Huumeiden laillistaminen?

Miten laillistaisit Huumeet ja mitä haittoja/hyötyjä siitä olisi mielestäsi?
Itse tekisin sen näin:

Huumeet ja lääkkeet tulisi laillistaa siten, että Jo pitkään tiedetyt ja käytetyt huumeet ja hermoston kauttatoimivat lääkeaineet otettaisiin Valtion monopoliin kautta ihmisten käyttöön.
Pitkällä ja hitaalla oikeanlaisella valistuksella ja ihan kunnon ohjeilla opastuksineen jonkinlaisen valvonnan alla.
Huumeet eivät katoaisi vaan siirtyisivät niin sanoitusti ihmisten apteekeiksi pitkällä aikatähtäimellä.
Muuntohuumeet siirtyisivän aluksi huumeiksi, mutta eivät pärjäisi mitenkään tavallisen kansan oppimille varmoilleja jo tunnetuille lääkeaineille.(Nykyisille huumeille ja hermostooon vaikuttaville lääkeaineille)
Muuntohuumeista pitäisi tehdä huumeita, koska niitä käyttävät ihmiset ovat muuntohuumeiden koekaneeneja. Tämä mielestäni voidaan luokitella pienimuotoiseksi ihmiskokeeksi.
muuntohuumeet lisääntyvät tulevaisuudessa niin paljon, että se tulee vaikuttamaan kansanterveyteen jossain vaiheessa.
Laillistaminen tuhoaisi huumemarkkinat ja ehkä jopa muuntohuume tulevaisuuden totaalisesti suht nopeassa ajassa.
Asialla on riskinsä ja monia poliittisia kantoja ja erittäin vaikeita ratkaisuja.
Tämä tulisi maksamaan paljon, mutta tienaisi vielä joskus useitasatoja jopa tuhansia miljardeja vuodessa lääkäri kuluissa ja laillistetun lääkeaine kaupan kautta.
Myös poliisien resusseja vapautuisi todella suuri määrä ja huume tutkimus siirtyisi aluksi muuntohuumeiden pariin, mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin muunto huumeetkaan ei pärjäisi tutuille ja varmoille pitkään tunnetuille ja käytetyille huumeille lääkkeille.
Ellei näitä monivaikeisia toimen piteitä ja päätöksiä tehdä tulee tulevaisuuden huumemarkkinat kasvamaan entisestään ja Resusseja joudutaan kasvattamaan monella alalla lääkärikulut ynnä kuoleman tapaukset tulevat varmasti lisääntymään.

Kysymys: Miksi pähteet pitäisi laillistaa? Poliittiset ja kriminalisoimista vähentävät tekijät ovat varmasti toisarvoisia siihen lähtökohtaan minkä takia ne ovat oikeasti kiellettyjä. Muunto/design päihteet ovat tutkimuskäytössä ja jossain vaiheessa kun huomataan että tietty aineyhdistelmä toimii parantavasti, minimaalisin haitoin , otetaan kansalliseen käyttöön. Mutta miksi päihteitä pitäisi olla laillisesti käytettävissä? Sosiologiset näkökulmat nuosevat ensimmäisenä esiin. Halutaan rentoutua, nauttia, pakoilla todellisuutta…

Ilman päihteitä normaali terve ihminen tulee toimeen varsin hyvin. Ihmiskeho on siitä hieno kokonaisuus sillä meillä on keino tuottaa kehon omia aineita jos tarve niin vaatii. Mielihyvää tuottavat entsyymit jylläävät jos jonkinlaisissa akteissa, urheilusuorituksissa, sosiaalisessa kanssakäymisessä, syömisessä jne jne…
Toki päihteet tuottavat kaiken muun tunteen ylittävää hyvänolon tunnetta ja rauhallisuutta ja oikein käytettynä niistä on hyötyä ihmisille jotka eivät kykene tarvittavaan tunteeseen itsenäisesti.

Siltikin itse olen päihteiden laillistamisen kanssa erittäin tarkkana ja en kyllä lähtisi oman nuoruuteni lempi päihteitä laillistamaan vain sen takia että niistä tulee hyvä olo. Sillä siinä on aina syy seuraus ja poikkeuksetta huono sellainen.

Kieltämisestä ei ole ollut vielä mitään hyötyä. Aineita saa oli ne sitten kiellettyjä tai ei.
Parhaiden tulosten saavuttamiseksi ja vähiten aineita suhteessa asukaslukuun kilpailun voitti portugali kakkosena tuli Amsterdami paskimman tuloksen teki Ruotsi. (Ruotsissa ruiskutkin ovat kiellettyjä).
Asiasta kiinnostuneille tuossa esim: EU:n Huumausainestragedia.

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 233:FI:PDF
Ja
encod.org/info/IMG/pdf/Finnishreport.pdf

Tämä portugalin mallin ylistäminen tuntuu ainakin talismanin vinkkelistä vähän hölmöltä, ne kerrat kun olen portugalissa vieraillut viimeisen 5 vuoden aikana, on meno ollut etelä-eurooppalaiseen tasooon verrattuna huomattavasti villeintä, ehkä barcelona vetää vielä paremmaksi/pahemmaksi. Kadulta saa ihan turistikortteleita myöten(lissabon) aivan mitä vaan, eikä hinta päätä huimaa. toki myyminen on laitonta, mutta poliisit(kuten epsanjassa) viis veisaavat ko. touhusta. olisi ollut “hauska” nähdä millaista meno oli ennen dekriminalisointia :unamused: aika hankala on kuvitella että toimisi samalla tavoin meillä päin, päinvastoin imo.

Kaikki tai ei mitään!

Kahvi, tupakka ja alkoholikin laittomaks tai kaikki lailliseks.

Portugalin ja Amsterdamin mallissa maalikkoa hämää turistien ryntäys.
Tätä ei enää siinä vaiheessa ole, kun jokainen Eu maa lähtee EU:n pakotuksesta tähän mukaan.

Ihan aidosti uskot että EU:n mahtikäskyllä huumeongelmat poistuvat euroopasta?
tiedätsä perustetaan semmonen hamppukaupunki niinku. sit kaikki voi elää niinku omavaraisesti ja ostaa palveluita vastaan vaikka nurmikonleikkuuta ja appelsiineja naapurilta niinku. höhöö, passaa jo

Mitäköhän jos huumeita ois aina niiden keksimisestä lähtien osattu käyttää vastuullisesti? Mahdotontahan se yhteiskunnassa tietenkin on, koska osa porukka on syrjäytyneenä, köyhänä, sairainakin jolloin tapahtuu ikäviä. Tasoeroja.

Vittu mä en taas osaa selittää mitä haen. :unamused:

Mites, veteliks intiaanit ja alkuasukkaat aikoinaan övereitä tai kilareita vai miksi ayahuascat ja peyotet ei ollu kiellettyjä niiden keskuudessa? Tosinhan niitä käytti shamaanit tai henkilö shamaanin valvonnassa.

Ihan aidosti uskot että EU:n mahtikäskyllä huumeongelmat poistuvat euroopasta?

Minä en usko mihinkään tässä poliisi valtiossa.
Minä luen faktoja netistä ja haluan saada tästä hieman keskustelua.
Missään vaiheessa en ole väittänyt että huumeongelmat poistuvat, Että lueppas vaikka nuo linkit ja älä ala heti vääristelemään kirjoituksiani.

Suomen valtiolla ym… Päivi Räsäsillä ei ole mitään valtaa tässä keskustelussa. Tai on ehkä vielä hetken…
Joku yrittää tietenkin saada kansan tuen huumevastaisuudellaan ja pääsee sen turvin vielä toiselle/kolmannelle kaudelle.

Lisään myös, Että nyt puhutaan Miljardien vuosi Bisneksestä. Mitä mieltä olette tästä=
Huumeiden laillistaminen. Ne jotka syrjäytyy kuolevatkin sitten nopeasti pois eläke iästä, kun aineet ovat laillisia
Ei tarvitse enää läträtä viinalla 20vuotta ja olla yhteiskunnan harmina. Tuo on nyt lyhyesti ja rajusti sanottu ja
Muistutan, että olen samaa paskakastia monen kanssa/mielestä ja huonolla äidinkielen taidolla yritän saada keskustelua aikaiseksi.

No monet USA:n poliiseista ovat jo sitä mieltä että huumetaistelu on hävitty… Moni laillistaisi sen ganjan… Ei ole vaikea kasvattaa itse, mutta kyllä se että on laitonta kasvattaa; vituttaa!!

Mun puolesta kaikki laittomaksi. :slight_smile:

Laillistetaan. Viedään mafialta markkinat ja saadaan käyttäjille puhtaampia (vaarattomimpia) aineita oikeissa annoksissa. Lääkeyhtiötkin saa osan kakusta ja valtiolle verotuloja. Menot pysyvät samana tai laskevat koska huumeita käytetään missä tapauksessa hyvänsä. Samalla oikeasti riippuvainen voi helpommin hakea apua.

Huumeiden laillistaminen olisi järjestäytyneelle rikollisuudelle suuri takaisku.

meitsi mieluummin piileskelee kytiltä ku maksaa valtion monopolille kauheita hintoja.

sinne menis myös mun vuokrarahat ku piriä sais kaupasta.
toisaalta tietenkin, laillistaminen olis aika varma laatutakuu, goodbye rotanmyrkyt jne

Huumeongelmahan poistuis varsin radikaalisti kun ei oltais lakien ja töppäilevien asioista selkoaottamattomien tunareiden kanssa tekemisissä.

Totta kai huumeiden VÄÄRINKÄYTÖSTÄ aiheutuu ongelmia. Mut maailma on niin vammanen nyt että jos kolmas maailman sota halutaan välttää, vai joko se tuolla riehuu, mätiä, mut kyl tänne lääkkeitä tarvitaan. Porukka voi vitun pahoin lääkäreiden pihdatessa apua ja nuollessa jonku vitu pfizerin rahoja.

Mun näkemys: Ehdottomasti laillistettava (sisältäen koulutuksen hallittuun ja lääkinnälliseen käyttöön, eihän kukaan hauskanpitoa tahdo kieltää, vai haluaako? :imp: , ois asiaa.

Happy day for kaikki :smiley:

Rotanmyrkystä tuli mieleen, että sitä on tainnu tulla kans vedettyä kuukausi sitte, ku veri pysy tosi tosi ohuena. Reikä jää vuotaan. Yleensä poreen kanssa vetää pakkeihin pidemmän päälle veriklönttiä, menee neulat ja reiät tukkoon. Vai johtuuko se taas jostain toiseta myrkystä.

Aspriinii pitäs aina olla, mut ei kyl taas missään tapauksessa rotanmyrkyn kanssa. Mikä faking vatipääfiniili olikaa. Ei ku vituttaa ja vois avautuaki, mutku vituttaa niin ei sillon avauduta. Nooin mä avauduin sitte.