Hyvä vai paha

Kirjoitin nimeni apteekkisopimukseen. Näkyykö hulluuteni koko maassa vai olenko leimattu vain jossain?
Teinköhän nyt ihan viisaasti… :blush:

^ Jos sulla ei pysy nappien syönti lapasessa, niin ihan oikein teit.

Ilmeisesti apteekkisopimukset ei näy ihan vielä joka puolella maata, mutta kait saat aika kauaksi toiseen apteekkiin lähteä, että tietosi ei näy heidän koneellaan…

Ainoastaan Telajärven kunnan tabuautomaatti ei tiedä apteekkisopimuksestasi…

telajarvi.net/tk.html

Sehän tässä alkoikin ahdistaa, kun tajusin, että taitaa olla jo maanlajuinen tietoverkko apteekeilla käytössä. Ahdistavaa…
Miten sopimus voisi olla näkymättä, jos on joku yhteinen kanta?..

Mä olen aina pohtinut pienessä mielessäni, että miksi se apteekkisopimus sitten on niin kauhea mörkö? Tai siis, mitä väliä vaikka se näkyisi muissakin apteekeissa kuin mistä nappisi haet? Ellei siis ole ajatuksena, että apteekkisopimuksesta huolimatta haluat vedellä niitä nappeja enemmän kuin on määrätty.

Mulla ei ole apteekkisopimusta, mutta kaikki reseptit on iter bis ja niissä etiketeissä erikseen lukee apteekille ohje, etteivät saa missään nimessä toimittaa mulle suurempaa satsia kuin 10kpl kutakin kerrallaan 10pv välein. Näkyyhän toikin kaikkialla, enkä koe siitä olleen harmia mulle.

En tiennytkään, että apteekkisopimus ja hulluus kulkevat automaattisesti käsikädessä :astonished: . Toki on hullua tehdä tyystin vapaaehtoisesti apteekkisopimus, mikäli tahtoo niitä nappeja saada enemmän, kuin apteekkisopimus antaa myöden, mikä tuntuu olevan pointtisi näissä apteekkisopimuspostauksissasi :wink: . Tuossa tapauksessa ei siis kovin kannattavaa, sillä kyllä se tietokanta laajenee kaiken aikaa ja iso veli valvoo aina vain tiukemmin. Minäkään en ymmärrä, mitä hävettävää apteekkisopimuksessa sinänsä on :unamused: :confused: . Noh, voihan se toki olla noloa ravata kaikki maan apteekit lävitse ja joka paikassa kuulla, että eipä kelpaakaan tämä sinun yksityiseltä hankkimasi ylimääräinen respa, koska apteekkisopimus :mrgreen: .

Onko teillä itsellänne ollut koskaan apteekkisopimusta? Jos on, saatatte ymmärtää pointtini.
Olen kulkenut pitkän tien irti minulle sopimattomista lääkkeistä ja olen siitä enemmän kuin onnellinen ja ylpeä. Nyt ongelmana on vain se, että todellinen sairauteni vaatisi hoitoa tehokkailla kipulääkkeillä, enkä tokikaan saa niitä sopimusapteekista ulos. En haluaisi irtisanoa sopimusta, joka on selkeästikin minulle sopiva muilta osin, mutten myöskään elää kivun kanssa. Ikinä en ole mitään “kiksejä” saanut kipulääkkeiden syönnistä, mutta sen todistaminen onkin ongelmallisempaa.
Lisäksi se, että joka hemmetin apteekissa jotenkin kummasti kuitenkin sopimuksesta tiedetään, vaikka ei pitäisi kuin siinä tapauksessa, että hakisin “vääriä lääkkeitä”, on laittanut ihmettelemään tämän sopimuksen laillisuutta.
Tässä siis tarina kysymysten takaa.

Juu enpä minäkään tiennyt, että apteekkisopimus ja hulluus kulkis samassa kädessä. :wink:

Mä kerran kerroin yhdelle semitutulle, että mulla on apteekkisopimus, niin hän kysy että “onko se sellanen narkkihomma”. Että jonkin sortin luulemuksia jengillä tuosta näkyy olevan.

Apteekkisopimus on lääkäreille se vähäinen lohtu, jos epäilevät että syöt lääkkeitäsi enemmän tai muuten vain eri tavalla kuin mitä respassa lukee; tapa hallita lääkkeitesi säännöllisyyttä. Eikä se välttämättä tarvitse enää mitään varsinaista syytä “saada” apteekkisopimus, kun on monessa paikkaa jo ihan käytäntö kaikkien PKV -lääkkeiden kanssa, tämä siis julkisella puolella.

