JOULUKUU, Juulian ympyrä sulkeutuu

Joulukuun kuudes päivä 2017. Suomi täytti 100 vuotta. JuuliaS pisti korkin kiinni.

Kiinni se on pysynytkin. Kiinni sen on tarkoitus pysyäkin. Päivä päivältä olen siitä varmempi. Eävarmempiakin päiviä on ollut, varsinkin jakson alkupuolella, mutta olen niistä kunnialla päässyt yli. Tiedän että niitä tulee jatkossakin. Ehkä harvemmin, toivottavasti. Sen olen oppinut ettei kannata heittäytyä ylimieliseksi sillä se on pahin kuoppa joka tälle tielle voi tulla.

Tämän joulukuun jälkeen en enää avaa uusia kuukausiketjuja. Vuosiympyrä sulkeutuu. Entiset ketjut ovat vapaasti käytettävissä jos joku niitä haluaa kaivaa esiin. Tai sitten uudet tulijat avaavat uudet ketjut. Tuntuu mukavalta että teitä on tullut mukaan näin paljon.
Jatketaan selvin päin.
Iloista ja rauhallista joulukuuta kaikille.

Iloista ja rauhallista joulukuuta myös Sinulle.
Ole iloinen ja ylpeä saavutuksestasi.

Putkanvartija 0132

Hyvää adventin aikaa sinullekin! Hienoa, että aloitit ja pidit yllä tätä kuukausiketjua!
Alkoholistille jokainen raitis päivä on täyden kiitoksen paikka.

Tänään et oleyksin

Hyvää joulun odotusta kaikille ja Julialle onnea vuoden raittiudesta!

Hieno taktiikka tuo kuukausirytmeissä tehty lopetus. Arvostan vuoden raittiuttasi! Onnea saavutuksesta ja lujasta tahdosta lopettaa alkon käyttö! Miten aiot jatkaa eteenpäin?

Juulialle onnea vuoden raittiudesta!

Upeaa Joulukuuta kaikille!

Joulukalenterin suklaanappi on syöty ja maltettu olla muita luukkuja koskematta.

JuuliaS, fantastista! Vuosi on hieno saavutus, vielä muutama päivä itsenäisyyspäivään, tsemppiä!

Toivon että sinun laskuri on minun laskuria aina edellä ja että ne kulkee samassa suhteessa.

Vuodessa on varmasti paljon tapahtunut ja tapa ajatella kehittynyt. Voimia siihen mitä Marraskuun muistojen viimeisille tippuville lehdille kirjoitit. Eikö olekin elämä ihmeellinen ja kummallinen!

Joulutervesin, hattua nostellen ja kumarrellen,

Kapteeni Sinikarhu

Kiitos kaverit, mutta vielähän tässä on muutama päivä vuosipäivään.
Pieni-lintu kysyi miten aion jatkaa. Samalla lailla kai kuin tähänkin asti. Raitistellen, katsoen mitä elämä tuo eteen. Ehkä kirjoittelen toisten ketjuihin, ehkä…en osaa sanoa. Antaa ajan näyttää.

Kiitos Sinikarhu, kirjoitit samaan aikaan.

Onnittelut, Juulia!

Aikansa kutakin.
Jokainen projekti valmistuu joskus. Tavoite saavutetaan, joko konaan tai osittain. Ellei, niin siinä on jokin vika, ja syytä miettiä tavoitetta uudelleen.

Vuosi on pitkä aika, siinä muuttuu paljon. Koko elämästä se on toisaalta niin lyhyt aika, että joskus se kannattaa käyttää aika tiiviisti tärkeän tavoitteen saavuttamiseen.

Kuukausi kerrallaan selvänä oli varmasti monelle plinkkiläiselle ihan omaa projektia, ja moni oli mukana koko vuoden ajan. Jotain siitä varmasti jäi, paljon sellaistakin mikä ei välttämättä koskaan tule näillä keskustelupalstoilla esiin.

On siis aika siirtyä eteenpäin, Juulialle menestystä ja uusia ideoita. Ja kukapa tietää, ehkä joku tarttuu täällä samaan ideaan, kerää taas porukan joka sitoutuu olemaan aina sen aloitetun kuukauden juopottelematta ja pohtii asian kohdallaan kuntoon aina kuukauden vaihtuessa. Hyvää käytäntöä voi kierrättää. Monelle se on hyödyksi ollut, vaikka -ennenkuin kukaan älähtää- on myönnettävä, että ei sekään ole kaikille se mieluisin ja toimivin tapa elämäänsä säädellä.

Onneksi olkoon Juulia, muutama päivä vielä ja vuosi on täynnä.
Olen lähdössä lomamatkalle ja hieman olo on jännittynyt, koska tämä on ihan erilainen loma kuin aiemmin. En olekaan lomaillut tällaisessa porukassa missä varmaan alkoholia käytetään. Mutta mielenkiinnolla odotan miten käy:)
Hyvää ja raitista joulukuuta sinulle ja kaikille!

Kiitos MM ja Sinisilmä.
Sinisilmälle hyvää ja raitista lomareissua. Se onnistuu kun pidät päätöksestäsi kiinni mutta et tee siitä numeroa kavereiden kesken. Jokainen elää omaa elämäänsä ja juoviakin pelottaa ja ihmetyttää kuinka raitistuneen kanssa nyt eletään. Mutta alkoholittomia juomia löytyy kaikkialta, tai pidät itse huolen että niitä on matkassa mukana. Hyvin se menee.

Isot onnittelut Juulialle tulevasta raittiuden vuosipäivästä! Se on upea saavutus ja arvostettava välietappi uuden elämän opettelussa.

