Jihuu! 18 kk raittiina tänään 7.9.2013

Tasan 6 kk sitten juotuani kaksi lasillista punaviiniä, en ottanutkaan enään kolmatta. Kaadoin pullon lopun lavuaariin, enkä ottanut kumpaakan niistä kahdesta terävästä, jotka tavallisesti seurasivat, kun punkku oli juotu. Olin hetken hämilläni, keitin teet ja katselin YLEn pääutislähetystä. Sen jälkeen en ole juonut yhtään.

Join päivittäin 8-10 annosta. Harvoin sen enempää, mutta koskaan en sen vähempää, yhtä taukoa lukuunottamatta, viimeisen kymmenen vuoden aikana. Pullo viiniä ja kaksi viskia tai konjakkia. Se oli minun ilta-annokseni. Join itseni alkoholistiksi 35 vuoden aikana. Ensin pieniä määriä harvoin. Sitten kertoja tihentäen ja määrää lisäten. Minä en voi syyttää alkoholismistani ketään muuta kuin itseäni.

Äkkipäätä ajatellen voisi sanoa, että luopuminen oli helppoa. Ei se ollut. Tuo hetki oli vaatinut pitkän kypsyttelyn. Olin yrittänyt lopettaa. Lopetukset olivat jääneet tauoiksi. Olin yrittänyt vähentää liukuen kuitenkin aina lopulta entistä suurempiin määriin. Vaati jonkinlaista ponnistelua, etten juonut enempää, kuin nuo 8-10 annosta. Miksi lopettaminen tuli juuri tuolloin? En tiedä.

Näin jälkeenpäin ajatellen väittäisin, että lopettaminen onnistui tuolloin, koska olin sisäistänyt sen, että olin alkoholisti. Ymmärsin, että minulla on ongelma, joka ei parane ilman toimenpiteitä. Aikaisemmin en ollut itselleni ongelmani syvyyttä tunnustanut. Ymmärsin kyllä jo aika kauan, että juon liikaa.

Tämä plinkki on auttanut minua pysymään raittiina. Luen kirjoituksia joka päivä. Aika usein olen kirjoittanut ja kommentoinutkin. Olen ollut aika innoissani raittiudestani, joten olen saattanut olla turhan kärkäs jakamaan omia mielipiteitäni. Anteeksi, jos olen jotakuta loukannut olemalla liian tyrkky.

Minulle raittiina oleminen on ollut hyvin positiivinen ja iloinen asia. Aina välillä tulee halu ottaa paukku ja tuntea se mukava tunne, kun ensimmäinen lasillinen vaikuttaa.Tiedän vaan niin hyvin, että siihen se ei jää. En usko olleeni tänä aikana oikeasti lähellä retkahdusta, mutta ymmärrän, että niin voi käydä. Sen ongelman ratkaisen sitten kun niin käy. Ei pidä liikaa pelätä kaatumisia. Välillä käy kipeää, kun ihminen liikkuu.

Olen raittiudestani nyt ylpeä. En enään pelkää, enkä ujostele sitä. En kyllä omasta mielestäni julistakaan, enkä ainakaan muista kertakaan yrittäneeni vaikuttaa kenenkään juomiseen. Kukin tyylillään.

Muistan hyvin, kuinka aluksi pelkäsin niitä hetkiä, kun piti kieltäytyä. Mitähän muut sanovat? Pitävätkö he minua luuserijuoppona, kun en ota? Nauravatko kaverini minulle? Olin arka, koska häpesin alkoholismiani ja pelkäsin juomattomuuteni paljastavan minut. Kuinka nurinkurista ja outoa ajattelua! Juoppo juo jotta ei paljastuisi juopoksi! Herran tähden, että olin tyhmä. Sitä paitsi; ei ketään kiinnosta yhden keski-ikäisen juopon tekemiset, varsinkaan juomiset. Meitä riittää.

Kaikille plinkkiläisille kovasti onnea ja voimaa pysyä raittiina! Toivon, että teille kaikille tämä olisi yhtä positiviinen asia kuin minulle. Minä elän taas! Minulle on ihan yksi lysti millä keinoin raitistuitte ja millä keinoin raittiina pysytte. Jos yksi keino ei riitä, käyttäkää toista. Suosittelen ottamaan kaiken sen avun, mikä vain tarjolla on. Hyvää jatkoa kaikille!

Onneksi olkoon.

Tuosta on hyvä jatkaa samaa tietä, kun se jo kerran on tutuksi tullut. :smiley:

Onnea lorda:) Olet jättänyt hienosti juomisen takakierteeseen ja välimatka sen kuin kasvaa, kun raittiita päiviä kertyy lisää. Sinun kommenttisi ovat mielestäni olleet rakentavia ja osuvia. Ainakin minä olen saanut niistä paljon eväitä omalle taipaleelleni.

Muhkeat onnittelut!
Kuljemme yhtä matkaa. Minulla 5.9 tuli 6 kk.

Puolivuotispäiväonnittelut teille molemmille! Tuskin maltan odottaa omaani, siihen tosin onkin vielä viisi ja puoli kuukautta :laughing:
Nautinnollista viikonloppua!

Onnea lorda. Onnea rentun ruusuke. Lisäksi voisi onnitella jokaista meistä, joka tänään on raittiina. Se kun meille alkoholisteille kaikkea muuta, kuin itsestäänselvyys.

Tämän päivän raittius on ratkaisu.

Onnea ja menestystä molemmille! Uusi elämä - mikä voisi olla parempaa! Kaikki mistä osaa unelmoida, on mahdollista :slight_smile:

Upeaa lorda, roppakaupalla onnea hienosta saavutuksesta! :smiley:

Hienoa Lorda, sekä RR! Puoli vuotta on upea saavutus! Tässä raittiudessa on mielettömän hienoa se, että tämä on paljon yllätyksekkäämpää kuin se entinen viinanhuuruinen niinsanottu elämä… Ihanaa, jatketaan tällä hyvällä tiellä ja pidetään välimatkat samana! :slight_smile:

Aivan mahdottoman paljon Onnea täältä pohjoisesta Lorda! Olet ollut kannustava kanssakulkija, rehellinen ja suorasanainen minunkin matkallani, kuten varmaan monen muunkin!! Lämmin Halaus Sinulle :smiley:

Onnea Lorda ja RR! :smiley:

Onnittelut metsänreunastakin!
Puoli vuotta on sellainen aika, että raittiudestaan voi jo olla “ylpeä”. Aivan samoin ajattelin minäkin asiaa, alkuun en juuri halunnut revitellä raitistelullani, minusta se olisi hiukan tekopyhää ollut mutta kyllä muutaman kuukauden jälkeen jo sain sanottua että enhän minä käytä alkoholia.

Anna mennä samaan malliin kun kerran hyvin menee!

Selvää viikonloppua kaikille muillekin!

Kiitoksia kaikille onnitteluista, se tuntuu niin kovin hyvältä! Ruusulle onnittelut minunkin puolestani! Kuljet päivän minua edellä.

Aion olla extratarkkana seuraavat päivät. Vaikka sanoin, että en usko olleeni lähellä retkahdusta, niin mistäs minä sen tiedän. Ei se paljon vaadi, että kierrekorkin auki saa. Olen kuullut, että puolen vuoden paalu on monelle vaikea.

Minulle raittiudesta on tullut tietyllä tavalla harrastus. Päätän aina aamulla, olin sitten missä vain, että tänään en juo. Yritän myös miettiä jo herätessäni, missä voin tänään liikkua itseni hikeen. Matkustan työni takia n. 100-150 päivää vuodessa. Olen viimeisen puolen vuoden aikana käynyt todella mielenkiintoisilla saleilla ja monta mukavaa puistoa on tullut lenkillä kierrettyä. Maailma näyttää hienolta selvinpäin.

Tykkään hyvästä ruoasta ja juomasta. Olen oppinut tykkämään monista alkoholittomista drinkeistä. Kuiva, sokeroimaton karpalomehu on mainio juoma. Myös vichyn mausteena. Tiesitteko muuten, että lähes kaikki drinksut, jotka tehdään yleensä vodkaan maistuvat itseasiassa paremmalta, kun vodkan vaan korvaa vichyllä? Kaikki nämä etelä-amerikan rommipohjaiset minttu- ja jäähilejuomat ovat hirvittävän hyvää, kun ne tekee vichyyn ja ruokosokeriin. Olen tässä nyt tekopyhä, sillä välttelen alkoholittomia oluita ja viinejä. Näitä drinksuja tulee yleensä juotua illallisella, kun muut tilaavat itselleen aperitiivit. Kyllästyin jossain vaiheessa pelkkään veteen.

Tänään on hieno syysilma. Käyn illalla narraamassa hauen. Kaikille raikasta alkoholitonta syyspäivää!

Onnittelut Lorda & “Rentun Ruusuke”! Puolet vuodesta jo menestyksellisesti takana.Hyvä,hyvä. :smiley:
Varo Lorda lentämästä järveen kalanruoaksi sen hirmuhaukesi perässä! Etenkin kun Sinua kirjoituksesi perusteella vaivaa jonkinlainen “vesikauhu”. Vesikauhun tunsin aikoinani itsekin… Sanan kaksimielisessä merkityksessä. :mrgreen:

Vautsi! Onnea paljon! Perästä tullaan :smiley:

ONNEKSI OLKOON!!

Lämpimät kiitokset Andante, Selene, Garde ja kaikki muut! Eritoten kiva kuulla Gardesta. Olit jossain muutaman päivän. Kaikki nämä onnittelut tuntuvat niin mukavalta. Eikö ole Andante kumma, että mies, joka helposti juo 4-5 litraa olutta kolmeen tuntiin, ei pysty kaatamaan naamaansa muutamaa desiä vettä samassa ajassa? Tämä on varmaan aika yleinen ihmettelyn aihe näissä piireissä.

Kävin 45 kilometrin pyörälenkillä. Aikaa meni 2,5 h. Eli minä pyöräilen hitaammin, kuin hyvät maratoonarit juoksevat. Ehkä he ovat elämässään painottaneet eri asioita kuin minä…Hyvä niin.

Liikunta on ollut tärkeässä roolissa raitistumisessani. Minua rauhoittaa pitkään toistuva junnaava liike. Oli se sitten polkupyörän polkemista, sauvakävelyä tai hiihtoa. Pidän sykkeen 125-145 välissä, eli tällaiselle vanhalle juopolle kohtuullisena, mutta kuitenkin tuntuvana. Aloitin muuten hiihdolla. Vedän perinteistä tosi jäykällä tyylillä. Lopetin juomisen 7.3 ja keväthanget olivat parhaimmillaan. Huomasin heti pitkien lenkkien rauhoittavan. Minulle liikunnan fyysistä kuntoa kohentava puoli on toissijaista. Saan sen ikäänkuin sivutuotteena ilmaiseksi.

Jotenkin tuollainen toistuva, vähän yksitoikkoinenkin, liike vaikuttaa aivojen hermoratoihin. Monia oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia opetetaan samalla, kun he liikkuvat. Dysfasiasta kärsivillä liikunta on erittäin tärkeässä roolissa. Tämä siksi, että liikunta stimuloi joitakin sellaisia kohtia aivoissa, joissa oppiminen tapahtuu. Minulle se vaikuttaa selvästi tasaannuttavasti siihen kohtaan, joka saa tekee minut rauhattomaksi. Tiedätteko sen tunteen, kun mahaan alkaa tulla iltapäivällä pikkuperhosia? Vatsan pohjassa kutisee, pakaralihakset kiristyvät ja takahampaat pureutuvat yhteen. Se tunne on poissa. Kokonaan poissa.

Antilooppi on kertonut myös pyöräilevänsä. Luulenpa, että monet niistä osuvista ja syvistä pohdinnoista kypsyvät noiden lenkkien aikana.

Onko muuten kukaan muu huolissaan Pepistä? Samoin Gonen tilanne on tullut mieleen usein. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Hienoa, että olet löytänyt elämääsi liikunnan, Lorda. Minäkin pidän pitkäkestoisesta liikunnasta. Joskus (reilu vuosi sitten viimeksi) olen tosiaan niitä maratoonejakin juossut, en kylläkään mihinkään huippuvauhtiin, vaan sellaista kuntoilijan vauhtia. Nyt on juoksuinspis ollut kateissa. Mutta murtomaahiihto on minunkin rakkain laji. Siinä koen täydellistä mielenrauhaa ja voimaantumista. Toivottavasti tulee hyvä talvi.

Mun viikonlopun oikeastaan pelasti liikunta. Olin lauantai-aamuna tosi tylsissä fiiliksissä, mutta onneksi en kehdannut kieltäytyä, kun ystävä houkutteli jumppaan. Eipä ollut enää jumpan jälkeen oloa koko maailma vastaan minä :smiley: Tänään myös kävin liikkumassa ja sen lisäksi olen puuhaillut kaikkea muutakin. Energiaa on kuin pienessä kylässä, vaikka lihaksissa tuntuu pieni väsymys. On toi liikunta ihme lääke :smiley:

Oikein hyvää sunnuntai-iltaa sinulle Lorda ja voimia alkavaan viikkoon sekä kiitokset kaikesta tuesta, jota olen sinulta saanut. Olet tärkeä.

Todella hienoa, onnea! Nimim. kateudesta vihreä (muttei enää krapulasta vihreä
:laughing:)

ONNEA TÄÄLTÄKIN ! JATKA !