Huumeseuranta jäi kesken

Moro,

Saa poistaa jos ei kuulu tänne mut ahdistaa enkä tienny mihin muuallekkaa kirjottaa enää…Juttu on pitkä ja en tiiä mitä tässä enää tekee. Eli lyhkäisyydessään…

Viime syyskuussa kärtsäsin ratista kun poltin parit savut pilveä ja sitä näky veressä 0.06. Poltin kaverin sätkää ja tyyppi sitte vasta kerto et siinä oli kukkaa kun olin sitä poltellu. Siitä sitten alko ajokielto ja 6kk ajo-oikeusseuranta. Kaikki meni ihan ok kunnes joulun alla oli taas yks seula.

Menin antamaan seulaa mutta koska mulla on kaameita vaikeuksia pissiä julkisesti tai varsinkin jonkun ihmisen seurassa niin eihän se onnistunu. Sairaanhoitaja sitten siinä hermostu ja sanoi mm. “sinä olet aikuinen, et voi tehdä näin!” ja “sinä oot tehny rikoksen!” niin paniikki pissiä kasvo vaan entisestään ja värkkiin kävi jo kipiää kun yritin äkistää. Ja se uteli et mihin aikaan oon heränny sillon aamulla ja meinasin että puoli 11 ja sitten se meinasi että oon valvonu myöhään ja että oonko käyttäny aineita sillo aamulla. Sitten tää hoitsu ajo mut pois ja sano et laittaa uuden ajan. Kävin vielä iltapäivällä siellä samoilemassa et nyt se näyte onnaa, mutta ei se hoitsu suostunu. Se ei antanu edes mahista juoda lasia vettä ja istua odotushuoneessa vähän aikaa vaan passitti pois. Vein tän asian potilasasiamiehellekkin ja tein muistutuksen. Ja kirjotin 5 sivun mittasen selonteon et mitä siellä tapahtu ja vein poliisilaitokselle. Uutta aikaa ei tullu ja seuranta sit kumminkin keskeyty viranomaisen päätöksestä ja alotetaan alusta ens kuussa. Tulee sit melkein vuosi ilman ajokorttia yhteensä… Mietin jo et pitääkö tässä joku asianajaja hommata…eikai toi ole normaalia hoitsun käytöstä.

Että voi ihmistä ketuttaa… Tänään kävin hakeen ton uuden ajan ja siellä infotäti meinasi et ei sairaanhoitajat jaksa ootella että sun pissi tulee että sun pitää vaan henkisesti valmistautua se antamaan 15min sisällä tai se jää taas kesken. Ja että jos ei ole pissaa annettu niin se keskeytyy, ihan sama mitä siinä tapahtu. En hitto tiedä mikä mulla on vikana kun pissi ei vain tule jos siinä on jotain tyyppejä nokottamassa vieressä. Ekalla kerralla eri hoitsu sentään anto mun odottaa vähän ja anto lasin vettä ja lorotti hanasta vettä ettei ääniä kuulu mutta ei toi. Siis oonko mä ihan väärässä tässä vai miten?

Kiitos ja anteeksi.

^ Siellä on taas joku sekopää hoitsu puikoissa… Kävitkö antamassa seulaa siis ihan terveyskeskusksessa vai A-klinikalla?
Minä sinuna tekisin valituksen kaikkialle mahdollisiin paikkoihin ja menisin A-klinikan lääkärille puhumaan huonosta kohtelustasi ja josko voisit seulanäytteesi antaa ammattitaitoisemman ihmisen seurassa.

Sitä paitsi useilla A-klinikoilla on käytössä sellainen seulanantosysteemi, että wc-pytyn ohessa on kamera (ja taitaa olla siellä sivullakin). Tällöin hoitajan ei tarvitse olla fyysisesti läsnä vaan katselee vaan toisesta huoneesta ruudulta, että annat näytteen oikeaoppisesti.

Ps. Laita välit poikki tuollaiseen “kaveriin” joka tarjoaa hatseja salaa. Mitäs jos siinä sätkässä olisikin ollut “kukkana” jotakin synteettistä kannabinoidia ja nyt olisit sairaalassa tai hullujenhuoneella psykoosissa? Eikö olisikin ollut kiva “jekku”? :imp:

Minulla ainakin kun on kolme kertaa viikossa seulat käy välillä niin ettei, se pissi sieltä sitten tulekkaan. Yleensä on sitten toimittu niin että kyseinen sairaanhoitaja ottaa seuraavan potilaan sisään ja jättää minut juomaan vettä siinä välissä.

Kyllähän tuo sinun kohtelusi vaikutaa erittäin törkeältä ja sinuna tekisin valituksen jokaiseen mahdolliseen paikkaan, eihän se nyt vaan voi mennä noin että nyt sitten alkaa uusi puolivuotinen korttisi kanssa!!!

Kun olen itse käynyt seuloja antamassa, olen yleensä kysynyt hoitsulta minkälainen tyyli heillä on hoitaa asioita, ja samalla toivonut, että prosessi hoidetaan ilman turhia kuumotteluja. Olen myös aina etukäteen kysynyt mitä tapahtuu, jos pissa ei tule. Yleensä silloin hoitsut lupaavat uuden yrityksen esim. parin tunnin päästä tai seuraavana päivänä. Jos ujopissa on ongelmana, siitä kannattaa mainita ja sopia jo ennen näytteen antoa miten toimitaan, jos pissa ei kerta kaikkiaan suostu tulemaan.

Mulla on ollut varmaan kaikkia mahdollisia seulanantotapoja. Eli on katsottu peililasin takaa, oviaukosta jne. Meilläpäin nykyään kuulemma laitetaan jotain ainetta siihen seulakippoon, eli ei kukaan ole vahtimassa. Mut kun oon omalla klinikalla seulan viimeksi antanut, niin kun ei ekalla kerralla onnistunut, antoivat juoda vettä ja vetää henkeä. Sit yritettiin uudestaan, eikä vieläkään onnistunut ja lopulta hoitaja astui pikkusen sivuun, jolloin heti onnistui. Tosin asiaan liittyi varmaan se, että itse sen seulan tarjouduin antamaan, kun oli eka käynti. Ei siis kuulosta ihan asialliselta touhulta! Ei niillä tietenkään ole tuntia aikaa venata sitä, että pystytkö antamaan seulan vai et, mut kyllä pitäisi antaa se mahdollisuus juoda lasi vettä ja kasata itsensä!

Joka tapauksessa mulla on tosi ujo rakko, ja jopa julkisissa vessoissa tai vaikka jonkun kaverinkin luona on vaikea saada hoidettua asioita, kun kelaan, että lirinä kuuluu. Jännitin kerran seulaa niin paljon, että join varmaan kolme litraa vettä n. 3 tunnin aikana, ja sit kun rakko meinasi räjähtää, menin antaa seulan (olin laitoksessa ja tuli yllättäen tieto seulasta). Tuloksena tietysti vesiseula, ja jouduin seuraavana päivänä uudestaan seulaan ja sanottiin, etten saa juoda vettä ennen sitä. Tein sit niin, etten käynyt vessassa ollenkaan, vaan join kahvia ja välillä mehua jne. ja odotin kunnes meinasi tulla kuset housuun ja sit hissillä menin hirveetä kyytiä alas antamaan sen seulan. Siinä kohtaa ei kelannut yhtään, että katsooko joku jonkun lasin läpi vai ei.

Eli jos tiedät, että sulla on seula tulossa, niin juo mehua, kahvia jne, äläkä missään tapauksessa käy kusella aamulla, jos on aamupäivällä seula! Eli pidätä vaan koko aamu, jotta pystyt sen seulan antamaan!

Termos taas! Olin poissa kun jumalaton stressi ollu. Kiitokset kaikille vastaajille! Pitää muistaa toi kahvi-mehujuttu.

Valitukset tosta tapauksesta tein potilasasiamiehelle, asianajajan kanssa jutskasin, terveyskeskukseen valitin ja poliisillekkin kävin jutskaan. Kaikkien mielestä tää on harmillista mut vika on mun ja hoitsu toimi oikein. Tänään just tuli vastaus kun tekasin muistutuksen potilasasiamiehen kautta, mutta hoitsu oli kuulema oikeessa kun ei “joustanu”. Luki viel paprussa et näin on kaikille jotka tossa seurannassa on.

Nyt on puolen vuoden “karenssi” seuloista ton takia ennekö voi seurannan uusiks alottaa. Kortin saisin vuoden pääst takas. Uudestaan saan alottaa vasta elokuussa koska lomat heinäkuus terveyskeskukses. Asianajaja meinasi et yksityiselle mennä tai odottaa toi puoli vuotta. Muita vaihtoehtoja ei ole. Saa nyt nähä sit… sit kävi viel sellanen et otin uuden ajan ku luulin et voin vaan jatkaa tota seurantaa siitä. En käyny aamulla vessassa ja menin suoraan sinne ja vessahätä oli, mut ku pääsin hoitsulle niin se koko vessähätä katosi kun iski taas paniikki. Ja tuolla vast sain tietää siitä puolen vuoden tauosta.

Siis juu ihan paikallinen asuinpaikan mukaan määrätty terveyskeskus on kyseessä… ei tästä taida ihan oikeesti tulla mitää. Loppuu jo kaikki toivo kaikkeen kohta. Sakot, käräjät ynnä muut on jo hoidettu…

Emt, meenkö kysyyn a-klinikalta sit? Voiks siellä sit hoitaa tän vai miten? Vai siirtyköhän toi tauko sinnekkin sit… argh.

Noita vittupää sairaanhoitajia on joka labrassa, ite oon 16 vuotta joutunut antamaan eri näkösissä paikoissa seuloja ja kohdannut myös näitä SH:ia jotka omalla käytöksellään tekee selväksi sen mitä ovat mieltä päihteidenkäyttäjistä ja varsinkin narkomaaneista. Seulaa ottaessa SH:t pitää antaa ainakin kaksi yritys kertaa, yksi yrityskerta saa kestää 5-10min ja jos ei onnistu niin tauko saa kestää saman 10min jossa saa juoda vettä avittaakseen pissan tuloa ja sit uudestaan yrittämään, vesihana pitää avata jos asiakas niin pyytää sekä SH:n pitää pitää turpa tulossa toimituksen aikana, ja varsinki jos on tiedossa et seulan anto on vaikeeta niin hoitsun pitää tehdä kaikkensa et asiakkaalla on täysi rauha ym.antaa seulaa, se et hoitsu tuhahtelee,huokailee tai räksyttää vieressä niin ei oo ihme et seulananto ei onnistuu. Nykyään pystyy vaatimaan et seulavessa on peileillä varustettu, siten et hoitsu on viereisessä huoneessa peili ikkunan takana siten ettei seulanantaja häntä näe ja kusikippo annetaan luukusta joka on pöntön vieressä. Tälläinen vessa löytyy jokaisesta isosta sairaalasta joten jokainen joka ei pysty aataminaikaisessa seula vessassa antamaan seulaa niin pystytään lähettämään sellaseen labraan jossa on kunnon seulavessa ja yleensä inhimillisemmät/ammattitaitoisemmat hoitsut

Kävin sillo siel tk:ssa valittaan mut ne meinasi että hoitsu oli tehnyt ihan oikein ja tuli jopa mainintaa “No en kyl usko että XXXX tekis noin.” Tilitin siinä sit tosta käytännöstä et viedään juomaan tai odottamaan niin “Ei ne sairaanhoitajat voi koko päivää odotella sun pissaa. Eikä vettä voi juoda. Se on ajo-oikeusseuranta ja se on valvottu tilanne.” Nyt se hoitsu pääsee ku koira veräjästä ja mä kärsin. En ole aineita käyttäny vuosikausiin niin sit toi yks kämmi.

Tuo tapa mitä edellisessä piitun viestissä oli… ei ollu lähelläkään tota.

A-klinikkakin meinas et ei ne hoida mun ajo-oikeusseurantaa ko en käytä mitää ja toi oli yksittäinen random kerta ja en oo asiakas. Wat. Et TK hoitaa tommoset.

Yksityinen lekuri meinas et tilata paprut tk:sta sinne niin kattovat miten on menny yms.

En kettu tiiä, en.

Päihdepsykiatrisella 10 v sitten käytiin hoitsun kaa pelaamas pilistä välillä ja sitten yrittämään uudestaan.
Seulat piti antaa joka päivä ja asiallisia naishoitajia olivat kaikki. En koskaan pysty enää juomaan omenamehua, sitä tankattiin 20 litraa, että sai pipetin tipan verran kusta lapraan… Muna kädes vessassa vastakkaisen, ehkä jopa hemaisen sukupuolen edustajan kanssa kusta ulos tihrustaen ei ole luonnollinen olotila, mutta pätevä hoitsu osaa tilanteen hanskata, ja jutella sopivia tilanteeseen… mielessään se vertailee äijien lerssejä ja saattaa niitä pisteyttää kolleegisessa illanvietossa kera toisten sisarien… tuo ei ole merkityksellistä, sillä annan niille kaikille kympin ammattitaidostaan kaikessa tekemisessä ja ne olikin erikoishoitsuja, eikä omiin elämiinsä ja töihinsä kyrpiintyneitä väärällä alalla olevia ikineitoja ja eronneita kurppia, jotka pelkää päihdetyyppejä eli asiakkaita, joita hoitamalla saavat palkkansa… jos alkaa arvostelemaan, kannattaa kitkerän ja katkeran hoitajan mennä geriatriselle kääntelemään pihiseviä ruumiita.

Minulla on myös paljon kokemusta seulan antamisen vaikeudesta. Olen korvaushoidossa ja joudun siksi antamaan seuloja säännöllisin väliajoin. Jouduin myös suorittamaan ½v päihdeseurannan noiden korvaushoito seulojen lisäksi erään huumausaine rikoksen takia.

Alussa seulojen antamisessa oli erittäin paljon ongelmia, koska minulla oli jo ennen seuloja vaikeuksia kusta yleisissä vessoissa tai silleen, että joku katselee. Välttelin aina pisuaarille menoa ja menin koppiin kusemaan. Joskus ei onnistunut sielläkään, jos vessassa oli paljon porukkaa. Tuollaisessa lähtötilanteessa seulan antaminen oli aivan sula mahdottomuus. Eikä toimenpidettä juurikaan helpottanut se, että toimitusta valvoi sairaalajaksoja lukuunottamatta aina naishoitaja.

En vain yksinkertaisesti saanut kustua mitenkään, kun joku oli läsnä. Ymmärrystä en juurikaan saanut. Hoitajat epäilivät, että näyttelen ja yritän vain vetkutella etten jäisi kiinni huumeiden käytöstä. Muutaman kerran minut jopa katetroitiin, kun ei muuten onnistunut ja kerran sulkijalihas oli niin jännittynyt ettei edes katetrointi onnistunut.

Silti hoitajat epäilivät, että yritän vain huijata ja sain sitten lopulta aika ankaran uhkavaatimuksen:
“Jos et saa annettua seulaa sinä päivänä, kun se on määrätty niin korvaushoitosi loppuu siihen paikkaan!”

Sen jälkeen alkoi kusi kummasti virrata ja nykyään suoriudun seuloista ilman isompia ongelmia. En sitten tiedä mikä tilanteen lopulta korjasi. Korjasiko sen pelko korvaushoidon päättymisestä vai sitten yksinkertaisesti se, että seuloista tuli niin rutiininomainen tilanne etten sitä enää jännittänyt.

Toivotan tsemppiä sosickmanille, eiköhän se kusi ala sullakin vielä virrata!! :wink:

Miten tuon seulanantamisen pitäisi käytännössä mennä, jos on kyse niin ujorakkoisesta tapauksesta, etteivät runsas juominen, relaaminen, peilivessat, ymmärtäväiset hoitsut, ei-kiirehtiminen jne. luomukonstitkaan kertakaikkiaan auta. Onko tuo katetroiminen silloin ainut vaihtoehto, jos siis oletetaan, että inhimillisyyttä löytyy sen verran, että vaihtoehtona kerran tai pari väliinjääneelle seulalle ei heti ole KH:sta uloslentäminen tai kortin jääminen hyllylle loppuiäksi?

Itselleni seulan kuseminen ei ole koskaan tuottanut suurempia vaikeuksia, ihan sillä ns. perinteisellä tyylilläkään, että hoitaja pitää pissapurkista kiinni, mutta jokseenkin yleinen ongelmahan tuo ujopissi on, eikä suinkaan mikään narkkareiden keksintö seulasta luistamiseen. Näin ollen luulisi hoitajienkin ymmärtävän vaivaa, koska kuvittelisin, että hoitohenkilöstöönkin jokunen ujopissasta kärsivä yksilö mahtuu joukkoon :unamused: . Ymmärrän toki, että kiirettä pitää, joten eivät ehdi tuntitolkulla päivystää yhden ihmisen pissaamista, mutta tottahan tuo on, että narkkiin on helppo suhtautua niin, että mitäs narkkasit, kärsi nyt nahoissasi :unamused: :angry: .

