joo

(Poistin viestin.)

(Poistin viestin.)

Kuulostaa kyllä juuri alkoholihallusinooseilta. Olen kokenut niitä myös itse… Tosin minun tarvitsee juoda raakaa viinaa n. 1-2litraa vuorokaudessa useita viikkoja/kuukausia, että tuollaista alkaa esiintymään. En ole kokenut itse myöskään varsinaista deliriumia, mutta näitä hallusinooseja kyllä.

Olen hullujenhuoneella keskustellut psykiatrian erikoislääkäreiden kanssa näistä ja vaikuttaa tosiaan siltä, että ammattilaisetkaan eivät täysin tiedä mitä nämä ovat. Skitsofreniaan ne eivät kuitenkaan liity. Näillä halluilla on alkoholin käytön jatkuessa tapana voimistua, pitkittyä ja usein ne muuttuvat ajan kuluessa negatiivisimmiksi.

Voisitko ajatella kuten minä, että tavallaan on hyvä että meidän aivot (näinkin nuorella iällä jo, olen itse 29v) reagoi liialliseen ryyppäämisen tällä tavoin? Koska sehän nyt on päivän selvä asia, ettei me voida käyttää alkoholia kun tälläistä ilmenee ja täten voimme keskittyä elämässä ihan muihin asioihin :sunglasses:

Tai voinhan minä nytkin kävellä alkoon ja tempasta muutaman kuukauden putken (en osaa lopettaa koskaan), mutta se päätty 100% todennäköisyydellä joko hautaan, mielisairaalan suljetulle, katkolle tai putkaan/vankilaan.
Joten keitänpä itselleni teetä ja jätän etanolilla itsensä myrkyttämisen muiden harrastukseksi.

Putsasin muuten eilen Sinolilla (lähes puhdasta etanolia) jätti bongini. Paskat suorastaa räjähtivät pinnoista irti. Samanlailla liukenee myös juopon tajunta ja järki :mrgreen:

Jännä että toiset ei saa deliriumia edes vuosien 500g puhasta alkoa päivästä päivään putkella ja toiset melko helposti (kuten yksi kaverini). Mietin, onkohan taipumuksella skitsofreniaan osuutta asiaan.

(Poistin viestin.)

Olen nähnyt ihmisen sairastuvan skitsofreniaan, ja noin se alkaa. Olen nähnyt miten äänille etsitään selitystä päihteistä, koska se olisi “looginen” selitys. Totuus voi kuitenkin olla se, että kyse on hoitoa vaativasta vakavasta sairaudesta, jota ei voi lakaista maton alle vain ajattelemalla että ryyppymiehelle näitä sattuu. Rankka alkoholinkäyttö voi ehkä paljastaa alttiuden psykooseihin, mutta se todellinen sairaus on muualla, ja sitä pitäisi hoitaa ajoissa.

Voikohan vaipumisen deliriumtilaan estää hallitsemalla mieltä? vaikuttaako tilanne jossa on siihen että se syntyy ja vaipuu siihen tilaan? luulen jotenkin että kaikista herkin on olla täysin yksin eristyneenä asunnossaan, jossa itse olin kun se tuli, Voiko jokuvierelläsi oleva henkilö pitää sinut yhteydessä todellisuuteen?

Kyllä ympäristö vaikuttaa tuohon deliriumin vakavuuteen… Esim. kun sairaalassa hoidetaan deliriumpotilasta, laitetaan huoneen seinälle kellonaika ja päivämäärä selkeästi näkyville jotta potilas pystyy paremmin orientoitumaan paikkaan ja aikaan. Jos oot yksin jossain missä ei ole mitään stimuluksia ympäristöstä niin varmasti pahentaa delikoita.

Tuskinpa kaveri enää vastaa.

(Poistin viestin.)