Joulu tulee-aiotko stressaantua?

Tulee se. Keskitalven pimeyden taitekohta, ammoisilta ajoilta peräisin oleva vuodenkierron merkkipäivä. Uskonnollisia ja kaupallisia merkityksiä siihen on tottakai liimattu niin ettei alkuperäistä enää ole useaan sukupolveen näkynyt.

Mutta eipä sillä väliä, kunhan ei tapella siitä kuka saa joulua viettää ja kuka ei, kenen oppeihin olisi maapallon kierron ja kallistuskulman auringon ympäri taivuttava.

Mutta miten se joulunodotus nyt sitten vaikuttaa selvin päin olevan ihmisen olemiseen?
(jos ei ole pesäeroa viinaksiin tehnyt, niin tiedän, tiedän, pannaan joulusahtia, luetaan viiniluetteloita, kannetaan konjakkipulloja lahjaksi ja saadaan niitä, etsitään seka- ja siirtomaatavarakaupan hyllyistä iloisilla etiketeillä varustettuja jouluolutpulloja jne… mutta ne jutut nyt eivät kuulu oikein tänne)

Tässä nyt pieni joulunalushaaste plinkkiläisille:

Jotain vinkkiä omasta joulunodotuksesta, onko kiirettä vai rauhoittumista , lekottelua pimeän talvipäivän sylissä vai sähköjohtojen vetämistä kirjaville lamppusarjoille… sikako jo teurastettu vai turskat likoamassa kevyttä joulupöytää varten?

Tässä sekunnin mittainen välähdys minun yhdestä joulunaluksen hetkestäni:

Tuosta nyt voi tulla yksi niistä korkeintaan kolmesta joululahjasta … kauppoihin en juokse, jos jotain annan niin mieluummin sitten jotain hiukan henkilökohtaisempaa…itsetehtyä mieluummin. Tuonkin homman olisin tietysti voinut tehdä ihan almanakasta riippumatta… pari kertaa vuodessa se yleensä muljahtaa mieleen että joo, voishan tuosta hellaklapikasasta ottaa sopivan palikan ja sitä lastuiksi pyöritellä -on sitten niin perhanan rentouttavaa hommaa!

Eli, mitäpä muut plinkkiläiset, joku pienenpieni välähdys arkipäivästä tähän aikaan vuodesta… miten olisi

(ja ei, en kaipaa ihan itse asiaan meneviä kuvia tai juttuja joulunalushousut kintuissa tapahtuvasta pyllistämisestä kevättä kohti… ihan nyt arkilinjalla vaan… )

Allekirjoittanut on jättäytynyt jo aikaa sitten sivummalle kaikesta Jouluun liittyvästä hulinasta. Minulle tämä aika on pyhitetty kokonaan rauhoittumiselle. Perheen ja varsinkin lasten kanssa toihuilulle. Hyvää ruokaa, lastenohjelmia, pelejä, leikkejä ja runsaasti ulkoilua. Siinäpä minun Jouluni kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Aina ei todellakaan ollut näin. Vuosikymmen sitten alkoholi saneli vielä tämänkin juhlan säännöt. Vieläpä juuri ennen raitistumistani pilasin viimeisimmän Joulun ryypäten Joulupäivänä, rymistellen nyrkit edellä ulko-oven lämpölaseista läpi. Tuo taitaa olla niitä tapahtumia joita lasten kans yhä puhumalla läpikäydään, kun heille se mieleen nousee, mutta jo tässä hetkessä sillä ymmärryksellä että tuolloin minussa vallalla oli jokin aivan muu persoonallisuus kuin nyt.

Rauhaa. Raittiutta. Rakkautta. Siinä tämän hetken elämämme perutukset, niin perheessämme kuin elämässä yleensäkin, joten mikäpäs siinä on juhlaan valmistautua. Eilen kun jo kuusikin kannettiin porstuan pieleen, eli ei sitäkään enää tarvitse huolehtia. :slight_smile:

Muistaakseni viime jouluna tänne plinkkiin kirjoitin, että miksi helkatissa me ihmiset tarvitaan erikseen joku päivä siihen että on ihan luvan kanssa mahdollisuus olla vain ja rakastaa? Siis se mieletön ajatus siinä takana, että miksei näin voisi olla ihan ympäri vuoden. Me ollaan jotenkin kummallisesti rakennettu semmoinen kulttuuri, että siihen tarvii ihan saada lupa. Eikä ole kiire minnekään. Tai ei pitäisi periaatteessa olla, jos silloinkaan ei kaikella sillä hössötyksellä ja lahjastressaamisella siitäkin tehdä jotain käsittämätöntä ja valtavaa suoritetta.

Noh, ei kai se nyt noinkaan mene, mutta kuitenkin se mistä mediassa aina puhutaan joulun yhteydessä on jotain aika ihmeellistä minusta. Aina se samat lahjastressaamiset ja joulun jälkeen sitten karistellaan joulukiloja. Ihan kuin ne laihdutuskeinot jotenkin tässä vuoden aikana muuttuisivat. :laughing: Samalla lailla se läski sulaa kesällä, kuin talvellakin.

Nojoo, eipäs nyt kuitenkaan katkeroiduta tämän enempää.

Jouluhan lapsena oli semmoinen mitä venasi jostain marraskuun alusta lähtien. Eipä tuo kauheasti nykyään eroa muista päivistä. Hyvää ruokaa tulee syötyä ja näin, mutta ei tuo sinänsä muuten eroa ihmeemmin tee. Ehkä sitä tulee vähän normaalia enemmän pysähdyttyä noiden syvempien arvojen äärelle. Ei sen kummempaa.

Palstan teemaan sen verran, että Joulu oli aina semmoinen minulla että silloin ei tullut kummemmin ryypiskeltyäkään. Vaikka mitäpä tuokaan mitään eroa siinä maailmassa teki. Yhtä ja kaikki samaa temppuilua se oli sitten aina muuten. Että jos sitten vaikka vappukuntoa joku olisi tullut katsomaan, niin ei siinä paljon mitään “hyvä ihminen” pisteitä kerää, vaikka olisi miten ollut joulut selvinpäin. :laughing:

Joka tapauksessa Joulu on ihan mukavaa aikaa edelleen. :slight_smile:

Eipä ole Lukijatarkaan stressannut joulusta enää moneen vuoteen, ja laskeutuu nyt joulutunnelmaan meditoinnin ja musiikin merkeissä :slight_smile:

En aio stressaantua joulusta. Menee työn merkeissä Joulu. Koska anoppini asuu yksin keski-suomessa päätti vaimoni lähteä lasten kanssa hänen luokseen. Itse jään siis kotiin töiden jälkeen nauttimaan hiljaisuudesta.
Työ kaverit kun kysyivät joulun vietostani, tuntui moni ihmettelevän ja valittelevan asiaa puolestani,vaikka itse sanoin nauttivani ku n saan olla rauhassa. Kovin herätteli kummastusta valintani…

Ei kuulu stressaantuminen joulusuunnitelmiin täälläkään. Lahjahommat on hoidettu ajoissa, ihan itse tehtyjä minäkin suosin, villasukkia siis. Ja niille, jotka eivät jostain ihmeellisestä syystä villasukkia käytä, hankin sitten muuta hyödyllistä. Krääsää en suvaitse, joten sitä ei miun paketeista koskaan tule löytymään.

Huomenna lähdemme perinteikkäälle tonttuajelullemme, eli käymme ystävien ja hieman suvunkin luona vaihtamassa pakettimme toisennäköisiin. Samalla reissulla haemme myös kinkun, päädyimme tuoresuolattuun tänä vuonna. Sen seuraksi sitten rosolli ja salaatit, kenties kylmäsavulohtakin. Laatikot jäävät lautasiltamme tänä vuonna pois, mennään sen verran kevyemmin.

Joulusiivousta en tee, tokkopa tavallistakaan… Kuusi aiotaan kyllä tänä vuonna hakea, ekan kerran pitkälti yli kymmeneen vuoteen! :slight_smile:

Ihan rennoin fiiliksin odottelen aattoa! Ja olen ajattelematta ensi vuonna hyvin todennäköisesti koittavia taloudellisia vaikeuksia…

Iloista joulunalusaikaa kaikille! :slight_smile:

Aion stressaantua perin pohjin ja koen, että minulla on siihen täysi oikeus, eikä kukaan voi minua estää ressaamasta. Näin perheettömänä se on melko vaikeaa, ei ole edes asuntovelkaa ja epäsäännölliset tulotkaan eivät Suomessa haittaa. Yletön ressaaminen ei kuitenkaan ole muillakaan niin helppoa kuin voisi luulla. Monet tahot pyrkivät häiritsemään kiukkuista valmistautumista jouluun ja rentoutuminen on helpompaa kuin koskaan.

