Imppaaminen

Edit:

On KUULEMMA siistiä,mutta ite en oo testannu.Ei kiinnosta…Oon kokeillu erinäisiä huumeita,mut tuo on jotain semmosta että ei nappaa…Kun vähemmän aivojaan tuhoamalla pääsee paljon parempaan olotilaan:D

Butaanin imppaus on hauskaa mut ei kestä ku vajaan minuutin se “trippi” ja syö kai päätä aika kovasti. Sellasta et tyylii kerra vuodes max :F

muutama vanhempi nisti sano et hyvää tinneriä parempaa ei oo

Mitenkäs liimanhaistelu? Voi olla, että “parhaat” tuotteet on vedetty markkinoilta melko äkkiä :laughing:

Olihan tuo imppaus suosittua teinien keskuudessa 70-luvlla ja ehkä osin 80-luvun alussa. Tinneriäkin sai ostaa maalikaupasta muistaakseni vain lupalapun kanssa, ainakin jos oli alaikäinen.

Eiköhän tuota liiman haistelua nykyään harrastetta lähinnä köyhissä maissa ja Venäläisten katulapsien keskuudessa sitä harrastaa suurin osa.

Itse en ole tarkoituksella koskaan impannut, mutta kerran irroittelin n. tunnin ajan töissä tolueenilla bostikilla liimattua muovimattoa ja kun lähdin polkemaan töitten jälkeen fillarilla huomasin, että mähän olen kännissä!
Lähinnä olotila vastasi humalaa, mutta haihtui aika äkkiä pois.
Ehkäpä tehokkain tapa tuhota aivot… En suosittele.

Saakohan liuottimien imppaamisesta euforiaa? :sunglasses:

Kaipa saman oon kirjoittanut tänne joskus aikaisemminkin mutta; petsilakkailin tuulettamattomassa huoneessa eikä mieleen tullutkaan että tämähän voi käydä päähän. Siina samaan aikaan join viiniä sillä tarkoituksella että kyllä yksi pullo riittää illaksi.
Loppupelistä en muista yhtikäs mitään, aamulla olin aivan sekaisin ja voi olla että niitä viinejä meni sitten useampikin pullo :confused:
Aivan helvetinmoinen krapula ainakin oli seuraavana päivänä, joten en menis suosittelemaan.

Työn lopputulos oli käsittämätöntä kyllä loistava :open_mouth: :smiley:

Teknisten liuottimien (liimat, ohenteet, lakat, puhdistusaineet, tinneri, butaani, ilokaasu, ponnekaasut) ja myös bensiinituotteiden hengittämistä ja haistelua päihtymystarkoituksessa kutsutaan imppaamiseksi.

Liuottimien käyttöä ei ole kriminalisoitu, mutta päihdekäyttöön soveltuvien aineiden myyjiä on velvoitettu valvontatoimiin väärinkäytön estämiseksi.

Monet impattavat aineet ovat nesteen muodossa ja niitä hengitetään nenän ja suun kautta höyrynä esimerkiksi rätistä tai muovipussista. Liuotinpitoinen ilma imeytyy ärtyneiden limakalvojen ja keuhkojen kautta verenkiertoon ja edelleen muun muassa aivoihin.

Imppaamisen toivottu tulos on alkoholihumalan kaltainen tila, vilkkaus ja kohonnut mieliala.

Ei-toivottuja vaikutuksia ovat pahoinvointi etenkin kokeilijoilla, sekavuus, itsekontrollin menettäminen ja epämiellyttävät aistiharhat. Lyhyttä päihtymystilaa seuraa raukea tylsyyden vaihe, johon liittyy muistikatkoja. Lopuksi seuraa usean tunnin mittainen krapulavaihe eli päänsärkyä, pahoinvointia ja voimattomuutta.

Liuottimiin kehittyy toleranssi. Psyykkinen riippuvuuden kehittyminen on mahdollista.

Liuottimet ovat myrkyllisiä. Yliannostuksen ja äkkikuoleman riski on huomattava, koska hengitetyn annoksen määrää on vaikea arvioida.

Liuottimet vahingoittavat hermosolujen solukalvoja. Solujen hapen- ja energiansaanti häiriintyy erityisesti niillä aivojen alueilla, jotka ovat herkkiä hapen puutteelle. Tämän takia esimerkiksi muisti ja lihasten hienosäätö heikkenevät. Liuotinhumala aiheuttaa moninkertaisen aivosolukadon alkoholihumalaan verrattuna. Liuotinhuumauksessa oleva käyttäjä on erityisen altis sydämen rytmihäiriöille ja siksi häntä ei saa pelästyttää.

