Morjesta kaikille!
Olen lukenut päihdelinkkiä tässä muutaman viikon ja nyt uskaltaudun itekki tänne kirjoittelemaan. Loistava sivu päihdeongelmien kanssa painijoille!
Nyt se on varmaan lopullisesti todettava ja myönnettävä, että minulla(kin) on alkoholin kanssa ongelma. Mulla ongelma ei ole tissuttelu vaan armoton kännäily ja perseily kavereiden kanssa ja sosiaalisissa piireissä eli tässä elämäntilanteessa opiskelijabileissä. Ensi kuussa ikää pyörähtää mittariin 26 vuotta ja alkoholi on ollu läsnä elämässä yleensä enemmän kuin vähemmän 12 vuotta.
Välillä saatan olla montakin viikkoa selvinpäin, mutta sitten alkaa taas menojalkaa vipattaa ja saattaa mennä kaks päivää älytöntä röpästelyä alkoholin huuruisissa pubeissa ja yökerhoissa. Tämän jälkeen darra morgani iskee kovaa vasten kasvoja, jota tulee lääkittyä sitten ylettömällä krapulamässäilyllä. Yleensä tulee haettua pitsaa, karkkia, jäätelöö ja oikeestaan ihan kaikkee mitä tekee mieli. Tätä vois kutsuu jo ylensyömiseksi, mikä ajoitttuu aina yleensä darrapäiville. Tämä aiheuttaa älyttömän itseinhon ja uudenlaisen morkkiksen, mikä kestää yleensä kolmesta neljään päivään.
Jos viikonloppuna ottaa kaks päivää putkeen keittoo, sunnuntaina vetää krapulamätöt niin seuraavaan viikon maanantaina ja tiistai menee yleensä pahaa oloa potiessa, masentaessa ja ahdistuessa. Sitten alkaa yleensä torstaisin “normaali” olo palautumaan ja sitten voikin taas viikonlopun vetää huoletta keittoo ja sama sykli jatkuu viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen. Joka helvetin alkuviikko potee samaa oloa, että en halua juoda enää. Nyt pitää keksiä jotain muuta tähän elämään. Elämä kuitenki pyörii enemmän alkoholin ympärillä kuin muiden asioiden. Tämä tietysti aiheuttaa todella paljon haittoja ulkonäköön ja mentaaliseen puoleen:
Olen yliopisto-opiskelija ja opinnot ovat kärsineet huomattavasti tästä alkoholin suurkulutuksesta. Seuraavana päivänä ei kiinnosta paskaakaan alkaa mitään koulujuttuja vääntämään. Joskus saattaa mennä 2-3 päivää, että kiinnosta oikein nähä ketään eikä varsinkaan tule luennoille mentyä. Petollista tämä akateeminen vapaus alkoholiongelmaiselle. Kun olen ollut osa-aikatöissä ja viime kesänä kesätöissä niin töihin en kuitenkaan ole jättänyt menemättä liiallisen alkoholin käytön takia, vaikka darrassa on pahalta tuntunutkin.
Urheilu on pitänyt osittain minua poissa alkoholin juomisesta ja lieventänyt sen aiheuttamia psyykkisia haittoja. Olen kuitenkin kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta (pahimpaana julkinen esiintyminen) monta vuotta elämästäni. Söin aikaisemmin Citalopramia oireisiini ja sainkin lopetettua lääkkeen n. vuosi sitten, kun tunsin, että elämä on sillä mallilla ettei enää lääkettä tarvitse. Nyt olen kuitenkin joutunut aloittamaan lääkehoidon uudestaan oireiden tultua takaisin n. kuukausi takaperin.
Olen yrittänyt korjata ja hoitaa masennustani lukemalla todella paljon psykologisia teoksia, hoitanut itseäni terapeuttisilla kirjoilla kuten täälläkin mainitulla Kimmo Takamaan kirjoittamalla Tunne Lukkosi - vapaudu tunteiden vallasta kirjalla sekä pyrkinyt tutkiskelemaan omaa sisitäni ja tutustunut itseeni kirjoittamalla ja pohdiskelemalla. Koko elämä on kuitenkin pyörinyt niin laajasti alkoholin ympärillä, että välillä tuntuu, että minulla ei ole minkäänlaista identiteettiä kun olen selvinpäin. Kännissä on hauskaa, mutta selvinpäin ei ole. Kännissä tuntuu, että “olen oma itseni”. Selvinpäin tuntuu, että sosiaalista tilanteista ei oikein meinaa aina tulla mitään. Kännissä tutustun todella helposti uusiin ihmisiin ja heidän kanssa on kiva viettää aikaa. Selvinpäin en välttämättä aina uskalla edes jutella näille ihmisille. Tulevaisuus ahdistaa selväpäisenä.
Jotain on siis alettava tekemään, että pystyn vielä pelastamaan itseni tästä alkoholin rikastuttamasta/vai pilaamasta elämästä. Tällä hetkellä asun ulkomailla, joten minulla ei ole mahdollisuutta turvautua suomalaisiin apuun. Jos olisin Suomessa menisin varmaan A-klinikalle, ottaisin kolmen kuukauden Antabus-kuurin, jonka jälkeen kokeilisin esimerkiksi Serincro-lääkkeen avulla kohtuullistaa juomakäyttymistä vähemmän haitalliseksi. Tämän tulen varmaankin tekemään, kun heinäkyyn lopussa palaan takaisin Suomeen. Tätä kirjoittaessa olen maannut kolme päivää putkeen tekemättä suunnilleen yhtään mitään parin ryyppypäivän jälkeen. Alkoholi siis aiheuttaa minulle todella kovan depression ja ihmispelon vaikka nykypäivänä en sitä käytettäessä niin paljoa hölmöilekkään, muuta kuin itse aineen käyttömäärän kanssa.
Vertaistuki tilanteeseen auttaa. Olen huomannut, että täällä on todella paljon samanlaisten asioiden kanssa kamppailevia ihmisiä, jotka haluaa saada elämänsä raiteilleen. Olisiko kellään heittää mitään hyviä vinkkejä tähän tilanteeseen? Ovatko muut huomanneet masennuksen lähteneen kun olette juomisen lopettaneet? Minulla pätkii kanssa muisti, joka johtuu joko ahdistuksesta, masennuksesta, alkoholista tai todennäköisimmin näiden kaikkien komposta. Miten paljon juominen teitä väsyttää? Minä en meinaa jaksaa tehdä yhtään mitään juomispäivien jälkeen. Pöhnässä eletään ainakin kolme päivää sen jälkeen, eikä hommista meinaa tulla yhtään mitään.