Hyvää mielenterveyttä ja toimivaa avioliittoa kohti.

Hei, nyt on tullut minun aikani päästä viinapirusta irti.

Vielä reilu vuosi sitten join kännit helposti kolme kertaa viikossa.
Nytten viimeisimmän vuoden aikana olen onnistunut vähentämään juomakerrat 1 kertaan viikossa. Tarkoitus on ollut juoda vain sixpack per kerta, mutta aina ne juotua haen vähintään saman verran lisää ja vedän kännit.

Muisti yleensä pätkii viimeisempien tuntien ajalta iltaa. Ja melkeinpä joka juomakerta alan riitelemään puolisoni kanssa turhista asioista ja olen jättämässä häntä sekä hakemassa muualta seuraa. Sitten alan kyselemään seuran perään pitkin yhteystietojani ja häpäisen itseni kunnolla, näistä puheluista/viesteistä en yleensä muista seuraavana aamuna mitään.

Herään sitten vain aamuisin syyllisyyteen ja pelkoon että olen tehnyt jotain peruuttamatonta, kun muistikuvia ei ole.
Vielä en ole onneksi päätynyt pettämään puolisoani, mutta syyllisyys on suurta.
En selvänä kaipaa kenenkään muun seuraa, puolisoni on minulle elämäni rakkaus, haluan jakaa aina elämäni hänen kanssaan. En halua loukata häntä enää ikinä. Vielä hän minua näemmä jaksaa katsoa, mutta ei hänkään minua loputtomiin jaksa, minkä ymmärrän täysin.
Hän on todella kannustava ja suuri tuki tässä kaikessa.

Suurimmat syyt lopettamiseen on.

1. Mielenterveyteni ei enää kestä. Masennus on palannut seuralaisekseni, samoin ahdistuneisuushäiriö. Pelkotilat kestää aina juomakerrasta seuraavaan, kunnes tulee uudet vainot.

2. Minusta ei kohtuukäyttäjäksi ole. En ole isäntä vaan renki.

3. Avioliitto on vaakalaudalla.

4. Talous ei kestä.

5. Tämän on yksinkertaisesti loputtava.

Tästä tämä lähtee, tulen todennäköisesti tänne päivittelemään aikaajoin tilannettani.
-Ahdistunut murmeli

Moi,

Kirjoituksessasi oli paljon samankaltaisia asioita, joita itsellenikin on tapahtunut. Juomismäärien tuplaantuminen, riidanhaastaminen ja aamuinen kauhun havahtuminen -niin tuttua :frowning: .

Tosi hienoa, että olet saanut juomiskertoja vähennettyä yhteen kertaan viikossa. Se on jo paljon.

Itse en pariin vuoteen ole enää juonut useinkaan todella känniin itseäni, mutta lähes joka päivä jonkun verran 3 ja kymmenen annoksen välillä. Tolaranssi toki myös vaikutti asiaan :unamused: . Kuitenkin tiedän hyvin tuon ns. vainon tunteen. Se sai juomaan uudestaan ja uudestaan.

Mutta se menee kyllä ohi, ei ihan heti eikä helpolla, ainakaan omalla kohdallani. Mutta meni se lopulta ja itsesyytöksetkin alkoivat hälvetä, nyt kun on ollut juomatta, tuntuu, että mielikin on siinä tilassa, että asioita pystyy käsittelemään.

Tsemppiä toivottelen :slight_smile:

Hei, kiitos Timjami viestistäsi.

Itsekin olen iloinen että olen pystynyt vähentämään, mutta ongelmat on pysynyt vähentämisestä huolimatta. Nyt seuraava askel on lopettaa kokonaan. Pakokauhu meinaa iskeä, mutta tästä selvitään.
Tänäänkin on tehty lupaus olla tämä päivä ilman alkoholia.

Tsemppiä ja raittiita päiviä toivotellen -Raitistuva murmeli

Kiitos Murmeli kun jaoit tarinaasi.

Niin paljon on yhteistä, nuo muistikatkot ja masentuneisuus.

Minun miehelläni on humalapäissään, kun tulee kiukku, aina sama laulu kasetissa, jätän sinut, erotaan jne ja seuraavan päivänä katuu ja pyytää anteeksi. Ihan niinkuin minäkin olen saanut anteeksi sanomisiani.

Mutta sanonta, kukaan ei riitele yksin täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että kyllä juoppo keksii aina mitä mielikuvitellisemman syyn alkaa riitelemään ja jos toinen osapuoli ei leikkiin ryhdy niin sekin saa uuden syyn riitelyyn…

Persoonani on muuttunut, en tunnista enää itseäni ja tiedän, että alkoholi on muuttanut sitä. En ikikuuna päivänä voisi sanoa selvinpäin sellaisia asioita mitä humalassa sanon. Minäkin ymmärrän, ettei minusta ole kohtuukäyttäjäksi. Se on kohdallani harhakuvitelmaa.

Meidän riidat ovat ainostaan tulleet humalassa ja niin naurettavista syistä, että ihan hävettää. Ja sitten alkaa sättiminen oikein urakalla.
Kukaan ei kestä sitä pidemmän päälle.
Juuri nyt keskityn omaan raittiuuteeni ja se on minulle ykkösasia.

Vaikutat määrätietoiselta ja Sinusta huokuu vahva päätös. Hienoa Murmeli. Tuetaan toinen toisiamme!

Gitte