imovanea vuodesta 1999

Moikka kaikille ja hyvää mieltä kaikille.
Olen käyttänyt imovane 7.5mg unilääkettä siis vuodesta 1999. Ensimmäiset 5-vuotta meni että yksi pilleri illalla. Sitten alkoi annos kasvaa. joskus 2 pilleriä. Joskus 1 ja aamulla toinen pilleri. Kännissä 2 pilleriä ja herättyäni toiset 2 pilleriä. No purkki on kohta tyhjä ja mitä tehdä? Paniikki ja vierotusoireet kamalia. Ei auta muu kuin soittaa lähimmälle lääkäriasemalle. Aika seuraavana aamuna. Sanon lääkärille että kamala ahdistus ja ei saa nukuttua. Kysyy oletkos käyttänyt jotakin lääkettä. Kyllä tota imovanee kokeilin tossa pari kuukautta sitte. No hän kirjoittaa 30 tablettia puoli - 1 tapletti tarvittaessa. No se purkki tyhjenee 10 päivässä. Sitten saan taas uusittua terveyskeskuksen reseptin.

Tätä rataa se on mennyt kymmenisen vuotta. En kerrassaan saa yhtään nukuttua ilman imovanea. On kokeiltu monet masennuslääkkeet ja neuroleptit. Ei mitään tehoa, kuin ehkä sivuvaikutuksena lihavuus.

En käytä muita päihteitä. Olutta juon maltillisesti pari kertaa viikossa. Tunnen olevani tolkun ihminen. Perimmäinen ongelma on nukahtaminen. Ilman imovanea en nuku juuri ollenkaan. Ehkä tunnin aamulla kun muut ihmiset menevät töihin.

Pahin pelkoni on että lääkäri sanoo että me ei kirjoiteta enää unilääkereseptejä. Koska olen niin kauan käyttänyt.

Joskus on tullut mieleen että kävisi virossa hakemassa ison reseptin mutta ei ainakaan vielä.

Imovane auttaa myös ahdistukseen.

Toivon että on samassa tilanteessa olevia kumppaneita niin voitaisiin vaihtaa ajatuksia!
Kirjoitelkaa rohkeasti! Hyvää mieltä kaikille!!

V

Imovanehan on Bentsojohdannainen ja vaikuttaa siltä, että olet kehittänyt mahdollisesti bentso riippuvuuden. Siksi joudut ottamaan lääkettä jopa herättyäsi, mikä ei ole unilääkkeen varsinainen idea. En ole asiantuntija, mutta kannattaa tutustua bentsoihin, sillä ovat kovin koukuttavia ja vieroitusoireetkin ovat melkoiset. Itse käytin Imovanea myös jossain vaiheessa nukkumiseen, kunnes huomasin saavani oireita, jos en lääkettä ota. Myös toleranssi kasvoi hetkessä. Vaihdoin Ketipinoriin ja vaikkei aluksi uni tullutkaan, pidemmän päälle olen ollut tyytyväinen. Nukkua on kuitenkin pakko ja jostain syystä luonnollinen uni on aina ollut itselleni erityisen vaikeaa - jo vuosia ennen mitään muita lääkeongelmia. Saat varmasti uneen avun muutenkin, mutta hetki menee opetteluun sekä vieroitukseen.

Kuten sanoin, en ole asiantuntija, joten en uskalla neuvoa, miten pääsisit tuosta irti. Itse vähentäisin annosta ja ottaisin ehkä rinnalle Ketipinorin tai muun vähemmän addiktoivan (en sano, ettei addiktoi ollenkaan, mutta useimmilla kuitenkin vähemmän) vaihtoehdon. Ota kuitenkin hyvin selvää yhteisvaikutuksesta ennenkuin aloitat mitään!

:slight_smile: