Hyvittäminen

.

Minä en noista hyvittämisistä olisi vielä huolissani niin kauan kun juot vielä (näin ymmärsin). Kunhan olet ollut juomatta 3-6 kk niin sitten voit miettiä. Nyt pitää voimat käyttää siihen juomattomuuteen. Eikä tuollaiset nimittelyt minusta niin kauhea juttu ole. Monet alkoholistit ovat tehneet paljon paljon pahempia juttuja.

Tuo hyvittäminen on ajatuksena todella hieno.
Maailma olisi aikalailla parempi jos kaikki ns. parannuksen tehneet ja herätyksen saaneet hyvittäisivät tekemiään konkeloita ja vääryyksiä.

Mutta, ettei vaan olisi useimmiten pelkkää utopiaa.

Parannuksen teko merkitsee usein sitä että yritetään käännyttää muita samaan uskoon -lujitetaan omaa uskoa. Aivoituksella että jos kaikki näin uskovat niin onhan se tietysti sitten totta, eikös vaan?

Ja kovin usein ne hyvittämiset ja korvaamiset kohdistuvat ihan omaan perheeseen, sukuun, yhtiökumppaneihin ja lähipiiriin jolloin siitä hyvittämisestä saatu etu parantaa ihan omaa elämänlaatua, omia mahdollisuuksia, ja ihan oman kattilakunnan elintasoa. Eli, oman hyötymisen rajoissa, heh.

Nuo nimittelyt ja yleensäkin pieni kiusanteko puheissa ja teoissa… asia on ihan merkittävä, ja kyllä se kertoo ihmisen ajattelun muuttumisesta jos ne omat puheet ja suhtautuminen muihin on alkanut mieltä painamaan.
Aika harva niistä vääräleukaisista nimenkeksijöistä ja toisten ukoisten ominaisuuksien ja heikkouksien naureskelijoista päästää koskaan mieleensä että tuli turhaa mielipahaa aiheutettua.

Asiaa ei kannattane jättää keskustelematta!

p.s.
Minusta nuo nimittelyt ym ovat kovin läheistä työpaikka- koulu-. kaveripiiri- ym kiusaamiselle (josta ei yhdistystoimintakaan ole välttynyt).

Kyllä se hyvittäminen voisi joskus kääntyä itseään vastaan, tuollaisten haukkumanimien esiinnostaminen vaikkapa anteeksipyyntömielessä voi olla vähän kuin uudestaan vääntäisi puukkoa haavassa… ei välttämättä parantaisi asiaa ollenkaan.

Ehkä paras mitä voi tehdä, on asian itse tiedostettuaan, olla sitten rohkeana puuttumassa asiaan kun huomaa kiusaamista esiin nousevan. Eli sitä voi ryhtyä katkaisemaan kun tilanne eteen tulee.

.

AA:n yhdeksäs askel suosittaa hyvittämisestä pidättäytymistä, jos se vahingoittaa hyvitettävää tai muita ihmisiä.

On kuunneltava ja ehkä kyseltävä kahdenkesken joltakulta kokeneelta raittiilta ja harkittava tarkoin. Ei ole tarkoitus, että puhdistaa itsensä kaatamalla likasangon toisen niskaan.

Hiljaa hyvä tulee, ajatellen aivan kaunis

Tähän hyvittämiseen liittyen minulla on ollut tässä ajatuksia…

Isäni oli alkoholisti ja aiheutti minulle paljon pahoja hetkiä kun olin lapsi. Pitkälle aikuisiälle asti ajattelin, että olihan se ihan kusipää äijä. Kun alkoholisoiduin itse, mutta en tajunnut sitä vielä, niin ajattelin että oma juomisenikin on hänen vikansa! Juopon oma syyhän ei ikinä ole mikään.

Kun saavutin oman juomiseni aallonpohjan ja aloin käymään AA-kerhossa niin minulle rupesi pikkuhiljaa avartumaan, että ei hän niitä tekoja tahallaan tehnyt. Hän oli sairas mies ja sairauden nimi oli alkoholismi. Ihan niinkuin minäkin.

Välimme ehtivät lämmetä ja puhuin hänen kanssaan asiasta. En ehtinyt vielä antamaan anteeksi koska hän kuoli. Paljon jäi puhuttavaa koska aika loppui kesken. Nyt en kyllä tiedä mitä tehdä :frowning:

Ajatus on kaunis, niin kaunis. Taitaa olla niin kaunis että ei ole tästä maailmasta :laughing:

Tunnen kymmenittäin AA-laisia. Kaikkia heitä koskee hyvittämispykälä.

Kaikkien syntejä en tiedä, onko mitään hyvitettävää.

Mutta ne muutama kymmenen joiden tiedän petkuttaneen, varastaneen, huijanneen, kiristäneen, toisia sortaneen, rahaa ja yhteiskunnallista asemaa ahnehtineen molempia kyynärpäitä käyttäen ja työpaikan itselleen hankkineen muita hakijoita mustamaalaten ei yksikään, toistan; ei yksikään, ole pahuuksiaan korvannut eikä korvauksia maksanut muille kuin omille sukulaisilleen ja sitä he tekivät sitä kotiinpäinvetoa jo ennen ohjelmaan sitoutumistakin.

Ohjelman hienoimpia kohtia mutta jokin mättää! Eivät toteuta sitä AA-laiset.

Sama kuin entinen lausunto työväenaatteesta. Hyvä aate mut jätkät pilas.

Miksi tehdä ysiaskelta, jos juo vielä?

