Ilmaiset huumeet...

Tuetko ilmaisten huumeiden rajoitettua jakelua?

• Kyllä
  • En

0 voters

…ovat vastaus kysymykseen kuinka huumekauppa tuhotaan.

Mitä sanoisit jos huumeesi ja lääkkeesi olisivat ilmaisia? Saisit päivittäin vain sen verran mikä on pakollista, jotta voit elää normaalia elämää. Ilman jatkuvaa huolta, murhetta, tai rahahuolia.

^ Kuka sen määrittelee mikä määrä on pakollista? Itse olisin vallan tyytyväinen jos saisin 4-8grammaa laadukasta kukintoa per päivä (mieluiten sativa painotteista ja vaihtuvin lajikkein) sekä satunnaisesti tarvikkeet 10-15g kukkakaakaon tekoon.

Itse asiassa minä olen sitä mieltä, että kaikki huumeet tulisi dekriminalisoida ja pitäsi perustaa “narko oy” josta voisi aikuiset ihmiset hakea troppinsa kohtuu hintaan. Kovien huumeiden ollessa kyseessä ihmisen tulisi registeröityä jonkinlaiseen tietokantaan.

Ei kai kukaan tuossa tilanteessa enään pimeästi ostaisi psykoaktiiveja kun laillisesti saisi täysin puhdasta tavaraa (tai sopivaan annos vahvuuteen titrattuna)? Tietysti laillisten hintojen tulisi olla alhaiset, että kilpailua esim. rikollisjärjestöjen kanssa ei tulisi. Onneksi suurin osa psykoaktiiveista on kohtuullisen halpaa valmistaa teollisessa mittakaavassa jos meidän yhteiskunta ottaisi asian hoitaakseen. Sitä päivää odotellessa :mrgreen:

Tämä on kiinnostava kysymys. Kuka ylipäätään määrittelee mikä meille on tarpeellista, pakollista, tai kiellettyä? Ja millä valtuuksilla?

Oikeus omaan kehoonsa on mielestäni sen verran perustavaalaatuinen oikeus, että kaikki muut oikeudet ovat sille alisteisia.

Oikeus ajatella vapaasti tulee hyvänä kakkosena. Väärät mielipiteet vievät vankilaan niin Suomessa kuin ulkomailla. Täälläkin saa kirjoituskiellon jos ajattelee väärin.

Ja itse aiheeseen liittyen, ilmaisella huumelevityksellä tosiaankin pystyttäisiin pilaamaan globaalisti kaikkien huumeliigojen bisnekset. Olisiko tämmöinen ookoo, että jouituisivat keksimään jotain parempaa tekemistä?

Mikä funktio tuolla tietokannalla mielestäsi on? Itse ainakin hankkisin päihteeni luultavasti tällöin välikäden kautta, koska tuollaisesta rekisteröitymisestä saattaisi seurata nyt tai tulevaisuudessa jonkinlaisia negatiivisia seurauksia.

Olisiko sinun mielestäsi tälläisessä uudessa maailman tilanteessa sitten parempi konrolloida ihmisiä pelkillä huumetesteillä? Ehkäpä… Koska eihän maailma voi mitenkään toimia jos kaikki aikuiset saavat vetää mitä tahansa ja työnantajatkaan eivät tiedä mikä kunkin ihmisen päihdemieltymys sattuu olemaan. Monien psykoaktiivien käyttöä ei pysty ulkoapäin huomaamaan , mutta silti tila voi vaikuttaa oleellisesti esim. tarkkuutta/vastuullisuutta vaativissa duuneissa.

Ja eikö tuollaisessa tilanteessa miltei kaikki työnantajat haluaisi tehdä nuo testit ja sitten arvuuteltais mikä psykoaktiivi nyt sitten on sallittua ja mikä ei missäkin duunissa… Mikä on lääkekäyttöä ja mikä taas ei…

Mikä olisi sinun ideasi? Vai onko tämä nykyinen kieltolaki parempi asia? Vai tyydymmekö vain Portugalin malliin?

Vapaa-ajalla tapahtuva päihteidenkäyttö kuuluu työnantajalle yhtä vähän kuin seksuaalinen suuntaus tai sukkien väri. Huumetesteillä on kyllä mahdollista selvittää myös sen hetkinen päihtymystila, tosin sallisin tällaiset huumetestit vain töissä, joissa henkilö saattaa aiheuttaa vaaraa omalle tai muiden turvallisuudelle. Muussa tapauksessa työnantaja saisi arvioida ainoastaan työntekijän työsuoritusta ja perustaa ratkaisunsa siihen.