Hienosti ja upealla asenteella olet edennyt ja siinä ohella sitä hyvää asennettasi olet jakanut myös muille! Jatka samaan malliin! Hieno ihminen olet!

…ja eikö totta… nykyään on päivä päivältä helpompaa eläminen, jopa niissä vaikeissakin tilanteissa!?

Kiitos Metsien Mies. Oikeassa olet, ei ole enää aikoihin tullut tilannetta tai ajatusta että olis tie pystyssä tai kaikki ovet kiinni. Voi rauhallisesti pysähtyä ja todeta että tilanne on nyt tämä, sitten aivot alkavat raksuttaa keinoja päästä eteenpäin. Eikä tarvitse rynniä kauheella vauhdilla eteenpäin- poispäin. Harkitulla etenemisellä pääsee perille paremmissa voimissa.
Tein elämäni parhaan ratkaisun vuosi sitten. Moni muukin on tehnyt, omalla ajallaan. Onnittelut kaikille heille. Niille jotka vielä empivät, toivotan rohkeutta kokeilla. Ette pysty menettämään mitään tarpeellista.

Julia,
Onnea sinulle ja kiitos tämä ketjun luomisesta. Minun taipaleellani tästä on ollut apua. Loka ja marraskuu meni ilman alkoholia, kun olin tänne niin ”luvannut”. :smiley:

Ymmärsinkö oikein, että vietämme nyt Julian Joulukuuta ja tänne saa ilmoittautua :laughing: :laughing: :laughing:
Vähentäjien puolelta täällä välillä vierailen ja henkisesti valmistautunut ottamaan uuden vuoden selvin päin vastaan. Toki sinne on vielä matkaa. Päivän kerrallaan taivallan.

Toki nämä lupaukset aina itselle tehdään, mutta ryhmässä on voimaa!
0312, haaste siis otettu vastaan ! :sunglasses:

Tottakai tänne saa ilmoittautua mukaan raitistelemaan kanssani. Yksin olisi tosi tylsää. Juhlitaan nyt koko kuukausi Juulian raitistumista (ei nyt sentään liioitella). Katsotaan pystynkö jättämään perinnöksi raittiita kuukausia muillekin.

Hienoa että nämä kuukaudet ovat olleet apuna sinulle Varjolilja. Onnittelut sinullekin. Alunperin kuukausiteema lähti ajatuksesta että tipaton tammikuu on liian harvoin, siksi päätin jatkaa tipattomuutta.

Kiitokseni näistä kuukausiketjuista haluan minäkin esittää :slight_smile: mukana olen omalla tavallani, välillä 100% ja välillä en, mutta paljon vähemmällä kulutuksella kuin aikoinaan.
Mun oman tien etsintään on kuulunut koko ajan myös lopettajien lukemista. Kyllähän mä vähän juttuja valikoin, mutta joka päviä käyn vilkaseen mitä tutuille kuuluu :sunglasses:

Onnea vaan minunkin puolesta :slight_smile: Vaikka en kuukausijutuissasi en täällä ole mukana ollutkaan. Mukava lukea että joku pystyy ottamaan vuoden raittiuden positiivisesti vastaan. Antaa mullekin lisää perspektiiviä nähdä että asiat voivat olla myös paremmin kun ei juo :exclamation: Vaikka se kuinka kuuluisikin satayksvuotiskulttuuriimme ja vuosisatoja ja -tuhansia aiemminkin. Mietin kerran minkähänlainen kaveri oli ensimmäinen ihminen joka oli kännissä maailman historiassa ja lähtikö tämä juomispaine leviämään kulttuureihin jonkin aivomuutoksen johdosta pikkuhiljaa, vai kasvoiko paine siitä yksinkertaisesta syystä että juominen on vaan niin helvetin hauskaa ja sosiaalista. Miksi tuli kulttuuriimme alkoholi niin voimakkaasti, että juomaton ihminen nähdään todella usein kummajaiseksi. Eihän ihmiset ennen ensikännejäkään ole kummajaisia. Miksi niistä tulee kummajaisia kun lopettavat juomisen tai eivät sitä koskaan aloittaneetkaan.

Miksi otin tällaisen asian esille? Siksi koska omalla kohdallani ainakin koen raittiuden pitävyyden suurimmaksi ongelmaksi alkoholikulttuurimme ja siihen liittyvä paine että kuuluu juoda vähintääkin kohtuudella. Siksi ongelmaiset lopettamishalukkaat ihmiset kai hyötyvätkin erilaisista vertaistuista. Mua ainakin piristää lukea tämän kaltaisia tarinoita juomisen lopettamisesta. Koska sen on tehnyt joku joka tietää. Joku joka on kokenut heikot hetket ja mahdolliset kompastuskivet ja huonot päivät raittiusajassaan. Silti saaden positiivista mieltä lopettamisestaan. Ettei se välttämättä olekaan niin kamala juttu.

Joulukuut vain ja jebujee :slight_smile:

Heippa Kivatsille.

Eka kännääjä tais olla tämä Herra.

“Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, hän juopui ja jäi alastomana makaamaan telttaansa.”

No sanomistahan siitä silloinkin tuli. :wink:

Putkanvartija 0132

Huomasinpa että minulla ja Nooalla on yhteistä toi telttailu, ja kännissäkin on tullu mokailtua. No kumpikin ollaan nyt kyllä lopetettu örveltäminen noiden viinien kanssa.
Minä vielä kesäisin telttailen ja saatanpa joskus veneilläkkin.

Niin se vaan maailma on pieni.

Kunnioittavasti
Putkanvartija 0132

Liian kirjaimellisesti olet noudattanut elämässäsi raamatun sanaa!