Huumeiden arvostelu

Anna lyhyt kuvaus käyttämistäsi huumeista ja anna niille arvosana asteikolla 4-10

^Onko kyse kaikista mahdollisista psykoaktiiveista vai ainoastaan laittomista sellaisista?

Mutta vastataan nyt pelkistetysti kolmesta minun historistani yleisimmästä:

Alkoholi = liian lyhyet nousut, kamalat laskut, aivan helvetisti liikaa haittoja. Hyvin koukuttava aine itselle. Aiheuttaa kamalaa depressioo… Arvosana: 4

Ryynit (bentsot/opparit) = Todellisuuden turruttajat. Kamala koukku, helvetilliset ja todella pitkäkestoiset reflat (erityisesti bentsoista). Ovat erittäin tärkeitä troppeja kuitenkin akuutisti ja joskus pitkäaikaisessakin käytössä. Päihdekäytössä erityisesti voimakkaat opioidit omasta mielestä todella euforisia (ja juuri siksi varmasti hyvin petollisia monille) Arvosana: 9

Kannabis = Oman itsensä löytämiseen ja erilaisten ongelmien ratkaisemisen apuna erinomainen “opas”. Ensisijaisesti minulle lääke, mutta pidän paljon myös päihdyttävistä vaikutuksista.
Haitat täysin siedettävissä.
Arvosana +10

Amen to that!

Mitäpä jos asian miettii niin, että lähes kaikki huumeet on kehnoja lukuunottamatta näitä tässä kuvassa—> youtube.com/watch?v=ITQKpPh8GWM

Ja noikin ovat vaan työkaluja erilaisiin vaikeisiin elämäntilanteisiin. Kaikkia noita voi myös väärinkäyttää ja ne ovat potentiaalisesti jopa vaarallisia joillekin yksilöille. Kunnioitusta siis peliin.

Ainakin näin paukuissa tämä tuntuu järkevältä :mrgreen:

Tässä erään herran mietteitä hyvistä ja huonoista huumeista.
Huumausaineiden viihdekäyttö - Enbuske & Linnanahde (8.3.2013)
youtube.com/watch?v=9jXdgkfbPHg

Siis täh?! Millä perusteella tässä nyt pitää antaa arvosanoja niille käyttämilleen huumeille :confused: :unamused: ? En mä ainakaan voi antaa mitään yhtä ja yksiselitteistä arvosanaa käyttämilleni substansseille, sillä niillä kaikilla on hyvät puolensa ja huonot puolensa, ja yleensä se menee niin, että mitä paremmat ne hyvät puolet ovat, sitä pahemmat ovat sitten huonot puolet, esim. koukuttavuus. Kolikon kaksi puolta siis :wink: . Näin mulla. En mä voi ylistää vaikkapa oppareita täyden kympin arvoisiksi, vaikka ne joskus siltä tuntuvatkin, sillä niiden kääntöpuoli saattaakin olla se nelonen. Tai saattaa se kääntöpuoli olla toki myös kymppi :mrgreen: , mutta siksi toivoinkin tähän tarkempia perusteluja. Omalla kohdallani en ole törmännyt ainoaankaan huumausaineeseen, joka ei olisi tuonut elämääni muassaan myös selkeitä haittoja.

^ Ite en psykedeeleistä ole löytänyt niin maan minkäänlaisia haittavaikutuksia. Näin omalla kohdalla. Ja noh, empä juuri kyllä kannabiksestakaan, joskin voisin kuvitella että jotakin mömmähtämistä voisi tapahtua jos sitä innostuisi oikein urakalla hiisaamaan.

Muissa päihteissä sitten haittoja onkin tullut huomattua nopsahkosti.

psygedeelit 10+ (lähinnä lsd ja sienet myös salvia yms)
kannabis 9
stimulantit 8 (mf ja anfe toimii lääkkeenä ja isoilla annoksilla miös rentoutumiseen)
oopparit 7 olot on hyvät mutta kesto yleensä lyhyt, yleensä säästelen flunssa
päiville siihen ei parempaa roipetta voisi olla.
alkoholi 7

mitään seliyksiä en hirveesti ala kirjoittelee, enkä aihetta sen syvällisemmin miettimään.

