Joku Melatoniini toimii, toinen ei toimi, TÄH?

Terve,

mä sain kaverilta melatoniiniä ja siitä oli hyvä apu unettomuudelleni. Hänellä oli kahdenlaisia, kuperia, kovapintaisia , josta mulle ei ollut hyötyä ja Tenoxin NÄKÖISIÄ(ei makuisia, siksi tiedän ettei ne tennareita ainaskaan ollut, ihan vieressä olin kans kun tuoreesta purkista hän niitä kaivoi, valitettavasti en muista muuta ku että purkissa tosiaan luki melatoniiniä) josta mulle oli hyötyä. Nyt mä itse pyysin melatoniiniä lääkäriltä ja sain 3 mg / tabu ja ne ovat nyt sitten kuperia, reseptissä lukee lyhytvaikutteisia mutta purkissa ei mitään. Ei pakkausselostettakaan. Töysän apteekki lukee purkissa.

Mitä mun oisi pitänny oikein pyytää että oisin saanut ne jotka auttoi mua?

^ Kysy apteekista että tehääks enää niitä jakouurteellisia melatoniineja. Mä oon kanssa saanu viimeks ku hain niin noita kuperia. YA teki ennen juuri niitä parempia, en tiedä onnistuisko pyytämällä saada niitä Töysän valmistamien sijaan.

Joo, pitääpi ehdottomasti kysyä, nyt kun sai hieman itsevarmuutta siitä että noi tennarin näköiset tosiaan on olemassa. Hieman mä kans uskon etä omalla kohdallani voi olla kyse ihan plavebo vaikutteestakin. Jos jokin on tenoxin näköinen, se unettaa, hehe. Ehkä apteekki voisi tehdä mulle sokeripillereitä joptka ovat oikeitten näköisii? :stuck_out_tongue:

On tosi harmillista , jos niitä ei saa, koko talvi meni enemmän tai vähemmän tennareilla, eikä ne sitten taaskaan kolmen kuukauden jälkeen oikein tahonnut tehoa ja sain yllätykseksi keskivaikean depiksen diagnoosi. (Epäilin itse lievää…)

Jos se on vaaratonta tai lähes vaaratonta. laillista ja toimii, popsin sitä mielellääni. Kuten sanoin, otan mielelläni sokeripastillia, jos vaan toimii. Mitä pahaa siinä nyt sitten ois? :slight_smile:

Aika ihme homma että joku samalla sisälöllä toimii ja että joku muu ei. Mutteipä oo minulla eka kerta kun niin on käynyt. Mulle Tsopikloni vihreässä läpipainopakkauksessa toi unen, mutta samavahvuset Imovanet ei tehneet mitään.

Eipäs muuten ole. Kyllä melatoniinin tehosta ja vaikutuksista löytyy ihan validia faktaakin, mutta taisit jo ne tutukimukset haukkua. Joten ei auta muu kuin uskoa sen, mitä näkee ja kuulee: siitä on monelle aivan todellista apua, onhan se aine jota elimistö itse tuottaa siihen aikaan, kun on tarkoitus mennä nukkumaan. Vaikutus on siis rauhoittava, väsyttävä, rentouttava. Yksilöllinen kaikilla.

Mutta se, että haukutaan sokeripilleriksi, on täyttä tuubaa ja turhaa mustamaalaamista. Terveisin pamikoukussa ollut, jolle voi jotain naurettavia tennareita syöttää ihan mitä vaan määriä, pameja, rivoja, temestaa… saati sitten näitä tsolpideemeja (pa*kaa ja epätoivossa liian isoja määriä otettuna vaarallista, kun aiheuttaa halluja ja sitä tekee uni-valveilla asioita joita ei edes muista seuraavana aamuna - herää vaan aamulla järkyttyneenä katsomaan mitä on tullut tehtyä) ja tsopiklonia (tehokkaampaa, mutta kitkerä maku suussa oli liikaa. Eikä sekään enää tehoa.)
You name it, I´ve done it. Ja MIKÄÄN niistä ei auta yhtä hyvin kuin MELATONIINI. Revi siitä. :smiling_imp: Eipä tarvii ruikuttaa lääkärillä reseptiä, lääkkeestä on apua ja kaiken lisäksi on tutkimuksia vielä sen antioksidanttivaikutuksista. :smiley:

En ota henkilökohtaisesti, mutta en ymmärrä, miksi et voi uskoa että melatoniini toimii ja auttaa ihan oikeasti todella monella. Kuten sanoin, ei kaikilla, tietenkään. Ja mielipiteeni on omani, lääkäriltä itse kysyin melatoniinia asiaa ensin tutkittuani, sitä ei ole mulle tuputettu.

Tosiaan itse olen paras esimerkki itselleni sen toimivuudesta. Plaseboa ei vaikutus ole, kun vaikutus on niinkin selkeä, lisäksi näkyy myös unissa (mikä on joskus vähän rasittavaa, jos katsellaan aivan järkyttäviä painajaisia… :open_mouth:). Olen myös hämäräihminen, joten sillä teorialla mullakin pitäis aivot olla täynnä melaa, eikä lisämelatoniinilla pitäisi olla vaikutusta. Ei se ihan noinkaan mene. :slight_smile: Ja se vaikutus vain tehostui nyt kun tultiin kevääseen, auringonvaloa yhtäkkiä joka paikka täynnä, aamulla liian valoisaa, kelloja siirrettiin… selkeästi tää liika valo entistä enemmän heitti mun aivoja sekaisin, ja siihen melatoniini on juuri bueno.
Tuosta antioksidanttivaikutuksesta on rapakon takana pohdintaa, kannattaa tutustua ennen kuin lyttää.
Sitähän on lentoemotkin raahanneet jenkeistä jo ties kuin kauan ennen kuin rantautui Suomeen edes vaihtoehdoksi. Hyvin toimi heilläkin aikaeron aiheuttamiin uniongelmiin.

Noista neurolepteistä olen samaa mieltä, niitä minullekin tarjottiin (ketiapiini), mutta mieluummin vaikka valvon. Mirtatsapiiniakin on tullut (tyhmänä ja uniongelman ja masennuksen takia epätoivoisena) kokeiltua ja se oli jumankauta vihoviimeinen lääke. Joo, auttoi uneen, sammuin kuin saunalyhty ja nukuin mukavat 14 h siihen päälle. Vähän inte kiva, jos olisi pitänyt silloin opiskeluaikana yliopistollekin yrittää raahautua. Olin tosin sairaslomalla silloin, kun unettomuus veti zombiksi. Mutta järkyttävintä oli se pakko syödä mikä siitä tuli - oli vain saatava tunkea jotain suuhun ja mahaan, vedin lopulta jauhoja, kun kaikki muu ruoka oli syöty… :cry:
Ei siis mun juttu, mutta kun tässäkin on kaksi puolta: toisille lääke on mitä mainioin (mikroannoksina nimenomaan, ihan murunen vaan, nimenomaan uneen) ja mitään sivuvaikutuksia ei ole. Ja siihen ei jää koukkuun, joten tarvittaessa voi syödä vuosia. Kätevää heidän kannaltaan. :slight_smile:

Olisko sulla muuten jotain linkkiä noihin neuroleptien pitkäaikaisvaikutuksiin? Mitä itse pintapuolisesti lääkärin tietojakantoja kaivelin, lähinnä sieltä löytyy positiivista settiä. Kritiikkiä tässä haeskelen, mutta nimenomaan luotettavaa sellaista… olisi jotain kättä pidempää tuolle omalle lääkärille (joka on muuten todella mainio) kertoa, kun kovasti kauppaa sitä hemmetin ketipinoria mulle… :imp:

Itse ostan Yliopiston apteekin kasaan puristamaa melatoniinivalmistetta, 3mg tabuja ja on muuten tasan ainoa unilääke josta on mulle ollut hyötyä ikinä. Olen erittäin kriittinen apteekkimafiatuotteiden suhteen ja särkylääkkeenikin hankin suomen luonnosta. Melatoniinin näen osittain poikkeuksena tuohon mafiaan, se kun ei ole yhdenkään lääkefirman patentoimaa ja markkinoimaa, ellei sitten osta esim Circadinia, valmistetta jossa on patentoitu depot-mekanismi melatoniinin vapauttamiseen. Circadin maksaakin sitten euron tai useamman päivässä, tuo käyttämäni sadan kappaleen 3mg “puhdas” melatoniini maksoi muistaakseni reilun kympin, ja riittää itsellä puoleksi vuodeksi melkein päivittäin käytettynä, puolikaskin kun riittää unettaan.

Olen muuten huvittavan monta kertaa törmännyt ölisijöihin joiden mielestä melatoniinin hyödyt ovat selitettävissä lumevaikutuksella, vaikka tosiaan tutkimusdataa aiheesta on helpohko löytää - vaikkakaan ei niin helppo kuin monen mainostetun unilääkkeen kohdalla. Nämä ölisijät pelaavat tahtomattaan lääkefirmojen pussiin puhuessaan bentsomyrkyistään todistetusti toimivina melatoniiniin verrattuna. Normaalisti lääkepusherit todistavat kaksoissokkotutkimuksillaan lääkkeen tehon myyntilupien jne varmistamiseksi, mutta kuten todettua, melatoniinin kohdalla ei ole minkään tietyn firman intresseissä uhrata varoja todistaakseen sen toimivuudesta mitään. Asiaa on silti tutkittu ja viitseliäs (esim wikipedian avaamiseen vaivautuva) löytää kyllä aiheesta tietoa. Melatoniini, kuten tietysti muutkin uniavut, auttavat tietynlaisiin ongelmiin, eivät kaikkiin univaikeuksiin.

Itsellä on noin kahden vuosikymmenen kokemus ahdistusperäisestä nukahtamisvaikeudesta, siis nimenomaan hankaluudesta saada tiputettua itseni uneen, ja siihen melatoniini toimii huomattavan paljon paremmin kuin esimerkiksi mikään kokeilemani voimakaskaan nopeavaikutteinen bentso. Pilvi auttaa kans, mutta se on ehkä vähän eri juttu. Kun aikanaan apua ongelmaan lääkäreiltä hain, sain ties mitä naamani eteen reseptillä, ja uskoin vielä silloin että heillä on keinot auttaa. Miksiköhän plasebovaikutus ja voimakkaat lääkkeet yhdessä eivät silloin mua nukuttaneet vaan valvoin edelleen viikkokausia? Sama valvominen jatkui kun myöhemmin kavereiden kautta sain kaikkea muuta. Kummallisesti tämä “plasebo” kuitenkin toimi sinä samana iltana kun sattumalta törmäsin melatoniininappeihin ja päätin kokeilla vaikka olin kokemusteni perusteella jo varmaksi päättänyt etten yhdestäkään lääkkeestä apua vaivaani saa. Ensimmäistä kertaa vuosiin selvänä leppoisasti valuin syvempään rentoutuneisuuden tilaan ja nukahdin, ja aamulla heräsin virkeänä, toisin kuin neuroleptikooman tuottaman “unen” jälkeen.

Osalle lääkäreistä melatoniini on hiukan tuntematon ja sen käytöstä saattaa joutua opastamaan potilas itse, paikallinen terveyskeskuspsykiatri jopa kieltäytyi kirjoittamasta reseptiä koska ei tuntenut lääkettä. Maksullinen psykiatri sitten suostui suorilta ja sanoi vielä että “hyvä että olet löytänyt niin turvallisen ja vähän haittoja aiheuttavan unilääkkeen.”

Juu ei toimi melatoniini, ei bentsopohjaiset eikä muutkaan… mitä “luonnontieteilijöiltä” olen kuullut niin kannabis saattaapi auttaa nukahtamaan… jopa tälläisen 5 vuotta päivittäin bentsoja käyttäneenä (kyllä kaikki reseptillä ja omalla)… Tosin eipä tuota kannabisreseptiä taida saada ihan univaikeuksiin eikä niitä kovin monella muihinkaan sairauksiin suomessa vielä ole…
Juu itsellä myös on varmaan aivot täynnä melatoniinia vai mitä lie jos yöllä tuottaa aivot kys. ainetta, jos keksitään keino niin tulkaa hakemaan mun aivoista ne, itse nukahdan vasta yleensä silloin kun aurinko nousee… (en sitten vissiin tuota sitä ainetta yöllä sitten tarpeeksi, että nukahtaisin? entäpä jos ne lehmätkin kärsii unettomuudesta ja niitä yöllä lypsetään niin tuleeko vika siihen maitoon sitten kun yöllä lypsetty? :laughing: )… unirytmi ollut ainakin 12 vuotta hukassa, 3-4 vuotta ihan täysin viturallaan ja käyty kaikki bentsot läpi (mitenkä ne nyt edes vaikuttaisi enään kun aamuin ja illoin muutenkin kyllästetään kehoa rivoilla). On myös näitä kuningaslääkkeitä seroquellia ja muita ketiapiini lääkkeitä koitettu… Idea hyvä, mutta toteutus yhtä hyvä kuin tehdä autoon/pyörään renkaiksi neliskulmaiset renkaat pyöreitten sijasta…
Aikonaan parhaiten siltikin unettomuuteen toimi halcionit.

Tosin, miksipä ei, jos maatilan omistaisin niin miksen vaikka pistäisi firmaa pystyyn ja lypsisi lehmiä yöllä ja myisin torilla 15€ litra. Toimii varmasti…

Menee vähän aloittajan aiheen ohitse, mutta joo, valeriaana on itselle se toinen toimiva unilääke. Auttaa pitämään pitkässä syvässä unessa riittävillä annoksilla. Liian suurilla pistää nukkumaan liiankin pitkään. Tuntuu myös vilkastavan unien näkemistä. Apteekin myymistä valrian-napeista en huomannut yhtään mitään vaikutusta, tiedä sitten miksi näin. Kuivattua juurta myydään kyllä useassa paikassa ja keräilläkin voi itse, ja ne kyllä todella toimivat. Rohtovirmajuurta laajemmalle levinnyt lehtovirmajuuri ymmärtääkseni toimii myöskin.

Niin no, apteekkien särkylääkkeiden aiheuttamiin suolistoverenvuotoihin kuolee kai suomessakin joitain satoja ihmisiä vuosittain. Itse en pysty disperiniä tai ibuprofeenilääkkeitä syömään, ärsyttävät vatsaa voimakkaasti ja heti. Mesiangervon kukissa on salisyylien lisäksi ymmärtääkseni tanniineja tai jotain muuta joka suojaa vatsaa, ainakaan se ei yhtä helposti ruoansulatuskanavan oireita aiheuta vaikka kipuja kyllä helpottaa. Mesiangervoa kasvaa joka toisen ojan penkat täynnä ja on helppo kerätä. Itse olen raivokkaan epäluuloinen yhtälailla myös luonnonlääkkeiden suhteen mutta joidenkin ylivertaisuuden olen huomannut riittävän selvästi epäilläkseni enää turhia.

Närästykseen en kyllä suorilta keksi apua, nihkeä vaiva. Itsellä aikanaan lakkasi närästelemästä ja sattumasta kun lopetin tulehduskipulääkkeiden popsimisen, kahvin juomisen ja vahdin hiukan ruokavaliotani.

Eipä taida olla lääkettä jolla ei ole sivuvaikutuksia…
Kun noi molekyylit harvoin on niin spesifejä, että ni kiinnittyy juuri tasan siihen reseptoriin siinä kohtaa, joka vaikuttaa juuri siihen toivottuun asiaan. Plus usein samasta kohtaa lähtee pari eri signaalia, joten sekään ei auta…
Mutta sen dar magus farmakologiaan perehtyneenä tietäneekin. :slight_smile:

Kyllä mä olen ihan lääketieteen kannattaja ja tuen sen kehittämistä ja tutkimusta. Mutta silti olen saanut enemmän apua melatoniinista kuin nukahtamis- ja unilääkkeistä. Valeriaana ei itselläni vaikuta niin, että ainakaan uneen auttaisi pätkääkään.
Eihän lääketiede ja toisaalta luonnosta peräisin olevat rohdokset suinkaan toisiaan poissulje, päin vastoin, sieltä luonnostahan nykylääketiedekin on pikkuhiljaa lähtenyt kehittymään. Ennen järsittiin pajua kun särki, sitten hiffattiin, että siinä on varmaan jotain ainetta mikä siihen kipuun auttaa… ja sitten löytyi salisyylihappo.
Mun mielestä kumpaakin pitäisi arvosta ja tukea, ja antaa niiden kehittyä rinta rinnan. :slight_smile:

Okei. Olet refloissa, se selittää. Annan olla. :unamused:

PS. En runkkaa kun ei tee mieli joka toinen minuutti… oon nainen. :smiling_imp:
PPS. Sanoin tuon muuten hyväntahtoisesti, että sinä sen tietänetkin kun selvästi farmakologiaan olet perehtynyt. Lähinnä sanoin sen siksi, ettet vetäisi hernettä nenään ja kuvittele, että kerron asiaa sinulle. Mutta huoh, vedit sittenkin… :confused:

Juu, huomasin. Ei mun tarkoitus ole myöskään vittuilla kellekään. Jos vittuilen, teen sen avoimesti. Täällä vaan jengi tietty enemmän tai vähemmän pöllyssä tulkitsee asiat miten sattuu. Tai on muuten vaan vainoharhaisia, tai herkkiä.

Mutta juu, anti olla. Peace.
Nii ja runkkaaminen kuuluu joo kaikille, mutta ku ei oo huvittanu kuukausiin. :frowning: Johtunee mun lääkkeistä. :imp:

<3 miten pöljä keskustelu.

Mulla meni ainakin niin että se “normaali” melatoniini auttoi jonkun verran, mutta noi circadinit eli depotit eivät vaikuttaneet mitenkään.

Masuvaivoihin auttaa mm. arcenicum alb. Homeopatiaa, johon en uskonut ennenkö sain avun. Homeopaateissa pitää muistaa, että oikea koulutettu homeopaatti ei koskaan myy useaa tuotetta yhtäaikaa, sen sijaan kaikenmaailman hörhökauppiaat tunkee tusinan purkkeja kouraan karmeeseen hintaan.

^Mä sain joskus homeopaatilta kofeiinia univaikeuksiin. Vaikutusta oli hankala seurata kun päihdelotraaja olen. Mut joskus kuppi kahviakin auttaa nukahtamaan, vaikkakaan sillä ole homeopatian kanssa enää mitään tekemistä.

Vielä tohon melatoniiniin, niin mulla se vaikuttaa pääasiassa unen laatuun niin että herää virkeämpänä. Tai joskus toimii, joskus ei.