Jos haluatte käyttää ja sitä mainostaa, niin eikös teille ole ihan oma foorumikin? Tämä on ihmisille joiden läheiset käyttävät, ei käyttäjille…?
^ Mitä ihmettä sinä A:n äiti nyt täällä vikiset ja valitat?
Ainakin itse olen myös huumeidenkäyttäjän läheinen (eli minulla on läheisiä ihmsiä jotka käyttävät jotakin laitonta psykoaktiivia eli huumetta) ja sen lisäksi olen kannabiksen lääkekäyttäjä. Aivan varmasti minun kaltaiseni ihmiset saavat myös tällä puolella plinkkiä keskustella ja esittää omia näkökulmia. Olethan sinä itsekkin kertonut olevasi parantumaton juoppo? Se vasta itsensä myrkyttämistä onkin…
Jos A:n äitiä noin tuskastuttaa erilaiset mielipiteet, niin mielestäni silloin tulisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään, miksi ei suvaitse kaikkia mielipiteitä ja näkökantoja.
Hengitetään nyt kaikki yhdessä syvään ja rauhallisesti, vaikka tunteet kuohuvat!
Päihdelinkki on käsittääkseni pääasiallisesti niille päihteiden käyttäjille jotka haluavat omien rajallisten resurssiensa mukaan joko lopettaa päihteiden käytön kokonaan, TAI vähentää omasta käytöstään koituvia vahinkoja itselleen, läheisilleen sekä ympäristölleen. Kaikki hehkutus ja päihteiden käytön suosittelu on mielestäni tiukasti ylläpidon valvonnassa, eikä siitä tarvitse olla äreissään. Välillä astutaan hieman harmaille alueille, mutta Päihdelinkin ylläpito kyllä seuraa tilannetta tarkasti ja puhaltaa pelin poikki välittömästi jos mopo lähtee keulimaan.
Olen itse jo pitkään miettinyt, että tämän(kin) puolen voisi laittaa kuten Kuivaushuoneen. Ts. mailia toimitukselle, että pääsee kirjoittamaan… Tuota pyysimme Kuivaushuoneeseen sen tähden, että uskoimme trollien tulevan “pilaamaan” lopetusyrityksiämme…
Se haitta (ylimääräisen työn lisäksi) asiassa on, että mikäli käyttäjien/ hoidossa olevien kantaa haluaa kysyä, se tulee tehdä Saunan puolella…
Mikäli näette parempana ratkaisuna säilyttää foorumi vain läheisille, useampi ihminen pyytämään tätä toimitukselta… Tässä yritetään säilyttää matalaa kynnystä ja suljettua osiota tuskin luodaan, koska tämäkin foorumi on myös “avoin tieto/markkinointi”-palvelu. Toisten tarinat säilyvät muille esimerkiksi ja itse olen miettinyt useamman vuoden nickin vaihtamista tunnistamisvaaran tähden. Olen kuitenkin päätynyt tulokseen, että jos joku saa apua/toivoa tuhansista viesteistäni; olen valmis sanomaan kirjoittamani asiat myös kasvotusten…
Päihteidenkäyttäjien vanhemmille järjestetään suljettu ryhmä 2krt/v ja koska päihteisiin menettäneille vanhemmille ei ryhmää löydy, tulisi omasta mielestäni järjestää suljettu ryhmä (=näkyy vain osallistujille) tältä taholta! Tunnistamisen pelko ja vaikeiden tunteiden käsittely melko julkisesti mielestäni olisi asiallista pitää pois muiden luettavista. Lisäksi se lietsoisi paniikkia muissa läheisissä…
Tämä on oma mielipiteeni asiaan ja tarkoitus ei ole loukata ketään… En tarkoita, etteikö edesmenneen päihteidenkäyttäjän läheinen voisi neuvoa muita, vaan lähinnä että voisivat neuvoa toisiaan ilman turhaa miettimistä, kuinka muut läheiset asian ottavat…
Lueskelinpa minäkin Päihdelinkin ja Saunankin sääntöjä, eihän meitä mikään estäne kirjoittamasta “naapuri” alueille, ei jos emme hehkuttele eri päihdyttäviä aineita esim. LÄÄKEKANNABIKSESTA joka on vain sitä tavallista laitonta yms.
Mielestäni joutaisimme katsoa peiliin, itsekukanenkin!
Itseäni ei haittaa vaikka joku tunnistaisikin, olenhan joillekin tuttavilleni kertonut kirjoittavani tänne. Mielestäni 100 000 lukijaa/kk on aika vähän.
Kyllähän aika kärkäs arvostelu huumeisiin kuolleen nuoren äidille on törkeyden huippu ja samalla hehkuttaen laitonta LÄÄKETTÄ, joka on tuhonnut monen käyttäjän terveyden ja elämän.
Sain aika ryöpyn niskaani kysyessäni Saunan puolella pari, aika siististi esitettyä kysymystä.
Huomasin, luettuani kysymyksen uudelleen, että esitin sen väärälle N…-nimimerkille.
Malibulta toivoisin lisää kommentteja ja Tietos (sitähän hänellä on)esim. korvaushoidosta.
Aurinkoista ja vähemmän helteistä päivää kaikille!
Niinhän minäkin olen aina luullut, että Vilpola on käyttäjien läheisille tarkoitettu. Nyt kun vaikeiden tunteiden käsittely täälläkin tuntuu olevan pannassa,niin ihmettelen vielä enemmän. Onneksihan suurin osa kuolleiden läheisten omaisista onkin kuuliaisesti astunut takavasemmalle, vielä yksi urhoollinen yrittää olla muiden tukena…
Vikisen ja valitan sitä, että tyttärelleni myytiin huumeita, hän käytti huumeita ja kuoli niihin. Vikisen ja valitan, koska aikuiset ihmiset pitävät kannabista “hyvänä juttuna”. Vikisen ja valitan sitä, että poliisi ei puutu alaikäisille myymisen, ettei “laajempi tutkinta” vaarantuisi".
Itse asiassa en edes vikise ja valita, vaan koetan huutaa ja rageta, että sanoma menisi perillekin.
Mitäpä, Soikannel, pitäisit siitä, että oman lapsesi koukuttaisivat kannabiksen myyjät ja jatkossa myisivät hänelle piriä? Olisiko kiva, että lapsesi puhuisi kannabiksen ihanuudesta ja siitä, kuinka en ymmärrä sen ihanuutta ja sitten hirttäisi itsensä?
Minä uskon rehelliseen huume/päihde valistukseen. Tarkoittaen siis sitä, että tulen lapselleni kyllä tarkkaan kertomaan kannabiksen vaaroista ja ongelmista mitä se voi aiheuttaa, mutta myös niistä lääkinnällisistä hyödyistä (vain aikuisille tai hyvin hyvin sairaille lapsille). Sekä luonnollisesti kaikista muistakin huumeista. Tälläiset piripulverikemikaali sotkut vasta vaarallisia ovatkin…
Luonnollisesti minäkin tuomitsen jyrkästi kaikki ne ihmiset jotka myyvät tai edes tarjoavat kannabista (tai mitään muutakaan päihdettä) alle 21vuotiaille. Mutta jos lapseni sitten vanhempana minun varoituksistani huolimatta päättäisi hankkia kannabista tai vielä vaarallisempaa piriä, velvollisuuteni kumppanini kanssa olisi yrittää hakea pojalle apua.
Jos lapseni puhuisi alle 21vuotiaana kannabiksen ihanuudesta olisin tietysti erittäin huolissani koska tällöin voisin olettaa hänen olevan psyykkisessä koukussa kyseiseen kasviin. Toisaalta en usko lapseni koskaan kyseenalaistavan sitä, ettenkö minä isänä (lääkekannabiksen käyttäjänä) tietäisi tästä kasvista kaikkea oleellista. Toisaalta ymmärrän tietysti sen, että lapset/nuoret kapinoivat ja varmasti vasta-argumetteja voisi tulla… Niihin pitää vaan osata nähdäkseni vastata tieteellisesti ja rehellisesti ilman mitään propagandaa… Mikään päihde ei kuulu alaikäiselle ja tästä asiasta ei vain yksinkertaisesti voi mitenkään joustaa millään tekosyyllä…
Jos lapseni sitten kuitenkin hirttäisi itsensä en missään nimessä menisi syyttelemään mitään psykoaktiivia (vaikka nekin usein voivat tilannetta pahentaa) vaan olosuhteita (kaikki vaikuttaa kaikkeen) sekä varmasti syyttäisin ainakin aluksi myös itseäni, etten osannut auttaa/hakea apua hänen vakaviin mielenterveysongelmiinsa ajoissa.