hmm… kaikki meni vituiks ku mä hain cräkii. kerroppa vaikka kettinkin aloittajana,
omista kokemuksistasi käyttämistäsi substansseista, ja niillä ala-yläaste arvosanoineen.
eikö sinusta tunnu hieman hassulta avata tälläinen ketju, johon et itse vastaa mitään?
tervetuloa vaan palstalle, hakupalkki pitäisi löytyä sivun yläkulmasta, josta voit löytää
vastaavanlaisia topikkeja vaik kuin paljon. winkwink. minusta ainakin olisi omituista
vastata täysin uuden / tuntemattoman nettipersoonan kysymykseen, vaikka aihe sinänsä voisi
ollakin mielenkiintoinen. yleisesti ottaen voisin kuvitella, että ketju ajautuu subun, -
ja pirin käyttäjien vastakkain asetteluun.? tai sitten olen liian diipeissä vastaaman tähän
mitään sen kummempaa tässä tilassa, kun aloittaja ei ole itsekkään halukas vastaamaan mtn
tähän aiheeseen liittyen.

^ Jospa aloittaja onkin joku yläkouluikäinen, joka ei vielä käytä huumeita, mutta on ajatellut aloittaa kyseisen touhun ja nyt utelee suosituksia “ammattilaisilta” :confused: .

Tehdään tästä ketjusta hirmuinen nopeat vs. hitaat -vääntö, niin se menee aivan ymmälleen :mrgreen: :stuck_out_tongue: .

joskus koulus yks tyyppi(myöhemmin ystävystyttiin) tuli kysyy et saisko kasei, nii sanoin et en tiiä hitaist kun tosi harvoin, mut stimui kyl tiiän nii se totes et: aattelinkin et oot näit nopeita kavereita. alkohan niit kasei löytyy ku oli todella tuhtia kukkaa ja se sano et ainoastaan vaihtaa :smiley:

Jospa antaisi pisteet kahdessa osassa, vaikkapa “OLOT” ja “HAITTAPUOLET”… Typeräähän tämmöinen on, kun päihteiden ominaisuuksia ja käytön seurauksia voi pohtia niin monesta vinkkelistä (akuutit vaikutukset, sivuvaikutukset, terveysriskit (akuutit ja pitkällä tähtäimellä), sosiaaliset vaikutukset (kaveripiiri, työ, harrastukset, virkavalta) jne).

Mutta kun nyt lapsettaa, niin teenpä tämmöisen AKUUTIT VAIKUTUKSET ja PITKÄN TÄHTÄIMEN HAITAT (olettaen, että terveys ei satu romahtamaan täysin) pisteytyksen asteikolla 0-10

Opioidit
Vaikutukset 5-8 (euforia, unohtaa vaikeudet)
Haitat 5-7 (lähinnä irrottautumisen vaikeus ja passiivisuus päivittäiskäytössä)

Nopeat
Vaikutukset 7-9 (voimakas euforia ja energia)
Haitat 8-10 (laskut, valvominen, vie mielen ja ruumiin terveyden, eristää normielämästä)

Psykedeelit
Vaikutukset 7 (joskus 10) (“valaisevia” kokemuksia, joskus mielettömiä kokemuksia)
Haitat 1 (pienet haitat, koska harva pystyy käytämään kovin usein, ei fyysisiä haittoja)

Kannabis
Vaikutukset 2-3 (ei kovin vahvoja vaikutuksia)
Haitat 1-3 (passivoi, mutta jos ei polta päivisin, pystyy usein käymään töissä jne)

Dissosiatiivit
Vaikutukset 7 (euforisia unenomaisia kokemuksia)
Haitat 2 (koska ei yleensä pysty käytettämään kovin usein)

Alkoholi
Vaikutukset 2-5 (hyvä olo ja estottomuus, varsinkin juhliessa voi olla todella hauskaa)
Haitat 4-7 (päivittäiskäytössä tuhoaa terveyden ja elämästä lähtee kontrolli)

Juuh, venataan, kun joku katupölyn imuroija tulee viikon valvoneena tänne hehkuttaa
ja samalla valittaa että voivoi, kun on kurjaolo horkat iski ja vanhemmat ei anna viikko
rahaa kun ei ole ollut kotona kiltisti. on siistiä kun piri olikin pevekkiä ja näin ollen
valvottaa pidempään, ja pamahtaa tsaikoosiin, wibiiiii :smiley:
elämä on ihanaa.