Joka viikko vinkkua

Heippa.
Itsellä on tuo alkoholi alkanut tässä jo muutaman vuoden viemään naista joka mahdollinen vapaapäivä. Työviikko menee vapaita odotellessa, että voi taas vetää iltasin “kalsarit” . Määrät on tietty ajan myötä lisääntynyt. Normi parin illan setti on se 3 litran viinipönttö. Lomat menee tissutellessa joka ilta. Mitään ei halua sopia vapaapäivälle, että edellisenä iltana voi vetää valkkaria. Joka viikko aattelen, että tällä viikolla en ota yhtään, mutta eihän se ikinä onnistu. Rupee jo vituttaa,kun kaikki vapaat on joko päissään tai krapulassa. Ahistaa se ettei oo yhtään selkärankaa…

Tervetuloa joukkoon MinskiS. Jos olet täällä tekstejä lukenut oletkin jo huomannut, että meitä samanlaisia on aika paljon.

Tänään muuten juuri ajattelin kun palstaa availin, että jostain syystä täällä vähentäjissä on mielestäni tällä hetkellä naisenemmistö, kun taas lopettajissa on enemmän miehiä. En mitään laskelmia ole tehnyt, mutta tällaisen mielikuvan olen saanut. Olisiko niin, että me naiset herkemmin huijaamme itsemme uskomaan, että vähentäminen on mahdollisuus kun taas miehet tajuavat, että lopettaminen on ainoa oikea reitti? Omalla kohdalla nähtäväksi jää, ensin on kokeiltava tämä reitti.

MinskiS, ehdotan, että teet konkreettisen suunnitelman siitä kuinka saat viini määrän laskemaan. Jos esim et halua juoda joka vapaapäivä niin aloita vaikka siitä, että ei mitään perjantaisin seuraavaan pariin kuukauteen. Pidä huoli, että kotona ei ole perjantaisin mitään alkoholipitoista juomaa jos suinkin mahdollista. Tuo voi tietysti olla hankalaa jos kotona asuu joku toinen joka sitä ostaa. Silloin kannattaa keksiä iltaan jotain sellaista mikä vie sen mahdollisimman pitkälle ilman alkoholia. Liikuntaa, myöhäinen kauppareissu, ylityöt tai mitä vaan minkä jälkeen olet kotona niin myöhään, että olet päässyt pahimman hetken yli.

Itse alussa psyykkasin itseäni perjantaisin niin, että lupasin itselleni, että voin ottaa drinkin sen jälkeen kun olen tehnyt ruoan ja syönyt sen, jos vielä sitten on aivan välttämätön pakko. Yllättäen ruoan jälkeen oli huomattavasti helpompi kieltäytyä drinksusta ja ilta sujuikin mukavasti raittiina loppuun asti. Nyt kun näitä on takana useampia niin se alkaa mennä jo automaattisesti. Toki aina joskus lipeää, etenkin kesällä, mutta harjoittelua on vaan jatkettava.

Nämä tässä yllä olivat vain esimerkkejä. Jokaisen on löydettävä oma tapansa. Pointti oli lähinnä se, että suunnitelman on oltava niin konkreettinen, että sitä on helppo noudattaa. Epämääräiset lupaukset itselle vähentämisestä eivät yleensä toimi, kokemusta on.

Hei vaan Vilma. Itsellä nuo tissuttelupäivät voi olla mitä vaan viikonpäiviä,kun oon kolmivurotyössä. Mutta,joo ymmärsin sun pointin. Ja mitään alkoholia ei meillä voikaan olla koko ajan kotona,muuten mä ottaisin joka päivä. Tänään olinkin jo asennoitunut olen ihan selvinpäin, vaikka huomenna on vapaata. Mutta eikös mies tullut kauppareissulta viinipöntön kanssa. Ite se aina valittaa, että juon liikaa. Sitten kun yritän olla ottamatta,se ehdottaa juomista. Mulla kun ei mitään selkärankaa vastustaa vinkkua,jos sitä on tarjolla. Miehelle kun alkoholi ei ole ongelma.

Hei MinskiS, miten on lähtenyt vähentäminen sujumaan? Onko ollut alkoholittomia iltoja minkä verran sitten viime viestin?

Hei MinskiS!

Sun tilanteesi kuulostaa kuin se olisi kirjoitettu suoraan mun elämästä, sillä erotuksella että olen kotiäiti ja kaikki illat on ns. “vapaailtoja” siinä vaiheessa kun lapset on saatu nukkumaan… yritän pitää jonkun rotin tässä touhussa niin että rajoitan juomisen max. 2-3 iltaan viikossa ettei ihan joka ilta tule viinihöpperöissä oltua, mutta sillon kun tulee juotua niin sitten sitä tulee aina otettua enemmän kun suunnitteli… mies ottaa myös mutta osaa ottaa kohtuudella ja vähättelee mun ongelmaa. Toisaalta lohduttavaa että ei näe mua minään juokale-akkana joksi kyllä itse itseni tunnen mutta toisaalta toivoisin että tuomitsisi oikein kunnolla eikä ite olis aina ehdottelemassa mitään sauna-iltoja, saattais silloin olla helpompaa jättää vaikka kokonaan pois koko alko… ärsyttää oma selkärangattomuus ja oksettaa, tunnen epäonnistuneeni täysin äitinä, vaimona ja ihmisenä yleensä kun en ikinä yllä niihin tavoitteisiin mitä itselleni asetan… nyt ajattelin yrittää sellaista että asetan itselleni jonkin konkreettisen rajan juomien määrälle/ilta jota en vain ylitä, en vaikka kuinka viinihammasta kolottaisi niin en vain mene sen rajan yli koska tiedän että se kostautuu kuitenkin. Ja niinä iltoina kun on päättänyt ettei juo ja jos mielitekoja alkaa tulla niin ajattelen aina sitä että miten ihanaa on herätä seuraavana aamuna ilman darraa, keitän teetä ja otan jonkun juorulehden käteen/teen muuta rauhoittavaa mikä saa ajatukset pois juomisesta. Ihana tunne mennä selvinpäin nukkumaan. Kyllä minä sen kohtuukäytön opettelen ja sinä myös, kyllä me siihen pystytään saakeli kun niin päätetään! Mukavaa joulun odotusta sinulle! :slight_smile:

Sitä minä ihmettelin itsessäni ja ihmettelen muissa, että miksi pitää kiusata tuttua ihmista kuvittelemalla, että oppii ja pystyy kohtuukäyttöön, kun ei kuitenkaan pysty. Ihminen on joko

• raitis,
  • luonnostaan kohtuukäyttäja tai
  • juoppo (alkoholisti, suurkuluttaja, miten vain)

Ei koskaan kohtuukäyttäjäksi palannut juoppo.

se on hienoa jos pystyy mieltämään maailman noin yksinkertaisesti. Meitä on kuitenkin joitain jotka uskomme / kuvittelemme, että olemassa rajatiloja. Voi olla esim luonnostaan kohtuukäyttäjän ja juopon välimaastossa. Ja riippuen siitä kumpi on lähempänä joko voi palata kohtuukäyttäjäksi tai sitten kallistuu juopoksi, joka sitten tietysti kannattaisi raitistua.
Voi olla, että olemme aivan väärässä, mutta pidä kuitenkin mielessä että ihmiset on yksilöitä. Etkä sinä eikä kukaan muu pysty yksistään näiden kirjoitusten perusteella päättelemään mitä kukakin on. Eikä siihen pysty kukaan ulkopuolinen millään muullakaan keinolla. Minulle esim päihdeterapian ammattilainen on sanonut, että en ole alkoholisti, mutta sinä varmasti minut sellaiseksi luokittelet koska olen täällä vähentäjissä, enkä siis enää selvästikään sitä mitä sinun mielestä on luonnostaan kohtuukäyttäjä.

Ilmaise edelleen mielipiteitäsi täällä mutta pidä mieli avoimena niin kaikilla (sinullakin) on mukavampaa.

Minulla ei ole edelliseen viestiini mitään lisättävää eikä mitään poisotettavaa.