Impattavien aineiden pitkäaikaisen käytön vaikutuksia ovat kalpeus, janoisuus, painon aleneminen, nenäverenvuodot, verestävät silmät ja haavaumat suussa sekä nenässä. Liuottimet ja erityisesti bentseeni häiritsevät luuytimen verisolutuotantoa, jolloin riski sairastua luuydin- ja imusoluleukemiaan kasvaa. Liuottimet altistavat myös munuaiset elinikäiselle vajaatoiminnalle ja heikentävät maksan toimintaa. Erityisesti tolueeni aiheuttaa pysyviä maksa- ja munuaisvaurioita.

Kroonisen liuotinkäytön aiheuttamat vauriot näkyvät älyllisen tason laskuna, puhevaikeuksina, masennuksena ja eristäytymisenä. Pitkäaikainen käyttö saattaa aiheuttaa aivovaurioita, lihasheikkoutta, munuais-, maksa- ja sydänvaurioita sekä altistaa leukemialle. Liuotinten käyttö saattaa altistaa paranoidisen psykoosin kehittymiselle.

Ensiapuohjeena: vie potilas raittiiseen ilmaan ja pidä hänet levossa. Vältä pelästyttämästä. Jos potilas ei ole heräteltävissä tai on kovin tokkurainen vielä oltuaan hetken raittiissa ilmassa, soita ambulanssi.

Plinkin tietopankissa on myös tietoisku teknisistä liuottimista ja imppaamisesta.

Kyl tuo ala-asteella meilläpäi maalla oli muodis vetää butaania vähä väliä, ja oon muuallaki kuullu et nuoremmat/tyhmemmät on sitä harrastanu ku ei o mitn oikeita douppisäätöjä ollu ja kiljua aina jaksa juua. Kylhä niist vitun hassut olot irtoo mut syö kyl päätä ainaki valistuksen mukaan niin paljo etten suosittelis ko korkeintaan kokeilemaan.

Mä olen aina ollut siinä käsityksessä, että se on vain aivan marginaali ryhmä joka ala-astelaisista jotain douppaa. Meillä päin oli jo hurjaa sekin jos joku tuprutti tupakkaa.

No mun luokka oli joku ihme ongelmatapaus, nimenomaan ala-asteen aikana. Nykyään ne samat hulttiot on ihan kunnon kansalaisia jne mut silloi riehuttii jatkuvasti ja kaikki mitä vaa voi paskoo ni paskottiin ja pää sekasi hinnalla millä hyvänsä :F

Varmasti syö päätä, ainakin kaikki tuntemani tuota enemmän harrastaneet ihmiset ovat mielestäni melkoisen tyhmiä :laughing:

Itse tunnen todella fiksuja ja korkeastikoulutettuja ja kaikinpuolin elämässään menestyviä ihmisiä jotka joskus 10-12 vuotiaina imppasivat muutamia kymmeniä pulloja butaania :stuck_out_tongue: Mutta onneksi tosin lopettivat suht pian sen touhun, pitempään jatkettuna varmasti repii aivot solmuun.

Mun Etelä-afrikkalainen frendi jonka kanssa ollaan kokeiltu mm. salviaa sanoi, että butaani-trippiä hienompaa ei olekaan. En kuitenkaan ole viitsinyt kokeilla, pitääkö moinen tieto paikkaansa.

En ole muuta trippikamaa juurikaa kokeillu ku dxm mut ei toi butaanitrippi kyl mitenkää mahdottoma hieno ole, dxm on parempi. Ja varmasti joku lsd tai salvia ja mitänoitalie voittaa butaanin. Ja butaaniha kestää vaan tod olemattoman lyhyen hetken ja sit pitää taas imee lisää. On butsku hauska juttu mut joku raja pitää aivojen tuhoomisen kans (valitettavasti) olla :unamused:

Imekää lapset butaania. Eräs tuttuni harrasti butaanin imppausta noin kerran viikossa purkillisen ja seuraukset on todella masentavaa nähtävää. Toistuvaa hoitoa mielisairaalassa, erittäin pahoja harhoja yms. Se on sitten vaan niin VITUN myrkkyä aivoille, että älkää edes kokeilko. Ja ensimmäisestä kerrasta voi pahimmillaan lähteä henki!

Niin muuten voi. Butaani vapauttaa adrenaliinia ja siitä saattaa seurata sydänpysähdys. Myös esim. pelästyessään ihmisen keho vapauttaa adrenaliinia, joten antakaa butaania ottaneen olla edes rauhassa jos nyt kerran on mennyt imppaamaan.

On muuten tänä päivänäkin nuorien ja jopa lapsien suosiossa butaanin imppaaminen (ja tietysti muidenkin liuottimien imppaaminen) joissain paikoissa.

Imppaaminen kannattaa aina. :cry:

Taisi kaverilla olla hauta edessä…