Lueskelin tässä teidän ketjuja ja rohkaistuneena päätin avata omankin. Niinkuin päiväkirja mielessä. Jotta voin lukea näitä ajatuksiani aina silloin kun tuntuu vaikealta. Kun puntaroin ja kyseenalaistan ratkaisujani.
meidän tarina on se tavallinen. Tavattiin opiskeluaikana. Mies joi jo silloin reippaasti, niin minäkin. Olinhan opiskelijatyttönen. Huomasin kyllä jo heti että juominen ei aina ole miehellä hanskassa, mutten uskonut sen kestävän. Uskoin että se loppuisi kun mies aikuistuisi, kun perustaisimme perheen.
Aikuistumista ei näkynyt ja olin jo jättämässäkin mieheni kun aloinkin yllätyksekseni odottamaan lasta. Miehen juominen väheni jo odotusaikana. Olin toiveikas. Ehkä se loppuisi kokonaan kun vauva syntyisi? Synnytyssairaalassa jo karu todellisuus iski vasten kasvoja. Synnytykseni oli todella traumaattinen, se kesti yli vuorokauden ja päätyi hätäsektioon. Mieheni oli kyllä paikalla koko sen ajan, mutta heti kun olin herännyt heräämössä hän tuli sanomaan heipat, että lähtee juomaan muutaman kaljan. Minä siihen että Häh? jätätkö mut nyt tähän? Hänen vastauksensa oli jotain sen suuntaista että HÄNELLÄ on ollut tooooosi rankka vuorokausi ja HÄNEN pitää päästä tuulettamaan päätä!!!
Olin sairaalassa nyytin kanssa 5 päivää. Mies kävi kahdesti pikaisesti meitä katsomassa. Ei pystynyt enempään, vietti niin railakkaitta varpajaisia. Sopivasti oli töistäkin vapaa. voihan sen isyysloman kapakassakin viettää…
Kotiinpaluupäivänä hän oli meitä krapulakännissä vastassa. Ei tullut edes hakemaan sairaalasta, äitini vei meidät kotiin. Itkin kun kannoi vauvan koppineen sisälle asuntoon. Mies itki myös liikutuksesta. Hän kai kuvitteli minunkin kyyneleideni johtuvan tunnekuohusta mutta kyllä minä itkin sitä tulevaisuutta jonka jo perheellemme näin niissä krapulan sumentamissa punaisissa silmissä.
Juominen jatkui vain, siedettävissä mittasuhteissa. Välillä oli pidempiäkin kuivia kausia, mies kävi AA:ssa ja tunnusti ongelmansa. Toivoin, uskoin. Lapsenhoito jäi pitkälti vastuulleni. Mies ei kysellyt minun mielipidettäni juhlimisistaan, lähti ulos silloin kun itse lysti. Tuli kotiin kun lysti. Välillä taas katui, lupasi, petti lupauksensa. Kävi kuukauden AA:ssa ja taas retkahti. Tuttu tarina.
Kesän alussa minun piti lähteä yövuoroon. Kun sain illansuussa miehen puhelimen päähän kuulin hänen olevan humalassa. Minne kaksivuotias lapsi yöksi hoitoon? En voinut häntä humalaiselle miehelle jättää. Mies oli tätä ennenkin jättänyt minut niiiiiiiin monta kertaa pulaan lapsenhoitoasioissa mutta jostain syystä tämä oli viimeinen pisara. Tunsin kuinka kaikki halu edes yrittää valui pois rinnastani. Kesän ajan tein eroprosessia mielessäni. Suunnittelin, mietin, pohdin. Kannoin huolta miehestä mutta samalla vakuutuin että yksin minun on parempi. Sanoin ystävälleni että minun olisi helpompi yksin kuin yhdessä. Eihän sen pitäisi perheessä niin mennä!!
Elokuussa sanoin asunnon irti (minun nimissäni sillä miehellä luottotiedot mennyt). Olin koko kesän varoittanut miestä että olen lähdössä. hän ei ilmeisesti uskonut, niin hirveä poru tästä konkreettisesta teosta nousi. Juomisesta tuli ihan hullua. Viimeiset viikot yhteisen katon alla olivat järkyttäviä. Mies mennä viipotti missä halusi, oli uhmakas, välinpitämätön, provosoiva. Vietin monia öitä lapseni kanssa vanhempieni luona.
Kun vihdoin muutimme lapsen kanssa, alkoi miehen syöksykierre: hirveät määrät alkoholia, aamusta iltaan. Ei mennyt töihin, ei mennyt kouluun , soitteli minulle öisin itkupuheluita, uhkauspuheluita, ruikutuspuheluita, itsemurhapuheluita…Kunnes yhtenä aamuna soitti ja pyysi kyytiä katkolle. Vein hänet sinne ja siellä hän nyt on. On käynyt AA. ryhmissä ja on taas täynnä toivoa raittiudesta. Itse en uskalla olla toiveikas. Hän haluaisi palata takaisin yhteen kunhan on raitis. En osaa sanoa haluanko sitä. Rakkaus on haudattu syvälle viinapullotunkion alle etten tiedä löytyykö se enää sieltä. Toisaalta en myöskään pysty määrittelemään koska hän olisi “tarpeeksi raitis” tullakseen takaisin meidän elämäämme. Ehkäpä minun ei tarvitse edes miettiä sitä. Ehkäpä hän ratkeaa huomenna tai kuukauden päästä. toivon ettei. Hän on upea mies ja rakastava isä sen kaiken paskan alla. Kunpa hän saisi olla se mies.
eroprosessi on vaikea, etenkin jos toinen jatkaa juomista ja itse tuntee syyllisyyttä toisen voinnista. Itsekin kannan edelleen sitä huolta. taistelen halua vastaan soitella hänelle ja varmistaa onko hän pysynyt selvinpäin…Jos soitan asiastakin eikä hän vastaa puhelimeen olen varma että on juomassa ja epätoivo iskee…Kuinkakohan kauan sitä pitää olla ex-puoliso ennen kuin lakkaa olemasta alkoholistipuoliso?
näillä ajatuksia tänä yönä…