se voi aiheuttaa maksa-arvojen kohoamista minkä takia alkuvaiheessa yleensä verikokeilla asiaa seurataan. Ja jos alkoholia ei kuurin aikana käytä ja veriarvot ok, niin lääke on turvallinen. Joten jos olet lääkkeen kokenut raittiuttasi tukevaksi, niin varmaankin voisit kokeilla pidempää periodia. Joitakin sivuvaikutuksia kaikilla lääkkeillä saattaa olla, mutta useimmat niistä loivenevat käytön jatkuessa. Tsemppiä raittiuteen!

Heips Näköjään alkoholisti!
Hyvä että olet havahtunut pahenevaan ongelmaan ja hyvä että Antabuksella sitä rajoitat.
Ensinnäkin haluan varoittaa antabusreaktiosta joka alkoholinkäytöstä aiheutuu. Antabushan pysyy elimistössä useita päiviä, jopa viikon pari, viimeisen pillerin ottamisen jälkeen. Älä aliarvioi!
Seuraukset voivat olla hyvin ikäviä.
Mutta, älä kuitenkaan lopeta Antabuksen käyttöä, lopeta viinan käyttö. ?
Itse käytin Antabusta 1000 päivää!!!
Normaali kuuri lienee 100 päivää, minä kuitenkin halusin todella irti alkoholista. Katsoin ettei 100 päivää ollut riittävä etäisyys alkoholiin, siksi tuo kymmenkertainen kuuri.
Alkuun oli pieniä vatsavaivoja ja ehkä joskus pahoinvointia. Kuitenkaan yksikään huonovointinen päivä ei ollut kymmenesosaa rapulapäivän pahoinvoinnista.
Kävin alkuun maksakokeissa kuukauden, sitten 3kk välein. Lopulta taisin käydä puolivuosittain.
Maksakokeet, siis normi verikoe.
Päihdehoitajan kanssa hommaa pyöritin. Kävin vastaanotolla varaamassa ajan. Sain samalla rupatella aiheesta. Kävin kokeissa ja muutaman päivän päästä menin päihdehoitajalle kuulemaan tulokset. Sain jälleen rupatella aiheesta.
Minun tarinani on ketjussa Putka Häiriköille. Valitettavasti kuvat sieltä jo kadonneet, ehkä ne sinne vielä lisään. Sivulta 18 alkaa Retkitarinaa, kuljen Antabus- purkki rinkassa kohden raitista elämää. Kirjoittelin myös jonkun verran Antabuksesta…
Viime syksynä hautasin muutamat unohtuneet Antabukset ruotsin korkeimmalle vuorelle. Lähes 2100 metriin…

Pidä pintasi, jatka taistoa.

Putkis 0132, Antabus-fani. :wink:

Hyvä ketjun aloittaja,

Osallistun kokemusasiantuntijana aloittamaasi keskusteluun. Raitistuin antabuksen avulla ja olen ollut nyt yli neljä vuotta raittiina. Ensimmäinen vuoteni oli antabuksella pakotettua raittiutta, siitä eteenpäin olen ollut ilman antabusta ja raittiina aivan omin voimin. Siirtymäni lääkkeettömyyteen kävi aika vaivattomasti. Nyt minulle alkoholiton elämä on päivän selvää, ilmauksen kahdessa merkityksessä.
Noissa muissa ketjuissa olen kuvaillut alhoholismiani aivan riittävästi, joten se siitä. Join nousujohteisesti 50 vuotta ja antabustakin käytin satunnaisen säännöllisesti 40 vuoden aikana silloin tällöin. Harvoin paria viikkoa pitempään.
Oman kokemukseni ja muiden käyttäytymisestä tekemieni havaintojen perusteella olen havainnut, että antabus-asioissa pitää tehdä kaksi tärkeää erontekoa:

1. Aikooko ottaa antabusta vain keskeyttääksensä alkoholinkäytön tilapäisesti vai pyrkiikö sen avulla raitistumaan kokonaan.
  2. Ottaako antabuksen itse omissa oloissaan vai käykö ottamassa sen kahdesti viikossa valvotusti ja säännöllisesti esimerkiksi päihdepoliklinikalla tai vastaavassa paikassa.
    Alkoholistille ei yleensä tarvitse selittää, mitä eroa noilla asioilla on, jos hän on juonut riittävän kauan.
    Moni on onnistunut raitistumaan antabuksen avulla, moni yhdistellen siihen muita tuki- ja itsehoitomuotoja. Tiedän alkoholisteja, jotka ovat syöneet antabusta loppuikänsä. Jos varttuneemman ihmisen joka-aamuisessa lääkesatsissa on neljääkin erilaista verenpainepilleriä kourassa sun muuta, ei siitä yksi antabustabletti erotu. Heille sekin on parempi, kuin joka-aamuinen viina-annos.
    Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, mutta kaikki eivät niitä saa. En minäkään. Pitkä kokemukseni alkoholin saralla on tuottanut havaintoja, että kaikkein kärkkäimmin antabuksen mahdollisia haittoja nostavat esille henkilöt, jotka kaikkein vastahakoisimmin haluavat luopua viinasta.

Toivon Sinulle mitä parhainta menestystä!

Kiitoksia vastauksista! Selvä kausi oli ja meni. Tässä taas istutaan ja ihmetellään. Sinänsä positiiviseen suuntaan menossa, että itte tietää ja myöntää ongelmansa. Tämän sanon vain, että olen teille raitistuneille erittäin kateellinen. Miten ihmeessä ootte voinu taistella tän helvetin yli? Sen tietää kaikki alkoholistit, kun on selvä kausi niin elämä on niin paljon helpompaa. Perkele! Olen 2 vuotta yrittänyt ja aina ratkennu. Uskaltaisiko AA kerhoon mennä? Mitä jos joku tuttu istuu sielä? Perkele vieköön saatana me mennään anoppilaan Oulun suunnalle ja nyt perkele vieköön menen sinne AA kerhoon. Kolmio-ryhmä, OULU
Mäkelininkatu 33 A nähdään perjantaina tuolla!

Hieno päätös. Mene sinne! Kun tuossa iässä raitistut, sulla on pitkä ja ihana elämä edessäsi. Miksi viivytellä?
Ihana elämä? Aivan varmasti siihen verrattuna, että juominen tekee siitä aina vain jatkuessaan pitkäkestoisen helvetin.