Jumpuran jaarittelut

Piti laittaa oma ketju kun muuten tulisi kohta moitteita ja nuhteluja että kirjoittelen jonninjoutavaa jänkkäystä ja vääntämistä muilta osin asiallisiin ketjuihin.

No tähän ketjuun saa nyt sitten kirjoittaa vääntöä ja vänkäystä niin että heikkopäistä hirvittää, lupa on voimassa siksi kunnes moderaattori toisin päättää, ja lukko ketjun input-toiminnossa sulki loksahtaa.

Tuurijuoppoutta, sitä on ollut siitä saakka kun alkoholismi tuli pysyväisvieraakseni, Estonian murhenäytelmän aikoihin.

2007 paikkeilla oli todella suuria vaikeuksia, monen päivän raittius oli työn ja tuskan takana. Mutta päivä kerrallaan, AA-laisen sukulaisen tuella, AA:n tuella, a-klinikan tuella, tämän Plinkin tuella ja kirjallisuuden tuella siitä selvittiin.

Vielä tänä vuonnakin on ollut tuurijuoppoutta, 4-10 viikkoa ilman ja sitten 1-3 viikkoa silkkaa turmiolaa, ja jokaisen turmiola-jakson jälkeen on jaloilleen pääsy ollut edellisiä kertoja huterampaa. Nykyisin pystyn lopettamaan ilman muuta tukea kuin tämä Plinkki. On valtavasti kokemusta lopettamisista. Joskus aikaisemmin olen tarvinnut muitakin tukimuotoja aina putken katkaisun ollessa välttämätön. Mutta, vaikka pystyn lopettamaan putken niin eipä ole takeita siitä miten monta kertaa sisäelimet ja hermosto vielä palautuvat ennalleen, tai edes melkein ennalleen.

Viimeisin lopetus tapahtui joskus kesäkuussa, en laske päiviä.

Nyt elän raittiutta päivä kerrallaan. Usein raittiusjakson loppupäässä menee jo liian hyvin, ja siihen kun vaikka jotkut asiat vielä loksahtavat paikalleen yllättävästi, niin retkahtaminen on joko käsillä tai ainakin hyvin lähellä.

No, nyt minulla on tämä alusta jolla voin vastata ja johon voin keskustelun siirtää jos se jonkun toisen ketjussa jampakoituu tilanteeseen jossa samoja asioita venkslataan vaan eikä valmista meinaa tulla… Ettei kukaan tule sanomaan että mitenkähän nopsasti saisit nuo jankkaamisesi pois minun ketjustani jos nyt niiden roskikseen mättämisen aloittaisit?

Ja nyt alan miettiä aiheita joista pitkäpiimäisesti ja haukotuttavasti jaarittelisin… seuraavissa postauksissa…

Tämähän on ihan hyvä avaus. En ole ennen huomannut sinun kertovan noin paljon itsestäsi ja alkoholiongelmastasi. Olet saattanut niin toki tehdä, mutta ei ole osunut minun silmiini ennen kuin nyt.

Toivottavasti tämä ketju jatkuu ja pitkittyy, mutta itse en aio tässä olla niin aktiivinen kuin tuolla jossain toisessa ketjussa, ellei nyt jotain ihan suuresti minua koskettavaa aiheeksi tule. :slight_smile:

No suolla tarpomista…

Eräs keskustelija (jonka tekstiä juuri lainasin) antoi toisessa ketjussa ymmärtää että keskustelu minun kanssa on kuin suolla tarpomista. En minä ole siitä vihainen, jos tuo on elämän reaaliteetti niin sitten se on sitä ja sillä sipuli. Mutta eihän ole viisasta keskustella jos se ottaa enemmän kuin antaa, jos se vain luhistaa elämän laatua alaspäin. Lopettaahan sellainen keskustelu pitää, ja sassiin. Tosin enhän minä tiedä vaikka suolla tarpominen olisi jollekin kuinka eheyttävää tai muuten hyödyllistä… Pelataanhan suolla jalkapalloakin… Mutta pois se minusta, että suollatarpomis-simulaatioita kokemaan ihmisiä saattelisin, ei, ei…

Mitä muuta suosta saattaisi irrota, hmm… “pääsi rinnallein painuu, suo sen viipyä kauan…”

Suolla raivokkaasti temmeltävä saattaa seuraavaksi voittaa hiihdon maailmanmestaruuden, ja sitten kärähtää dopingissa…

Toinen ja toinen juttelee:
“Oletko tarponut suolla?”
“No totta Mooses.”
“Näkyikö mikrofoneja?”
“Hä?”
“No vakoilumikrofoneja, suurvallan asettamia.”
“Hä?”
“Kaskun:
suo kuunnellaan
sillä seinilläkin
Gorbatsov”
Alkuperäistä puujalkavitsiä vapaasti mukaillen, on helppo arvata että se on Gorban ja Neuvostoliiton ajoilta, pullakuskit, Mato ja Sakke.

Ennallistettu suo on ainoa oikea hiilinielu koska siinä sammal kerrostuu kerrostumistaan, vuodesta toiseen, ja hiili on siellä turvekerroksissa ja pysyy. Metsä sensijaan vapauttaa nielemänsä hiilen kun puut palavat tai lahoavat.

Olisi ehkä pitänyt perustaa koko ketju Olohuoneeseen. Nämä minun jutut kun taitavat niin harvoin sivuta palstan varsinaista aihetta. Nämä eivät puutu kyllin usein alkoholiongelmaan, nämä menevät suolle.

on suo
pitkospuut
tienä on vain
pitkospuut
youtube.com/watch?v=EdFFGiudH2k

Mukavaa jaarittelua Kumpura. :smiley:
Tämmöstä kaivataan täällä lopettajissa (kin).

Moni ei ymmärrä että viinamäestä pakenijan elämä on -alkuviikkojen vaikeuksien jälkeen- juuri tämmöstä jokapäiväistä jaarittelua ja päivästä toiseen köpöttelyä. Ei siinä ole suurta dramatiikkaa eikä maapallon pyörimisliikkeessä tapahdu muutoksia.

Raitistujan tehtävä on oppia tulemaan toimeen itsensä kanssa. Opittava kohtaamaan tavallinen elämä omana itsenään ilman päihtymyksen luomia harhakuvia. Ne muutokset joita raitistumisen myötä elämässä tapahtuu, ne ovat kaikki jo olleet siellä oman elämän oven takana odottamassa ulospääsyä. Siinä on vain ollut tyhjät viinapullot kaljakorit pönkkänä ovella.

Jaaritellessa niitä näitä on hyvää aikaa raivata se oven edus vapaaksi. :mrgreen:

Mistä arvasit että juuri minulla on tyhjä-kaljatölkki-paisumus? Onneksi on varastotila käytettävissä ja ne tölkit ovat oviaukon vieressä eivätkä sentään ihan blokkaa kulkutietä (siis fyysistä kulkutietä, henkiset blokit ovat sitten visaisempi ja monisäikeisempi juttu).

Lähden kohta viemään yhden erän kauppaan. Ei niitä kaikkia voi kerralla palauttaa, käden rasitusvamma ja niveltuppitulehdus uhkaisi…

Olen ajatellut että lahjoittaisin koko kaljatölkkivuoren vaikka urheileville nuorukaisille mutta en voi koska jossakin pussissa, säkissä tai laatikossa voi olla jotakin muutakin, arvokasta, sotkeutunut sinne tölkkien joukkoon.

Eilen palautin satakunta tölkkiä niin eikös vaan siellä niiden joukossa luurannut ihan priima suklaapatukka. Siitä nähdään että ei tölkkejä voi ventovieraille lahjoittaa, edes hyvään tarkoitukseen, valitettavasti…

Peiliin katsomisen paikka.

Varastotila josta jo edellä mainitsin ja jossa kaljatölkkivuori odottaa on 5 km päässä asunnostani. Piti lähteä hakemaan tämän päivän erä tyhjiä tölkkejä. Samalla reissulla päätin näyttää varastoa parille tutulle.

Varastossa oli iso seinäpeili hallitsevassa asemassa, kaiken muun sekalaisen tavaran keskellä. Olen pelännyt että kun tulee tarvis ja panen varastossa myrskyn hyrskyn, se peili särkyy ja oitis on 7 vuoden epäonni niskassa.

Ehdotin että lahjoittaisin peilin niille tutuille jotka olivat mukana. He ehdottivat että veisin sen paikalliselle kirppikselle, joka käyttää tuotot syöpäsairaiden hyväksi.

Vein siis peilin sinne. Siellä oli muun tavaran ohella myynnissä Aku Ankkoja, hinnaksi sanoivat yhden euron viideltä kappaleelta. Ja he ottivat peilin ja euron, ja ehdottivat että otankin kerrassaan 6 Akua. Sain siis vaihdettua täysin hyödyttömän ja varastossa pelkästään särkymistään odottaneen peilin yhteen Aku Ankka -lehteen. Hyvät kaupat. Ja nyt on katsottu peiliinkin (luultavasti viimeisen kerran siihen peiliin). Notta eipähän pääse kukaan ihan heti sanomaan…

Palautin taas kolmisensataa tyhjää kaljapurkkia, ja rahat tilille neuvontapisteessä, ja sitten vasta ostoksille. Näinhän on hyvä menetellä, jos vähentää kaljapurkkien palautusarvon ostosten hinnasta, menettää bonukset.

Liikkeessä hortoillessa etsiytyi näkökenttään putelirypäs Jävla Sos Bolag -nimisen firman bbq-kastiketta. Minäkin olen ollut joskus Ruotsissa työmatkoilla ja tietysti jävla finne -ominaisuudessa, suomalainen kun olen.

Ajattelin sitten maistaa jävla sos bbq-kastiketta, ja se osoittautui nimensä veroiseksi jo ennen ostamista, saati maistamista. Puteli jonka otin käteeni tutkittavaksi olikin myös ulkopuolelta jävla-kastikkeessa ja sormet tietysti ennen pitkää myös (ilman tätä epätavallista seikkaa ei tämä juttu uutiskynnystä ylittäisikään). Kävin vessassa putsaamassa käden ja palasin puteliryppään luo ja valitsin nyt vahingosta viisastuneena toisen putelin, joka oli ainakin ulkopinnaltaan sellainen kuin bbq-kastikeputelin saattaa olettaa ulkopinnaltaan olevan, supermarketissa. Puteli siis mukaan.

Hetikohta näin myyjän ja vinkkasin hänet katsomaan tapausta ja hän totesi tilanteen ja eliminoi tahraantuneen yksilön ja järjesti puteliryppään tiptop kuntoon uudelleen.

Kotiin palattua maistoin jävla-kastiketta ja se on hyvää, enää puuttuu grilli ja muut bbq-ainekset ja -tarvikkeet ja -tilpehöörit.

Toisilla niitä on omppujakin millä mällätä. Minun ainut omenapuu teki vain yhden omenan ja sekin on vielä pieni, myöhässä aikataulusta, saa nähdä josko sekään ainokainen tavallisen omenan mittoihin ikinä yltää.

No selitys piilee siinä että istutin puun vasta viime syksynä, “millä tästä kaikkeen repeät”, mahtaisi omppupuu puolustautua jos puhepäälle sattuisi.

Antaahan olla, antaahan ajan kulua, pari vuotta annan ilman muuta uudelle tulokkaalle sopeutumisaikaa, sitten vasta alan harkita kirveen ostamista ja mahdollisesti sen vientiä omenapuun juurelle, sillä konstilla se viimeistään tokenee ja alkaa tuottaa kunnon satoa.

Ammattikouluaikaan oli soluasunnossa yhteisvaroilla hankittu hyvin edullinen televisio. Sen kuva ja äänikin hoiperteli aina toisinaan epämiellyttävästi. Yksi asukas sitten kuljetti sen päälle tanakan puukalikan pelokkeeksi. En enää muista auttoiko se mutta saattoihan tuota yrittää…

Katsoin juuri televisiosta ajankohtaiskeskustelua.

Joku vihreiden silmäätekevä siellä myönsi että valkoposkihanhet laitettiin uhanalaisten eläinten listalle kun niitä oli vain 20000. Nyt niitä on yli miljoona, mutta uhanalaiseten eläinten listaa ei voida avata ja päivittää muista syistä, poliittisista syistä!

Ja niin kauan kuin valkoposkihanhet ovat uhanalaisten eläinten listalla ei niihin saa kajota, vaan maanviljelijä voi vain katsella miten ne tuhoavat pellot ja sadon.

Eihän tässä ole mitään järkeä.

Pitää lisätä maanviljelijät uhanalaisten eläinten listalle.

Heippa @Jumpura!

Kiva, että vielä jaksat kirjoittaa. Pidin kahden viikon paaston, kun meininki meni toisessa ketjussa aika ikäväksi.

Olen tätä itsekin ihmetellyt. Karhuja on Suomessa (2020) noin kaksituhatta - saa metsästää. Ilveksiä, meidän ihania tupsukorvia, on myöskin vain vajaa parituhatta - saa metsästää.
Valkoposkihanhia on sata kertaa enemmän, ja niitä ei saa metsästää ruuaksi. Ehdotellaan “ruokintapeltoja”. :laughing:

Maajussit tulisi julistaa uhanalaisiksi :smiley: , kuten @JuuliaS jo totesikin…

Kaikkein uhanalaisin laji on kuitenkin edelleen valkoinen lihaa syövä heteromies. :frowning:

:smiley: Asiaan: maanviljelijät saavat ampua valkoposkihanhia poikkeusluvalla. Hämmästyttävää kyllä, tapettuja lintuja ei saa kuitenkaan syödä, koska pelotteeksi ampuminen ei ole metsästystä.
Asiasta kertoo Maaseudun Tulevaisuus:
maaseuduntulevaisuus.fi/era … -1.1193284

Niin, se meni tosin ikäväksi ennen kuin aloit paastota. Muistaakseni kyseisessä ketjussa oli kokonaisten ihmisryhmien eli kokonaisten kansallisuuksien pakkomielteistä ja pahansuopaa mustamaalaamista arveluttavin motiivein.

^Milläs syöt ekoligisia kasvipeltojen tuotteita jos valkoposkihanhet ovat käyneet edelläsi ja syöneet pellon antimet pois?

Ihminen ei ole uhanalainen laji, ihmisiä on liikaa. Yksi miljardi ihmistä saattaisi olla optimi.

Ei ihmisiä ole liikaa van AUTOJA!!! ne saavat aikaan tilanahtautta stressiä paskaa oloa… AUTOTON MAAILMA = PARADISE

@vadelmamunkki

Hyvä moderaattori, voisitko nyt heti puuttua asiaan, kun tämä sama nimimerkki näyttää tunkevan myrkkyään jo muihinkin ketjuihin.

Kiitos.

Kirjoitin kommenttini johon viittaat jo viisi päivää sitten eikä sitä ole moderoitu, joten mitään hälyttävän myrkyllistä siinä tuskin on.
Pidän edelleen huomattavasti myrkyllisempänä vihan lietsomista kokonaisten ihmisryhmien välillä, ja ihmisten mustamaalaamista pelkän etnisyyden tai kansallisuuden perusteella. Senhän pitäisi olla foorumin säännöissäkin kielletty. :bulb:

Mutta nyt kun taas viestin kirjoitan, niin käytänpä sen hyväkseni kertomalla myös hyviä uutisia. :slight_smile:

Henkirikosten määrä Suomessa on vähentynyt huomattavasti. Se on puolittunut tällä vuosituhannella, eli vuoden 2000 jälkeen. Vuonna 2000 Suomessa tehtiin 176 henkirikosta, vuonna 2019 niitä tapahtui 83. Alhaisin lukema oli vuonna 2017, jolloin määrä oli 74.
Ylikomisario Jari Taponen Helsingin poliisista arvelee yhdeksi syyksi henkirikosten vähenemiselle alkoholinkulutuksen vähenemisen.
“Taponen kuitenkin painottaa, että tarkkoja syitä henkirikosten vähentymiseen on vaikea eritellä”.

“– Sekä tekijöitä että uhreja ovat yleensä keski-ikäiset, päihdeongelmaiset miehet, joilla on aikaisempaa taustaa väkivaltarikoksista, toteaa Jari Taponen.”

yle.fi/uutiset/3-11561338

PS. Oikeasti myrkytetyksi voi joutua jos on vaikkapa oppositiopoliitikkona Venäjällä. Se on jo pahempi asia kuin se, jos H20 tuntee tulevansa myrkytetyksi silloin kun joku on hänen kanssaan eri mieltä.
viewtopic.php?f=143&t=41431&p=1030245#p1030245

Moikka Jumpura! Pakko oli tarttua tuohon sinun kuvaukseen siitä että juominen menee tollasissa jaksoissa tai sykleissä. Minulla oli hyvin samantyyppistä tuo alkoholismi aiemmin mutta vuosien saatossa sykli välillä kiihtyi. Krapulatkin alkoi pahentua enkä meinannut saada juomista poikki. Käytännössä 2 viikkoa aivokemiat ihan sekaisin.

Sitten kun oli hyvä jakso ja riittävän pitkään selvinpäin niin tuli ajatus että voihan tässä nyt sit vähän ottaa ja sama kierre taas. Jouduin tekemään aika perustavanlaatuista työtä että sain juomisen lopetettua kunnes 8 kuukauden jälkeen sorruin samaan kaavaan ja nyt taas täällä.

Olen paljon miettinyt sitä onko alkoholi syy vai seuraus.