Hei onko kukaan lähtenyt lasten kassa vaikka johonkin laskettelukeskuksen hotelliin viettämään joulua? Miehellä tasasta juomista päivittäin. Joulumme menee muuten niin että odotellaan koska herra suvaitsee saapua autotallista jouluaterialle. Siellä hän juo kaljaa ja soittelee ryyppykavereilleen, ei väkivaltainen, mutta humalassa rakastaa omaa ääntään höpöttää koko ajan jotain, naureskelee jutuilleen ja toistelee samoja juttuja. Vieraita meille ei ole tulossa kun isovanhemmat jotka viettivät meidän kanssa joulua ovat kuolleet. Onko täällä kokemuksi " karkuun " lähtemisestä?
Hei, ei ole kokemusta, mutta kannustan lähtemään! Teillä on takuulla kivempaa esim. Kylpylässä? Menkää!
Moi
Oletko miettinyt miksi pitäisi sietää kännistä jouluna? Miksi siedät? Mitä hyvää tilanteessasi on että vastalahjana kännistä siedät.Miksi et arvosta itseäsi ja lastasi vaan annat teidän olla väärinkohtelun kohteena? Ehkäpä joku taloudellinen syy?
Elämme vain kerran ja tämän päivän päätöksillä tehdään huominen.Mietithän millaisen tulevaisuuden itsellesi ja lapsellesi toivoisit? Lue vaikka Juha Kemppisen alkoholismin vaiheet.
Miehelle laitoin ne ja vastauksena hiljaisuus…se on sitä kieltämisen karusellia alkoholistilla.
Tosiaan menkää vaikka maatalousmajoitukseen,kylpylään jne pois kotoa,ihmisten ilmoille.Pysäyttävää nähdä oikeasti onnellisia ja tasapainoisia perheitä!!
No, minun tilanne oli siinä mielessä erilainen, että ex tuurijuoppo (avoliittomme aikana, nykytilanteesta en tiedä), eikä lapsia. Syksyllä 2014 hänellä oli niin paha putki, että jopa pelkäsin/toivoin, että mitä jos se kuolee. Tavallisista joulunviettosuunnitelmistamme tuolloin hän lipesi, nyt ymmärrän että se oli harkittua, koska hän oli myös uskoton. Mä vietin joulun suunnitelmien mukaan, yksin, ja olihan se ahdistavaa, etenkin kun puhelimessa tuli vaan vihaa, huutamista ja syytöksiä niskaan, jos koitin soittaa alkkikselle niiden viikojen aikana. Kun tulin takaisin joululomamatkalta, alkkis oli muuttanut salaa pois. Mikä kyllä oli mulle järkytys yli 20 vuoden saman katon alla asumisvuoden jälkeen. Nyt alkkisvapaana joulukin tuntuu kivemmalta (toisaalta kivoja joulujakin oli joskus, mutta vuodessa on aika monta päivää muitakin…).
On parasta elää niin kuin itse haluat elää. Jos suhde on normaali, tuntee olevansa yhdessä samaan suuntaan oma-aloitteisesti tahtovan ihmisen kanssa, eikä riippakiven kanssa, joka ei edes yrityksistäsi huolimatta “tokene”, vaan elämässäsi on painoa helkatisti ja se estää sinua menemästä siihen suuntaan mihin haluat ja mikä sinulle on oikeasti hyväksi.
Jos taloudellisia mahiksia, ihan varmasti joulu jossain muualla kuin kotona juopon kanssa on kivempi, etenkin lasten kannalta.
Ahdistusvapaata joulun aikaa!
Hei! Kirjoituksesi on ihan hirveän kurjaa luettavaa. En ole koskaan itse lähtenyt jouluksi pois, mutta menkää ehdottomasti, jos muuta paikkaa ei ole. Onko ketään sukulaisia, joiden luo voisi mennä? Tuollaisessa tilanteessa kotiin ei kannata jäädä omaa ja lasten joulua pilaamaan.
Itse erosin muutama kuukausi sitten alkoholisti miehestäni. Eräänkin kerran olen lähtenyt lasten kanssa kotoa pakoon alkkista. Meillä meni kuitenkin loppu ajasta nuo tilanteet niin, että ajoin miehen pois. Välillä oli juurikin siellä autotallissa ja sieltä häipyi ties minne. Sanoin, että kotiin ei ole tulemista, ennenkuin on selvinpäin.
Koin niin hirveänä vääryytenä sen, että minun täytyi lähteä lasten kanssa milloin kenenkin sukulaisen nurkkiin ja mies sai vapaasti juhlia ilman, että perhe oli juhlintaa häiritsemässä.
Voimia paljon ja hyvää joulua perheellesi kaikesta huolimatta <3
Hei Pauliina 49!
Itse aikoinaan kun poika oli pieni ja hänen isänsä täysin alkoholin lumoissa, lähdin poikani kans “pakoon” esim. vuokramökille yhtenä juhannuksena. Joulut vietimme poikani isän kans yhdessä ja yhtä juomistahan ne olivat.
Sanon suoraan että vieläkin olen niin vihainen ja surullinen itselleni että en tehnyt ratkaisua silloin kun poikani oli pieni vaan hän joutui katsomaan ja kuulemaan meidän riitoja alkoholista murrosikään asti.
Poikani on seurannut isänsä päihteiden käyttöä aikuistuttuaan ja on tällä hetkellä vankilassa. Hänellä on parivuotias lapsi. joka on huostaanotettu. Voit lukea miun tarinaa täällä “niin raivona että punaista näin”
Toivon sinulle voimia jokaiseen päivään… ja voimia tehdä ratkaisuja sinun itsesi ja lastesi hyvinvointia ajatellen.
Oletkohan lähtenyt jouluksi pois?
Joskus yritin että lähdin lasten kanssa pois. No, yhtä paha olo se oli muuallakin, ei se mihinkään kadonnut.
Mikähän se on se kumma juttu, että alkoholisti saa jäädä kotiin juopottelemaan ja muu perhe lähtee pois? Eikö se pitäisi olla toisinpäin.
Kenenkään kotona ei saisi juopotella jos yksikin perheenjäsen on sitä vastaan?
Muistan kun tuli tämä tupakkalaki. Tupakoida ei saanut enää jos yksi ihminen oli sitä vastaan. Muistan kun oli eräs tilanne ja kaikki laittoivat tupakiksi, sanoin että laki kieltää tupakoinnin jos joku on sitä vastaan, siis yhteisissä tiloissa.
Kotona kumminkin ihmiset ei välitä muista, oma nautinto on tärkeämpi kuin muiden hyvinvointi.
Lakiko se tähänkin pitää tulla yhteiskunnan taholta että ihmiset tajuaa ottaa huomioon toisensa?