Vielä päihde-ammattilaisena ollessani otsavanteen kiristys sujui kaikkina päivinä, eikä joulun seutu ollut poikkeus mitenkään. Tavallaan kaipaan helvetillisiä vuosia, kun kaikki tuleva oli entistä pahempaa ja siksi → päihteily,
josta → entistä kitkerämpi ja räiskyvämpi kiirastuli. Vanhoja ressejä on hyödyllistä hiillostaa ja siksi mietinkin MM:n aloittaman ideoinnin pohjalta valmiiksi pikaohjelman ja tossa muutamia vinkkejä ressilliseen jouluun:

Ressaa kaikesta tärkeästä,
ressaa myös ei-tärkeästä,
lisää päihteiden käyttö maksimiin,
raivoraittiit ottakaa muutama absoluuttinen moukku,
ja kun juomat läänistä loppuvat, osta viunaa ensin pikavipillä,
sitten naapurin luotolla ja lopuksi kadulta meksikolaisilta gangstereilta, ja
huijaa niitä sekä heti lainaa lisää massia venäläiseltä mafialta.
Odota muutama päivä yli rästipäivän ja muuta Australiaan ja
kehitä valtava muuttostressi, sekä uuteen yhdyskuntaan siirtymis-stressi,
sillä kestää monta todella ressaavaa vuotta sopeutua aboriginaalien sekaan aavikolle.

saattoi mennä vähä yli mun ohjeet, mutta nyt mukavaa viikonloppua näin ens alkuun.
Voi olla, että itse toimin ohjeiden vastaisesti ja lämmitän kynttilää yläpäästä ja silleen.

Kyllähän tuota hienoista stressiä on esiintynyt… tänään hoitelin työntekijöitteni jouluaterian. Meillä on jo vuosikausia henkilökunnalle jouluateriana tarjottu hirvikeitto ja sen seurana kinkkua, lohta ja leipää. Tyytyväisinä lähtivät joulun viettoon, annettiinpa vielä jokaiselle kinkku kainaloon lahjaksi :stuck_out_tongue:

Jouluaatto menee silleen… hulinaa huisketta, vilinää vilskettä… 4 lapsukaista sen tekee :smiley: Joulupukki ilmoitti tulevansa meille jo suht aikaisin… Se onkin hyvä niin lasten jännitys pääsee laukeamaan. Itselleni odotan joulupukilta paria kirjaa… Tää Rauli Virtasen reissukirja on toiveena ja toinen on Tuomas Kyröä.

Lasten kanssa tulee noita lahjojakin hankittua. Itse tykkään ostaa lapsille legoja, kirjoja ja lautapelejä.

Kaikkiaan odotan joululta rentoutumista, lepoa ja rakkaiden lasten kanssa olemista.

Rauhallista ja raitista joulua kaikille plinkkiläisille !

Aloitan jouluhössötyksen maanantaina siivoamalla, tiistaina teen ruuat. Keskiviikkona rauhottuu jälleen. Meillä kotosalla häärii jouluna 5 lasta, joten aika ei tule pitkäksi. Paketteja jaellaan lähinnä lapsille. Minä toivoin kirjastosta yllätyspakettia, jossa on monien ihmisten valitsemia kirjoja. Haluan vältellä ylenpalttista kuluttamista ja kirjastokirjat eivät jää pölyyntymään nurkkiin, kuten kaikki edellisten joulujen kirjat.
Jouluviinikään ei ole tavannut kuulua joulupöytään, joten puolisokaan eikä isommat lapset ihmettele sen puuttumista. Saan rauhassa raitistella ilman selityksiä.
Antabus on laittanut mahan kuralle, mennee ohi ajan kanssa?

