Itsepuolustuslajit, kuka harrastaa?

Kukas teistä harrastaa jotai huja haja juttuja esim. nyrkkeily, karate, judo jne…?

Minä olen aloittanut itsepuolustuslajin. Olen alkanut tosissani pelkäämään, että saan köniini Junkielta ja DM:ltä. Niinpä päätin ilmoittautua karaten kirjekurssille! Olen ottanut jatkuvat uhkaukset tosissani, koska kuulemma palstalaisen henkilöllisyys on aika helppo selvittää… Itse en ymmärrä mitään tietokoneista ja verkoista tai siitä miten se sitten tehtäisiin, mutta epäilen, että esim. nörtti NeuroKipu voisi sen tehdä! Onkohan huoleni aiheellista?

Arpa

Mun kohdalla aiheetonta mutta muuten aiheellista.

Nyrkkeilyä ja kendoa joskus aiemmin. Nyt ei pystyisi vaikka haluaisi kun, niin rammaksi päässyt. Silti tiukan paikan tullen kivusta välittämättä lähtee, mutta vain itsepuolustukseksi. Kaikenlaisilla vermeillä ampumaharjoitus ei kai ole itsepuolustuslaji, kun siinä kumminkin tähdätään siistiin tappoon.

Eipä ollut ennen terveenä noita murheita kun olin raskaskoneasentajana, elopaino 116kg ja farkkujen vyötärö 30 tuumaa. Nyt paino 90kg jafarkut 36 tuumaa ja terverysmennyt. Voi sanoa että silloin nuorena oli voimaa ja jotkut hullut innostu kokeilemaan, jos sain kädestä kiinni niin luita/jänteitä meni eli kipsi kädessä näin mutta kun olin kiltti löin tajun kankaalle, korvan viereen isku niin ei tarvi hampaitamaksaa ja rikkoa omia rystysiä kun ne tulee huulesta läpi. Nyt on ikää 53v ettei se ärsytä ketään ja jos tuossa lähellä olevan somppukorttelin läpi kävelen on mulla mukana mukava kaveri, 47kg urosdopperi niin eivät pummaa tupakkia tai muuta.

Oikeudessa olen hävinnyt mutten koskaan kadulla. :sunglasses:

topikki itsepuolustuslajeista kääntyi ennätysvauhtia kehuskeluksi turpaan vetämisillä+ bonuksena ilmakon kutien modaaminen :laughing: voi vittu sentään. joskus juniorina olen tapellut, eikä kyllä kävisi mielessäkään niistä tapauksista edes netissä alkaa leveilemään. säälittävää ja typerää touhua joka ainakin itseäni hävettää edelleen vielä tänä päivänä… aivan sama kumpi sen ensimmäisen lyö, kyllä pitää olla itsehillintää ja järkeä lähteä tilanteesta pois.

:frowning: :frowning: :frowning:

Tervehenkiset itsepuolustuslajit ovat varsin kivoja leikkejä, kuten taekwondo, karate, nyrkkeily ja puukotus.
Vrt. hengellisiin taistelulajeihin: ylistys, rukous, sielunhoito ja spiritismi.
;D

Lainaus Herra Dark “Väkivalta” Magukselta:

“tiedän hyvin hermoradat (olen lukenut fysiikkaa, anatomiaa, fysiologiaa ja lääketiedettä) ja myös ns. kriittiset tappopisteet. en tarvitse puukkoja jne. kuin vain tilanteen rauhoittamiseen.”

Tiukassa tilanteessa on hyvä tietää myös isojen valtimoiden sijainti ja jos uhka on iso, pitää mukana jotain millä esim. reisivaltimon saa auki. (hiljaisella paikalla ilman sormenjälkiä) Tosin vain jos tappouhka itsellä päällä. Kakku voi olla pitkä.

Ruuvimeisseli, pällystettynä kapsaisiiniekstrctilla (konialueilla myös naltreksoniextralla…) on hyvä pakaraan tökättynä.

Ainakin noissa itämaisissa itsepuolustus-lajeissa harjoitellaan samanaikaisesti juuri sitä henkistä kasvua ettei hakattais jokaista vastaantulijaa vaan nimenomaan kyse olisi omasta turvallisuudesta… Jotain olen harrastanut, olis kiva harrastaa vieläkin… Olis vain pakko ensin syödä enemmän et jaksais harrastaa…

Kyllä mä osaan ne perus-liikkeet mikäli joku käy kiinni. Mulle myös yritti yks korsto niitä opettaa mutta oli humala-tila aina sellainen että mikäli tarkoitus oli heittää mut mattoon (=maahan) niin ei oikein osannut voimiaan arvioida. :laughing: Mä havainnoin kyllä kokoajan ympäristöä, vaikka sitä ei todellakaan uskois… Nykyään jos joku kävis kimppuun, sais olla musta vyö. On helpompaa taltuttaa ihminen jos on muutama frendi takana… Raukkamaista myös. Tulee mieleen aivan y-asteikäiset skinit joita oli 10-20 vs. 1 lökäpöksy… “Nosta housuja tai saat puukosta!”; helvetin hyvä syy ainakin uhkailla moran kanssa. :laughing: Useimmiten pojat/miehet keitä uhkailtiin olivat alle 175cm pitkiä… :unamused:

v

En oo ikinä tappeluun joutunu. Päihini oon kyl lukemattomia kertoja saanu… ja pari kertaa antanu. Kaikki tapahtunu kehässä. Paikallisen nyrkkeilyjärjestön kultahanska oli 5.v mua vanhempi kun alotin nyrkkeilyn ja se ei tajunnu että vastassa on 14.v skidi. koutsi huuti sparreissa aina että “ei päähä, ei päähä” :slight_smile: … 5.v nyrkkeilyä ja 3.v kick boxing, se ameriikan versio.