Kyllä mielestäni maailma voi ja toimii varsin erinomaisesti, vaikka jokainen aikuinen saa vetää aivan mitä haluaa (näinhän maailma toimi 1900-luvun alkupuolellekin saakka).

Minäkin ihmettelen, miksi ihmisten pitäisi rekisteröityä johonkin ihme tietokantaan kovien huumeiden ollessa kyseessä, varsinkin, kun jo nykyään kaikki 18 vuotta täyttäneet voivat tässä maassa täysin vapaasti ja laillisesti, joskaan eivät ilmaiseksi, hankkia yhtä maailman kovimmista huumeista, joka aiheuttaa monenmoisia ja äärimmäisen vakavia haittoja :unamused: . Vai oletko, Soikkeli, sitä mieltä, että alkoholin ostajienkin pitäisi olla jossakin tietokannassa, jonka avulla tarkkaillaan heidän kulutustaan? Minä en moista kannata, vaikka alkoholin käyttö aiheuttaakin enemmän tai vähemmän haittoja ja myös hyvin pahoja vaaratilanteita myös siellä työpaikoilla, kun ihmiset koheltavat työnsä ohessaKIN kännissä, krapulassa tai muuten vain pelkkä viina mielessään. Kylläpä sen sitten ilman rekistereitäkin huomaa, jos jollekulle aiheutuu aineiden käytöstä niin vakavia ongelmia, että ne häiritsevät olennaisesti työntekoa ja mikäli näin käy, niin sitten asiaa on selviteltävä, käyttäjä on hyllytettävä työtehtävistään, ohjattava hoitoon ja ellei hoito tepsi, niin sitten kengänkuvaa persuksiin. Sama kait se on, johtuvatko ongelmat työnteossa kännistä/krapulatutinoista vai pirivalvomisista/-laskuista tai heponuokuista/-kitkuista.

Miksi muutenkaan rekisteri koskisi vain kovia huumeita? Kyllä niillä miedoillakin huumeilla(esim. kannabis tai miedot psykedeelit) saa itsensä ajettua kunnon sekovainoihin ja psykoosiinkin asti, jos sattuu olemaan ihminen, jolle em. roippeet eivät sovi, etenkin, jos innostuu vetämään överiksi niiden kanssa. Ainakin allekirjoittanut voi omasta puolestaan tyystin rehellisesti sanoa olevansa enemmän työkykyinen(tai ainakin noin muuten toimintakykyinen arkisissa asioissa, työkykyni kun on kait aivan olematon muutenkin, ihan virallisestikin :mrgreen: ) kevyessä opparihuumauksessa, kuin pilvessä :confused: . Ensin mainittu tila pikemminkin normalisoi toimintakykyni ja auttaa keskittymään paremmin, kun toisena mainittu tila puolestaan saa mut lähinnä täysin tolaltani.

Edit: Kannatan aivan kaikkien huumausaineiden käytön ja pienten, omaan käyttöön tulevien määrien hallussapidon dekriminalisointia, koska noista asioista rankaiseminen ei hyödytä yhtään ketään. Tuohon ilmaisjakelujuttuun en näin äkkiseltään osaa ottaa kantaa. Vähentäisihän se toki rikollisuutta, sillä kun narkki on koukussa, niin jostakin se ne rahat aineisiinsa repii ja toki tukee laitonta huumekauppaa, jos ne aineet on hommattava joltakin epämääräiseltä diileriltä. Laittomaan huumekauppaan taas liittyy sitten kaikkia muita ikäviä lieveilmiöitä. Toisaalta, joutuuhan tässä maassa maksamaan mm. ruoasta ja jopa vedestä, jotka sentään ovat paljon tärkeämpiä ja ihan jokaista, aivan päihdevapaatakin ihmistä koskevia elinehtoja, joten pitäisiköhän ne saada maksuttomiksi ensin ja sitten vasta miettiä ilmaisia huumausaineita :confused: :mrgreen: .