Häh? Jouluunhan on minun ajanlaskuni mukaan vielä 5 päivää. Eli pystyn vastaamaan kysymykseen sitten kun asia on ajankohtainen! :laughing:
OK, ei hätiä mitiä. Mulla ei ole mistään stressistä mitään tietoa. Ei tarvitse hankkia lahjoja eikä lähetellä liikaa korttejakaan (6 kappaletta). Joulu on ollut mulla perinteisesti rauhallinen (raittiina aikanani) ja niin tulee olemaan nytkin. Välipäivät voivat venähtää pitkiksi, mutta eiköhän niistäkin selviä. Ainoa juttu joka potuttaa on todella paska sadekeli. Noh, sekin saattaa muuttua yli yön.
Tällasia joulufiiliksiä Andantelandiasta. Seurakunnan olen jättänyt joulukuussa perinteisesti syrjään koska kirkot ovat täynnä adventtiuskovaisia joita ei muina kuukausina näy. Ei huvita tunkeutua ahtaaseen rakennukseen. Aattona saatan käydä juhlajumalanpalveluksessa - sen näkee sitten.
Kuitenkin kaikille hyvää ja rauhallista joulunodotusta. Ja ennenkaikkea : Raitista. Jouluhan on perinteistä lumivyöryaluetta. Joutuu tapaamaan henkilöitä joita ei muuten tapaa eikä ehkä haluakaan tavata. Pakkopullaa.
Joskus myös juominkeja - itelläni aika usein juovana aikanani. Tällasta sälää nyt. Koneeni on niin hitaalla moduksella etten tiedä pääsenkö viikonloppuna tänne mesoamaan. Maanantaina uusi laskutusperiodi ja vanha nopeus. Hyvät viikonloput. :smiley:

Kotona joulun valmistelu tarkoitti AINA hirveää kiirettä, hössötystä ja stressiä, meillä kun “tykättiin” sukujouluista. Sitä kautta minusta kehittyikin hyvä joulun vihaaja. Aikuisiällä joulua paettiin joskus ulkomaillekin.

Nyt kun tuohon aikaan on jo kertynyt välimatkaa, niin jouluhan on ihan jees. Lähinnä mun joulustressi tulee siitä kun joutuu kaupassa tunkemaan ja jonottamaan muiden joukossa. Tuoretuotteet kun on pakko hakea vasta aaton tietämissä. Mutta kevyttähän tuo silti on. Lahjat on hankittu aikapäiviä sitten ja sapuskatkin pääosin eilen. Sukulaisissa piipahdetaan huomenna täyttämässä torttukiintiötä ja sunnuntaina on sitten kinkun paisto. Siitä se sitten lähtee. Muita joulun herkkuja laitellaan pikkuhiljaa jahka kerkiää. Jouluna ollaan puolison kanssa kaksistaan. Tällaista joulumeininkiä mä jopa odotan :smiley:

Alkoholin suhteen joulut on menny aina melko maltillisella linjalla. Joulupäiväkrapuloita ei ole tarvinut kärsiä. Nyt on sikäli poikkeuksellinen joulu minulle, että on ensimmäinen alkoholiton ainakin 30 vuoteen.

Raitista ja rauhallista joulua kaikille plinkkiläisille!

Tarkoitus olisi olla stressaantumatta. :slight_smile: Saa nähdä, onnistuuko. Lahjoja on hankittu hyvin kohtuudella ja ruuanlaittopuuhissa ajatus on, että ihan kaikkea EI tarvitse itse väsätä. Eikä pienet pölyvivillakoiratkaan pure.

Minulla on tulossa ensimmäinen raitis joulu sitten 1980-luvun, joten siinäkin riittää ihmettelemistä. Ei toki tolkutonta meininkiä ole ollut jouluisin, mutta ihan reipasta kittaamista kyllä. Jos/kun ei sukulaisissa kehdannut ottaa “tarpeeksi”, niin kotona oli hyvää aikaa viimeistellä joulukuntoa yömyöhään saakka. :open_mouth:

Ei kiitos sitä enää.

Mukavaa, rentoa, rauhallista ja raitista joulua kaikille plinkkiläisille!

Tottakai stressaan joulusta. Olen jo rämpinyt jouluostoksilla päivät pääksytyksin, suunnittellut mitä kystä kyllä ja mitä kystä ei, laulanut jouluvirsiä ja yrittänyt olla kiltti, koska ikinä ei tiedä kuka kurkkii ikkunoista.

No ei vaiskaan. :slight_smile:

Wanhan perinteen mukaanhan joulu ei suinkaan ole ohi parissa päivässä saati yhdessä illassa, vaan sitä vietettiin Tuomaan päivästä (21.12.) hamaan loppiaiseen tai jopa Nuutin päivään asti (13.1.)
“Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois viepi…”

Nykyajan ihmiselle noin pitkä pyhäpäivärupeama olisi liikaa, sillä monilla palaa käämit jo parin päivän tiiviistä olemisesta perheen parissa. Se näkyy poliisilla, turvakodeissa ja muualla, joissa päättynyt ei kaik oo työ…