Rivihoitsu on taitamaton, ellei sitten sen äiti ole kotona opettanut olemaan ymmärtäväinen purkkipissejä kohtaan ja ammattipäihdehoitsut oikein nauttivat päästessään hellästi valvomaan kusikeikkaa, joten siinä se ero on, aina.
Käytännössä hommat kusee sen takia, että kaikilla aloilla on sinne kuulumattomia hahmoja, hyvien lisäksi.
Tylyys ja kusipäisyys saattavat myöhemmässä elämässä kostautua noille ihmiskikkeleille.

tuttu tilanne ohjeet velvoittaa seuraamaan virtsaamista mut ite sanoin et en kuse jos joku vahtaa seläntakana sanoin et voin mennä sinne kusikoppiin vaikka alasti mut kusi ei irtoo jos sitä kytätään ei tarvinu riisuutua ja sain kusta rauhassa. a-klinellä on kyl hyvä ku on ne kamera vessat vaikka on sekin häiritsevää että linssi zoomailee mulkkua ku käy kusella.

Tutulta kuulostaa noi kaikkien teidän postaukset. Meillä päin kans pienessä terkkarissa on labrassa monenlaista ja tyyppistä hoitsua. Osa on todella fiksuja ja jäävät aina sinne selän taakse ihan oven suuhun, ja osa on sit taas aivan iholla kun meet seulaa antaa, ja tulevat ihan siihen sun etupuolelle kattoo, et mistäs se kana pissii… (kukko meikäläisen tapauksessa)
Yleensä onnistuu itselläni olipa sit hoitsu kattomassa siinä edessä tai ei, niin kauan on jo joutunu siellä juoksee säännöllisesti ton korv.hoidon takia et kyllä senkin lopulta oppii.
Tosin on joskus tullu tilanne, et hoitsu haluaa tulla kattoo ja kus hätä häviää samantien niin olen pyytänyt et tarkista vaan “vehkeet” ettei ole mitään piilossa, mut ole ystävällinen ja seiso selän takana sit itse suorituksen ajan. Ja kyllä he ovat sit niin myös tehneet, kiitos siitä.
Menen yleensä vasta klo 11.00-12.00 välillä et ns. aamuruuhka ehtii hävitä, ja juon sen verran paljon kotona enkä käy vessassa, et melkein takahampaat kelluu… :mrgreen:
Tolla lailla ainaki mulla se onnistuu melkein saletisti, ja jos ei jostain syystä onnistukaan niin ei ole maailman loppu.! Varmistin senkin joskus omalta lääkäriltä et entäs jos ei natsaakaan ja ei vaan irtoa, niin pyysi ilmoittaa vaan heti asiasta omalle päihdeneuvojalle, ja hän varaa sit uuden ajan.
Yleensä asia kun asia, niin sopimalla ratkeaa ja jos osaa vielä ennakoida ja sopia tietyt asiat ennakkoon, niin sekin helpottaa omien asioiden hoitamista ym. kun ei tartte sit kuumottaa koko aikaa, et entäs nyt ja mites sit jos…

Edit. Winston, just muuten viimeks ku olin antaa kuspissinäytettä, niin oli sellanen mukava vähän vanhempi nais-hoitsu joka jäi kohteliaasti ihan mun selän taakse, niin hän itse aloitti sit keskustelun ettei kyllä pystyis koskaan tähän seulan antamiseen. :question:
Kyselin sit samalla kun lorottelin purkkiin et mikäs tässä niin kauheaa on, niin hänen mielestä jo se että vieras ihminen tulee samaan tilaan olisi ihan kamala paikka, ja vielä jos joku tulis katsomaan oikein läheltä sun elimiäs niin eihän suostuis kyllä millään, eikä varmasti pystyis näytettä antamaan.! :smiley:
Eli kyllä aika moni hoitsu tietää et miten helppoa tai vähemmän helppoa se seulan anto on, ja onnistuisiko se heiltä itseltäänkään.
Kaikki vaan ei sit välitä eikä ymmärrys riitä, kun joku heidän mielestään inhottava narkki tulee säännölliselle seula käynnille, ja joutuu ottaa kusinäytteen vastaan.