Kannabis ja piri sekä muutkin psykoaktiivit tulevat aina olemaan olemassa ja niiden myyjiä varmasti tulee myös aina olemaan. Ainoa asia millä asiaa voidaan edes yrittää lieventää on kaikkien psykoaktiivien täysi dekriminalisointi ja valvottu myynti/kontrolli yhteiskunnan toimesta aikuisille. Huumesota on täysin turha johan sen ovat huomattavasti minua fiksummatkin tutkijat/auktoriteetit noteeranneet jo moneen kertaan.
Olen todella pettynyt että Vilpolassa keskustelu on mennyt tälle tasolle. Eikö ylläpidon olisi aika puuttua laittoman huumeen markkinoimiseen lääkkeenä ainakin tässä ryhmässä? Ainakin Savusaunan avauduttua syyskuussa toivoisin näitten mainospuheiden siirtyvän sinne.
Ei paljon huvita kirjoittaa tänne jos joutuu tuollaisen hyökkäyksen kohteeksi kuten A:n äiti on joutunut.
Suren myös niitten hämmentyneiden vanhempien puolesta, jotka etsivät täältä tietoa toisella kymmenellä olevien nuortensa pilvenpolton vuoksi. Voi syntyä ihan väärä mielikuva jos ajattelevat että vanhemmat täällä vain suosittelevat sitä psyyken lääkkeeksi itse diagnosoimiinsa vaivoihin.
Kunnioitan myös ja muistan lämmöllä esim. Malibun asiallista keskustelua meidän kaikkien huolen keventämiseksi. Sellainen tuki ja tieto olisi Vilpolassa paljon hyödyllisempää.
Soilisko
Täällä ei kukaan markkinoi mitään. Lääkekannabis ei ole Suomessa laitonta siihen on vain hyvin vaikea vielä saada reseptiä.
Jos vihjaat minun sairauksiini, niin ne eivät ole edelleenkään minun itseni diagnosoimia vaan asialla on ollut ihan oikea lääkäri. En myöskään missään nimessä suosittele lääkekannabista kenellekkään saatika hehkuta sitä. Kerron vain omista kokemuksistani joka on täysin sallittua. En edes muista milloin viimeksi ylläpidon olisi tarvinnut sensuroida tekstiäni koska minä en tietystikkään kirjoita mitään sellaista joka on plinkin sääntöjen vastaista.
Sehän tässä, SoiKannel,kysymyksenä onkin, että tässä Vilpola-osiossa on/on ollut ihmisiä, jotka ovat saaneet sitä “huumevalistusta” kotonaan jo ihan liikaa, eivätkä monet enää halua kuullakaan sen enempää lääke-kun muustakaan käytöstä. Onhan osioita,kotikanava, kuivaushuone, jne, missä ihmiset keskustelevat OMASTA päihteidenkäytöstään. Tässä osiossa on kirjoitelleet ne ihmiset, jotka eivät koskaan olisi haluneet kuulla koko asiasta mitään,eivät koskaan olisi haluneet törmätä siihen, eivät nähdä lapsiaan päihdekoukussa, mutta ovat pakosti joutuneet kohtaamaan päihteidenkäytön kovimman lopputuloksen. On vaikea siltä pohjalta alkaa miettimään mitään lempeää pössyttelyä.
Ymmärrän varsin hyvin. Itse joskus ihmettelen miksi sitä nuorta tai meitä aikuisia ei kuunnella lainkaan kun kyse on kannabiksesta. Eikö asiasta kannattaisi nimenomaan kysyä heiltä jotka asiasta jotain todellakin tietävät eikä esim. Päivi Räsäseltä?. Ei se, että joku on kokeillut tai käyttää kannabista tee hänestä mitään ajattelematonta tolvanaa.
Minä olen täällä Vilpolassa kertonut omasta tilanteestani kun asiasta on udeltu sekä olen kertonut omia mielipiteitäni muutamaan ketjuun ihmisenä jolla myös on itsellä läheisiä ihmisiä joilla on huumeongelmia.
On varmasti erittäin vaikeaa suhtautua kannabikseen neutraalisti jos oma lapsi tai muu läheinen on joutunut vakaviin ongelmiin kasvin kanssa, mutta mielestäni jos asiasta kuitenkin kovasti keskustellaan olisi hyvä pitää faktat kunnossa. Edelleenkin kuten aikaisemminkin kirjoitin, uskon kaikista parhaimman päihdevalistuksen nuorille ja aikuisille olevan sellaista joka on rehellistä ja pohjautuu tieteellisiin faktoihin.
Minusta se tieto, että MITKÄÄN päihteet ei sovi nuorelle, jonka aivojen kehitys on vielä kypsymätön, on ihan tarpeeksi. Varmasti on aikuisia, jotka voivat poltella ja käyttää muitakin huumeeksi luokiteltavia aineita ilman suurempia haittoja. Se, että nuoren aivoille kaikki päihteet, alkoholi ja myös tupakka, ovat myrkkyä, on fakta. Siksi nuoria pitää varjella, vaikka ihan Päivi Räsäsen tyyliin. On vielä nuoria,joilla on suurempikin, perinnöllinen alttius jäädä kiinni päihteisiin, ja varsinkin heille se voi olla kohtalokas tapaaminen kannabiksen kanssa jo ensi kerralla. Et voi tietää, kuka tulee kärsimään loppuelämänsä, kuka pääsee kokeilusta kuin koira veräjästä. Alan “asiantuntijana” oletan itsesikin tietävän tämän. Siksi kannabiksen vaarattomuudesta puhuminen alle parikymppiselle,joka kuvittelee olevansa fiksu aineenkäyttäjä, on tosi huono asia. Aiheesta on nykyään vaikka kuinka paljon tietoa.
^ Olen täysin samaa mieltä. Juuri tälläistä päihdevalistuksen tulisi olla lapsille/nuorille, mutta ehdottomasti se vaatisi auktoriteeteiltä sen myöntämistä, että aikuisten ollessa kyseessä asia on hieman eri.
Jos nuorille valehdellaan (niinkuin nyt tehdään) kannabiksen haitoista (aikuisena) he eivät usko mitä valistajat heille sanovat. Tämä on mielestäni nykyään aivan helvetin iso ongelma.
Jos nuori voi parin minuutin googlauksella todeta valistajan olevan väärässä, ei hän usko sitä että hamppu on oikeesti todella kavala kasvi kehitymättömälle keskushermostolle ja kasvuprosessille.
Eivät nuoret ole mitään tyhmiä ja he osaavat englantiakin nykyään sen verran hyvin, että valistajien olisi syytä terävöittää näkemyksiään aika tavalla.
Eikös se valistus juuri nuoriin kohdistukin,mitä kauemmin pysyvät “pelossa”, sitä parempi tulevaisuus. Ihankuin lahkoissa ikään. Sitten aikuistuttuaan saavat miettiä, mitä on mikäkin lapsena saatu tieto. Netissähän on paljon juuri tietoa haittavaikutuksistakin,jos haluaa löytää. Tupakointikin pitäisi alaikäisiltä ehdottomasti kieltää, sillä jos ei opi polttelemaankaan nuorena, niin vanhempana ei kiinnosta pilvenkään polttelu.Ne netissä olevat ihannointikirjoitukset ovat yleensä jo täydessä koukussa olevien tekemiä, senkin voisi uteliaille kertoa.
^Edelleen samaa mieltä. Mutta minä en usko tuohon “pelottelu” efektiin lainkaan. Hampun kieltolaki joka on Amerikasta lähtöisin on nyt siellä pikkuhiljaa kumoutumassa. Tätä hamppu asiaa alkaa näkymään meilläkin töllössä esim. sarjoissa entistä enemmän ja useat muutkin maat ovat merkittävästi lieventämässä kannabiksen asemaa lainsäädännössä sekä lääkekannabiksen käyttö yleistyy vauhdilla.
Jos kehitys on tämä, niin en millään jaksa ymmärtää, mitä ihmeen hyötyä olisi lasten/nuorten tarkoitushakuisesta pelottelusta kun he näkevät sen läpi jo nyt, saatika sitten tulevaisuudessa.
Ymmärrän kyllä logiikkasi, mutta itseasiassa en arvannut tämän ajattelutavan olevan syynä siihen miksi hampusta ei voida puhua nimenomaan nuorille rehellisesti. En siis usko lainkaan sellaiseen päihdevalistukseen joka on valhetta ja epärehellistä.
Itse tulen ainakin opettamaan lapselleni tarkkaan mitä tupakka on. Minkä näköinen se kasvi on, miten monikansalliset tupakkafirmat lisäävät savukkeisiin lukuisia extra myrkkyjä ja millainen huume nikotiini ylipäätään on. Alkoholin kanssa tietysti sama juttu. Siinä vasta on sellainen huumausaine, että oksat pois omena puusta.