Kerran olin “lähellä menettää pääni” niin kun yks puolituttu asian ilmas. Hän oli hieman maistissa ja alko riehua. Sitte vaa joku pinttymä tuli esii ja otti aivan syyttä mua rinnuksista. Yritti riepotella ja tokas vaa “vaikka sä harrastat kick boxingia ni jos mä lyön sua ni sulta lähtee pää irti” Siinä vaa hymyilin ja rimpuilin irti ja lähin pois tilanteesta. Ei kiinnostanu alkaa muksimaa humalaista.

Enää ei oo voinu 3.v säkkiä hakata (vähäXX kismittää) kun olkapää revenny ja leikattu x2. Ajatellukki et jos Tai chi:sta ois hyötyä. Kuuleman mukaa siitä on jopa pyörätuolilaiset saanu apua ongelmiinsa.

Mutta kuka päättää minkä värinen vyö on minkäkin “arvoinen” jos sulla on 8k massia ja menet jenkkilään saa mustan vyön vuodessa rahalla vaan saa kaikkea. Koska lajeja(ja ala-lajien ala-lajeja) on niin paljon miten niitä voi edes verrata keskenään. Laittakaa yv ja tilille tonni niin laitan postissa tulemaan mustan vyön sitten voitte päteä vaikka kenelle, kun eihän kukaan nyt uskalla edes irvistää sun suuntaan. Minä aina vaan mietin kaikkea tälläistä turhaa.

Thai boxingia on nyt harrastettu kolmatta vuotta.Sitä ennen Israelilaista KravMagaa.

Kaikki taistelulajit ovat saman veroisia. jotkut vaativat enemmän akrobatiaa kuin toiset ja toinen laji on pelkistetty tiettyihin jippoihin mutta loppupeleissa se on kyse käyttäjästä. Päätarkotuksena on puolustaa itseään ja ottaa homma haltuun. Mielestäni vyöt vain kertovat kuinka paljon on syvennytty lajiin. Automaattisestihan ajatellaan että mustan vyön karateka pieksii sut tosta noin vaan. Ja en kyllä menis kokeilemaan asian paikkaansa pitävyyttä mut on paljon tapauksia että toisen lajin “aloittelija” on piessy toisen lajin hallitsijan.

Meilläpäi jo hieman iäkkäämpi mies, alle 60 eikä hirveän iso mutta harrastanut ikänsä vanhanajan rehtiä nyrkkeilyä ja toimii vartia/portsari hommissa. Sehän on törmännyt näihin kunfuukkoihin ynnä muihin mutta hyvin pärjää kun kerran täräyttää niin oikoiseksi menee ja olen jutellut niin sanoi vaikeinta olla lyömättä liian lujaa ja semmoseen kohtaan ettei mene mitään rikki. On jo aikaa kun ristinummella terrorisoi kuusi miehenalkua niin asukkaat kyllästy ja käskilaittaa poijaat kuriin ja he keräävät rahat korvauksiin ja sakkoihin. Hoiti homman urakalla eli kaikki kuusi ukkoa kerralla. Ensin kertoi syyn miksi nyt tulee turpaan ja kaikki kanveesiin, kaksi ekaa joilla oli kättäpitempää pudotti ensin ja viiminen juoksi karkuun niin juoksi kiinni ja kanttuvei. 40v harjoitellut niin ei siinä hienot otteet suts ku tulee lättyyn niin sitte tulee.

Joo. Avarikin sai nimensä siitä että tappoi yhdellä nyrkiniskuilla mustan vyön tappelupellen. Lusi ja lyö nyt vaan avareita, siitä nimi.

Yhtenä juhannuksena alle 160 cm kääpiö jolla ei muuta kuin kokemusta tappelusta veti mustan vyön taekwondo-jätkän kanveesiin 10 sekunnissa, kun oli taekwo. uhonnut et se olis muka katellut sen muijaa. (ihan muut sitä pani yhessä teltassa, minne tehtiin keikka ja tyhjennettiin alue kaikesta alkopitoisesta, mukana Mika Muranen (se kolmoismurhaaja).n Tää pikkujätkä ja mä otettiin sit seuraavat paripäivää harjoitusmatseja. Voi helvetti että olin ruhjeilla ja mustelmilla ja selkä vinksallaan. Kerran, vain kerran, sain sen nurin ja voitin about sadasta matsista. Ihme tyyppi.

Mun rankin matsi, mistä selvisin ulos talosta oli minä viittä vastaan (mulla oli kyllä kokkiveitsi ja alussa yhden sain pois pelistä hettämällä pöydän sen päähän).

Turha väkivalta on urpoilua, mutta jos kimppuun käydään joukolla on hyvä antaa muistutus.

Mulla oli kotona joskus monta vuotta nukke, mihin harjoittelin veitsitappelua.

Mulle elämä on 10 vuotiaasta ollut aina harjoittelupitoista. Oli se sitten katutappelua veitsellä tai ilman tai ampuma-aseilla. Kymin skeet 3. sija joskus 90 luvulla paras ampumajuttu.

Krav magasta opin erittäin paljon erillaisia puolustus tekniikoita.Pääasiassa meillä krav magassa treenattiin tilanteita joissa joutuu hyökkäyksen kohteeksi.Miten puolustautuu hyökkäyksessä ja miten siihen vastataan tehokkaasti. Itse kävin kouluni ulkomailla ja siellä meille tarjottiin ilmaisia krav maga kursseja.Maa jossa silloin asuin ei ollut kovinkaan turvallinen näin länsimaalaiselle , joten hienosti olivat koululla järkänneet mahdollisuuden.