Hyvä kysymys, josta minulle tuli mieleen jatkokysymys: voisiko 12 askeleen ohjelma sopia vähentäjille tai kohtuullistajille? Eihän missään askeleessa mainita juomisen lopettamista. No, toki 1. askeleessa myönnetään voimattomuus alkoholin suhteen joka ei sopine vähentämiseen, ja avun tarvitseminen, mutta onko senkään tarkoitus jäädä elinikäiseksi olotilaksi?

Aikoinaan käsiteltiin täällä Stanton Peelen seitsemää toipumisen työkalua, joka tulkittiin jonkinlaiseksi “kohtuukäyttö” -ohjelmaksi vai siitä syystä, että Peele kyseenalaistaa monet AA:laiset dogmit, kuten alkoholismin sairaus-luonteen.
Oikeastihan Peelen ohjelma ei sen erityisemmin ole suunnattu vähentämiseen kuin lopettamiseenkaan, vaan toipumiseen.

Hauskaa muuten tuo parissakin viestissä mainittu “itsensä puhdistaminen muita likaamalla”. Sitä kun yleensä pidetään poliitikkojen helmasyntinä. Itse suhtaudun kyllä skeptisesti loanheitto-kampanjoiden toimivuuteen, ja uskon että paljon enemmän kannatusta ja äänestäjiä puolelleen saa olemalla kiltti, asiallinen ja muita kunnioittava. Tämähän ei tarkoita etteikö voisi käydä debatteja, ja puolustaa rohkeasti omia näkemyksiä.

Väljästi aiheeseen liittyen: tässä yksi ihan kiintoisa radio-ohjelma vuorovaikutuksesta ja toisten huomioon ottamisesta: areena.yle.fi/1-3730300

Ohjelmaan todellisesti sitoutuneet saavat vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä. Rukouksiin vastataan ja tieon saa usein vertausten kautta mutta kaikkeen saa vastauksen. Ulkopuolisten jotka eivät edes uskossa ole on turha kysyä koska kysymys on pilkantekoa eikä siihen vastata.

^ Lähinnä olisi mielenkiintoista saada vastaus sinun motiiveistasi. AA:sta pyrit antamaan uutterasti mahdollisimman hassahtaneen kuvan, se on selvää, mutta et kuitenkaan näe sen vertaa vaivaa että yrittäisit kertoa omasta kokemuksesta, edes fiktiiviseltä pohjalta.
Eikö nykyinen tyylisi ole itsestäsikin hieman yksitoikkoinen?

Taitaa olla niin, että fanaattiselta uskonsoturilta ei löydy mitään järkevää vastausta. Ei selvästikkään todella tajua kuinka hölmön kuvan AAsta antaa.

Mun “hyvityksenalaiset” teot olisi lähinnä levottomat höpötykset (mukaan lukien ihmisten haukkuminen päin naamaa ja selän takana), laiminlyönnit ja itseni tuhoaminen. Näistä ei kukaan halua muuta hyvitystä kuin sen, että pystyn rakentamaan oman elämän. Höpötyksiin palaamisen suurin osa kokee kiusallisena, pahimmassa tapauksessa vittuiluna. Laiminlyönnit hyvitetään sillä, ettei niitä enää tehdä. Ja oma itseni, no, se hyvittäminenhän on toipumisprosessin ytimessä joka tapauksessa.

Mistä ihmeestä muuten ihmisille on syntynyt tarve luoda AA:sta, askelista ym. joku dogmaattinen oppirakennelma? Mitä enemmän aa-kirjallisuutta lukee, sitä enemmän ainakin mulle on syntynyt kuva siitä, että ainoa todellinen alkuperäinen tarkoitus on auttaa ihmiset irti viinasta. Jumalat sun muut on aikaan ja alkuperämaahan sidottu juttu ja joka hemmetin opuksessa muistetaan aina korostaa, että “nämä ovat ehdotuksia, joita noudattamalla monet ovat päässeet eroon alkoholista” tai vastaavaa. Ja että niitä voi kokeilla, etkä ole juoppouteen tuomittu, jos et noudata ohjelmaa pilkulleen tai usko jumalaan yms paskaa.

Dave älä ole julma vaan näe tuokin mahdollinen “höpsähtäminen” niin, että ehkä juuri se oli se mikä anonuumia auttaa/auttoi hänen alkoholismissaan :smiley: Jos nyt ei ole kyse trolli hommista… Ja onhan näitä sotureita siellä nyt ihan oikeastikkin liikenteessä vaikka aika harvassa…

Minä arvelisin, että juuri se hölmön kuvan antaminen on tarkoituskin. Sama kirjoittaja on viihtynyt foorumilla aiemminkin samalla tyylillä. Silloinkin jotkut olivat uskovinaan hänen aitouteensa, koska jotkut haluavatkin saada AA:sta mahdollisimman hölmön kuvan.

Asiapohjaisen kritiikin hyväksyn minäkin, mutta ilmiselviin trolleihin uskominen olisi epä-älyllistä.

Vadelmamunkki ottaa vallan tuomita.
Minä en ole tärkeä vaan sanoma on tärkeä.
Nimettömyys on perinteittemme henkinen perusta, aina muistuttaen meitä asettamaan periaatteet henkilökohtaisten seikkojen edelle.
Nimettömyys on todellista nöyryyttä.
Siksi en kerro itsestäni että minut voitaisiin tunnistaa.
Olen yksi joukosta, palvelen ja saatan sanomaa. Itseäni en halua nostaa .

Jokainen joka ennakkoluulottomasti lukee AA:n tekstit näkee ettei niissä ole trolleja vaan ne ovat totta joka sana.

^ Anonuumi, lähinnä olisi mielenkiintoista tietää, mitä pahaa AA on sinulle tehnyt, että näet noin paljon vaivaa antaaksesi siitä hölmön kuvan. Mutta kuten sanoin, olisit kiinnostavampi jos käyttäisit hieman enemmän mielikuvitusta.