Ihan samaanhan perustuu tupakan ja alkoholin kielto alle 18-vuotiaalle. Samasta syystä voi katsoa kannabiksenkin olevan kiellettyä. Joskin minä siirtäisin koko täysi-ikäiseksi tulon vanhaan 21 vuoden ikään, silloin alkaa aivosolut jo jollain lailla toimia.
Hasiksessahan vaarallisinta varmaan on se paska, millä sitä jatketaan, on rotanmyrkkyä, ties mitä, kun tänne asti saapuu. Eräs poliisi ( tai joku) piti kerran esitelmän IH-ryhmässä, että ehkä yksi neljäsosa aineesta on enää alkuperäistä, Afganistanista lähdettyään matkalle. Valistusta olisi siinäkin ihan tarpeeksi.
Harvahan kotikasvatettua pääsee ostamaan…
Minä olen tehnyt työtä niiden lasten kanssa, joilla on suuri mahdollisuus repsahtaa päihteisiin, ja minusta on ihan sama, millä keinolla sitä mahdollista repsahdusta pystytään estämään tai siirtämään aikuisuuteen,vaikka sitten pelottelemalla. Kun oma ajatus alkaa toimia, niin ihmisellä on suuremmat mahdollisuudet käsittää, mitä kannattaa tehdä, mitä ei.
Myös minä käyttäisin mieluummin tuota 21v ikärajaa juuri edellä mainitsemistasi syistä. Itse asiassa tutkijat ovat kannabiksen kohdalla jopa ehdottaneet 24-25v ikärajaa koska aivot kehittyvät vielä noinkin pitkälle.
Olet aivan oikeassa. Rikollisryhmien kauppaama hasis on todella jatkettua ja voi jopa olla hyvinkin vaarallista. Tämä ns. PL:n, perusläpyn, laatan markkinat ovat olemassa tasan niin kauan kuin hamppu dekriminalisoidaan meillä. Sen jälkeen kukaan ei tuota kakkaa osta.
Kotikasvatus lisääntyy kokoajan meidän maassamme (sekä kukkaa roudataan tietysti myös jonkunverran ulkomailta) ja tämä kukka on jo osittain syrjäyttänyt perinteisen läpyn (jatketun hasiksen)
Etkö näe tosiaankaan siinä mitään vaaraa, että teini-ikäisille valehdellaan kannabiksen vaikutuksista (aikuisille)? Eikö se juuri lisää näiden nuorten kapinahenkee ja tekee “kielletystähedelmästä” vieläkin kiinnostavamman kun huomaavat auktoriteettien siitä valistavan osittain valheellisesti?
Tälläinen uutinen juuri saapui eetteriin asian tiimoilta–>
Cannabis use DROPS because teenagers in U.S. state where it was legalised think it’s ‘uncool’
mirror.co.uk/news/world-news … z39zXboYI3
Eli vaikuttaa siltä, että kun asiasta tulee normalisaatio ja asiasta puhutaan rehellisesti, niin asian tiimoilta katoaa se ~mystisyys~ ja nuoret menettävät osittain kiinnostuksensa.
Tajusin juuri, että tämä Soikannel on Trolli… Me provosoiduimme ihan turhaan. Kyseessä on joku, joka ei asiasta mitään tiedä, eikä välitä. Aina provosoituu, kun luulee, että joku oikeasti ajattelisi näin. Kyllähän näitä trolleja on joka palstalla ja useimmiten asia selviää aikaisemmin. Me vaan lapsemme menettäneinä reagoimme liian kivuliaasti. POikani sanoi jo viikko sitten, että trolli teitä kiusaa… Herää se ainoa kysymys, että mitä mielihyvää tästä trollaamisesta joku oikeasti saa?
Tiedän nyt, etten ole oikea hahmo, oikea isä ja halusit vain provota. Onnistuit, mutta et onnistu enää…Mieti oikeasti syvempiä tunnesyitäsi tehdä näin.
Kiitos nauruista.
Minä en todellakaan ole mikään trolli. Aikaisemmat viestini voi kyllä jokainen halukas lukea tältä palstalta ja niissä ainoassakaan ei ole mitään trollauksen makua.
Tuosta voit lukea ensimmäisen viestini noin neljän vuoden takaa ja mitkä olivat silloin lähtökohdat—> viewtopic.php?f=42&t=24264&hilit=viinapirun+teloitus
Ymmärrätkö nyt? Osaatko myöntää olevasi harvinaisen väärässä?