Hyvin reagoitu??

.

Toivottavasti en ole kirjoituksillani tahtomattani loukannut. Minä itse pidän tästä plinkistä sen vuoksi, että täällä suurimmaksi osaksi voi ja saa kirjoittaa omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan, samalla saaden omaan mietintään erinäisiä tapoja katsoa asioita. Jotenkin hassulta tuntuu se, etten edelleenkään osaa elää siten, etteikö oma mielialani heilahda äärilaidasta toiseen, sikäli kun joku ihminen ei halua ymmärtää sitä, että minulla on oma tapa elää tätä raitista elämää ja koska itse pyrin olemaan tuomitsematta kenenkään toisen tapaa, toivoisin samaa myös toisilta ihmisiltä. Huomasin tuossa toista vuorokautta pohtivani omaa elämääni siltä kantilta, ettenhän vain vahingossakaan vaikuttaisi omahyväiseltä tai liian itsevarmalta omasta raittiudestani tai siitä, kuinka hyvin asiat sen myötä ovat. Sinällään hassua pohdintaa, koska kuitenkin tiedostan itsessäni sen, että jo useamman vuoden ajan yksi vahvimmista pilareista raittiuden kivijalassani on nöyrä suhtautuminen elämään ja omaan osaani siinä. Ymmärrän kyllä sen, ettei asiani ole järjestyneet syystä, että olisin jotenkin erilainen ihminen, vaan pelkästään sen vuoksi, että tämä täällä paljoltikin parjattu AA:n ohjelma on kohdallani toiminut juuri sillä tavalla, kuin sen luvataan toimivan, kun olen valmis tekemään mitä tahansa raittiuden eteen. Tässä kohtaa totean vain sen, ettei kaikessa ole negatiivista olla perfektionisti luonteeltaan, vaikka välillä se raskasta onkin. Uskon tänään sen, etten muulla tapaa elämällä, olisi ensikikkään pysynyt raittiina ja siksi toisekseen olisi enää edes elossa. Tämä tapa sopii minulle, enkä minä sitä ainakaan tietoisesti enää kenellekkään pyri mitenkään tuputtamaan. Yritän parhaani mukaan, pysytellä oman kokemukseni jakamisessa, välillä onnistuen, välillä haparoiden, mutta parhaani mukaan yrittäen. Ei kait kukaan voi minulta enempää vaatiakkaan.

Taas kadotin tekstin, nyt vähän sapettaa jo…
Et ole Foottis ainoa joka noiden asioiden kanssa askartelee. Heitä liika ankaruus itseäsi kohtaan pois. rajat on asetettava ja myös osoitettava ja joskus se voi olla vähän kömpelöä, kun ei ole tottunut niin tekemään, vaan on antanut ihmisten kävellä päältään. Omalla kohdalla hiiltymisen huipennus on usein liittynyt siihen, että on pitkään niellyt itsensä unohtaen ja väärällä tavalla toista nöyristellen toisen totuuksia/solvauksia/höpinöitä. Sitten pimahduksen tullessa olen varmaan vähintään yhtä tuskastunut itseeni, kuin siihen toiseen ihmiseen. Itsearvostuksen kasvun olen huomannut vaikuttavan suoraan kykyyn hillitä itseäni. Ehkäpä ne rajatkin näkyvät ja tuntuvat selvemmin, kun alkaa arvostamaan itseään, niin luulen. Jätä omaan arvoonsa kyseinen loan heitto, jos suinkin vain pystyt. Etkä sinä ole mitenkään kärkäs mielipiteissäsi. Rinta rottingille, ei ole mitään syytä vetää takaisin. Palloillaan uusiin seikkaluihin iloisin mielin. :smiley:

Elikä mielestäsi Hannu11, usein harrastamasi elämälläsi&taloudellisella menestykselläsi isottelu ja muitten arvostelu ja vähättely, on sitä tavoiteltavaa aikuista-käyttäytymistä ?

.

Minä kyllä ajattelen, että ihminen joka käyttäytyy toista alistavasti ja mitätöivästi, on itse aika heikoilla. Omanarvontunto revitään toisen selkänahasta. Vertaistuella ei moisen kanssa ole mitään tekemistä. Kiusaaminen on oman sairaan egon pullistamista. Minusta tässä koko raitistumisessa on kysymys siitä, että tullaan omaksi itsekseen. Jos joku aajeesusten itsetunnoton porukka on sen esteenä, niin sitten ohi vaan, sata lasissa.

