hyvät tarpeelliset lääkkeet ja ymmärtävät lääkärit

heippa. elikkä tilanteeni on se, että minulla on jo vuosia ollut lääkityksenä rivatril 8mg päivässä. pari kk sitten se vaihdettiin minun ja luottolääkärini toimesta 4mg xanor depottiin vrk. samalla sain tramadoliin reseptin, 400mg päivässä. olen itse koukussa bupreen, ollut jo vuosia. tällä lääkityksellä, tramadolii ja xanorii pärjään loistavasti elämässä, enkä joudu käyttämään subua. nyt kuitenkin muuton takia uusi lekuri uusi vain 0,5 mg xanoria naurettavan pienen respan. eli tramalit tiputti sitten suoraan pois. ajattelinkin siis, että onko minun mahdollista mennä edellisen kaupunkini tk:hon ja pyytää päästä tälle omalle luottolääkärilleni vaikka olen muualla kirjoilla. onhan tämä järjetöntä että joudun ostamaan subua kun ongelmani olisi hoidettavissa tramadolilla ja kunnon bentsorespalla. miten mun nyt kannattaisi menetellä, ja tietääkö joku lääkäriä joka ymmärtäisi minua. minulla ei ole lääkärien kirjoissa merkintöjä huumeiden käytöstä. mietin myös sellaista, että kun kaikki yksityiset eivät vielä ole siirtyneet e-respaan, jos tulostaisin respojani kanta.fistä ja menisin niiden kanssa yksityiselle, luulisi lääkärin uusivan kyseiset.

Itse menisin yksityiselle niiden tulostettujen respojen kanssa. Luonnollisesti bupren käytöstä olisin visusti hiljaa… En usko, että saat asioita kondikseen tuon “0.5mgxanor-tohtorin” kanssa… Voit myös pyytää tätä yksityistä ottamaan yhteyttä tähän sinun luottolekuriisi, niin asia varmaan etenee jouhevasti.

Vittu noita sadisti-tohtorisetiä… :smiley: 4mg → 0.5mg onjo niin iso loikka, että luulis sitte joutuvan niistä ylimääräsiä bentsojakin säätämään kadulta…

Uskon, että saat Xanor-asiasi kuntoon, tosin työn ja tuskan takana se voi olla. Mutta ton Tramalin laita voipi olla toinen. Jos sä et sitä oikeasti kipuun käytä, niin ei kukaan lääkäri määrää sitä huvin vuoksi. Kipuunkin 400 mg tramadolia on aikas huima määrä, tiedän, että eräs syöpäpotilas saa kipuunsa 200 mg! :open_mouth: Siinä, että ton 400 mg saa, on aikamoiset perustelut muuten terveellä ihmisellä edessä, vaikka sulla olisikin vanha resepti jäljellä. Google tietää kertoa, että ERIKOISTILANTEISSA voidaan käyttää yli 400 mg Tramadolia, eli toi 400 mg on aika HC-määrä ja lähentelee maksimia.

Tramalin käyttöaihe kun ei ole kh-lääke, joten sitä ei siihen myöskään määrätä, vaikka kokisitkin pystyväsi olemaan sen avulla erosta bupresta. Jos taas käytät oikeasti kipuun, niin etköhän saa Tramal-asiasikin kuntoon, mutta aloituksestasi ymmärsin, että käytät sitä bupren korvaajana.

Ei tuo 400mg nyt mikään HC-määrä ole, vaan kivunhoidossa ihan tavallinen määrä. Sillä verukkeella tuo on ilmeisesti haettu, mutta ei sitä varmaan yksityinenkään loputtomasti määrää ilman mitään tutkimuksia. Tosin jos se on kivunhoitoon, niin outoa, ettei sitä olisi seuraavassa TK:ssa ollenkaan jatkettu, eihän sitä nyt seinään saa lopettaakaan. Tosin mihinkään omatoimiseen korvaushoitoon et tule tuota saamaan sen enempää kuin esimerkiksi masennuksen hoitoonkaan (vaikka se siihenkin olisi loistava).

^Täälläpäin oli aiemmin täysin normaalia korvata bupreriippuvuus tramadolilla tai kodeiinilla… Se koe oli epäonnistunut, totaalisesti… En tiedä yhtäkään hlöä, joka olisi lopettanut opparit miedommilla oppareilla… :unamused: Tämänhetkisestä tilanteesta en ole tietoinen…

Aikoinaan hyvä ystävä sai lääkäriltä 8x2mg Xanor(sic), 15mg Dormicum x2,5(sic) sekä Insomin sekä mm. Tramal päälle. Vaihtui lääkäri ja lääkkeet puolitettiin… Kyseinen hlö on jo pitkään ollut poissa keskuudestamme… Rauha hänen muistolleen… <3

^ No ei kukaan perusterve saa Tramalia neljää hunttia ihan kevein perustein. :laughing: Pakkausselosteessa ainakin mainitaan 400 mg ylittävien annosten olevan erityistapauksille, että en tiedä missä sä sitten käyt lääkärissä. Sitä vaan meinasin, että aikamoiset perustelut saa olla edessä, ellei oikeesti käytä sitä johonkin todettuun vammaan.

Niin no, alunperinhän buprenorfiinilla oli tarkoitus vieroittaa/korvaushoitaa huomattavasti kovempien oppareiden, enimmäkseen kai heroiinin, käyttäjiä, ja se sopi käsittääkseni tuohon tarkoitukseen vallan mainiosti mietoudestaan huolimatta. Sittemmin, kun bupresta tuli Suomen suosituin oppari väärinkäytössä, ryhdyttiin bupreriippuvaisia korvaushoitamaan sillä samalla roippeella, jota he jo väärinkäyttivät. Ihan hyvä juttu sinänsä, sillä parempihan se kaikkien kannalta on antaa yhteiskunnan puolesta lääkitys henkilölle, joka ei onnistu siitä muuten vieroittautumaan, tekisi rikoksia ja pilaisi niin oman, kuin monen muunkin ihmisen elämän laittomalla käytöllään, mutta on se IMO hieman hassua, että parikymppisiä ja pari vuotta buprea kiskoneita tyyppejä, jotka eivät koskaan ole kovempia oppareita nähneetkään, korvaushoidetaan sillä samalla paskalla, jolla he ovat narkanneetkin :unamused: . Toki buprella on niin pitkä puoliintumisaika muihin oppareihin verrattuna, että se sen vuoksi sopii parhaiten korvaushoitolääkkeeksi ja jos tosiaan on tottunut bupren pitkävaikutteisuuteen, niin tramadolin ja etenkin kodeiinin pitoisuuksien nopea ylös-alas -sahaaminen saattaa olla aika vittumaista ja syödä motivaatiota moiseen hoitoon sitoutumisesta :confused: .

Edit: Mulla muuten on Tramal respalla, joka uusitaan säännöllisesti ja suurempia kyselemättä, vaikkei mulla oikeasti sellaisia kipuja olekaan, joihin noin kovaa roipetta tarvitsisin :sunglasses: . Ja jos joskus onkin, niin hyvin harvinaisia sellaiset ovat. Kyllä se mulla ihan muuhun käyttöön tulee, mutta eipä lääkärin moista tarvitse tietää. No joo, tarkoitukseni ei ollut leveillä Tramal-kusetuksillani, vaan sanoa, että eipä sen Tramal-respan saaminen nyt niin mahdottoman vaikeaa ole, vaikkei mitenkään selkeästi vammainen olisikaan. Ei sitä mulle tosin ole 400 mg:n päiväannoksella määrätty ja kai tuokin juttu on pitkälti lääkäristä kiinni, mutta minä olen Tramalini saanut siis ihan julkiselta puolelta ja vieläpä siitä huolimatta, että ovat tietoisia päihdetaustastani :astonished: . Benzojen saamisen kanssa mulla onkin joskus tullut aikamoisia vaikeuksia eteen, eli yksityiselle puolelle oli siirryttävä, mikäli en tahtonut vääntää annoksista kaiken aikaa, olla apteekkisopparin piirissä jne.

Nnaana, en puhunut perusterveestä henkilöstä vaan addiktista… Kh:oa odotellessa tai hlön halutessa oppareista eroon, täällä oli aivan normaalia määrätä Tramalia/kodeiinia max annos. Osalla 8 kodea/pv ja itselläni meni 350mg tramalia parhaimmillaan opiaattivieroitukseen… Virallisesti lääke meni kuten Wilsonilla, kipuun joka ei ollut “lääkkeen veroinen”.

Kyllä vuosi aiemmin ainakin frendillä meni kodeiini, jotta pysyisi erossa pubresta… Itse pudotin 6:sta artusta alas, mutta en (yllätys) päässyt eroon oppareista ennen kh:oa… Täällä on matala kynnys ja kyllä tarvittaville lääkkeille syitä löytyy… :neutral_face: :unamused: Valitettavaa on, että vaihtoon nämä lääkkeet päätyvät… Ei sitä kodeiiniakaan saisi käyttää vieroittumiseen, mutta itselläni molemmat olleet +4v ennen kh:oa!

Vanhoissa keskusteluissa kävi ilmi, että tämä tapa on todellakin ainutlaatuinen… :unamused: Nykyään todellakin kaikkia yritetään kh:oon… Parhaimpia tuttuja ovat olleet oppareista eroon päässeet (korvanneet alkolla/muilla aineilla), amfesta buprella eroon pyrkineet (parin vkon jälkeen ehdotettu kh:oa) sekä hlöt, ketkä eivät edes ole riippuvaisia bupresta. :unamused: Lääkkeitä huumeiden tilalle, vähenee rikollisuus… :astonished:

Kyllä minulle on ainakin aina määrätty tuollaisia annoksia kun olen tramalia tarvinut.
Enkä käsittääkseni ole mikään erityistapaus.

Malibu, joo ymmärsin sun viestisi pointin, mut tarkotin Petrille, etteikö 400 mg olisi paljon.

Irtokarkkinen, oikeeseen vaivaan vai viihdekäyttöön?

Kyllä siis mullakin OLI respalla 100 mg/pv ihan vaan naisten vaivoihin, sain ihan helpolla ilman, että ees havittelin reseptiä ko. roippeeseen. VieläKIN saan tota, tosin terkkarissa pistoksena, enkä kotiin, koska katsovat mun olevan liian suuri riski. :unamused: En siis sano, etteikö kukaan tarvitsisi 400 mg annosta, varmasti voi tarvita, mut ihan mun kohtaamien lekurien perusteella oon päätellyt, että aika epeli täytyy olla, että saa ison annoksen jotain tramadolin kaltaista. Siis edes ihminen, jolla ei olisi mitään taustaa, joka epäisi moisen lääkkeen saannin jollain tapaa. Mun 100 mg/pv annosta on JATKUVASTI kyseenalaistettu, vaikka olenkin sen saanut, mutta mutta…

Tuli vaan mieleen kaverini kertoma juttu, hän on töissä sairaalassa, osastolla, jossa on addikteja ja mt-ongelmaisia. Osastolle oli tullut sitten henkilö, joka oli yksityiseltä repinyt Oxycontinia NILKKAKIPUUN, oli sairaalassa heti tiputettu kontit pois ja korvattu Panadolilla. Perustelu oli ollut, että kukaan perusterve 30-vuotias ei kärsi sen laatuisista nilkkakivuista, että tarviis siihen jotain kontteja. Nivelkipuun ymmärtäisin itse vielä Panacodin ehkäpä, mut pointti olikin, että kuulemani ja kokemani perusteella pitää tarpeensa - ainakin täälläpäin - perustella aikas hyvin.

Ja tosiaan se, että Tramal ei ole mikään kh-lääke, eli siihen tarkotukseen sitä ei varmasti tuu saamaan.

^Ihan kipuihin ne määrättiin mutta tuli niitä viihdekäytettyäkin. Harva lääkäri kirjoittaa reseptiin että viihdekäyttöön tarkoitettu.

No ei varmasti kirjoita, ei. No, hyvä tuuri sattunut, tai sitten täällä on ollut huonoa tuuria, miten päin vain. :laughing: Mitä täälläpäin oon ihmisiltä kuullut, niin ihan “normaalinkin” ihmisen täytyy tapella jopa jostain Panacodeista. :unamused: Tai sitten vaan jokaisen kohdalle on sattunut joku harvinaisen mulkku lääkäri, kun osalla ois ollut tarvetta oikeastikin esim. codeille.

Muokattu: kirjoitusvirheet

joo, aikampoista taistelua noidern lekureiden kanssa sai käydä ennenkuin uskoivat että on ihan oikeita kipuja. :unamused:
Ja tosiaan tuurista kiinni että minkälainen lääkäri sattuu olemaan.

Niin, se ei todellakaan ole paljon kivunhoidossa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Tälläkin palstalla on juttuja ihmisistä joilla on ollut kipulääkityksenä 400-600mg tramadolia sekä siihen kylkeen Gababentiiniä tai Lyricaa + bentsoja + Sirdaludia. Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista, sitten taas kynnys tramadolin ja Temgesiccien välillä on paljon isompi, tosin sitä en tiedä kuinka helposti Norspania nykyään määrätään. Ja nuo Temgesicitkin on ihan normaalilla reseptillä vielä kirjoitettavissa ja tiedän tapauksia, joissa nekin on saatu suhteellisen kivuttomasti yksityiseltä puhuttua “kivunhoitoon”.

No perkele, enhän mä väittänytkään, ettei se kivunhoitoon olisi mahdollista. On se nyt silti herranjestas verrattain paljon johonkin pilipalisyyhyn. :open_mouth: Noi Tramal + gabapentiini tapaukset taitaa aikalailla olla jotain hermokipupotilaita, johon noita kahta yleisesti käytetään. Siihenhän tramadoli on vallan mainio mömmö ja siihen saa suhteellisen helpolla kyllä noita muitakin mainitsemiasi.
Joo.

Hitto, kysehän oli siitä, että VAIKEA tota on saada ilman JÄRKEVIÄ perusteluja johonkin pilipalisyyhyn tommosta määrää. :unamused: Ei niinkään, että onko se mahdollista vai mahdotonta. Tai en mä tiedä miten hyvät puhelahjat kukakin omaa ja tuuristahan se myös on kiinni, että millainen lääkäri sattuu kohdalle. Etenkin julkisella puolella.

Esimerkkinä juurikin tämä mainitsemani “nilkkakipuinen” konttien vetelijä, respan kyllä saa varmasti, mutta kyllä siihen nyt YLEENSÄ puututaan jossain kohtaa ja arvioidaan tilannetta.

Jos aloittajalla oikea tarve on tramadolille niin sittenhän hän voi vallan mainiosti ottaa yhteyttä vaikkapa potilasasiamieheen.

Ja mitähän tarkoittaa pilipalisyyhy?
Edit: mulla määrättiin juuri hermokipuihin lyrica ja tramal. Tramal osoittaitui täysin turhaksi lääkkeeksi siihen vaivaan. Kyllähän tuo kombo pään pistää isommilla määrillä aika puuduksiin mutta 800mg burana auttaa itse kipuihin paremmin.

No vaikka se perkeleen nilkkakipu ja kontit. :laughing: Tai päänsärky ja Tramal. Tai lihasjumi ja heti ekana lääkkeenä suuri määrä opioidia/opiaattia. Taikka univaikeudet ja Dormicum. Ylipäänsä mikä tahansa syy, joka olisi mahdollisesti hoidettavissa ilman jotain “kovaa” lääkettä. Eri asia toki, jos nyt oikeasti vaan sattuu niin kovin, että on pakko lääkitä kovemmilla kipulääkkeillä kuin Burana tai Panadol. En mä sitä sano, onhan mullakin nyt sinänsä normaalin tallaajan ja lääkärienKIN korvaan ihmetystä herättävään vaivaan Tramalia, koska normaalit särkylääkkeet yksinään ei auta. Tai jos oikeasti kärsii niin pahasta uniongelmasta, että Dormicumia siihen tarvitsee.

Aloittajan vaivoihinhan en ottanut kantaa, mutta JOS syy on luokkaa “nilkkakipu” niin onnea vaan reseptien repimiseen. :unamused: Kait sitä joku lääkäri ilmiselvästikin määrää niitä konttejakin ko. vaivaan, mutta sehän ei tarkoita, että sitä respaa jatkuvasti uusittaisiin. :wink:

Njoo, pilipalisyyhyä sitten, tai jotain.
Ihmiset muuten tuntevat kivun erilailla, sekin nillkkakipu potilas mistä puhut saattaa oikeasti tuntea tarvitsevansa Oxycodonia.

Niin, no kai sitä itse kukin voi kokea tarvitsevansa vaikka heroiinia kipuihinsa, totta kai kokemus on aina ihmisen oma kokemus, muttei se välttämättä käy yks yksiin lääkärin näkemysten kanssa. Tuossakin tapauksessa ortopedi oli perustellut konttien tiputuksen sillä, että nilkassa ei ollut mitään rakenteellista vikaa eikä hermovaurioita ts. kipu oli psykosomaattista, joten sitä ei ole asianmukaista lääkitä konteilla. Jos jokainen saisi valita oman mieltymyksensä mukaan lääkkeet, niin mihin täällä lääkäreitä sit edes tarvittaisiin?

Se toki on eri asia, että lääkitäänkö Suomessa kipuja riittävästi. Ei kuuleman mukaan ja siitä kai oli joku tutkimuskin joskus, että Suomi on kivunhoidossa aika takapajuinen paikka. Kun syöpäpotilaidenkin kivunlievitystä evätään koukkuuntumisen varjolla, vaikka eihän sillä kuolinvuoteella enää mitään väliä ole. Mutta potilaan mielipiteellähän ei ole väliä, eikä välttämättä edes lääkärin, koska Valvira valvoo tota ja kai niillä on kuitenkin sanottavansa siihen, mitä lääkettä on asianmukaista määrätä mihinkin vaivaan.

Mutta joo, menee jo offiksi.