juu, tarkkana pitää olla , veneiden kanssa. Nyt ei onneksi tarvitse korjailla itse paattia, se on ihan hyväkuntoinen, keskimoottori täytyy kait nostaa veneestä ja katsoa mitä sen kanssa tekee.
Mutta, siinähän sitten on taas jotain ihan uutta. Moottoreista kun en paljon ymmärrä. Mutta, eiköhän niissäkin jokin logiikka liene, ja opettelemalla asiat selviä.
Ja juhannus sopii minulle tuollaisen opetteluun ihan yhtä hyvin kuin joku muukin ajankohta.
Ihan asiasta toiseen; yksi entisistä alkoholisteista, kaveri joka on nyt ollut selvinpäin pitkästi toistakymmentä vuotta, jutteli että hänellä ei ole mitään ajatustakaan enää viinaksien suuntaan, lukuunottamatta joulunaikaa. Jokin juttu on joskus iskostanut aivoihin jotain sen suuntaista että joulu on vaikea juttu, ja se ohitetaan juomalla.
Niinpä hän on hoitanut homman hankkiutumalla joulunviettoon yhteen päihdekuntoutuslaitokseen, ja onpa saanut paikallisen sosiaalitoimen rahoittamaankin sen suurelta osin -vetoamalla ennaltaehkäisevään päihdeongelman hoitoon. Joku juhannus tai muu juhla ei kuulemma aiheuta mitään mielleyhtymiä juopottelun suuntaan, eikä entinen alkoholismi yritäkään syntyä uudestaan muissakaan tilanteissa. Eikä asialla ole minkäänlaista merkitystä elämässä, -paitsi se perhanan joulu!
Äkkiseltään ajateltuna luulisi että esimerkiksi just tämä juhannus, kaikinpuolin enemmän julkijuopotteluakin sisältävänä juhlana, aktivoisi enemmän niitä vielä jotenkin hahmossaan olevia aivojen assosiaatioita viinaksien käytön suuntaan.
Onko joku muu huomannut jonkun nimenomaisen juhlan tai tapahtuman aiheuttavan tuollaisia pelkoja parantuneen alkoholismin uudelleenpuhkeamisesta?
(ja kiitos vaan, mutta jos nyt minua ei alettaisi valistamaan etteihän alkoholismista voi ikinä eikä kukaan parantua -sen väitteen olen kuullut, turhan monta kertaa, kuten monta muutakin fraasia joihin en edelleenkään ala uskomaan
)