Jokapäiväinen leipämme...

Moi!

Kyselläämpä nyt sellaista asiaa, mikä on tärkeä asia jokaisen ihmisen elämässä.

Miten siis tässä seurakunnassa ihmiset hankkivat jokapäiväisen elantoonsa vaadittavat rahat???

Käytkö töissä, vai saatko massisi kelalta, sossusta tai vaikka obligaatioista???

Itse käyn kokopäivätyössä ja veroja maksan paljon. :smiley:

töissä ollaan, en jaksa enää sossuja päivääkään ja töistä saa helpommin rahaa voi olla viikonlopun niin kuutamolla ku haluaa, ei tarvi miettiä mitä ottaa on rahaa ottaa mitä eteen tulee…

Opiskelijana pakko olla (pakko=yli 16% virallinen työttömyys) stnan tukien varassa, vielä… Täällä löytyy kyllä näitä 9€/pv paikkoja, itse asiassa jonoa on. Onneksi tämän yhden paikan pomo puhui medialle, että tänne voisi perustaa vaikka 10 tuolaista… Tulevaisuus 9€/pv, kuntaliitokset eivät tule auttamaan kun yhdistettävissä kunnissa ikärakenne ja poismuutto + työttömyys samoissa lukemissa luk. ott. paria poikkeusta… :laughing: Ei voi ottaa näitä pätkätöitä tms. kun työajat ovat mitä ovat. Tuntia ennen töitä soitetaan ja mol:in sivuilta löytää paljon 11pv:n töitä yms. mukavaa. Aika turha sovittaa sellaisia perioideihin… Tuo työkkäri on meilläpäin se kaikista paskin mesta. Viimeiset 5 kertaa kusseet asiat, nyt “unohtivat” uusia työnhaun… :laughing: Jokainen siellä käyvä tietää, että lukee oppaat läpi, koska apua ei saa vaan itse kerrotaan mitä pitää tehdä jos on lomautuksia tms. Vieressä oleva työnhakupaikka voisi korvata koko työkkärin… kun eivät tuolla töitäkään tarjoa. Viereinen paikka sentään laittaa kursseille yms. :laughing:

Pitää luottaa että 2 ammattia riittää työpaikkaan + omaa sivuleipää tekee itse… mikäli ei riitä niin lähden maahan jossa leipäni saan tekemällä mitä osaan…

Töissä ollut taas :slight_smile: pitkän työttömyysjakson jälkeen… ihan ok tienestit , mitä nyt “VOUTI” muistaa…

Opintotuella ja -lainalla elelen. Ja kyllä minä sitä ns. “köyhäinalennusta” ruokakaupasta otan. En mitenkään pystyisi tekee töitä samalla kun opiskelen, se olis ihan liikaa. Nytkin jo teen tosi usein 12h:n päiviä koululla, viikonloput mukaan lukien, niin mihin väliin sen työpaikan sitten sovittaisi? Ja ottaa päähän se että ylpeillään sillä, että tässä maassa muka kaikkien ihmisten perus-toimeentulo on turvattuna. Niin, kaikkien paitsi opiskelijoiden. Meidät ajetaan siihen tilanteeseen, että joko teet vielä raha-töitä täyspäiväisen opiskelusi ohella, ja ajat itsesi loppuun ennen kuin edes ehdit sinne varsinaiseen työelämään, tai sitten maksat lainarahalla sen jokapäiväisen leipäsi. Siksi en aina edes koe ritsailusta huonoa omaatuontoa.

Keikkaduunia teen. Tehny koko opiskelujen ajan, lainaa en oo ottanu penniäkään. Töitten takia tämä valmistuminenki kai vähän venähti, ei nyt ne muut opinnot mutta tätä gradua ei oikeen tee jos on päivät duunissa. Onneks nyt on ekaa kertaa elämässä sen verran rahakkaita tunnin, parin keikkoja että tuun kohtuullisesti toimeen ja viikossa on yleensä se 4-5 “vapaata” eli graduaikaa. Tai dokausaikaa. Tai vapaallaoleilua. Empä oo vapaita tai lomia tätä enne pitänykää ku viimeks ysiluokalla, ja siitä on sentää jo reilusti yli kymmenen vuotta.

Pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä olen kituutellut jo muutaman vuoden, vaikka ikää on vasta vähän päälle 30. Lisätienestejä tulee aviomiehen pimeistä bisneksistä, ei varsinaisesti mitään laitonta, mutta pimeää kuitenkin.

Vaihdoin alaa 5 vuotta sitten. Nyt pyristelen eteenpäin omalla yrityksellä niskalimassa. Vitusti paperitöitä ja siihen työt päälle. Liksa on aivan paska tällä hetkellä… Hesburgerissa tienaisi paremmin.
Ainoa minkä takia teen on se, että tulevaisuudessa (ehkä parin vuoden päästä) tulen tienaamaan jo jotain ja työ ajat voin nytkin päättää itse.
Pari vuotta elämästäni olen ollut työtön. Joku puhui, että opiskelioilla on vaikeata. Itse sain työkkäristä 410e/kk
Maksa tuosta sitten vuokra ja elä siihen päälle!

duunissa käyn, vaik ei vois VÄHEMPÄÄ kiinnostaa. kokopäiväsesti töissä käyny 16v asti nyt ei enää yhtää jaksa…vuorotyötä, jakelen vuoroja duunikavereille ja myyn huumeita himasta käsin, kyselijöille sanon et on säästöjä…

Olen ollut viimeiset 2v eläkkeellä,bruttona reilu tonni josta vouti nappaa 300e.Syyskuussa on arviointi ja luulen,et tulee lopullinen eläke.Olen onneks pääsemäs velkajärjestelyyn,ni sit menis 170e kuussa viis vuotta ja sitte siltä osin vapaa.

Tällä hetkellä en saa mistään rahaa, en oo saanu mun sairauspäivärahoja kahdelta kuulta ja saikkukin loppui. Laitoin hakemuksen sossuun mut tuskinpa sieltä tulee mitään kun miehellä on rahaa tilillä…