Enpä kannata tietokantaa minäkään. Tai sen verran että “for your eyes only” -tietokantaa, jossa kannan käyttäjät itse luovat itselleen anonyymit julkiset tunnisteet (ihanmitävaan) sekä yksityistunnisteet (vapaamuotoinen tai valitun (kuva)tiedoston sisältö). Kaikki oma tieto olisi salakirjoitettu käyttäjätunnisteen ja salasanan yhdistelmällä (esim suolatulla SHA512-algoritmillä), edes ylläpito ei saisi selvillä mitä pirua tuo mokoma on mennyt taas viestittelemään saatika tilaamaan. Ei enää unettomia öitä. Paitsi sulle Winston, koska olet nyt psykoottisessa tilassa eikä tämmöistä kukaan oikeasti suunnittele, saatika toteuta! :laughing:

PS.
Onpas muuten vaarallinen ketju. Ihme ettei ole vielä lukittu, ja sille kirjoittaneita bannattu (paitsi Arkkis R.I.P). Onhän tämä sentään hirrrrrveän rikollista puuhastelua edes ajatella tämmöisiä! Hävetä saisimme! Kaikki! Leuka rintaan! Kyynel ja häpeänpuna esiin, NYT! :smiling_imp:

Kiitos, kun kerroit. Kukaan läheiseni ei ole vihjannut vielä mitään tuollaista, joten ilmeisesti olen onnistunut peittämään psykoottisuuteni hyvin tai sitten ne eivät jaksa vaivautua sanomaan asiasta, koska ovat todenneet sen hyödyttömäksi :confused: . Tai sitten psykoottinen tilani estää mua kuulemasta vihjauksia psykoosistani :open_mouth: . Niin, paitsi ilmeisesti sun taholtasi, Arkkis, vai mikä hemmetin Puutarhuri sä nykyään oletkaan. Voi hitto, nyt menee jo sekavaksi :open_mouth: :mrgreen: . No, en silti harkitse vielä leptikuuria, koska voin tällä hetkellä omasta mielestäni melkeinpä mainiosti :smiley: .

Älä huoli. Kyllä sekin päivä vielä koittaa, kun ajatusrikoksetkin kielletään :smiling_imp: :mrgreen: . Ei kun siis, ajatuksistakin tulee rikoksia :unamused: .

Vapaa-ajan päihteiden käyttö ei todellakaan kuulu työnantajalle, tästä olen täysin samaa mieltä. Mietinkin juuri tätä ongelmaa miten toimitaan vastuullisissa ja vaarallisissa duuneissa…

Eli ilmeisesti pitäisi vaan rajata ne duunit joissa testejä saa tehdä (hyvin perustein) ja muissa duuneissa (jotka eivät kriteereitä täytä) työnantajan tulisi perustaa näkemyksensä työsuoritukseen.
Eli periaatteessa huumetestit kiellettäisiin ellei työnkuva nimenomaan sitä vaadi?

Nythän tämä homma alkaa kuulostaa huomattavasti enemmän loogiselta :smiley:

Ps. Juu olen täysin tietoinen siitä millainen maailma päihteiden suhteen oli 1900-luvun alkupuolelle saakka.

En tietystikkään. Tuo tietokanta ajatus/termi tuli jostain takaraivon perukoilta yhdistettynä juuri siihen ongelmaan miten tämä vastuullisten duunien ja vähemmän vastuullisten/vaarallisten duunien huumetestaus/kontrolli suoritettaisiin ilman, että ihmisiä syrjittäisiin oman päihdemieltymyksensä vuoksi… My mistake…

itseä ei tuollainen “päihdetavaratalon/päihdekortti” rekisteri haittaisi mikäli siihen sisällytettäisi myös alkoholi ja miks ei röökikin(näin ei erottuisi subunisti perus perjantai tissuttelijasta) ja tietoja hankituista päihteistä ei rekisteröitäisi vaan oisi "ns"pääsylippu(vähän kuin viinakortti ennen) esim voisi asioida vain kerran päivään ja jonkinlaiset rajoitteet myyntimäärissä paikan päällä. alko, myssy, khat, kodeiini ja muut miedommat tiskille ja vahvemmissa lekuri vois arvioida tarvittavan määrän.

itse kannattaisin myssyn kohdalla 2-3 kasvia maksullista lupaa vastaan tai 5gkukka tai 20g lehteä omaan käyttöön ilman rangaistusta, isompi määrästä kasveja tai hallussa rangaistukset nykyistä paljon kovemmiksi. isompi tuomio kasvattaisi riskiä mutta hinta ei nousisi riskeihin nähden korkeammaksi kun aika moni tekisi sitä itse. vähentäisi varmasti (järjestäytyneitä)rikollisia markkinoita