EDIT. Ja Hannulle sanoisin, että yritäppä itsekkin elää kuten opetat. Jatkuva nokkapokka kaikkien kanssa ei vakuuta siitä, että itse olisit lähtenyt rakentamaan siitä mihin juomisen aloittaessa jäit. On ihan hyvä idea pitää se turpa joskus kiinni. Sinä olet saanut mellastaa täällä kuin sika pellossa. Eikös olisi joskus hyvä huomata, että on tehnyt itsekin jotain väärin. Omatunto on hyvä opas.

Kyllä minun kokemukseni AA-ryhmästä on ihan erilainen kuin plinkin vanhempienvaltiomiesten tyyli. Porukka on kannustavaa ja ystävällistä ja suvaitsevaista. Moneen lähtöön on tyyppejä linnakundeista menestyviin bisnesmiehiin mutta kaikki erittäin hyvässä ja postiivisessa hengessä.

Joo, minulla myös aika hyvät kokemukset. Ihmettelenkin mistä helvetin aakaapeista näitä tulee… :laughing:

.

Kyllähän nämäkin aajeesushemmot täällä ovat aivan todellisia ihmisiä. Ei minulla ole mitään syytä epäillä kokemustasi. Itse en istuisi ryhmässä, jossa joku dominoisi koko ajan ja haukkuisi muut lyttyyn. Ei siinä oma asenne juurikaan ratkaise, vaan se, että voiko tuollaisesta saada mitään hyvää itselleen? Ehkä sen yhden opetuksen: tuollaiseksi en halua tai nuo piirteet itsessäni vaativat työstöä. Mutta muutoin raitistumisen ja eheytymisen kannalta jotain muutakin varmasti kaivataan, vaikkapa sitä vertaistukea, rinnalla kulkemista, lämpöä ja välittämistä.

Jokainen sana kertoo eniten sinusta itsestäsi Hannu. Olet kyllä mitä mainioin peili. Kehityskohteet eivät jää epäselväksi, eikä se mistä haluaa pois ja mitä haluaa tavoitella. Kyllä se omatunto taitaa sinullekkin jotain puhua, koska sinulla on näin kova tarve selitellä tekojasi. Minä tästä lähden elämään elämääni, josta muuten tykkään kuin hullu puurosta enkä toiseen vaihtaisi. Oikeastaan tästä aiheesta en halua tämän enempää kanssasi puhuakaan, eikä minulla ole tarvetta enempää sanojani selitellä. Olen sanonout sen minkä koin tarpeelliseksi. On sinun asiasi miten toisten ihmisten palautteeseen suhtaudut. Mukavaa päivää kaikille. :smiley:

Ei sinun tarvitise syytellä itseäsi. Jos et tunne AA:ta omaksesi ei siellä ole pakko käydä itselleen pahaa mieltä hakemassa. Apua löytyy muualtakin, etsi ja katso mikä on sinulle sopivin. Varmaan tuo silloin tällöin käyminen on ihan hyvä ratkaisu. Jos tunnet niin.

Ja pistä tuo Hannu sinne vihamies-napin taakse. Se ei kirjoita mitään sellaista jota ilman ei voisi elää. Saa haukkua toisia ja ylistää itseään ihan rauhassa. Ei enää tee mieli edes katsoa mitä se on kirjoittanut, ei se keksi mitään uutta. :cry:

Pallopäitä meille: :smiley: :smiley:

.

Olenm serannut näitä sivuja pitkän… . hannu11! on täysin oikessa. Sillä. Hän on tunnistanut sen, mlikä on tota. eli siis! USKO jumalan yliopistota tulleet/olleet on lapsellisia ja rumia.Itse olisin sanut masteritutkinon lokopedisata mutta silloin en olisi ollut rehelinen itelenni. Näin on parempi. Koska sanonn etä … juu. Kun. olin poika sain jatjkuvasti turpaani.tämä teki minusta superrmiehen. Kunnia kaikein korkiemmalleni

Raitis ilta -jomra

.

Tervetuloa plinkkiin Jorma. Olet oikeassa paikassa, samoinajattelevia onkin jo paikalla paljon.
alistus, Jorma.