Jos uskallan sanoa tämän

Että olen alkoholisti. En ole en ole, minä hallitset kaiken. Mutta miksi en voi olla juomatta?? Minulla on aina hyvä syy juoda. Otan pari olutta, pari lasia viiniä ja pari viina paukkua. Sitten yöksi unilääkkeen, jotta nukahtaa. Tämä on elämäntapani. Teen tämän siksi, että rentoudun, tiedän… Oravanpyörä. Selviänkö tästä itse vai pitääkö mennä lääkäriin. Lääkäriin pitäisi mennä, mutta omasta tahdosta tämä on kiinni? Ei kai tarvi mennä pakkohoitoon. Miten olette päässyt tämmöisestä.

Alkuun olet päässyt jo sillä, että ainakin osittain tunnutat ongelmasi. Hyvä, alkoholismia tunteva lääkäri on syytä löytää, jos sitä reittiä mietit. Minun havaintojeni mukaan useimmat eivät tajua alkoholismista mitään. A-klinikalta sellainen voi löytyäkin ja sieltä voisi löytyä vertaistukiryhmäkin.

Tai sitten vaan lopetat, tosin se ei taida olla tavoitteesi, kun vähentäjiin kirjoitat. Valitettavasti useimmat päätyvät siihen päätökseen vasta kun ovat todella pohjalla. Sinulla ei niin tunnu olevan. Kokeile nyt ainakin vaikka kuukauden olla ilman, nimittäin jos se ei onnistu, niin kyllä sitten kannattaa ryhtyä vakampiin toimenpiteisin.

Huomaatko ettet hallitse kaikkea? Et hallitse itseäsi, juomistasi.
Dave antoi hyviä neuvoja. Pakkohoitoon et joudu, siihen tarvitaan paljon pahempaa käyttäytymistä. A-klinikka on hyvä paikka hakea apua mutta ilman omaa päätöstäsi sielläkään ei pystytä auttamaan. Eli nyt pitää päättää lopettaa ja sitten haet apua. (Kysymyksestäsi luen että katsot avun olevan tarpeen.) Lääkäriltä, a-klinikalta, aa:sta, täältä plinkistä, etsit itsellesi oikean kanavan. Hlökohtaisesti en usko vähentämiseen enkä edes ymmärrä sen mielekkyyttä. Mutta kaikki on kiinni omasta päätöksestäsi. Ilman sitä ei tapahdu mitään.

Alkoholismi on sairaus, jonka lopettaminen ei välttämättä ole pelkästään omasta tahdosta kiinni. Jotkut selviävät yksin ilman apua ja onnistuat lopettamaan, useimmat tarvitsevat apua. Aivan ensimmäiseksi on uskallettava ja suostuttava ottamaan apua vastaan, pakkohoitoon ei joudu kukaan.

Kuten edelläkin jo kirjoitettiin, en minäkään usko vähetelemiseen mikäli alkoholiriippuvuus on päässyt syntymään. Alkoholismiin liittyy kiinteästi se, ettei joko juomakertoja tai juomamääriä tai molempia pystytä oman tahdon voimalla kontrolloimaan. Tällöin lopettaminen on ainoa toimiva keino. Mutta jokaisen on omalla kohdallaan katsottava mikä on oikea ratkaisu.

Onnea matkaan, toivon että löydät oman ratkaisusi :slight_smile: