Huumausainetestit

Olen saanut olla pitkään raittiina ja muutoinkin menee erittäin hyvin. Nyt olen saanut vakituisen työpaikan ja sen vastaanottaminen edellyttää huumausainetestiä. Minulla on lääkitys kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön: aripipratsolia (Abilify), lamotrigiiniä ja ketiapiinia. Kysymys siis kuuluukin näkyvätkö nämä huumausainetestissä? Pitäisin mielelläni mielialahäiriön hoidon omalla yksityisellä lääkärilläni ja työterveyshuollon hoidot omanaan. Eli oliskos tietoa?

Eivät näy vaikka kyse onkin voimakkaasti tajuntaan vaikuttavista psykoaktiiveista. Niitä ei kuitenkaan lasketa huumeiksi tai huumaaviksi lääkeaineiksi.

Pidä ehdottomasti työterveyshuolto ja toimiva yksityisenpuolen hoitokontakti erillään ettei mene hommat metsään…

Kiitos tiedosta!

Riippuu tosin seulan tarkkuudesta. Nykyisin on käytössä testausmenetelmiä, joissa näkyy kaikki lääkeaineet, Pitäisin kuitenkin epätodennäköisenä, että työterveyshuolto otattaa niin tarkkoja seuloja.
Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi varautua.

“Pidä ehdottomasti työterveyshuolto ja toimiva yksityisenpuolen hoitokontakti erillään ettei mene hommat metsään…”

Tässä asiassa Soikannel on täysin oikeassa. Työpaikan terveystarkastuksissa sitten joskus mitataan verestä myös se Gamma GT - vaikka asiaa ei kerrota ennakkoon eikä suostumusta kysellä.

Juu tarkoitus on todellakin pitää mielialahäiriön hoito erillään tth:sta. Yksityisen lääkärin hoidossa kaikki sujuu erinomaisesti.

Niin, enkä usko että työterveystarkastuksessa otetaan niin tarkkoja seuloja, olishan se aika hurjaa. Ja se riski on otettava, minun on käytävä myös lääkärin terveystarkastuksessa, jossa hän kysyy kaikki mahdolliset hoidot ja diagnoosit, ja aion pitää kyllä tämän bipon salassa. Minusta se ei mitenkään kuulu työterveyteen, kun sen hoito on muualla kunnossa ja tilanne on vakaa. Mut olishan se aika karsee tilanne, jos en kerro diagnoosista ja lääkkeistä, ja kävisikin testissä ilmi, että lääkkeitä on.

Tämä raittius se vaan on teetättänyt paljon positiivisia asioita, mieleni terveys alkaa palautua ja työkyky myös. Varmaan vuoden verran on mennyt tasaisen hyvin. No olenhan minä tässä vuosien varrella ottanut vastaan kaiken mahdollisen avun. Psykoterapia on toimivan lääkehoidon ohella tehnyt ihmeitä. Ja AA kans. Aika sekavia olotiloja muistuu mieleen kolmen vuoden takaa, kun tännekin paljon kirjoittelin. Oma apunsa oli tästänkin.