Mitä omat kokemukset ovat osoittaneet niin eivät tunnu enää toisessa kaupungissa tietävän apteekkisopimuksesta. Tämä on varmasti kyllä häviämässä e-respojen sun muiden yleistyessä.

Joskus koin apteekkisopimuksen leimaavaksi, hävettäväksi asiaksi, sillä eihän “normaalit” ihmiset mitään apteekkisopimuksia allekirjoittele. Nykyään olen vain tyytyväinen, että saan lääkkeet viikon välein, sillä se todella kontrolloi niiden pamieni syömistä ja pitää huolen siitä, että kovin montaa päivää ei tarvitse olla ilman, vaikka innostuisikin väliin niitä rouskimaan. Nykyään siis koen enemmän plussia kuin miinuksia. Joskus alussa tuntui että apteekissa katsotaan kuin nistiä ja muuta, mutta onhan tuo sopimusjuttu yleistynyt hurjasti eikä sitä tarvitse todellakaan hävetä.

Ei se apteekkisopimus tarkoita mitään muuta kuin että apteekeilla on tieto, että heillä ei ole oikeutta luovuttaa sinulle tiettyjä lääkkeitä, vaan tarkoitus on, että haet ne yhdestä ja samasta apteekista. Koskee ainakin pkv-lääkkeitä tietääkseni. Eli tarkoitus on estää hakemasta yksityiseltä pkv-lääkkeitä korvaushoitoklinikan tms tietämättä. Ei se tieto sieltä apteekista minnekään muualle mene tietääkseni. Ei salettiin ainakaan mene mihinkään sairaaloihin tietoa mistään apteekkisopimuksesta, sehän nyt olisi ihan hullua ja epätarkoituksempukaista ja täysin ylimääräistä byrokratiaa ja rikkoisi oikeuksiasi.

Siis… Oonko nyt missannut jotain pahasti? Miten apteekkisoppari estää sun kipulääkityksesi? Ei kai se niin voi mennä, että saat vain ja ainoastaan tiettyjä lääkkeitä ulos? :confused:

Mulla ei ole apteekkisopimusta, mutta siis tosiaan rajotetut reseptit jokasesta lääkkeestä, enkä oo kokenut siitä haittaa sairauksieni ja kipujeni todellisessa hoidossa.

Voi olla, että oon ymmärtänyt apteekkisopimuksen jotenkin väärin, että se onkin rajoittavampi kuin mitä oon käsittänyt. Joku viisaampi korjatkoon.

Tottakai se nykyään levitetään joka apteekkiin se apteekkisopimus (ja mitkä lääkkeet se pitää sisällään, ja jos pitää sisällään vain tietyn lääkärin kirjoittamat (usein ne on vielä lueteltu siinä sopimuksessa) pkv-lääkkeet ja haet toiselta lääkäriltä “voimakkaita” keskushermoston kautta vaikuttavia kipulääkkeitä, niin et saa niitä ulos) ja se on täysin laillista. Eihän ne muuten voisi kontrolloida sitä sun lääkkeiden käyttöä.

Valitettavaa on että apteekkisopimus on täysin laillinen ja yleisesti näköjään nykyään lähes joka paikassa kunnallisella käytetty, jos on pieniäkin epäilyksiä ollut lääkkeiden väärinkäytöstä.

Ongelma tossa on lähinnä se, että ne kipulääkkeesi on ilmeisesti kirjottanut joku toinen lääkäri kun se jonka kanssa tehtiin se apteekkisopimus, olenko oikeassa? Ton sopimuksen ideana on nimenomaan estää käyminen eri lääkäreillä.

Eli ongelmaa ei olisi jos saisit sen sun hoitavan lääkärisi kirjoittamaan nuo kipulääkkeet. Olisiko mahdollista, että pyytäisit sitä kipulääkkeet kirjoittanutta lääkäriä soittamaan sille apteekkisopimuksen tehneelle lääkärille? Tässä lääkäri voisi perustella toiselle, että tarvitset ne voimakkaat kipulääkkeet ja täten ne voitaisiin lisätä siihen apteekkisopimukseesi. Sitten tieto menis taas apteekkeihin, eikä sun tarvis juosta jossain yhdessä apteekissa Suomessa, (jossa ei ainakaan VIELÄ ole kehittynyttä järjestelmää) hakemassa niitä lääkkeitäsi.

Mutta siinähän on joku voimassaoloaika. Sun ei tarvitse sitä uudestaan allekirjottaa ja voit sen purkaakin, mutta sitten kunnalliselta ei varmasti kirjoteta pkv-lääkkeitä sulle.

Paska diili se apteekkisopimus on, itse en suostunut sitä allekirjottamaan (kunnallisella olis vaadittu) vaan siirryin takaisin yksityiselle psykiatrille. Mä en sitä allekirjottanut siksi, koska mokailivat kunnallisella koko ajan lääkkeideni kanssa, hoito oli paskaa, eivätkä uskoneet mua. Lisäksi kun vaativat lääkkeiden tiputusta, niin jos sen teen (ja tarkotus on) niin teen sen mielummin yksityisen lääkärin valvonnassa.

Toi apteekkisopimus oli mulle liian sitova, en voi sanoa ettenkö joskus kuitenkin tarvitsisi jotain pkv-lääkkeitä ja tollasen paskasopimuksen takia en niitä sitten saisi. Joo ei olis rahaa mullakaan juosta yksityisellä psykiatrilla, mut se on sitten muualta pois ja siellä mua kohdellaan ihmisenä.

Jeeee!!! Joku ymmärtää, mistä puhun. :slight_smile: Eli kyllä, kyseessä ovat sellaiset kipulääkkeet, joita viisaammat eivät mun usko osaavan syödä oikein. Mulla ei itselläni kuitenkaan ole pienintäkään mielenkiintoa syödä noita kuin tarpeeseen, mutta tiedän tasan ja tarkkaan, miten tiukkoja ovat. Itse en edes tiedä, mitä sopimukseni pitää sisällään, en saanut siitä kopiota. Eikä oikeastaan kiinnostanutkaan ennen kuin nyt, kun tajusin, että taidan tosiaan olla yhden apteekin ja lääkärin loukussa. Se toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta tosiasia on, että sopimuksen piiriin kuuluva kantaa kyllä pientä leimaa otsassaan ja kaikkien vähänkin väärinkäyttöön soveltuvien lääkkeiden saanti on hankalaa. Vaikka niitä tarvitsisi tarpeeseen. Vaan ei auta kuin mennä hakkaamaan päätä seinään ja selittää kipulääkkeiden todellinen tarve.

Itse olen kokenut, että kun olen yhden apteekin asiakas, kyllä palvelu on todella ammattimaista! Kaksi kertaa olen vaihtanut 4v:n aikana sopparia, koska lääkkeitä ei tilattu oikeaan aikaan! Törkein paikka oli edellinen apteekki, jossa farmaseutti (ei suomalainen, jolloin adhd-lääkkeet eivät mene jakoon) nauroi; että “on vuoden resepti, et voi lähteä”.

Soitin hoitajalle, joka soitti lääkärille että apteekki vaihdetaan; problem solved! Jäi 900 D-amfea hakematta, mutta ne tulee tilata ajoissa! Tässä apteekissa kerran on kesätyöläinen unohtanut tilata lääkettä (viivästys 3pv joka hoidettiin toiselta taholta), asia on paperissa joten he hoitavat asiat kunnolla!

Lisäksi itse kh:na saan 3kk:n lääkkeet hakea päivänä kuin päivänä, ilman soittoa hoitopaikkaan, viedä lääkkeet mihin tahansa. Oma sana riittää, että vien ne paikkaan X. Vain mikäli respa edistää +vkon, siitä soitetaan apteekkiin…

Kyllä saat viedä 3kk:n kipulääkkeet kotiin kerralla jos massit riittävät!

Se miten paljon saa lääkkeitä kerralla on määritelty myös sopimuksessa (tai lääkärin kirjoittamissa resepteissä), joillakin se voi olla vaikka 10 päivän välein joten ei kannata innostua. Riippuu miten vittumaisen ja kontrolloivan lääkärin on saanut.

Kaapeli: Mene siihen apteekkiin jonne se sopimus on faxattu ja pyydä saada siitä kopio. Sano että haluat tietää mitä se pitää sisällään ja että lääkäri ei antanut sulle kopiota. Kyllä niiden on pakko antaa sulle sua koskevasta asiakirjasta kopio tai ainakin antaa sun lukea se paikan päällä.

Mä en tota asiakirjaa kirjottais kun todella todella pakon edessä, koska lääkäreillä on iisimpiäkin tapoja hillitä lääkkeiden käyttöä (esim. just noi iteroinnit ja toimitusvälit). Mutta sitten eivät voi kontrolloida sitä, että kävis toisella lääkärillä.

Järjetöntä tossa sopimuksessa on mun mielestä juurikin se, että mitä jos tulee jotain hirveitä kipuja, paniikkihäiriöitä tai vastaavaa ja ei saa aikaa omalle lääkärille. Ja kunnallisellahan näin juurikin on, niin mitäs sitten? Ollaan ilman lääkkeitä vai?

Vituttaa vähän se, että lääkärit (tosin käskyt tulevat ylempää ja paska valuu alaspäin) määrätään tietyille asiakkaille se kunnallisella tekemään, mutta potilaalle lääkärit eivät vaivaudu selittämään miten paljon kyseinen paskasopimus itseasiassa tulee elämää rajoittamaan. Pahin on tollanen, ettei itseään koskevasta asiakirjasta anneta potilaalle edes kopiota, mitä vittua? :imp:

Kiitos vinkistä! Pyydän heti huomenna itselleni kopion. Tässä tosiaan nousee aika moni asia ongelmaksi, kun pidemmälle miettii. Nyt tuntuu siltä, että mua ajetaan nurkkaan, eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin sopimuksen purkaminen.
En ala elämään näiden kipujen kanssa, mutta jos ja kun mua hoitava kunnallinen lääkäri ei usko mun kykyyn käyttää kipulääkkeitä oikein, ovat keinot vähissä. Se, mikä myös sapettaa, on se, että olen tehnyt vieroitustyön pameista, en kipulääkkeistä. Ja nyt mua “rangaistaan” kaikkien kolmiolääkkeiden kiellolla. Vaikka en totta vie ole laittanut nimeäni sellaiseen paperiin, jossa kielletään kaikki. Mutta pitää tosiaan pyytää tuo paperi itsellekin. Mikä hemmetin oikeus noilla ees on olla antamatta kopiota mulle?!?
Se on toki sanottava, että vaikeahan heidän on tietää, milloin puhun totta, milloin potaskaa. Olenhan onnistunut saamaan itseni aikoinaan lääkeriippuvaiseksi. Mutta tällaisilla “ehdoilla”/säännöillä ajetaan ihminen siihen tilanteeseen, ettei tuota sopimusta halua tehdä kukaan! Itselle se on ollut hyvä vaihtoehto, mutta en olekaan tajunnut koko totuutta. Nyt lähinnä raivostuttaa koko lappu!!!

Mä jouduin kirjoittamaan apteekkisopimuksen kun psykiatri näki että haen samat lääkkeet toiselta lekurilta. Siitä on jo aikaa, oliskohan ollu 2005. Silloin se ei toiminut ollenkaan. Kertaakaan ei tullut tilannetta että ei olisi luovuttanut lääkkeitä. Silloin apteekeilla ei ollut yhteisiä tiedostoja joten kyseisen lääkärin olisi pitänyt lähettää joka apteekkiin tieto a.sopimuksesta. En tiedä miten nykyään saadaan tieto kaikkiin apoihin. Monet kaverit hakee lääkkeitä vaikka on kohossa. osalla a.sopimus ja osalla ei.

Internet ja apteekkien yhteiset tiedonvälitystavat ovat nykyaikana takuulla muunkin kun pelkän faxin ja puhelinsoiton varassa. Eihän se mitään maksa kokeilla, mutta kuukauden sisään sopimuksen tekemisestä uskoisin sen aika tehokkaasti olevan jo eri apteekkien tiedostoissa. Nyt eletään kuitenkin v. 2014 ja paljon on muuttunut, tieto leviää ihan eri tavalla.

Voithan sä Kaapeli kokeilla jotain toista apteekkia nyt ennen kun purat sopimuksen, jos tieto ei olisi vielä mennyt sinne?

En tiiä, miten mun käy, jos “kokeilen onneani”. Tällä hetkellä on tosin semmonen olo, että aivan sama. Nyt en enää nukukaan, että soppa on valmis. Se kun sitten vielä lisää paniikkihäiriön oireita, olen pian takaisin aloituspisteessä, jos en saa kipuja hellittämään. Tarkoitan siis, että pian menee nappia taas liikaa, kun pääsen “tiettyyn pisteeseen” pahan olon kanssa. Todella ahdistavaa. :blush: