Tuo että olisi käynyt mäihä ei ole ihan oikea sana, mulla oli vaakakupissa useampi perheen jäsen, siis vaimo ja lapsia, joiden elämään tää ongelma oli vaikuttanut aivan liikaa, onneksi asiat on menneet kaikin puolin itselläni hyvin sen jälkeen kun peliongelmaa ruvettiin hoitamaan ja talouspuoli saatiin järjestykseen.
Ei tuo luottotietojen menetys estä järjestelylainan saamista. Maksukykyisen/t takaajat tai vakuuksia tarvitset joka tapauksessa. Puhelin- ja nettiliittymä + muut tärkeät sopimukset kannattaa pitää voimassa noihinkin voit tarvita muuten vakuuksia.
Luottokelpoisuuden olet jo kuitenkin pankin silmissä menettänyt. Pankki tarkastelee tilitapahtumia ja sitten tekevät tuon Asiakastiedon kyselyn asiakastieto.fi/pdf/positii … tietoa.pdf ei taida näyttää tiedot hyviltä.
Mutta eikö estä yhdistelylainan pankista? Tuskin pankki myöntää luottotiedottomalle? Ja sitten on jo luottotietomerkintä, vaikka vuoden päöstä saisi järjestelylainan.
Puhun nyt ensisijaisesti yhdistelylainasta pankista. Kiinnostaa kaikki kokemukset lainasta, hausta ym. Onko kukaan rehellisesti kertoessaan tilanteesta saanut? Muut kuin Antti777
Ongelmapelaajalle: Saatat ja sotketkin myös muiden asioita pahasti jos pelihulluus ei ole selätetty.
Tarkoitan lähinnä sitä kun jos mahdollisesti otat järjestelylainan ja saat sinne takaajia. Jos pelihulluus on voimissaan niin repsahdat. Lainat päätyy takaajien maksattevaksi. Viikko pari pelaamattomuutta on vielä todella vähän. Pelihullu retkahtaa yleensä monta kertaa, vaikka asiat olisi opittu jo “kantapään” kautta.
Olen ollut pelaamatta jo lähes vuoden ja nousu on ollut huikea:
- Vaikka vanhoja laskuja on vielä ulosotossa niin aamuisin ei vituta herätä
- Kaupassa käydessä huomaa, että selvisi reissusta ruokaostoston hinnalla (esim.25e). Ennen meni yleensä jopa 100-200e
- Rahaa on lompakossa, ennen oli aina ihan persaukinen vaikka oli normaalit keskituloisen vuosiansiot.
- Se tunne on aivan mahtava kun poistut kaupasta pelaamatta senttiäkään, etkä edes vilkaise pelikoneeseen
- Kaikken parasta on kuitenkin se kun tajuaa miten tyhmä tuli oltua, ja ei toista virheitään.
Myönnän, että pelaan lottoa kerran viikossa yhden rivin. Lotto ei kuitenkaan saa minussa pelihulluutta aikaiseksi, koska se on niin hidastempoinen peli ja tiedän että päävoiton todennäköisyys on vain 1 : 18 643 560, joten siihen on turha laittaa esim satasta yhteen kierrokseen
Lotto tarjoaa unelmia, euro viikossa on kuitenkin aika halpa hinta siitä
Niinhän se on, kaksi viikkoa aivan minimaalinen aika. Tällä hetkellä tuntuu kaikki pelaamiseen liittyvä vihastuttavalta, aiheuttaa fyysistäkin pahoinvointia. Jos takaajat lähipiiristä saisin, hankala kuvitella että voisin ikinä heidän maksettavaksi lainoja jättää. Luotto sen verran on kova, häpeää en kestäisi.
Onko sinulla ollut rahaa tehdä, ostella muuta kuin välttämättömät ulosoton aikana? Paljonko lyhentelet? Velkasi on kyllä ollut suuri, paljonko kasvoi ulosotossa? Ilon aiheesi kuulostavat lohduttavilta.
Huomaa kyllä, että sinulla on ihan aito paniikki luottotietojen jne suhteen. Olet ollut nyt 2 viikkoa pelaamatta, hyvä! Nyt jatkat samaan malliin, niin kyllä se elämä lopulta voittaa.
Järkevintä minun mielestäni olisi maksaa maksukyvyn mukaan pienimpiä pois ja päästää loput ulosottoon.
Tuo muutaman kuukauden tekohengitys ottamalla vippiä ja pyöritellä sillä korttipakkaa ei ole kyllä idea.
Tämä sairaus vaatii nöyryyttä. Toivon todella, että voisit keskustella asiasta perheesi tai jonkun ystävän kanssa. Asian julkituominen voi synnyttää sinulle ihan uudenlaista energiaa ja selvyyttä. En pyytäisi missään nimessä ketään takaamaan järjestelylainaa, varsinkaan tässä vaiheessa, koska viimeisimmästä peleistäsi on niin vähän aikaa ja kärsit vielä vasta pelikrapulaa. Olen lukenut ja kuullut niin monta surullista tarinaa, kun välit menevät, koska peluri vain pelaa ja vähät välittää sovituista kuvioista.
Maksukyvyn mukaan pyrinkin makselemaan, ei vain riitä kuin noin 2-3kk eteenpäin tämän hetkisillä lyhennyssummilla ennen kuin varat loppuu. Haluaisin velkaneuvojan puheille ennen kuin päätän jättää jonku laskun maksamatta. Mietin myös onko näissä lainoissa joissa esim 350e/kk erä, mahdollista maksaa vöhempi ja lopuille myöhöstyskorkoa ilman että menee perintään heti. Olen yrittänyt maksusuunnitelmia neuvotella, eivät löhde ennen kuin noin 6kk maksettu nykyisillä erillä. Sinne asti en varmasti pysty sinnitellä rahallisesti noin 1000e/kk maksutahdilla, en mitenkään. Nyt olen ylimääräisiä töitä pyrkinyt ottamaan vastaan ja olen ottanutkin.
Pankista saa ihan hyvin järjestelylainan jos takaukset on kunnollisia. Vanhan sanonnan mukaan minkä ottaa taatakseen ottaa myös maksettavakseen.
Parasta nyt rauhottua ja selkiyttää asioita itsesi kanssa. Nyt hosumalla ja sähläämällä käyt vaan tuplaamassa velkapotin.
Ehkä pitäisi pariksi viikkoa unohtaa koko asia, että aivot saisi lepoa kun seuraavat eräpäivät vasta joka tapauksessa ensi kuun puolessa välissä. Ei vain oikein pysty, paniikki on todellinen. Pelata en aijo, se nyt itsellä kirkkaana mielessä tällä hetkellä.
Tota noin… Hyvä idea antaa aivoillesi lepoa, olet luultavasti kovassa stressitilassa.
Sulla on tuoretta pelivelkaa 60 tonnia, jossa juoksee vielä jonkun aikaa niitä korkeita kulutusluottojen/pikavippien korkoja.
Koko potti kun menee ulosottoon niin tohon päälle tulee ainakin 10-15 tonnia. Kokonaisvelka tulee olemaan siis ainakin 70-75k.
Toi on niin iso summa sun tuloilla ja maksukyvyllä jonka ilmoitit, että en usko sinun pystyvän nyt oikein mitään muuta tekemään kuin päästämään ton ulosottoon (muutamat pienet voit koittaa maksaa suoraan). Älä yritä hankkia mitään takaajia ainakaan, olet tuore pelihullu, joka ei ole vielä välttämättä lähelläkään sitä todellista lopettamispäätöstä. Saatat pilata niiden takaajien elämää.
Ei kannata stressailla nyt ja painaa niska limassa ylitöitä. Toi on jo niin iso summa, että sitä vahinkoa ei korjata hetkessä. Kärsit vaan reippaasti seuraamukset. Se ulosotto ei ole todellakaan mikään maailmanloppu, elämä jatkuu ja velka lyhenee.
Mikäli 60000 eur:n velka tulee maksamaan 70-75000 ulosoton kautta niin jos OP lainalaskuriin on yhtään luottamista niin
vaikka saisit Vakuudellisen kulutusluotto lainan jossa takaajat tuolle summalle pankista, niin lainan kokonaiskulut tulisi maksamaan kuitenkin suht saman verran kuin ulosotossa.
Minunkin neuvoni on ehdoton ei takaajille. Ei kannata ottaa mitään riskiä, että sotkisit joidenkin muidenkin elämän vielä.
Ajattele niitä ulosoton hyviä puolia ; vapaa kuukaudet ja se ettet voi velkaantua enää.
Pankkilainalla olisi varmaan majdollisesti hieman pienempi kk erä. Plus maksuaika lyhyempi ottaen huomioon, että maksat vain korot. Ulosottoon maksat taulukkomaksut ja sitten alkuun käsittelymaksut jokaista lainaa kohden ja sitten vielä ne samat korot, mitä pankkiinkin. Eli kyllä minun laskelmillani pankkilaina tulisi edullisemmaksi kaikkineen.
Jos ikinä kuuna päivänö takaajat saisin ja yhdistelylainan pankista. Silloin lähtisi tilin hoitaminen omista käsistä pois, luovuttaisin tilinhoidon ja tunnukset jne ilomielin läheiselle, tässä tapauksessa jommalle kummalle vanhemmalle. Myös omaehtoinen luottokielto ehdottomasti tässä tapauksessa.
