Jos ei ole varaa lyhentää lainaa...

Eipä siitä sosiaalisen luototuksen vastaanotolle pääsemisestä heti ainakaan hyötyä ollut. Ensin minun on todistettava, että olen pystynyt puoli vuotta olemaan pelaamatta, sitten voin saada sosiaaalista luottoa tai pääsen velkajärjestelyyn. Virkailija neuvoi minua päästämään kaikki lainat vain ulosottoon, mitä vähän ihmettelen. Olisin kyllä voinut selvitä niistä, joissa lainanlyhennys erä kuukaudessa on kaikista pienin.

Minulla on tällä hetkellä jo toista kertaa ulosotto menossa. Voin sanoa kokemuksesta, että ennen kaikkea kannattaa pysähtyä ja rauhoittua ja saavuttaa ensisijaisesti pelaamattomuus. Se, maksaako velkoja kyseisille luettelemillesi kiskurilainafirmoille, perintätoimistoille (joista useat ovat samojen firmojen omistuksessa kuin ne lainaajatkin) vai ulosoton kautta, on ihan täysin merkityksetöntä mikäli peliongelma edelleen hallitsee käyttäytymistä. Jos pelaa niin ei ole merkitystä säästääkö vuodessa satasen vai tonnin vai kymppitonnin sinä tai tänä korkona tai kuluna jos se raha kuitenkin tulee hävittyä peleihin.

Eikä itsensä stressaaminen, alaspainaminen, masentuminen tai kiire mitenkään auta minkään asian järjestymistä. Parasta on keskittyä peleistä vapautumiseen ja maksujen hoitamiseen niin, että ymmärtää mitä on tekemässä. Ei niin, että kiireellä yrittää saada välitettyä jonkun koron tai kulun. Kiireestä voi niin helposti seurata romahdus ja epätoivo ja välinpitämättömyys jne. Rauhasta ja levosta käsin, ikäänkuin oman tilanteen ulkopuolelta asiaa tarkastellen, tulee paras lopputulos ja kestävä ratkaisu.

Olen kokenut oman aikansa ajan kaikkien vaihtoehtojen sujuvaa toimimista: maksoin lainafirmoille aikani lyhennyksiä menestyksekkäästi, samoin useille perintäfirmoille myöhemmin ja yhden viitisen kymmentä tonnia maksoin pois ensimmäisen ulosottoni kautta. Velka oli alkujaan jotain kai 30k, mutta kaikkien väliportaiden läpi kuljettuaan palkastani vuosien varrella se jotain noin 50k lähti. Kaikki vaihtoehdot toimi ihan hyvin niin kauan kuin pystyin olemaan pelaamatta. Ja kaikki vaihtoehdot toimi ihan yhtä huonosti, kun pelasin.

Samaa mieltä kuin Tiikeri, yritä ensin lopettaa pelaaminen. A-klinikka ja pelipoikki -ohjelma auttaa. Tosin peli poikki -ohjelmaan oli keväällä yli 3 kuukauden jono.

Itse olen käynyt ulosoton läpi ja aika tiukalla budjetilla mentiin. Lyhensin tosin samalla jotain lainoja uo:n ulkopuolelta. Nyt jälkeenpäin ajateltuna kaikki olisi kannattanut päästää uolosottoon. Halusin vain mahdollisen nopeasti eroon veloista.

Jos pystyt lainoja maksamaan takaisin kannattaa ulosotto välttää, se lisää vain kuluja.