Olen minäkin hyvää kahvin kanssa, jos sen oikein oivaltaa.
Mietin elämääni, joka on tullut uusiin käännöksiin. Ei, en ole rakastunut enkä odota perheenlisäystä. Viihdyn yhä yksin, mutta ihmisten läheisyyden toivon olevan ulottuvilla kun tarvitsen.
Aloitin joskus ketjun, jossa pohdin esimerkin voimaa. Voiko myönteinen esimerkki sinällään kannustaa muutokseen, ja olla siinä jopa keskeisenä? Ehkäpä. Siitähän voi olla kyse joskus vertaistuessa. Muutosta hakeva ihminen näkee samaistumiskohteen jossakussa, joka on muutoksen jo tehnyt ja siitä selvinnyt.
Kun olin katkolla elo-syyskuussa 2007, muistan että siellä oli jotenkin hauskaa sitten kun pahin tärinä hellitti. Muistan katsoneeni joitakin työntekijöitä arvioivalla silmällä. Kaulassa roikkuvat avainniput, iloinen suhtautuminen kaikkeen. terveyttä ja tasapainoa uhkuva olemus. Meillä asiakkaille, juopoille, tuli ilman muuta tietynlainen alemmuudentunto kun tiesimme että itse emme olleet hallinneet elämäämme, mutta nämä huolitellut naiset olivat. Olin kai vielä tarpeeksi lapsekas tunteakseni uteliaisuutta, kyselin tilaisuuden tullen heiltä työstään. Huomasin heidän olevan tavallaan duunareita kuten itsekin olin; tosin eri alalla.
Kesti hetken että uskalsin ajatella silloin, että olisimpa joskus kuin he. Se tuntui kuitenkin turhalta. Minulla oli niin paljon pielessä, ja tunsin ettei minusta ole moniinkaan asioihin, jotka ovat tavallisille ihmisille helppoja.
He olivat kauniitakin, minä tunsin itseni rumaksi punakaksi pubi-horsmaksi.
Minulla oli joitakin hyviä asioita onneksi myös. Muutama hyvä ystävä, bändiharrastus. Työpaikka oli jo mennyt, tai menossa.
Jokunen vuosi on kulunut. Olen tilanteessa, jossa en olisi aiemmin voinut kuvitella olevani. Ammatiltani olen jotain, jota ei 10 vuotta sitten kukaan olisi uskonut.
Päihdeongelma ei enää ole osa minua, mutta jos siitä tulisi taas osa minua, vannon että hakisin apua sekä virallisilta tahoilta että vertaistuesta.
Minulle ei ole vaikeaa hakea apua, koska tiedän että kukaan ei pärjää vain yksin ja palvelut on käytettäviksi tarkoitettu.
Tällä hetkellä tuntuu että olen hotkaissut voimani tunnossa isoja paloja. Olen ehkä ensi kevään kuntavaaliehdokas, ja lupasin puolueelleni yli tonnin kampanjan. Lisäksi on normilaskut ja se totuus, että ulosottomies vie palkastani kolmanneksen.
No, tulen hoitamaan tämän. I’'ll nail this!
Jos tässä viestissä oli jokin sanoma, se olisi kai että avun hakeminen kannattaa. Toivon että jokainen päihdeongelmansa kanssa pähkäilevä rohkaistuisi hakemaan apua sekä oman kunnan palveluista, että vertaistuen avulla.
Sen minä vain halusin sanoa.