Voi olla, että pankkilaina tulisi jonkun verran edullisemmaksi, mutta se sitoisi takaajat lainaasi vuosikausiksi.
Voi olla, että pankkilaina tulisi jonkun verran edullisemmaksi, mutta se sitoisi takaajat lainaasi vuosikausiksi.
Näinhän se on. Siksi pelkäänkin ettei minulle takaajia lainalle löydy. Kyllä tämä on yksi oravanpyörä.
Tiedän että nyt pitäisi lakata ajattelemasta vain rahaa ja rahaa, lainaa jne. Keskittyä itseen ja hoitaa mieltä. Mutta minkäs teet kun mieli ei näiltä anna rauhaa, kk päästä odottaa maksut joista hädin tuskin selviää. Kumpa rohkenisin puhua jollekin läheisille, raskas on taakka yksin kannettavaksi. Kiitos teille neuvoista ja vertaistuesta.
Kyllähän laina varmasti järjestyy, varsinkin jos sun vanhemmilla sattuu vielä olemaan talo, joka toimii vielä ylimääräisenä takuuna siinä.
Mutta yhdyn siinä kohtaa muihin, että ei kannata niitä sotkea tuohon tai edes pyytää sellaista. Lopulta toi summa on niin iso, että pidemmän päälle ei ole niin kauheasti väliä, että satutko säästämään pari tonnia pankki lainalla vs uo:n. Kuitenkin UO ne maksutkin parin vuoden päästä poistuu ja sitten velka lyhenee enemmän.
Itselläni kun on n. 10k vielä velkaa ja vaikka äidilläni olisi nyt varaa lainata koko summa, että voisin maksaa kaikki pois, niin en edes pyydä häneltä. Säästäisin ehkä tonnin siinä, verrattuna siihen kun nyt maksan ne toivon mukaan kesään mennessä pois, mutta kun on itse raha asiat sotkenut, niin ne täytyy myös itse hoitaa.
Kyllähän laina varmasti järjestyy, varsinkin jos sun vanhemmilla sattuu vielä olemaan talo, joka toimii vielä ylimääräisenä takuuna siinä.
Mutta yhdyn siinä kohtaa muihin, että ei kannata niitä sotkea tuohon tai edes pyytää sellaista. Lopulta toi summa on niin iso, että pidemmän päälle ei ole niin kauheasti väliä, että satutko säästämään pari tonnia pankki lainalla vs uo:n. Kuitenkin UO ne maksutkin parin vuoden päästä poistuu ja sitten velka lyhenee enemmän.
Itselläni kun on n. 10k vielä velkaa ja vaikka äidilläni olisi nyt varaa lainata koko summa, että voisin maksaa kaikki pois, niin en edes pyydä häneltä. Säästäisin ehkä tonnin siinä, verrattuna siihen kun nyt maksan ne toivon mukaan kesään mennessä pois, mutta kun on itse raha asiat sotkenut, niin ne täytyy myös itse hoitaa.
Vanhemmillani ei ole taloa, eivät myöskään kovin varakkaita ole. Ei molemmista ehkä takaajiksi ole. Ulosottoon menisi lopulta ehkä noin 54k, kun jätän opintolainan laittamatta + makselen pois mitä pystyn.
Paljonko sinulla peluri91 on ollut alkuperäistä velkaa, jos saa kysyä?
No mullahan oli vähän sama tilanne kuin sulla, että velkaa oli joka paikkaan ja UO oli edessä.
Taisi olla joku 37-40k se yhteis summa mitä oli ja melkeen jokainen oli jo perinnässäkin tai ainakin osittain. Mutta viime kuussa sitten osui n. 28k voitto, jolla sain suurimman osan hoidettua ja nyt on pari lainaa ja yks niistä perinnässä jonka kanssa sain sovittua suunitelman, sen tekeminen maksoi 50€. Mä tein kesällä ja syksyllä sitä, että päästin siis suosiolla ne omat isot perintään ja koitin niitä pieniä hoitaa. Sullekin voisin suositella samaa, että koittaa ne kaikki pienet maksaa nyt ja suosiolla isot antaa mennä.
Toinen kyllä mistä täytyy mainita on tuo, että jos satut päästää perintään noita velkoja, niin uusien lainojen saaminen ainakin muualta kuin pankilta on vaikeeta. Itse kun koitin hakea lainaa, että oisin saanut ton perinnän hoidettua, niin mistään ei myönetty, eli vissiin päätyy sinne ns. mustalle listalle ja sana kirii. Mutta sun kannattaa nyt tarkkaan miettiä, että miten haluat yrittää hoitaa tilanteen ja sitten tehdä sen eteen kaikki.
Ei tuo luottotietojen menetys estä järjestelylainan saamista. Maksukykyisen/t takaajat tai vakuuksia tarvitset joka tapauksessa. Puhelin- ja nettiliittymä + muut tärkeät sopimukset kannattaa pitää voimassa noihinkin voit tarvita muuten vakuuksia.
Luottokelpoisuuden olet jo kuitenkin pankin silmissä menettänyt. Pankki tarkastelee tilitapahtumia ja sitten tekevät tuon Asiakastiedon kyselyn asiakastieto.fi/pdf/positii … tietoa.pdf ei taida näyttää tiedot hyviltä.
Tämä olikin hyvä linkki. Ei tosiaan tiedot varmasti hyvältä näytä, monta otettua luottoa kuukauden sisään.
No mullahan oli vähän sama tilanne kuin sulla, että velkaa oli joka paikkaan ja UO oli edessä.
Taisi olla joku 37-40k se yhteis summa mitä oli ja melkeen jokainen oli jo perinnässäkin tai ainakin osittain. Mutta viime kuussa sitten osui n. 28k voitto, jolla sain suurimman osan hoidettua ja nyt on pari lainaa ja yks niistä perinnässä jonka kanssa sain sovittua suunitelman, sen tekeminen maksoi 50€. Mä tein kesällä ja syksyllä sitä, että päästin siis suosiolla ne omat isot perintään ja koitin niitä pieniä hoitaa. Sullekin voisin suositella samaa, että koittaa ne kaikki pienet maksaa nyt ja suosiolla isot antaa mennä.Toinen kyllä mistä täytyy mainita on tuo, että jos satut päästää perintään noita velkoja, niin uusien lainojen saaminen ainakin muualta kuin pankilta on vaikeeta. Itse kun koitin hakea lainaa, että oisin saanut ton perinnän hoidettua, niin mistään ei myönetty, eli vissiin päätyy sinne ns. mustalle listalle ja sana kirii. Mutta sun kannattaa nyt tarkkaan miettiä, että miten haluat yrittää hoitaa tilanteen ja sitten tehdä sen eteen kaikki.
Mitä perintä käytännössä edes tarkoittaa, summa alkaa kerryttää myöhäistymiskorkoa ja sitten pyydetään maksettavaksi luotonantajan toimesta koko summaa? Kauanko sinulla laskut viipyivät perinnässä? Onhan tämä aivan helvetin syvältä, en toivoisi tämän läpikäyntiä pahimmalle vihamiehellekään.
Mitä 50e suunnitelmassa sovitte? Neuvottelitko itse vai velkaneuvonnan kautta?
No siis ihan ensiksi huomasin, että osalla kesti paljon pidempään, että laittoivat perintään kuin toisilla. Bluefinance oli näistä pahin, kun ei edes laittaneet mun pyynöstäkään perintään vaan väittivät, että menee vasta lokakuussa, tämä kasvoi 3-4kk aikana yhteensä 2k laina reiluun 3k. Muissa paikoissa vaihteli, mutta parin erän jälkeen yleensä siirsivät kokonaisuudessaan perintään, eli perintä yhtiö tavallaan osti sen lainan siltä alkuperäiseltä velkojalta. Mulla 2 ehti menemään menemään niin, että laittovat jo pyynnön oikeudellisen perinnän aloittamisesta, mutta peruivat sen kun maksoin kokonaan velan ja ilmoittivat käräjäoikeuteen, että ei ole tarvetta perinnälle. Näin vältin ne oikeuden kulut niistä.
Toi yks sitten mistä sovin maksusuunitelman, niin oli Gothia ja laitoin ihan suoraan sinne viestiä, että voisiko sopia 6 maksuerästä ja ensimmäisen pystyn maksamaan 15.10. No se kävi niille ja tuli kirje jossa oli maksutiedot ja summat per kuukausi.
Myös svea olisi ollut valmis tekemään 6k lainasta maksusuunitelman, mutta onneksi ei sitten ollutkaan tarvetta, kun sain kokonaan maksettua.
Mutta aika hyvin noidenkin kanssa pystyy sopimaan ja mitä ton gothian kanssa tein, niin ei kauheesti tule korkoja tohon 6kk ajaksi enään, olikohan joku 50-100€ mikä oli niiden summa . Toki siinä luki myös, että jos en maksa summia, niin vievät suoraan oikeudelliseen perintään.
Myös tarkistin luottotietoni yks päivä ja sielä ei näy maksuhäiriö merkintöjä, eli perintä ei automaattisesti tarkoita, että tulisi merkintä, vissiin vasta UO tulee se.