Yhden toisen kirjoituksen takia, minulle tuli raittiudesta mieleen asioita, joiden pitäisi olla itsestäänselviä. Minulle ne eivät kuitenkaan selvästikään olleet. Minun piti ne miettiä läpi. Ehkä nämä tuntuvat teistä triviaaleilta ja ehkä näistä ei saa keskustelua aikaan. Kirjoitanpa ne kuitenkin tähän ihan itseäni vahvistaakseni. Saa kommentoida ja olla eri mieltä:
- Raittius ei ole epänormaali olotila
Raittius on ihmiselle täysin normaali olotila. Sitä ei tarvitse ihmetellä eikä taivastella. Eikö ole kummallista, että täysin raittiita on niin vähän? Ei ole ihan tavallista olla täysin raitis ja raittius vaatii monesti jonkun erityisen syyn. Raitis on joko uskovainen tai entinen juoppo. Aika harva on raitis ihan vaan sen takia, että raittius on normaali ja terve olotila.
Onko joku eri mieltä? Tekeekö se humalassa olemisesta ihmiselle normaalimpaa, että niin moni juo?
- Raittius ei ole häpeällistä
Kaikille meille pitäisi olla täysin selvää, että raittiina olemisessa ei ole mitään häpeämistä. Moni meistä kuitenkin ujostelee, kun pitää ensimmäisiä kertoja sanoa eri seuroissa, että en ota. Miksi? Mitä me siinä häpeämme? Eikö kännissä ole monesti tullut tehtyä paljon hävettävämpiä asioita?
Minä pidin aikaisemmin täysin raittiita vähän outoina. Ehdottomuus missä asiassa tahansa tuntuu aina epäilyttävältä. Mitä mieltä te olette?
- Raittius ei vaadi valtavasti panostusta
Minulla oli pitkään sellainen kuvitelma, että raittius vaatii paljon. Eihän se nyt vaadi juuri mitään. Jättää vaan ne viinat juomatta. Ei siinä hirveä hiki tule. Paljon enemmän hyvässä kunnossa itsensä pitäminen vaatii. Täytyy lähteä lenkille sateessa ja salille väsyneenä.
Tunnustan: On se henkisesti juopolle vaativaa olla juomatta. Mutta hei, ei nyt liioitella asioita. Moni asia on henkisesti vaativaa ja itsekuria vaatii aika moni asia elämässä. Retkahtamisen pelko tekee raittiudesta vaativaa. Mutta laitammeko me sen viinapirun itse vaanimaan joka nurkan takana? Onko se meidän oma pelkomme, jonka voittaminen vaatii niin paljon? Vai mikä tässä on niin vaativaa?
- Raittius ei rajoita
Raittiin ei tarvitse jättää elämästään muuta pois, kuin viina. No hyvä on, jäähän siinä monet hölmöilyt mukana. Mutta raittius ei ole vamma. Se ei rajoita minun tekemisiäni mitenkään.
Kun mietin lopettamista, luulin, että elämästäni jää paljon pois, mikäli lopetan viinan juonin. Nyt kun mietin, mitä olen jättänyt pois, niin mieleeni tulee kaksi: viina ja krapulat. Minä tapaan aika tavalla samoja ihmisiä, kuin ennenkin. Käyn ravintoloissa ja syön samaa ruokaa, kuin ennenkin. Käyn myös toisinaan baareissa. Minä en vaan juo. Enkä ole krapulassa.
Rajoittaako raittius jotakuta jotenkin? Ajattelitteko te juodessanne, että joudutte luopumaan muustakin, kuin viinasta?