huumeet raskausaikana -äänestys

Käytitkö/käyttäisitkö MITÄÄN päihdettä ollessasi raskaana?

• kyllä
  • en

0 voters

Vastatkaas naaraat.

Jos olisin nainen, niin en joisi edes kahvia tai Coca-colaa.

Jos minä olisin nainen niin kyllä joisin kahvia ja colaa, mutta en kuitenkaan raskaana.

Viestissä saattaa esintyä pientä pilkun hyväksikäyttöä (sitä seksualista), ehkä.

Minä itseasiassa join kyllä kahvia raskausaikana, mutta hyvin vähän, koska suurimman osan koko raskaudesta kahvin haju oksetti. Ehkä se on elimistön keino kertoa mitä ei ole hyvä ottaa.

Mulla oli ton kahvin kaa sama juttu ja se rupes närästää tosi pahasti !

Sanja :unamused:

En helvetissä käyttäisi mitään. Tosin neuvolassa sanottiin että haitallisempaa lapselle on stressi joka voi aiheutua röökinpolton lopettamisesta kuin itse tupakointi; jos se on vain muutama rööki päivässä… Outoa?
Kyllä kokisin kamalaa syyllisyyttä jos röökaisin. Olen nähnyt aika monia kamankäyttäjä-äitejä ja raskaanaolevia kinuamassa vetoja. … :cry:
Aina yhtä surullista ja vastenmielistä; MITEN JOKU VOI…

Olen kerran nähnyt naisen, joka oli seitsemännellä kuulla raskaana ja aivan ympäripäissään. Kehtasi siinä vielä selittää et “ei se haittaa mitään jos ei juo liian usein ja hei kamoon yks viinipullo sillon tällön enkä mäkään nyt usein juo”. Inhotti ja suretti katsoa sitä. Jos sen lapsi sitten onkin vammainen, siis FAS-lapsi, niin siinähän sitten todistelee vielä ettei se alkoholi mitään tee kun vaan vähän ja joskus.

Poltin tupakan päivässä ja ehkä kerran kahdessa kuukaudessa join lasin punkkua(lääkäri itseasiassa susitteli!!). En hyväksy laittomien enkä laillisten huumeiden käyttöä raskausaikana, mutta kahvinjuontiin syyllistyin jossain puolessavälissä, kun se alkoi himottamaan. Onko kahvinjuonnista(kuppi päivässä) muka nykytietojen mukaan haitta sikiölle?
t.kultahammas

en periaatteessa käyttäisi mitään päihteitä, tupakkaa saattaisin polttaa, mutta sitäkin äärimmäisen vähän äärimmäisessä hätätilanteessa.
näyttää kamalalta, jos raskaana oleva nainen istuu jossain terassilla kiskomassa olutta, vaikka se olisikin vain se yksi tuoppi. :neutral_face:

Ja toinen mikä näyttää hirveelle on se, että odottava nainen kävelee kartsalla rööki huulessa. Siinei paljoa tuu varmaan aateltua, että haluaisiko syntymätön lapseni polttaa.

Mä tiedän kans yhden tapauksen jossa äiti kisko piriä ainakin neljännelle kuulle saakka, ei halunnut ymmärtää olevansa raskaana, vaikka pohjimmiltaa tiesikin sen.

Lapsi syntyi ja sillä oli kasvoissa selvä kosmeettinen vamma, äiti oli vain sitä mieltä, että samainen vamma voisi olla kenen lapsella hyvänsä ja ettei pirillä ollut asiaan mitään vaikutusta.

Pitkään aikaa tämä äiti eli lapsensa kanssa kunnollista elämää ja ei tietääkseni vedä vieläkään ainakaan pilveä vahvempaa, mutta hänen uusi miehensä diilaa aineita ympäri kaupunkia ja vetää itse. Tämä nainen kuitenkin uskoo sinisilmäisenä että hänen miehensä on täysin kunnollinen, vaikka tietää varmasti ettei asia ole niin. Ei halua vain uskoa sitä.

No, Sanja, onko jotain näyttöä siitä, että sillä pirillä oli vaikutusta tuohon lapsen kasvojen kosmeettiseen haittaan?

Sillä lapselta puuttuu kasvoista eräs osa ja neuvolassa ja lääkärissä oltiin sitä mieltä, että sen puuttuminen johtuu amfetamiinin käytöstä ja sen mukana tuomista kehityshäiriöistä.

Mutta jospa lääkärit puhuvat paskaa :open_mouth:

Kiitos vastauksesta, Sanja.

kultahampaan neuvolasuositus oli aika yllättävä, kultahammas, osaatko kertoa miksi lääkäri suositteli vähäistä määrää alkoholia? Ts. oliko sinulla jokin tila kehossasi, johon alkoholi olisi tuonut muutosta, veriarvot tms.?

Tosiasiahan on, että aikuisen keholle pieni määrä alkoholia, päivittäinkin, on terveyttä edistävää. Silti lääkärikunta ei tätä suosittele, mikä johtunee vain suuresta väärintulkintariskistä.

joo

minä en kyllä käyttäisi mitään, en sitten yhtään mitään.
sitä en haluaisi lapselleni tehdä… :unamused:

mutta olen myöskin kuullut juuri punaviiniä suositellun raskaana oleville naisille… mikäköhän siinä.

minä en kyllä joisi colaa. tai siis juo. se on pahasta. siis se coca cola :mrgreen:

Kaikkea sitä löytää, kun oikein kaivelee. Nostetaanpa kissa pöydälle.

Minä en käyttäisi mitään päihteitä. En normaalistikaan polta tupakkaa tai juo kahvia, joten ne ei olis ongelmia. Mutta sitten viina ja muut päihteet vaan kylmästi pois käytöstä.
Muutenkin varmaan yrittäisin elää ihan superhyperterveellisesti; syödä terveellisesti ja monipuolisesti, liikkua ja semmosta. Huh, olisin varmaan ihan neuroottinen ja miettisin koko ajan miten mikäkin vaikuttaa siihen lapseen. :open_mouth:
Mutta onneksi ei ole aikomusta vielä raskaaksi hankkiutua, mutta onhan siinä kondomissakin se parin prosentin mahdollisuus… :unamused: :mrgreen:

(Poltin sitten leivät uunissa, kun niin kiinnostuneesti lueskelin.)

Nykyään raskaana oleville naisille on suositus kyllä että ihan nolla alkoa, ei siis mitään.
Näin ainakin mitä terveydenhoitoalalla opettavat. Toisaalta nykyään suositellaan myös muuten ihan nollarajaa, siis ihan muillekin. Ei alkoholia suositella enää
Itse olen nähnyt niin paljon niitä huostaanotettuja lapsia että suorastaan vituttaa ne äidit/vanhemmat jotka eivät voi lopettaa päihteilyn jos on lapsi tulossa :imp: :angry:

Tuohan on ollut suositus jo viimeisen maailmansodan jälkeen.
Holly, tuu rilluteleen mun rahavoittoja. :unamused: