Huumevastaiset järjestöt - Enkeleitä vai piruja?

Jossain ketjussa tuli esille Irti Huumeista, ja ajattelin kysellä, että mitä kokemuksia porukalla on näistä, ja mitä olette mieltä vastaavien toiminnasta.

Itsellä on kokemusta Omaiset Huumetyön Tukena ry:stä, joka järjestää erityyppisiä ryhmiä kuntoutuksessaan edenneille, jotka haluavat tukea avohoidossa. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa tästä kyseisestä järjestöstä, päinvastoin.

Toisaalta monasti näitä kai käytetään rahan tekemiseen? Vai onko huhu pelkkä huhu?

Jaa, hyvän pistit.

Joillekin enkelit on piruja ja päinvastoin, kuten lukuisista aakkosryhmistä käydyt väittelyt osoittavat :slight_smile:

OHT on meille ollut aivan mahtava juttu, tunnen perustajan ja siellä on kiihkotonta päihdekuntoutusta, toiminnan kautta pyritään toipilaita saamaan elämästä kiinni, tai toisin sanoen siellä kuntoutujat voivat itse vaikuttaa paljolti ideoimalla miten selvää elämää vois toteuttaa käytännössä. En voi mennä yksityiskohtiin, mutta suosittelen kaikille kuntoutujille, korvaushoitolaisille on oma ryhmänsä. On siellä vetäjinäkin kai joitain korvauksessa olevia.

IH:sta ovat monet läheiset saaneet apua tietääkseni. Tunnen ainakin pari äitiä, jotka ryhmissä käyvät. Tavallaan ovat vastine AA-liikkeen Al-Anonille, en ole itse läheisenä käynyt.
Nuo Vilpolan ohjaajat ovat käsittääkseni IH:n vapaaehtoisia.

Mutta koskaan en ole ikävä kyllä kuullut, että kukaan käyttäjä olisi IH:sta apua saanut…kertokaa ihmeessä jos tiedätte kokemuksista!

Tässä lyhyesti, kiva, että saunan puolellakin tämmönen aihe Facsimile :slight_smile:

-piiras (vilpolasta lähinnä)

edittiä: niin siis kiva homma jos sullakin on hyvä kokemus OHT:sta, jos haluut voit valottaa enemmän :slight_smile:

irtihuumeista.fi/tietoa_ja_t … t/kannabis

“eräiden sairauksien, esimerkiksi astman, keuhkoputken tulehduksen, skitsofrenian ja alkoholiriippuvuuden pahentuminen”

Tää järjestö ainakin vois päivittää tietonsa kannabiksesta, siis toihan on ihan älytöntä propagandaa. Paljon tosiasioita, mutta sitten seassa tollasia… En edes viitsi tutustua enempää kun meininki on tuota.

Kannabis vaporisoituna tai syötynä on oiva lääke tietyille astmaatikoille ja tämä sama yrtti on myös lääke alkoholismiin tietylle prosentille alkoholisteista. Jokainen ajatteleva ihminen osaa etsiä ihan itse nämä faktat internetin syövereistä puolueettomilta sivustoilta…

Amerikassa suuntaus on tämä youtube.com/watch?v=1Tqg2y3yYR0
Ei ole muuten ihan mikään hölmö kaveri—> en.wikipedia.org/wiki/Sanjay_Gupta

Moi SoiKannel,

samaa mieltä, että voisivat jotkin järjestöt päivittää tietojaan eri päihteistä.
Kuitenkin väitän ja intän ja kampaan sua vastakarvaan kun sanon, että nämä tietämäni äidit, jotka noissa IH:n ryhmissä käyvät, painivat teiniensä kanssa ihan tosissaan ja perhe joutunut koville kun PL:n, ts. velkojen, perässä tullaan ikkunoidenkin läpi. Kannabis ja alkoholi ovat aikuisille, niille joilla on varaa siihen, taloudellisesti ja muita vahingoittamatta.

Ehdottomasti samaa mieltä! (et sinä mitään intä, väitä tai muuta minua vastaan)
Juuri tämän takia tämä kasvi tulisi saada pikimmiten valvonnan alle, hinnat alhaisiksi ja laatu/puhtaus kohdalleen. Eikö niin?

Vai onko sinulla muita ideoita miten kuvaamiesi äitien ja lasten tilannetta voitaisiin helpottaa keskimäärin? Vai puollustatko sitä, että sitä epäpuhdasta PL:ää roudataan tänne vastasuudessakin ja junnut polttaa lakalla tai tutkareilla jatkettua kukkaa? Ja rahathan menee luonnollisesti verottomana johonkin ihan muualle kuin näiden nuorten auttamiseen.

Ps. Olen myös itse isä ja täten huolestunut tilanteesta mitä tämä kieltolaki aiheuttaa erityisesti niille nuorille lieveilmiöineen… On selkeitä näyttöjä kannabiksen negatiivisista vaikutuksista nuoriin, mutta valistukselta putoaa pohja kun tämä sama teini kykenee vartin googlauksella kumoamaan osan valistajien informaatiosta.

Tai jos valistajana on oma isä tai äiti joka vetää röökiä kuin korsteeni, on joka toinen viikonloppu ympärikännissä ja kun vähän masentaa ja on uniongelmia niin tohtorilta sitten vielä mielialatroppia ja muutama pami päälle. Aamukaan ei ala ilman kahta isoa kuppia kahvia. Miltä se tästä teinistä vaikuttaa? (Juu hieman provosoivasti kuvattu, mutta ymmärtänet pointin)

Minusta tämä puhtausargumentti ei juurikaan toimi kannabiksesta puhuttaessa. En jaksa uskoa, että kannabista juurikaan jatkettaisiin millään toimivilla aineilla kuten lakalla (??) tai tutkareilla. Miksi laittaa halvan kannabiksen sekaan kalliimpia aineita? Ja nykyisinhän suuri osa polttaa kukkaa, jonka jatkaminen olisi jo todella outoa.

Mitä tulee verotuloihin ja siihen, minne rahat päätyvät: Olisi kiva tietää, kuinka paljon kannabiksesta on kotikasvatettua ja “yksityisyrittäjien” tekosia (vs. järjestäytyneen rikollisuuden tuottamaa).

Olen sitä mieltä, että punnittaessa laillistamisen hyötyjä ja haittoja, voidaan Suomen kohdalla vielä perustellusti pitää kannabis laittomana. Mutta olen kyllä valmis muuttamaan mielipidettäni.

Siis tämä läpy, peltsi eli pl on jo itsessään jatkettua kehnoa hasista. Ja kyllä vain kukkaan saatetaan lisätä lakkaa (lisäämään painoa) sekä myös synteettisiä kannabinoideja(eli tutkareita)(tekemään heikosta materiaalista tykimpää). Esim. hamppuforumilta löytää tietoa näistä enemmän.

Nykypäivänä kukka revitään käsistä jos joku sitä suostuu poistamaan. Ja mielestäni kukan nykyhinta ei todellakaan ole mikään halpa suomessa jos esim. polttaa useemman gramman päivässä. Kuten monet lääkekäyttäjät tekevät, eikä kaikilla ole mahdollisuutta sitä itse kasvattaa.

Ja lääkereseptin saaminen suomessa on vielä aivan liian vaikeaa. Itse vanhana reseptikettuna pystyn puhumaan lekurilta itselleni vaikka kontteja, mutta bedrocan-respasta saan vain unelmoida.

Vaikken pidäkään kannabiksen laillistamista minään kaikkein ensisijaisempana muutostavoitteena tässä yhteiskunnassa(Kipupotilaiden, jotka kannabiksesta hyötyvät, tosin pitäisi saada ne lailliset kannabiksensa paljon nykyistä helpommin), niin en voi oikein ymmärtää kannabiksen laittomuutta niin pitkään, kun alkoholi on kuitenkin laillista ja melko löyhin rajoittein jokaisen täysi-ikäisen saatavilla. En kannata alkoholin kieltolakia, sillä se poikisi omat, todennäköisesti pahatkin ongelmansa, enkä suinkaan pidä kannabista haitattomana tai vaarattomana, mutta fakta nyt vain on se, että alkoholi on aika helvetillinen myrkky monella tapaa ja kannabis sopisi monelle ihmiselle paljon paremmin. Lisäksi vielä tuo SoiKanteleen mainitsema seikka: mullakaan ei, kuten ei varmasti monella muullakaan, ole mitään suurempia vaikeuksia hankkia täysin laillisesti äärimmäisen pahasti koukuttavia PKV-lääkkeitä, joita kaikkia en todellakaan tarvitse puhtaasti lääkinnällisiin tarkoituksiin ja joita käyttelen mielelläni väärin :unamused: .

Niin, ja itse siis en nykyisin käytä kannabista lainkaan, sillä en pidä sen vaikutuksesta, vaan paljon mieluummin ryyppään tai vetelen niitä ryynejäni, joten mitään omaa lehmää mulla ei ole ojassa tässä asiassa, mutta jos tosissaan puhutaan hyöty-haitta -suhteista, niin mun pieneen ja köyhään järkeeni ei vain mahdu se, että huomattavasti kannabista haitallisemmat substanssit ovat laillisia(vaikkakin jotkin niistä sen lääkereseptin takana), mutta kannabis mielletään hirvittäväksi huumausaineeksi, joka tuottaa enimmäkseen vain ongelmia :unamused:

Höh,

vastasin tähän ketjuun, koska ajattelin, että tästä aiheesta minulla olisi jotain sanottavaakin, muutenhan en hirveesti keskustele tällä alueella kun en käyttäjä ole.

Voitaisko jakaa kokemuksia näistä yhteisöistä, eikä väännettäis kättä tästä iänikuisesta laillistamisesta. Kyllä se tapahtuu, sitten kun se Ruotsissakin tapahtuu :laughing:

Korvauslaisiakin täällä on monta, onko teillä jotain kokemuksia joko Faxin mainitsemista tai muista ry.:istä. Vai hoitaako kaikki täällä olevat kh:laiset itsensä ainoastaan lääkkeillä ja tuntevat, etteivät muuta tukea tarvitse, työt, opiskelut ja parisuhteet rullaa?

Ja mites sen huumeinformaation kanssa? Täytyy kyllä sanoa, että helvetin paljon perässä tulevat muutamat valistussäätiöt ja- järjestöt mitä tulee rehelliseen ja perusteelliseen huumevalistukseen. Minähän en esimerkiks paljoa mm. subusta tiennyt ilman Vilpolan kirjoittajia, jotka ovat käyttäjän läheisiä! Ja tietysti sitten omalta kohdalta.

Mä suosittelisin jollekin ystävälle ihan ensiksi tätä plinkkiä, jos ryhtyisi käyttämään tai olisi läheinen tai muuten tekemisissä huumaavien aineiden (myös alkoholi) kanssa.

Eli plinkistä kyllä propsit A-klinikkasäätiölle :slight_smile:

^ Sori, keskustelu meni vähän sivuraiteille taas kerran :blush: . Mukavaa muuten, piiras, kun olet keskustellut tälläkin puolella :slight_smile: . Vaikutat oikein symppikseltä ja fiksulta tyypiltä. Mun on pitänyt sulle jotakin kommentoidakin, mutta en ole sitten “ehtinyt” :unamused: :blush: . Nyt toivotan ainakin Hyvää Uutta Vuotta sulle :slight_smile: .

Hemmetti, kun en mä muista, mikä helvetinmoinen, akuutti vitutus mulle iski silloin IH:ta kohtaan :confused: . Sama lahopuupää kesät talvet :blush: Oletan siis faksin avanneen tämän ketjun sen vuoksi, että olen joskus kirjoittanut tuonne Ärsyttävät asiat -ketjuun, että mua ärsyttää Irti Huumeista Ry. Kaiketi sen mun vittuunnukseni on täytynyt liittyä juuri IH:n ns. perinteiseen, automaattisesti kaikki päihteet demonisoivaan valistuslinjaan. Kaikkihan me jo tiedämme, että moinen valistus ei kovin tehokasta ole. Lisäksi mua ottaa aika ajoin päähän noiden Vilpolan ohjaajien IMO melko tyhjänpäiväiset lässytykset, kun niillä huumeiden käyttäjien vanhemmilla todella on perkeleen rankkaa käyttäjäpenskojensa kanssa, mikäli nämä nyt enää edes hengissä ovat :cry: .

Tuosta faksin mainitsemasta yhdistyksestä en tiedä mitään ja jokainen saa toki ihan itse päättää, mistä kokee hyötyvänsä. Omat vanhempanikin ovat ravanneet joissakin vertaistukiryhmissä mun vuokseni, aikoinaan enemmän, nykyisin vähemmän, kun mä olen rauhoittunut aika paljon. En nyt muista, minkä järjestön/järjestöjen ryhmissä he ovat käyneet, mutta sitä he ainakin ovat puhuneet, että nimenomaan se vertaistuki muiden käyttäjien läheisiltä on jeesannut heitä, mikäli on ollut jeesatakseen. Noiden ohjaajien jutuista eivät ole jaksaneet niin perustaa.

Kävin nopeasti Stop huumeille ja Ehkäisevä päihdetyö (EHYT ry) sivuilla. Näyttäisivät asiallisilta sivustojensa perusteella. Ehkä minulle on jäänyt huonoja viboja 90-luvun päihdevalistuksesta, kun ei puhuttu totta aineiden todellisista ominaisuuksista jne. Jotenkin tuli silloin fiilis, että nämä ovat vähän fanaattisen oloisia raittiusporukoita. Jjoskus muistan kuulleeni myös juoruja, että näillä jutuilla tehtäisiin rahaa. Taidan olla ennakkoluulojen ja huhujen uhri ollut ainakin siinä asiassa?

Pitäisi varmaan tutustua syvällisemmin, että saisi tarkempaa kuvaa. Siksi kysyin näistä, jos jollakulla olisi syvällisempää näkemystä/kokemusta.

“Enkeleitä vai piruja” oli provokatiivinen otsikko, jotta saisin ihmiset kiinnostumaan. En tietenkään ole niin pönttö, että leimaisin jonkun järjestön kokonaan pirulliseksi tuosta vaan. Hyvää varmaan nuo kaikki tarkoittavat. Mutta jos ne vielä 2010-luvullakin käyttävät pelkkää pelottelua ja misinformaatiota valistuksen välineenä, niin siihen minä suhtaudun kyllä hyvin negatiivisesti.

Kuten sanoin, itsellä on kokemusta vain Omaisen huumetyön tukena -porukasta. Sen ryhmät ovat hyvin rahoitettuja (RAY), eli käydään leireillä ja sellaista. Todella laadukasta kuntoutusta!

Heips,

ja kiitos suunnanmuutoksesta :slight_smile:

Kiitos, Winston, ja lisätäkseni olisi kiva jos kaikki porukat täällä tavallaan tekisivät “yhteistyötä” eri osioiden välillä. Tahtoopi sanoa, että minusta on kiva, että saunalaiset kirjottelevat vilpolaan, esim. Malibu on näin paljon tehnytkin ja toisinpäin. Tai kuten minä vierailen täällä ja sitten olet sinut Winston nähnyt Lopettajien puolella, vaikket lopettaja olekaan. Enkä minä käyttäjä. Mulla nyt on vaan joku peace and harmony päällänsä nyt, heh.

Sitä ymmärrystä me kaikki tarvitaan. Minä en pysty elämään subun käyttäjän kanssa, mutta voin ja haluankin kuulla (lukea) käyttäjien juttuja. Ihan oppiakseni elämästä ja muista ihmisistä.

Niin, sitten vähän aiheeseen. Diakonissalaitos, tuo kammottava huumekatko, missä huumeita diilataan jo ovella! Onko kokemuksia?
Sorry Faxi, tää vähän sivuaa ehkä aihetta, mutta tästä muutama sananen.
Tiedän paikan ja tiedän satavarmasti, että sieltä jos jostain saa huumeita, siellähän kun on monta osastoa, esim. nämä ylläpitoasiakkaat, jotka saavat vetääkin tiloissa. Ja ylemmissä kerroksissa ihmiset kiemurtelee viekkareissaan…
Eräs jännittävä juttu on, että yleensä kenellekään katkolaiselle ei kerrota että heillä on myös ns. päiväosasto. Riippuuko tämä asiakkaan motivaatiosta vai mistä, mutta oman läheisen kokemuksen mukaan oikein hyvä jatko katkolle on tuo päiväosasto!

Noista diakkarin pihalla tapahtuvista diilauksista olikin juttua jo jossain 45-minuuttia- ohjelmassa aikoja sitten ja omakohtaisesti senkin kokenut. Siis en ostanut mitään :slight_smile:

Itselläni on kokemusta NA:sta, IH:sta ja STOP-huumeille RY:stä.

NA-periaatteella on vankka pohja ja tukea saa vertaistukena. Toisaalta itselleni en koe tukea tarvitsevani, koska ei ole ollut aikoihin himoja vetää ainetta X… Mikäli jostakin syystä tulisi hirveät himot vetää jotakin ainetta; menisin tod näk kokoukseen…

IH ei auttanut ainakaan ~8v aiemmin käyttäjiä, ketkä eivät ole vielä 100 varmasti kuivilla. Mielellään ottavat järjestöön entisiä käyttäjiä, aiemmin kyse oli kuitenkin lähinnä avustustyöntekijöiksi.

STOPPI oli aivan järkyttävä kokemus. Töissä ihminen, kenellä ei koulutusta; vanhempana kokemusta huumeidenkäytöstä! Vaitiolovelvollisuuden käsite oli tuntematon. Muille ryhmäläisille kyseinen hlö puhui toisten ryhmäläisten asioista ja esitteli nimeltä tuntemattomille ihmisille ryhmäläisiä ongelmineen! Ei ole minkäänlaista tietoa, toimiiko järjestö kyseisellä kunnalla enää; useamman vuoden “ryhmäläiset” koostuivat lähitalon alkoholisteista; joita ylläpitäjä merkitsi jäseniksi… Ruokaa ja ilmaisia harrastuksia kun oli tiedossa, kävi harrastuksissa jopa ei-ongelmaisia… :unamused:

0-toleranssi ei ole toteutunut aikoihin. Omat alkoholit jopa harrastuksissa, josta hlökunta joutui huomauttamaan! Kyseinen ihminen saa hankittua avustuksia yms, joten pomot ovat uskoneet paikan pitäjää… Ainoa ongelma on, että edelleen ilmoituksia klinikalla ja usealla muullakin ilmoitustaululla näkyy, jolloin jälleen uuden tukiryhmän syntyminen on mahdollista! Klinikalla osa työntekijöistä varoittaa paikan yksityisyysongelmista; hlö kehen tulisi muutoksessa eniten muuttaa, kertookin asioista nimellä kampaajasta lähtien kaikille!

Tästä suurin osa on kuultu entisiltä asiakkailta! Yksityisyyden loukkaaminen menee todella pitkälle, jos äitisi voi kuunnella kampaamossa, kuinka vetäjä puhuu kampaajalle oman lapsen päihdeongelmista!! Koska asiakkaita ei valituksista huolimatta ole kuunneltu, äänestetään jaloilla! Koko toiminnan pääjehu on entinen addikti, joten kyllä putoaa pohja pois koko paikalta; koska ei useamman ihmisen useammasta valituksesta vuosien aikana ole uskonut asiakkaita! Kannattaako koko paikkaa pitää pystyssä, jos tavoite on jakaa ruokaa ja harrastaa kännissä??

Virallinen säätiö on itselleni ainakin paras vaihtoehto. Paperitkin on hankittu koulunpenkillä istumalla useamman vuoden, joten se vaitiolo on itsestäänselvyys! :unamused: Pomoille antaisin pienen vinkin, että ASIAKASTA kannattaa kuunnella! Brändi menee koko säätiöltä, mutta avoauton omistajalle asia ei ongelma taida olla!!