Jatkoaikaa ongelmajuomiselle uudella lääkkeellä!

*Lainaus Ylen uutissivuilta:

Suomalaisen lääkeyrityksen kehittämä alkoholin juontia vähentävä lääke voi tulla markkinoille jo vuoden 2012 aikana. Nalmefeeni ei estä juomasta, mutta se vähentää halua juoda paljon alkoholia.

• Parhaat naurut kirvoitti seuraava kohta:

Se poistaa pakonomaisen ja hallitsemattoman juomisen tarvetta eli se on käyttökelpoinen silloin, kun on ennakoitavissa, että juominen ei pysy kontrollissa. Sitä voidaan ottaa tarvittaessa ja kohdentaa riskitilanteisiin, kertoo Lundbeckin toimitusjohtaja Leif Jokinen.

• Eli jos ihminen tiedostaa jo, että hänellä juominen lähtee toistuvasti lapasesta, kannattaa hakata päätä seinään vielä pari vuotta, jotta tuo lääke saadaan markkinoille? :smiley:

–kh

Jotenkin minusta tuntuu, että alkoholi toimisi tässä tarkoituksessa aivan yhtä hyvin ilman Nalmefeeniäkin:

“Vähentäminen onnistuu harvoin ilman apua. Nalmefeeni voi tuoda avun tarvitsijat aiemmin avun piiriin. Sen avulla voi myös tehokkaasti todeta, kuinka paljon hallintaa on juomisessa jäljellä. Näiden kokemusten perusteella voidaan päättää, onko juomisen lopettaminen se ainoa vaihtoehto, Pekka Heinälä sanoo.”
:laughing:

:slight_smile: Joo, eihän tuossa ajatella alkoholiongelmaisia kuin hyvinä rahanlypsykohteina lääkeyhtiölle. Raha puhuu, ei auttamisen halu.

Kuten kirjoitin eräällä toisella foorumilla, liekö tämä uusi aine sukua naltreksonille?

Naltrksoni (Revia) on osoittanut toimivansa jotenkin, ja esim. kaypahoito-suosituksissa kaikkein raitistavammaksi keinoksi on todettu naltreksonin ja kognitiivisen terapian yhdistelmä. (ei siis disulfiraamin ja terapian yhdistelmä, kuten kerran väitin. Häpeen silmät päästäni :sunglasses: )

Naltreksonista on ollut apua jopa huumekuntoujille ns. vetohalujen hillitsijänä, mutta monet alkoholistit ovat myös kokeneet saavansa apua naltreksonista.

Kymysys siis kuuluu: onko tämä nalmefeeni melkein sama kuin naltreksoni? Jäämme odottelemaan tuloksia. :slight_smile:

Minulla on koko lailla epäilevä asenne kaikkeen lääkkeiden tai “lääkkeiden” (kuten antabus) avulla tapahtuvaan alkoholismin hoitoon. Tosin en itse tarvitsekaan moisia mömmeröitä. Antabus tuli aikoinaan kokeiltua. :blush:

Lääkemyönteiseksi kasvatettu sukupolvi mitä toden näköisimmin lääkebisnestä harjoittavien oivalluksen mukaan tarttuu tähänkin kuin kala koukkuun. Tulee menemään niin pilleriä kuin viinaakin kaupaksi. :laughing: …ja juomisella saadaan jatkoaikaa kun lajitovereille/kumppanille vakuutellaan olevansa “lääkehoidossa.” :mrgreen: Tuo keksintöhän on todellinen juovan alkkarin tai nätimmin sanottuna alkoholiriippuvaisen toiveuni! Varsinkin vähentäjien puolella repeää riemu ja villit ilon kiljahdukset kiirivät ilmoille. :laughing:
Miten olisi, sopisikohan ko. rohto myös vaikkapa kokaiinin tai muun toistaiseksi kielletyn huumeen “kohtuukäytön” edistämiseen? Näin ollen voitaisiin joidenkin huumehörhöjen toive kannabiksen laillistamisestakin toteuttaa, eikä se olisi enää huume lainkaan, niin kuin ei virallisesti ole eräs hyvin voimakaskaan huume - alkoholi.

Sama täällä, antabuskokemusta myöten :slight_smile: Askarruttaa se, että ihminen mieltää pysyvänsä lääkkeiden avulla kuosissa tai jopa juomatta. Sitten kun lääke jää ottamatta onkin täysin ‘syyntakeeton’ ja unohtaa kokonaan sen, että kyseessä on oma valinta. Poikkeuksiakin tietysti löytyy, itse vain en sellainen ollut :slight_smile:

Naltreksoni lanseerattiin suurin odotuksin joskus 90-luvun lopulla. Jos se olisi todella auttanut, olisi apu varmasti jo tilastoissa näkynyt.

“Yli kolme kuukautta kestävää säännöllistä päivittäistä lääkkeen käyttöä ei kuitenkaan toistaiseksi suositella, koska pitkäaikaiskäytön haittavaikutuksia ei vielä tunneta.”

“Naltreksonia sekä kognitiivista terapiaa saaneista neljäsosa selvisi ilman retkahtamisia, kun lumeryhmässä ilman alkoholia pystyi olemaan vain muutama. Tukiterapiaan yhdistettynä naltreksonin ja lumeen välillä ei ollut merkittävää eroa.
Lainaukset osoitteesta tohtori.fi/?page=5817524&id=1723645 - kursivoinnit omia.

Naltreksonia ei kuitenkaan sillä tavoin voi verrata disulfiraamiin, että ensin mainittu vaikuttaa psyykeen ja Antabus fysiikkaan niin että alkoholinjuonti tulee mahd. hankalaksi.
Olen itse tavannut joitain ihmisiä, jotka ovat kokeneet molemmista olleen apua.

Naltreksonin tosin epäilen samaan sarjaa kuin eräät tupakasta vierottumiseen (Zyban, Champix) määrätyt lääkkeet. Paras lääke on kuitenkin silmien alla, ja se voi olla vaikkapa Allen Carrin kirja. : )

Ylipäätääm suosittelisin alkoholisteille myös tupakkariippuvuudesta, ja hh-riippuvuudesta vapautumista. Niillä avuin tulee hyvä olo. :slight_smile:

Stop, stop! Tämä lääke ei ole tarkoitettu alkoholismin hoitoon.

Sitä voidaan määrätä kaverille jolla on ongelma juomisen kanssa.
Lääkkeen valmistaja ei puhu alkoholismi-sairauden hoidosta.

Näinhän se on. Tuo kohta ‘poistaa pakonomaisen ja hallitsemattoman juomisen tarvetta’ vähän harhautti :slight_smile:

Hyvä suositus kaiken kaikkiaan. Minä lisään korostaen suositukseen pidättäytymisen alkoholin käytöstä kokonaan. På finska; suosittelen lopettamaan juomisen täysin, kokonaan, eli ei huikkaa edes silloin tällöin.
Siitä alkaa tie raittiuteen. Kuiva kausi kestää kenellä pitemmän, kenellä lyhemmän ajan. Joillakin niin kauan, että tarvitaan vaikkapa ryhmän tukea lopun ikää. Muuten saattaa joutua juomaan. Parempi niinkin, kuin juomassa jatkuvasti, usein tai edes silloin tällöin, koska huumehan se viina on jos rehellisiä ollaan.

Sovitaaks näin, että ei oteta sen enempää huikkaa kuin tupakkia? Mulle passaa. :slight_smile:

Sovitaaks näin, että ei oteta sen enempää huikkaa kuin tupakkia? Mulle passaa. :slight_smile:

Sovitaan vaan. Sie et polta kuten en minäkään enää aikoihin. (Faktaa) Ja sinäkään et sitten ota enää huikkaa kuten juuri tulit luvanneeksi. (toistaiseksi fiktiota) Onnittelen viinan juomisen lopettavasta päätöksestäsi ja vuoden kuluttua toivon saavani onnitella ekasta raittiista vuodesta. Ok?

Ok. :slight_smile: Ja mä sua savuttomasta vuodesta.

Koska lopetit tupakoinnin? Mä lopetin 21.4. 2007.

Poltin viimeisimmän röökin kesäkuun lopulla 2009. Milloin sinä otit viimeksi huikkaa? Tupakka-asiasta ei enempää koska tämä on palsta viinan juonnin lopettajille, eikä ole aina hyväksi yrittää lopettaa röökiä samalla kun korkki menee kiinni.

Tämä päivä on hyvä päivä raitistua ja olla juomattakin, mutta kuka nyt tupakkia kaipaisikaan. Pitää laittaa tuo vetonne allakkaan ylös, jos sillä nyt mitään merkitystä minulle onkaan, mutta onhan sitten faktaa esittää, jos…

youtube.com/watch?v=Fun06r_-q8c